Je hebt gewoon een goed verhaal nodig voor je communicatie. Maar wat is dan dat verhaal en hoe kom je eraan? Bestaat er ook een recept voor een goed verhaal? Storytellers en andere marketingmagiërs kunnen er geheimzinnig over doen of heel ingewikkeld, maar een verhaal is in wezen heel simpel. […]
Kennisbank
Niets spreekt zo weinig aan als een abstracte boodschap in de verre toekomst, terwijl je doelgroep daar nu iets mee moet. Leestijd 3 minuten Stel, je wilt de communicatie van een organisatie aanpassen op laaggeletterden. Of je wilt bewoners en bedrijven in een gemeente voorbereiden om van het gas af […]
10 jaar vragen aan Cline – deel 4 Veelgelezen blogartikelen en veelgelikete posts op LinkedIn van mij zijn vaak gebaseerd op een interview. Ik zet de tekst om van interview tot blogartikel. Want interviews zetten als vanzelf je doelgroep in de schijnwerpers en daardoor voelen zij zich snel aangesproken. Dat […]
Je moet een doelgroep bepalen, dat weet je nou zo langzamerhand wel als je mij een tijdje volgt. Want als je voor ‘iedereen’ werkt, is niemand geïnteresseerd. Bovendien kun je niet bloggen als je geen held hebt en die held vertegenwoordigt, precies, je doelgroep. Je doelgroep is een beslisser met […]
Amerikaanse schreeuwerige marketing werkt niet meer – als het in Europa ooit al werkte. Al die tips om klanten met je website te werven, waar consumenten in het begin soms nog intrapten, ze kunnen de prullenbak in. Leestijd: 3 minuten Waarom ging je ook weer naar die website? De Britse […]
Eerder schreef ik dat het heel slim is om je blogartikelen te delen op LinkedIn met een link naar je blog. Daarmee breng je je doelgroep naar je website en daar heb je jouw eigen omgeving met je eigen rode loper waarover je mensen naar jouw call to action brengt. […]
Hoe vind je zakelijke blogonderwerpen voor je volgende blogartikel? Veel bureaus, vooral zzp’ers, hebben maar een paar grote projecten per jaar, dus je kunt niet elke maand over een nieuw project schrijven. Natuurlijk kun je casussen afwisselen met tips. Of nog een keer je visie onder de aandacht brengen. Kopieer […]
Ondernemers komen bij mij als ze aan de slag gaan met hun website. Dat was tien jaar geleden al zo en dat doen ze nog steeds. Voor de één is dat de eerste stap van hun bedrijf terwijl ze zich nog niet eens hebben ingeschreven bij de KvK, voor de […]
Een klantrelatie opbouwen is eigenlijk hetzelfde als een liefdesrelatie opbouwen. Je wilt met elkaar in zee om avonturen met elkaar aan te gaan. Je wilt samen projecten uitvoeren en die tot wasdom zien komen. Je wilt, kortom, een langdurige verbintenis aangaan. Je wilt je doelgroep verleiden. Vooral de mensen uit […]
Er heerst een hardnekkig misverstand onder hoogopgeleiden, specialisten, deskundigen en andere slimmeriken. Ze denken dat ze met vaktaal en moeilijke woorden een intelligente doelgroep aanspreken. Als je moeilijke woorden gebruikt, zoudende simpele geesten afhaken en zou je ‘onder professoren’ zijn. Dan zouden ze zien hoe slim je bent! Leestijd: 6 […]
Je blog gaat misschien niet over een onderwerp dat nou bepaald om een beeld vraagt. Je hebt geen foto’s, tekeningen, infographics of zelfs maar grafieken die je verhaal verduidelijken. Je bent, zoals ik, meer van de tekst of je hebt niets met beeld omdat je niets ziet, zoals Ellen Koudijs-Siebel, […]
Hoeveel tips, hoeveel argumenten en hoe maak je jouw dienst aantrekkelijk? Deel 2 in de serie 10 jaar vragen aan Cline. In de tien jaar dat ik onderneem, heb ik veel vragen van klanten, vrienden en vage kennissen gekregen over bloggen. Vandaag krijg je antwoord op de vragen: “Hoeveel tips […]
Nooit was duidelijker hoe onvoorspelbaar de toekomst is dan nu. Toch was een pandemie een van de bekende en reële scenario’s – niet alleen in Hollywood. Ik werkte er zelf aan mee in 2012 op het ministerie van Sociale Zaken. Er was toen al veel informatie beschikbaar om een draaiboek […]
Wat is een blog, hoe blijf je bloggen en hoe profileer jij je als expert? 30 januari 2012 schreef ik mij in bij de KvK. In de tien jaar erna werd ik de ondernemer die ik vandaag ben, want ondernemer word je niet door die inschrijving (die alleen maar spam […]
Ik vind inclusief schrijven belangrijk omdat het leidt tot diversiteit en diversiteit leidt tot bredere, succesvollere oplossingen, evenwichtigere beslissingen en een betere maatschappij. Bovendien wil je met je tekst niemand van je doelgroep uitsluiten, want daarmee sluit je potentiële klanten of kandidaten uit. Maar je bent geneigd om je een […]
Moet iedereen begrijpen wat je schrijft? Corona-gerelateerde onderwerpen gaan iedereen aan, dus moeten de media die toegankelijk maken voor iedereen, inclusief laaggeletterden, mensen die de basisschool nooit hebben afgemaakt en inwoners van Nederland die het Nederlands niet beheersen. Denk alleen al aan de verwarring (in het begin) over de ‘positieve […]
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je websitebezoekers op moeten leveren. Maar dat gaat zomaar niet. Je moet eerst hun aandacht trekken, dan vertrouwen winnen en ten slotte kun je ze pas activeren met een call to action. Dat is de rode […]
Wat kun jij leren van een voormalig laaggeletterde over het schrijven van een boek? Meer dan je denkt. Koos was laaggeletterd, leerde rond zijn veertigste pas echt lezen en schrijven, schreef zijn levenservaringen op in een boek en verkocht inmiddels 1.324 exemplaren van Koos, van laaggeletterde tot schrijver. Leestijd 7 […]
Internet puur informatief “Klanten werf ik nu via-via; ik ben lid van netwerken en leer mensen kennen via bestaande klanten, relaties en oud-collega’s. Kort geleden nam ik deel aan een business challenge waar ik een boekhouder ontmoette die wat grotere klanten graag doorschuift. Van Dea Dia ben ik lid om […]
Dit artikel vertelt je alles wat jij kunt doen om je website pagina voor pagina vindbaar voor je doelgroep te maken op Google. Alles wat ik weet dan. Maar dan ook echt alles. Voor het overzicht hieronder een klikbare inhoudsopgave. Leestijd: een halfuurtje, met klikbare inhoudsopgave, dus pik er voor […]
Laat mij jouw regenachtige middag zijn. Een tijd geleden belde een klant die al jaren zijn website wil vervangen. Dat is zo langzamerhand ook echt nodig. ‘Wat moet er nog gebeuren?’ vroeg ik. We hadden samen al teksten geschreven, hij heeft al beeldmateriaal. ‘Ik moet er nog één keer doorheen. […]
Levert je bureau complexe, strategische adviezen die veel vertrouwen vergen en denk je dat je alleen klanten krijgt via je netwerk? Misschien denk je dat online communicatie niet belangrijk is, daarom noem ik in dit artikel acht keer een afbreukrisico. Leestijd 6 minuten Als ik consultants spreek over online communicatie […]
Natuurlijk deel je je successen, op social media leeft iedereen immers groots en meeslepend. Maar daar kijken mensen zo langzamerhand ook wel doorheen. Bovendien gaat het op een zeker moment tegen je werken. Wat kan het delen van je mislukkingen jou opleveren? Leestijd: 4 minuten Sympathie Merk op dat in […]
Adviseurs willen op hun website vooral laten zien wie ze zijn en wat ze doen. Maar websitebezoekers (dat zijn mensen, maar dan op z’n ergst) zijn daar pas in geïnteresseerd als ze weten dat je iets kunt doen voor hén. Daarom pleit ik er altijd voor om je doelgroep centraal […]
Als je een complex product hebt, zoals de meeste organisatieadviseurs, zullen mensen je niet zo gauw uit zichzelf bellen omdat ze alleen je blog volgen. Je blog heeft een andere rol. Het is de eerste stap op de ‘rode loper’, wat marketeers de customer journey noemen: mensen leren jou en […]
Wil jij je lezers je verhaal insleuren? Wil jij dat ze jouw verhaal beleven alsof ze er zelf de hoofdrol in spelen? Wil je bij je doelgroep binnenkomen? Schrijf dan teksten als een blikseminslag. Als je zelf iets beleeft komt het op een veel dieper niveau binnen, dan wanneer je […]
Vind je het lastig om elke keer nieuwe blogonderwerpen te verzinnen om over te schrijven? Leestijd 11 minuten of spring meteen door naar de 26 tips voor blogonderwerpen of de 15 tips voor content die (bijna) geen tijd kost. Je weet meer dan je denkt Je werkt in een omgeving […]
Bezoekers van je website klikken weg als jij ze niet meteen grijpt in de eerste alinea, want ze hebben altijd haast. Maar hoe begin je dan je blogartikel? Hoe schrijf je een begin dat je websitebezoeker wel doet doorlezen? Het begin van je blogartikel schrijf je misschien als eerste of juist […]
“De vraag die klanten mij het meeste stellen is ‘Kan ik dit wel zeggen over mezelf?’ Maar als jij het niet kan zeggen, wie dan wel?” Saskia Postma is personal branding coach. Leestijd: 5 minuten “Laatst kwam er een man bij mij met tientallen jaren ervaring als interimmanager bij fusies […]
“Marketing gaat altijd over communiceren.” Aan het woord is Bas Siers, die ik eerder interviewde als marketingmanager van FranklinCovey. “In al mijn rollen, privé en zakelijk, wil ik teams meenemen, verbinden, vertrouwen wekken. Dat gaat altijd met communicatie. Bij FranklinCovey heb ik geleerd dat je een aantal rollen hebt in […]
Een pakkende titel belooft, daagt uit en activeert. Heel effectief is een vraag met de al dan niet expliciete belofte van een antwoord. Een vraag waar je doelgroep mee zit. En dat weet je, omdat je het aan je doelgroep hebt gevraagd. Leestijd: 3,5 minuten Titels en intro’s zijn onlosmakelijk aan […]
Als een blog dan zo goed is voor je business, en je hebt nog geen schare fans die jou zoekt, hoe krijg je dan lezers voor je blog? Wat zijn de wegen die je bloglezer bewandelt, wat is je customer journey of zoals ik het graag noem: wat is de rode […]
Een gesprek met fotograaf Paulien de Gaaij “Ik ben altijd op avontuur. Op zoek naar magie, verwondering en de mens achter het verhaal. Dat komt allemaal samen in fotografie,” vertelt Paulien de Gaaij, en zij maakt foto’s om op te vallen. Vul je tekst aan met goede foto’s voor een […]
Soms spreek ik nog een zelfstandige consultant die het niet nodig vindt om online actief te zijn. Een verouderde website bevat een e-mailadres en een telefoonnummer, voor het geval je zijn visitekaartje kwijt bent. Maar dat is het dan ook. “Ik heb gewoon een hekel aan dat gedoe,” of “Ik […]
Hoe zakelijk je tekst ook is, het schrijven ervan vergt toch een creatief proces. En dat is best moeilijk: alles uit je hoofd op papier zetten in correcte, goedlopende zinnen. Voor dit artikel ga ik ervan uit dat je al een onderwerp hebt. Leestijd: 7 minuten of luister lekker: De […]
De ideale vorm van een blogartikel is de vorm die je doelgroep graag leest. Daarnaast is afwisseling aantrekkelijk. Of juist elke keer dezelfde vorm. Of juist een vaste afwisseling. Kortom, wat je doelgroep graag leest. Leestijd: 16 minuten, maar lees alsjeblieft niet het hele verhaal in één keer. Kies uit […]
Spontaan bellende nieuwe klanten krijg je alleen met een blog als je het gestaag opbouwt. Het gaat namelijk om vertrouwen – niet alleen in wat jij kunt met je bureau, maar ook vertrouwen in je oplevering. En elke maand op tijd een mailing met een link naar een nieuw blogartikel […]
Je websitebezoekers zijn de ergste mensen die er zijn. Ze komen niet, en als ze al komen klikken ze niet, en als ze al klikken kopen ze niet. De hoogste tijd om ze eens door te lichten op hun 7 zonden. Wat doe je eraan? Je snapt dat het geen […]
‘Af en toe deel ik een artikel van een ander op LinkedIn. Op mijn website heb ik geen blog. Dat wil ik al heel lang, maar daar kom ik niet toe, ook al omdat ik niet gemakkelijk schrijf. Hoe kan ik zakelijk online actiever zijn?’ Met Fenna Bolhuis heb ik […]
Wat spreekt jouw doelgroep aan? En hoe kom je daarachter? Hoe sluit je aan op het verhaal van je doelgroep? Er is geen marketinggoeroe die je dat vertellen kan. Zelfs ik niet. Dat weet alleen je doelgroep. Voer daarom een doelgroepanalyse uit. Als je net begint met je bedrijf, als […]
Alles begint met je doelgroep: je social media, je website, je blog en vooral je omzet. Je moet weten voor wie je het doet. Je kunt niets verkopen als je niet weet aan wie. Je kunt dus ook niet communiceren als je niet weet tegen wie je het hebt. Als […]
Korte artikelen met korte zinnen zijn niet zonder meer goed. Ook niet online. Uit het onderzoekje naar aanleiding van mijn vorige artikel bleek al dat het geen moer uitmaakt of je een lang of een kort artikel schrijft. (Voor wie het volgt: ik heb het artikel aangevuld met de resultaten) […]
Als je wilt dat je boodschap overkomt op je websitebezoekers, wil je weten wat de ideale lengte van je blog is. Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel ze bereid zijn te lezen. Wanneer is je tekst te kort en wanneer is die te lang? Leestijd 8 minuten Is de ideale lengte […]
Ondernemers aarzelen vaak om online te communiceren omdat ze te bescheiden zijn. Als ik hen voorstel te gaan bloggen, een mailing te versturen of zelfs potentiële klanten te benaderen, vinden ze dat opdringerig. “Daar wil ik mijn klanten niet mee lastigvallen,” zeggen ze dan. Goede wijn behoeft geen krans? Wijn […]
Je waarborgt de privacy van je klanten. Maar hoe beschrijf je dan de projecten om te laten zien wat je kunt? Hoe schrijf je een anonieme casus? Leestijd 3 minuten Vertel over je project, beschrijf wat er gebeurde bij je klant. Het levert de beste blogartikelen op, maar wat als […]
“Focus je niet op je zakelijk succes, maar op je persoonlijke groei. Dan ontstaat dat zakelijk succes vanzelf.” Dit is de boodschap van Marielle van der Vlies van Succes met je Bedrijf. Marielle blogt voor haar bedrijf sinds 2013 en vanaf 2017 laat ze haar blogartikelen, mailings en boek door […]
Wil jij je onderscheiden op je vakgebied? Schrijf dan een zakelijk boek. Hieronder een compleet stappenplan, gelardeerd met geruststellingen. Leestijd: ruim 10 minuten Wat is een zakelijk boek? Onder een zakelijk boek versta ik een non-fictieboek waarmee je de lezers helpt om hun werk beter te doen. In veel opzichten […]
Heb je echt een redacteur nodig of kun je ook zelf je tekst verbeteren? Natuurlijk zien twee meer dan één, maar een belangrijk deel van het redigeren kun je prima zelf doen. Neem er wel even de tijd voor. Met deze handleiding redigeer jij je eigen teksten! Desondanks kijkt iedereen […]
In de serie Interviews met klanten van Cline Communicatie over hun communicatie: Bradley Camelia van Refresj, een fris, groeiend bureau dat ondernemers ondersteunt met hun online communicatie. Hij geeft drie gouden tips. Leestijd 4 minuten Wie zijn de klanten van Refresj? “Het type klant dat ons aanspreekt is een mkb-ondernemer, […]
Hoe onderhoud je de relatie met niet alleen je klanten, maar vooral ook met je doelgroep? Al die mensen die je dolgraag als klant ontvangt, maar die jou nog nooit een opdracht hebben gegeven. Omdat ze er bijvoorbeeld nog niet aan toe waren. Omdat ze geen tijd hadden. Of, zoals […]
“Ik plaats geen aanbeveling op mijn website, dat vind ik opscheppen. Bovendien geeft het toch helemaal geen informatie? Ik plaats wel de logo’s van mijn klanten.” Deze eigenaar van een klein adviesbureau heeft een paar indrukwekkende namen onder zijn klanten. Maar tegelijk zegt zo’n logo niets. Wat heb je voor […]
Waar begin je als je in een relatief rustige periode eindelijk eens je online marketing op orde wilt brengen? Hier een eenvoudig stappenplan. Leestijd: 5 minuten (wanneer je tenminste niet op alle links klikt) Stappenplan met zijwegen Dit stappenplan voor je online marketing een eigenlijk slimme combinatie van veel wat […]
“Waar begin je met je structurele online marketing, zoals je website en social media? Wat is een goede structurele aanpak om je diensten te verkopen? ” vroegen mensen in mijn onderzoek naar online communicatie van adviesbureaus. Hier een stappenplan met heel veel links naar andere artikelen, dus heel veel onderliggende […]
Je weet dat je social media voor je adviesbureau moet inzetten, maar het komt er steeds niet van. Bovendien, wat plaats je dan? Je verkoopt immers geen schoenen. En hoe vaak? En op welke kanalen? “Onze klanten krijgen we toch niet online,” beginnen opdrachtgevers wel eens als ze me vragen […]
Eerlijke marketing bestaat niet. Toch? Je vertelt niet van dat mislukte project, je benoemt niet de tender die je niet won en je hebt het niet over een boos weggelopen medewerker. Online al helemaal niet, daar poets je alles nog eens extra mooi op. leestijd 6 minuten Maar wanneer in […]
Spreek jij je doelgroep aan met u of jij? Kies je voor Engels of Nederlands? En welke terminologie gebruik je? Leestijd: 4 minuten Nederland zit in diverse transities en dit is er één van. Nu.nl wijdde een artikel aan ‘u of jij’ en de Quest heeft een aardige test met overigens […]
Vertel jij op je website hoe goed je bent? Of staat er op je website een bescheiden verhaal met alleen wie je bent en wat je doet? En, levert je dat opdrachten op? Leestijd 6 minuten Bescheiden verhaal Er zijn twee soorten mensen: mensen die bescheidenheid een deugd vinden en […]
Een zakelijk boek zet je adviesbureau op de kaart. Een vakinhoudelijk boek maakt jou tot deskundige. Bovendien heb jij wel een verhaal te vertellen, met je visie, je kennis en al je ervaringen. Een zakelijk boek is de logische en natuurlijk aanvulling op je blog. Dus hoe schrijf je een […]
Hoe overtuig je je doelgroep om jou een opdracht te geven? Je blogt over het verhaal van je doelgroep, alleen al omdat ik heb gezegd dat dat moet. Maar hoe sla je de brug van het verhaal van je doelgroep naar jouw dienst? Hoe overtuig je je doelgroep dat jouw […]
Ben je eindelijk zo ver dat je overtuigd bent van de mogelijkheid om klanten online te werven, ga ik je vertellen dat je marketing zonder reclame moet! Leestijd 3 minuten. Online steeds essentiëler voor marketing De wereld van organisatieadvies is business to business en bestaat uit kennisintensieve adviestrajecten die vertrouwen […]
Wat is een goed beeld bij je blog? Moet er op je website van je adviesbureau überhaupt wel beeld? Zakelijke dienstverlening kun je moeilijk laten zien. Het resultaat van een cultuurverandering kun je niet fotograferen en een schema of grafiek is nog niet een fractie van het verhaal. Soms gaat […]
Wat zijn de wegen die je de lezers van je blog bewandelen, ofwel: wat is je klantreis? In die klantreis rol je de rode loper uit voor de argeloze bezoeker op je website en daarbuiten. Leestijd: 2 minuten Van te veel keuzes krijgen bezoekers keuzestress, vaak met tot gevolg dat ze […]
‘Ja hoor eens, we hebben net onze website helemaal opnieuw ingericht, dan gaan we dat niet opnieuw omgooien. Daar hebben we trouwens helemaal geen tijd voor!’ Mijn klant klonk een beetje geërgerd. Aangezien het mijn doel is om mijn klanten juist heel erg gelukkig te maken en te ontzorgen, zag […]
Hoe krijg je de verschillende consultants in je bureau aan het bloggen in de zelfde tone of voice? Zijn het kikkers in de kruiwagen of zaadjes om duizend bloemen te laten bloeien? En vervolgens: wat betekent dat voor social media? Leestijd 4 minuten Diversiteit De waarde van eigen consultants die […]
Je hebt een plaatje nodig voor je blog. Online vind je de perfecte foto om te plaatsen. Die kun je gewoon downloaden. Dan mag je die toch gebruiken? Anders zouden ze dat toch wel beveiligen? Dan zou dat er toch wel bij staan? Of je krijgt een mailtje met foto’s […]
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep met je communicatie online? Je site is onderdeel van de rode loper waarover je mensen uitnodigt om jou op te zoeken en om uiteindelijk je diensten van je af te nemen. Daarom is er ook een pad op je site. […]
Nudging is een effectieve methode om mensen aan te sporen om gewenst gedrag te vertonen. Beïnvloeding zonder dat je het merkt. Integriteit is dan een voorwaarde, al was het maar omdat je anders wel heel diep valt – want het komt altijd uit. Jij kunt ook nudgen. Vooral als je […]
Hoe houd je online contact met je klanten? Hoe maak je online contact als je niet meer langs kunt komen, je sponsoring van de lokale voetbalclub plat ligt en alle events zijn afgelast? Moet je dan werkelijk aan social media gaan doen? Of, o gruwel, een nieuwsbrief gaan versturen? Iedereen […]
“Waar plaats ik mijn blogartikel? Op LinkedIn, Facebook, een blogwebsite, in de mail of toch op mijn eigen website?” Dat is een vraag die steeds weer terugkomt bij mijn klanten, op mijn workshops en op social media. Dus wat is de beste plaats voor je blog? Leestijd: 6 minuten Wat […]
Hoe komt het dat het zoveel moeite kost om je consultants regelmatig te laten bloggen? En wat moet je doen om dat te veranderen? Kortom, hoe motiveer je consultants om te bloggen? 6 tips voor interne en externe blogartikelen van je consultants over bijvoorbeeld hun projecten en expertise. Leestijd 2,5 […]
Artikelen voor je blog kun je afwisselen met interviews. Maar wie interview je dan voor je blog en waarover? Leestijd 2 minuten Interview voor je blog Een mogelijkheid om een nieuw gebied te verkennen is om deskundigen te interviewen. Kies bijvoorbeeld academici die onderzoek doen op jouw vakgebied. Of interview […]
“Zoek je een platform voor je expertise? Wij hebben 300.000 volgers!” stelt blogsite FrankWatching op zijn site. Waarom zou je gebruik maken van zo’n blogsite? Het lijkt zo aantrekkelijk: bloggen op een externe, goed bezochte website. FrankWatching, Multiraedt of LinkedIn. Ik geef je 7 redenen om het niet te doen […]
Ik had al geschreven dat een SEO-tekst niet bestaat. Maar het is nog veel erger. Er bestaan wél SEO-tekstschrijvers. Een SEO-tekstschrijver schrijft op basis van de allerbeste zoekwoorden een tekst op je website. Maar stemt ze die zoekwoorden ook heel goed af op jouw doelgroep? Gaat ze met jou een […]
Krijg jij alleen opdrachten van warme relaties? Geen wonder, want je website is niet vindbaar. Terwijl je opdrachtgevers (ja zeker, ook jouw opdrachtgevers) voor hun projecten (ja zeker, ook die complexe, multidisciplinaire projecten die jij graag doet en die veel vertrouwen van de opdrachtgever vergen) echt wel online zoeken. Dus […]
Je moet zichtbaar zijn waar je doelgroep zit en iedereen zit op social media. De truc is om ze van social media naar jouw website te halen. Als je blog op je website staat, hoe komt je doelgroep daar dan terecht? In het artikel over de beste plaats voor je […]
Hoe lang blogt jouw tekstschrijver al? Hebben de teksten het effect dat je wilt bereiken? En wat weet je tekstschrijver eigenlijk van jouw vakgebied? (Leestijd 4 minuten met onderaan 7 tips.) Bereid de keuze van je tekstschrijver goed voor. Ik geef je hier 7 tips. Als je een website gaat […]
‘Wij willen het bloggen uitbesteden aan tekstschrijvers. Hema doet het ook’, argumenteert de man aan de telefoon. ‘Waarom kun je niet gewoon even een paar blogjes voor ons schrijven?’ Ik vertik het. Ik ga niet voor jou bloggen en ik weiger om een beetje te googelen op een onderwerp en […]
Honderd keer gedeeld op LinkedIn, duizend contacten, tienduizend volgers. Je post geliked, trending artikelen geplaatst. Het lijkt aantrekkelijk en aanbieders spammen je er gek mee. Natuurlijk kun je heel veel likes krijgen met leuke raadsels. Maar wat levert dat je op? Zet LinkedIn liever in voor je blog. Leestijd: 2,5 […]
Je hebt mij niet nodig als je alleen blogt om bovenaan in de belangrijkste zoekmachine, namelijk Google, te komen. Je kunt schrijven voor de zoekmachine met de checklist van de overigens onvolprezen Yoast, en dan kom je vast hoger te staan. Zeker, ik heb Yoast op al mijn websites en […]
Al je consultants zijn net even anders, met andere specialismen: je hebt meer diversiteit in huis dan je denkt. Maar hoe laat je die diversiteit op je website zien? Je wilt laten zien dat we mensen hebben die goed zijn in HRM, mensen die meer naar de strategie van de […]
Jouw website kan je klant afschrikken. Of erger nog, de bezoeker van je website die jou helemaal nog niet kent, maar wel tot je doelgroep behoort. Als puber kreeg ik niet veel vrienden over de vloer. Want als iemand zich dan eens verwaardigde om de volle vijf kilometer van school […]
Je hebt je doelgroep gekozen en je snapt waarom je die doelgroep aanspreken moet. Want met een doelgroepanalyse heb je het verhaal van je doelgroep bepaald. Maar hoe spreek je ze dan aan? 5 concrete tips. 1. Spreek je doelgroep aan en zet ze in een lijstje Het helpt om […]
Uit mijn onderzoek blijkt dat de meeste adviesbureaus hun website richten op ‘iedereen met een KvK-nummer’. Wil je echter iets bereiken met je website? Kies je doelgroep. 1. Voor iedereen = voor niemand ‘Wij willen een aansprekende website met aansprekende teksten,’ beginnen veel klanten hun opdracht. ‘Wíé wil je dan […]
Als je een theorie uit wilt leggen, doe je dat het best aan de hand van een voorbeeld. Daarmee heb je twee verhalen die je door elkaar weeft. Hoe combineer je theorie en voorbeeld? Dit is Arie’s recept voor gevorderden, verdiep je daarom eerst in wat ik hiervoor over Arie […]
Gevonden worden? Bekend worden als expert? Doelgroep bereiken? Google helpt je ook als je doelgroep nooit googelt. Maar vergis je niet: iedereen googelt, zelfs CEO’s, bestuurders en vooral jouw opdrachtgevers. Intussen heeft Google nog steeds het allergrootste marktaandeel, vooral op de smartphone (98%). Leestijd 7 minuten Daarnaast geef ik hieronder […]
Veel beginnende bloggers aarzelen: Wat heb ik nou te vertellen? Wat kan ik nou nog toevoegen? Ik vertel toch niets nieuws? Het is toch al een keer gezegd? (leestijd 3 min.) Nou en? Ja. Alles is al een keer gezegd. Maar stel je voor dat niemand meer iets zou zeggen […]
Je wilt bezoekers vasthouden op je website, maar websitebezoekers zijn lastig te boeien. Wat zijn de oorzaken van wegklikken waar jij wat aan kunt doen op je website? Google Analytics vertelt je tot op de seconde hoe lang het duurt voor je websitebezoekers wegklikken. Als ze één minuut blijven op een […]
Is het noodzakelijk dat je mensen persoonlijk spreekt om vertrouwen op te bouwen? Voor veel adviesbureaus is dit reden om online maar niets te doen. Daarmee mis je kansen. Ontdek hier hoe jouw online en offline gedrag de optimale combinatie vormen om online vertrouwen op te bouwen. Leestijd 4 minuten […]
“Van alle trainingen verkopen we er maar twee of drie echt vaak. Hoe communiceren we daarover en wat moeten bezoekers dan op de site doen? En wat doen we met de andere trainingen?” vraagt een van de respondenten bij mijn onderzoek. Het doel is natuurlijk de training vol te krijgen […]
“Hoe kun je bloggen zonder al je kennis weg te geven?” vraagt een geïnterviewde in mijn onderzoek naar 300 websites van adviesbureaus. Leestijd 3,5 minuut Met een blog deel je je kennis en ervaring. Je geeft inzage in je werkwijze en de concurrent kijkt mee. Dat wil ik niet wegwuiven, […]
Hoe zorg je dat websitebezoekers steeds weer terugkomen op je website en blijf je top of mind? Hoe kun je vertellen hoe jouw zakelijke dienstverlening zich onderscheidt van die van je concurrenten? Waar plaats je al je praktijkvoorbeelden, casussen en projectbeschrijvingen? Met zakelijk bloggen los je dit in één keer […]
Hoe kan mijn opa (1898 – 1974) nou online vindbaar zijn? Vierenveertig jaar na zijn overlijden, krijgt mijn opa, Jan Pouwels, alsnog erkenning als belangrijke Nederlandse componist en organist. Aanleiding is een Wikipediabericht, waar de docent van Elisabeth Vercammen op stuitte toen hij een dichter zocht. Elisabeth studeerde orgel, en […]
Je wilt niet dat de juiste bezoekers meteen weer wegklikken als ze op je website komen, omdat het niet is wat ze zoeken. Hoe los je het dan op? Ik geef je 10 tips. Leestijd 6 minuten Het bouncepercentage geeft aan hoe relevant het is op welke manier en met […]
Vertel alsjeblieft niet je eigen verhaal op je homepage. Toen ik in 60 interviews vroeg wat adviesbureaus op hun website willen laten zien, noemden ze vaak dat ze hun eigen verhaal willen vertellen. Leestijd: 7 minuten Deden ze het maar. In mijn onderzoek naar 300 websites van adviesbureaus heb ik […]
‘Was ik maar een groot bedrijf’, zegt iemand uit mijn onderzoek tegen me. ‘Grote bedrijven hebben een complete afdeling communicatie. Ik moet mijn marketing en communicatie in gestolen tijd doen.’ Een bedrijf zonder communicatieafdeling moet op kleine schaal content creëren. Een korte handleiding. Leestijd: ruim 3 minuten Kleine schaal: authentieke […]
Je dacht dat jij haast had, geen tijd en een to-dolijst van hier tot Tokio. Maar je doelgroep heeft ook haast. En jij bepaalt of dat in je voordeel werkt, of in je nadeel. Want je kunt die haast van je doelgroep perfect gebruiken om je te onderscheiden van al […]
Corona is het experiment dat anders nooit zou zijn uitgevoerd. Maar thuiswerken, ‘vroeger’ bekend als het nieuwe werken (HNW) en nog wat afkortingen, geeft medewerkers de vrijheid om te werken waar en wanneer ze dat willen. Op de momenten dat ze het meest geïnspireerd zijn in de omgeving die hen […]
Een zakelijk boek schrijf je om bij te dragen aan je missie, net als alles wat je voor je bedrijf of organisatie doet. Copper8 wil met hun boek kennis delen over circulair inkopen en daarmee zichzelf misbaar maken. Het bedrijf heeft al een enorme reputatie in de wereld van circulariteit […]
“Elke dag dat ik langer wacht wordt de prestatiedruk groter. Ik heb het gevoel dat ik een bijzonder concept heb en dat ik dat ook nog eens snel in de markt moet zetten. Wat als ik het fout doe? Zet ik een ander niet op het spoor, iemand die het […]
‘Als ik je één tip mag geven voor online communicatie, dan is het consistentie’, zegt Willeke van den Heuvel van Mijn Gereedschapskist. Leestijd: 4 minuten ‘In al je communicatie, uitingen en gedrag. In bewoordingen, grafische vormgeving en personeel. In belettering, visitekaartjes en bedrijfsauto’s. Zorg dat de hele boodschap die je […]