Spreek jij je doelgroep aan met u of jij? Leestijd: 4 minuten Nederland zit in diverse transities en dit is er één van. Nu.nl wijdde een artikel aan ‘u of jij’ en de Quest heeft een aardige test met overigens vragen die suggestief naar de uitslag toewerken, maar dat maakt niet […]
Kennisbank
Vertel jij op je website hoe goed je bent? Of staat er op je website een bescheiden verhaal met alleen wie je bent en wat je doet? En, levert je dat opdrachten op? Leestijd 6 minuten Bescheiden verhaal Er zijn twee soorten mensen: mensen die bescheidenheid een deugd vinden en […]
Ben jij vindbaar voor je doelgroep? Ook online? ‘Huur nooit een SEO-tekstschrijver’, heb ik geschreven. Om vervolgens te vertellen dat opdrachtgevers niet de beste zoeken, maar de eerste. Of misschien zoeken ze wel de beste, maar ze vinden de eerste en je zult ze de kost geven die denken dat […]
Een zakelijk boek zet je adviesbureau op de kaart. Een vakinhoudelijk boek maakt jou tot deskundige. Bovendien heb jij wel een verhaal te vertellen, met je visie, je kennis en al je ervaringen. Een zakelijk boek is de logische en natuurlijk aanvulling op je blog. Dus hoe schrijf je een […]
Hoe overtuig je je doelgroep om jou een opdracht te geven? Je blogt over het verhaal van je doelgroep, alleen al omdat ik heb gezegd dat dat moet. Maar hoe sla je de brug van het verhaal van je doelgroep naar jouw dienst? Hoe overtuig je je doelgroep dat jouw […]
Ben je eindelijk zo ver dat je overtuigd bent van de mogelijkheid om klanten online te werven, ga ik je vertellen dat je marketing zonder reclame moet! Leestijd 3,5 minuut. Online steeds essentiëler voor marketing De wereld van organisatieadvies is business to business en bestaat uit kennisintensieve adviestrajecten die vertrouwen […]
Wat is een goed beeld bij je blog? Moet er op je website van je adviesbureau überhaupt wel beeld? Zakelijke dienstverlening kun je moeilijk laten zien. Het resultaat van een cultuurverandering kun je niet fotograferen en een schema of grafiek is nog niet een fractie van het verhaal. Soms gaat […]
met 15 strategieën om titel en intro te schrijven Hoe mensen ook op je blog terechtkomen, je hebt altijd een goede titel en een goede intro nodig. Wat zijn de wegen die je bloglezer bewandelt, ofwel: wat is je customer journey? Dit artikel is weer zo’n lekkere long read waar […]
‘Ja hoor eens, we hebben net onze website helemaal opnieuw ingericht, dan gaan we dat niet opnieuw omgooien. Daar hebben we trouwens helemaal geen tijd voor!’ Mijn klant klonk een beetje geërgerd. Aangezien het mijn doel is om mijn klanten juist heel erg gelukkig te maken en te ontzorgen, zag […]
Vind je het lastig om elke keer nieuwe blogonderwerpen te verzinnen om over te schrijven? Leestijd 10 minuten of spring meteen door naar de 24 tips voor blogonderwerpen of de 15 tips voor content die (bijna) geen tijd kost. Je weet meer dan je denkt Je werkt in een omgeving […]
Leestijd: 16 minuten De ideale vorm van een blogartikel is de vorm die je doelgroep graag leest. Daarnaast is afwisseling aantrekkelijk. Of juist elke keer dezelfde vorm. Of juist een vaste afwisseling. Kortom, wat je doelgroep graag leest. Het basisrecept Natuurlijk gebruik je Arie als recept, maar zoals alle goede […]
Hoe krijg je de verschillende consultants in je bureau aan het bloggen in de zelfde tone of voice? Zijn het kikkers in de kruiwagen of zaadjes om duizend bloemen te laten bloeien? En vervolgens: wat betekent dat voor social media? Leestijd 4 minuten Diversiteit De waarde van eigen consultants die […]
Je krijgt een mailtje met foto’s van een evenement waar je bent geweest. Je staat er leuk op met een opdrachtgever. Je downloadt de foto en plaatst hem op je zakelijke blog en je social media. Zo’n foto plaatsen online. Dat mag toch? Je hebt hem toch gekregen? Je staat […]
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep met je communicatie online? Je site is onderdeel van de rode loper waarover je mensen uitnodigt om jou op te zoeken en om uiteindelijk je diensten van je af te nemen. Daarom is er ook een pad op je site. […]
Iedereen haat nieuwsbrieven. Je wordt toch al overvoerd met mail, daar ga je vrijwillig niet ook nog eens een nieuwsbrief aan toevoegen. Soms krijg je ze zelfs ongevraagd. Het is erger dan een reclamefolder door de brievenbus. Spam! Hoe houd je toch contact met je doelgroep per mail? leestijd: 9 […]
“Waar plaats ik mijn blogartikel? Op LinkedIn, Facebook, een blogwebsite, in de mail of toch op mijn eigen website?” Dat is een vraag die steeds weer terugkomt bij mijn klanten, op mijn workshops en op social media. Dus wat is de beste plaats voor je blog? Wat is je doel? […]
Hoe komt het dat het zoveel moeite kost om je consultants regelmatig te laten bloggen? En wat moet je doen om dat te veranderen? Kortom, hoe motiveer je consultants om te bloggen? 6 tips voor interne en externe blogartikelen van je consultants over bijvoorbeeld hun projecten en expertise. Wat kun […]
Artikelen voor je blog kun je afwisselen met interviews. Maar wie interview je dan en waarover? Interview voor je blog Een mogelijkheid om een nieuw gebied te verkennen is om deskundigen te interviewen. Daarmee steun jij op hun expertise en het versterkt jouw positie. De meesten vinden het leuk om […]
“Zoek je een platform voor je expertise? Wij hebben 300.000 volgers!” stelt blogsite FrankWatching op zijn site. Waarom zou je gebruik maken van zo’n blogsite? Het lijkt zo aantrekkelijk: bloggen op een externe, goed bezochte website. FrankWatching, Multiraedt of LinkedIn. Ik geef je 7 redenen om het niet te doen […]
Ik had al geschreven dat een SEO-tekst niet bestaat. Maar het is nog veel erger. Er bestaan wél SEO-tekstschrijvers. Een SEO-tekstschrijver schrijft op basis van de allerbeste zoekwoorden een tekst op je website. Maar stemt ze die zoekwoorden ook heel goed af op jouw doelgroep? Gaat ze met jou een […]
Je accountmanager heeft een van de betere opdrachtgevers aan de telefoon. Die opdrachtgever vraagt voor een belangrijk project naar een consultant met precies jouw expertise. Je accountmanager staat op, steekt zijn hoofd om de deur en kijkt de gang af. Op dat moment staat je collega bij de deur, omdat […]
Je moet zichtbaar zijn waar je doelgroep zit en iedereen zit op social media. De truc is om ze van social media naar jouw website te halen. Als je blog op je website staat, hoe komt je doelgroep daar dan terecht? In het artikel over de beste plaats voor je […]
Je websitebezoekers zijn de ergste mensen die er zijn. Ze komen niet en als ze al komen, dan klikken ze niet en als ze al klikken, dan kopen ze niet. De hoogste tijd om ze eens door te lichten op hun 7 zonden. In tegenstelling tot de geest van deze […]
Hoe lang blogt jouw tekstschrijver al? Hebben de teksten het effect dat je wilt bereiken? En wat weet je tekstschrijver eigenlijk van jouw vakgebied? (Leestijd 4 minuten met onderaan 7 tips.) Bereid de keuze van je tekstschrijver goed voor. Ik geef je hier 7 tips. Als je een website gaat […]
Hoe kun je creatief schrijven en tegelijk een persoonlijk, authentiek verhaal vertellen? Het creatieve aan schrijven is toch dat het een zelfsturende bezigheid is? Hoe zakelijk je tekst ook is, het vergt toch een creatief proces. Het is ook best moeilijk: alles uit je hoofd op papier zetten in correcte, […]
‘Wij willen het bloggen uitbesteden aan tekstschrijvers. Hema doet het ook’, argumenteert de man aan de telefoon. ‘Waarom kun je niet gewoon even een paar blogjes voor ons schrijven?’ Ik vertik het. Ik ga niet voor jou bloggen en ik weiger om een beetje te googelen op een onderwerp en […]
Honderd keer gedeeld op LinkedIn, duizend contacten, tienduizend volgers. Je post geliked, trending artikelen geplaatst. Het lijkt aantrekkelijk en aanbieders spammen je er gek mee. Natuurlijk kun je heel veel likes krijgen met leuke raadsels. Maar wat levert dat je op? Zet LinkedIn liever in voor je blog. LinkedIn is […]
Je hebt mij niet nodig als je blogt om bovenaan in de belangrijkste zoekmachine, namelijk Google, te komen. Je kunt schrijven voor de zoekmachine met de checklist van de overigens onvolprezen Yoast, en dan kom je vast hoger te staan. Zeker, ik heb Yoast op al mijn websites en -pagina’s. […]
Al je consultants zijn net even anders, met andere specialismen: je hebt meer diversiteit in huis dan je denkt. Maar hoe laat je die diversiteit op je website zien? Je wilt laten zien dat we mensen hebben die goed zijn in HRM, mensen die meer naar de strategie van de […]
Jouw website kan je klant afschrikken. Of erger nog, de bezoeker van je website die jou helemaal nog niet kent, maar wel tot je doelgroep behoort. Als puber kreeg ik niet veel vrienden over de vloer. Want als iemand zich dan eens verwaardigde om de volle vijf kilometer van school […]
Je hebt je doelgroep gekozen en je snapt waarom je die doelgroep aanspreken moet. Want met een doelgroepanalyse heb je het verhaal van je doelgroep bepaald. Maar hoe spreek je ze dan aan? 5 concrete tips. 1. Ga je doelgroep aanspreken en zet ze in een lijstje Het helpt om […]
Wat spreekt jouw doelgroep aan? Hoe kom je erachter? Hoe sluit je aan op het verhaal van je doelgroep? Er is geen marketinggoeroe die je dat vertellen kan. Zelfs ik niet. Dat weet alleen je doelgroep. Voer daarom een doelgroepanalyse uit. Denk niet dat je je doelgroep precies kent als […]
Uit mijn onderzoek blijkt dat de meeste adviesbureaus hun website richten op ‘iedereen met een KvK-nummer’. Wil je echter iets bereiken met je website, kies je doelgroep. 1. Voor iedereen = voor niemand Als je mensen wilt aanspreken, spreek ze dan ook letterlijk aan. Benoem daarom direct op je homepage […]
Alles begint met je doelgroep. Maar hoe bepaal je die? Je kunt niet communiceren als je niet weet tegen wie je het hebt. Als je zomaar in het wilde weg begint te communiceren, in welke situatie ook, dan ben je een roepende in de woestijn. Bepaal daarom eerst tegen wie […]
Als je een theorie uit wilt leggen, doe je dat het best aan de hand van een voorbeeld. Daarmee heb je twee verhalen die je door elkaar weeft. Hoe doe je dat het beste? Arie’s recept voor gevorderden: gebruik de sandwich. Omdat het essentieel is om je lezer direct in […]
Ik weet het, je wilt graag zo snel mogelijk door naar jouw oplossing. Maar je doelgroep is nog niet zo ver. Not invented here is een menselijke reactie op alles wat iemand niet zelf verzonnen heeft. Hij kan het zelf wel, hij heeft jou helemaal niet nodig. Het vorige deel […]
“Luiers verkopen ze toch ook niet met poep?” was het argument van een horrenverkoper die niet over muggen wilde schrijven. In de marketing wordt het er echter ingeramd: je hebt een probleem nodig. Mag dat ook een behoefte zijn? Ja, maar een onbereikbare behoefte, een behoefte die alleen is te […]
Elk verhaal heeft een hoofdpersoon. Reclames, sprookjes, gebruiksaanwijzingen, webteksten en blogartikelen. Verhalen over dieren of dingen hebben ofwel een vermenselijkt dier of ding, ofwel een impliciete persoon die ermee omgaat. Een verhaal zonder mens, spreekt mensen namelijk nauwelijks aan. Verhandelingen over geld of techniek vergen een persoon die met dat […]
Marketing en communicatie begint en eindigt met een verhaal. Maar dat is zozeer een kreet geworden, dat je dat niets meer zegt. Wat is dan dat verhaal en hoe kom je eraan? Omdat het verhaal zo verweven is met alles wat je doet, ga ik daar eerst op in. Want […]
Er heerst een hardnekkig misverstand onder hoogopgeleiden, specialisten, deskundigen en andere slimmeriken. Ze denken dat ze met vaktaal en moeilijke woorden een intelligente doelgroep aanspreken. Als je moeilijke woorden gebruikt, haken de simpele geesten af en ben je ‘onder professoren’. Leestijd: 6 minuten Jammer alleen, dat ook je intelligente doelgroep dan afhaakt. […]
Veel beginnende bloggers aarzelen: Wat heb ik nou te vertellen? Wat kan ik nou nog toevoegen? Ik vertel toch niets nieuws? Het is toch al een keer gezegd? (leestijd 3 min.) Nou en? Ja. Alles is al een keer gezegd. Maar stel je voor dat niemand meer iets zou zeggen […]
Je wilt bezoekers vasthouden op je website, maar websitebezoekers zijn lastig te boeien. Wat zijn de oorzaken van wegklikken waar jij wat aan kunt doen op je website? Google Analytics vertelt je tot op de seconde hoe lang het duurt voor je websitebezoekers wegklikken. Als ze één minuut blijven op een […]
Als je wilt dat je boodschap overkomt op je websitebezoekers, wil je weten wat de ideale lengte van je blog is. Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel ze bereid zijn te lezen. Wanneer is je tekst te kort en wanneer is die te lang? Dit artikel bevat 371 woorden en kost […]
Is het noodzakelijk dat je mensen persoonlijk spreekt om vertrouwen op te bouwen? Voor veel adviesbureaus is dit reden om online maar niets te doen. Daarmee mis je kansen. Ontdek hier hoe jouw online en offline gedrag de optimale combinatie vormen om online vertrouwen op te bouwen. Leestijd 2,5 minuten […]
Je kunt niet met al je oude klanten, huidige klanten en potentiële klanten elke maand een kopje koffie drinken. Daarom is er een blog. (leestijd 3 minuten) Weten ze wel wat je te bieden hebt? Als je een klant hebt die steeds projectleiders bij je inhuurt, maar nooit trainingen inkoopt, […]
Gevonden worden? Bekend worden als expert? Doelgroep bereiken? Google helpt je ook als je doelgroep nooit googelt. Maar vergis je niet: iedereen googelt, zelfs CEO’s, bestuurders en topmanagers. Intussen heeft Google nog steeds het allergrootste marktaandeel, vooral op de smartphone (98,38% in Nederland). Leestijd 6 minuten Daarnaast geef ik hieronder […]
“Van alle trainingen verkopen we er maar twee of drie echt vaak. Hoe communiceren we daarover en wat moeten bezoekers dan op de site doen? En wat doen we met de andere trainingen?” vraagt een van de respondenten bij mijn onderzoek. Het doel is natuurlijk de training vol te krijgen […]
“Hoe kun je bloggen zonder al je kennis weg tegeven?” vraagt een geïnterviewde in mijn onderzoek naar 300 websites van adviesbureaus. (leestijd 3,5 min) Met een blog deel je je kennis en ervaring. Je geeft inzage in je werkwijze en de concurrent kijkt mee. Dat wil ik niet wegwuiven, want […]
Mijn onderzoek en de vorige blogartikelen over het effect van communicatie online riepen een paar vragen op. Hier beantwoord ik de 8 meest gestelde vragen. 1. Werkt een knop ‘vraag een offerte aan’? Je verkoopt geen schoenen en je verkoopt je advies niet aan particulieren. En wat voor consumentenwebsites geldt, […]
Zakelijk bloggen zou te veel tijd en discipline kosten, er zou niet genoeg zijn om over te bloggen en je roept negatieve reacties over je af. Hoe dan? Ben je zakelijk dienstverlener, dan heb je veel kennis om te delen met je doelgroep. Dat past meestal niet op de gebruikelijke […]
Hoe kan mijn opa (1898 – 1974) nou online vindbaar zijn? Vierenveertig jaar na zijn overlijden, krijgt mijn opa, Jan Pouwels, alsnog erkenning als belangrijke Nederlandse componist en organist. Aanleiding is een Wikipediabericht, waar de docent van Elisabeth Vercammen op stuitte toen hij een dichter zocht. Elisabeth studeerde orgel, en […]
Je wilt niet dat de juiste bezoekers meteen weer wegklikken als ze op je website komen, omdat het niet is wat ze zoeken. Hoe los je het dan op? Ik geef je 10 tips. Leestijd 6 minuten Het bouncepercentage geeft aan hoe relevant het is op welke manier en met […]
Vertel alsjeblieft niet je eigen verhaal op je homepage. Toen ik in 60 interviews vroeg wat adviesbureaus op hun website willen laten zien, noemden ze vaak dat ze hun eigen verhaal willen vertellen. Deden ze het maar. In mijn onderzoek naar 300 websites van adviesbureaus heb ik allereerst gekeken naar […]
Niets spreekt zo weinig aan als een abstracte boodschap in de verre toekomst, terwijl je doelgroep daar nu iets mee moet. Stel, je wilt de communicatie van een organisatie aanpassen op laaggeletterden. Of je wilt bewoners en bedrijven in een gemeente voorbereiden om van het gas af te gaan. Of […]
‘Was ik maar een groot bedrijf’, zegt iemand uit mijn onderzoek tegen me. ‘Grote bedrijven hebben een complete afdeling communicatie. Ik moet mijn marketing en communicatie in gestolen tijd doen.’ Een bedrijf zonder communicatieafdeling moet op kleine schaal content creëren. Een korte handleiding. Leestijd: ruim 3 minuten Kleine schaal: authentieke […]
Kijk nog eens even naar je homepage. Juich je daar je eigen bureau toe en beveel je er je eigen consultants aan? Dat kan werken in Amerika, hier waarderen we wat meer bescheidenheid. Maar je moet toch vertellen hoe goed je bent? Wat is dan een geloofwaardige aanbeveling? ‘Wij van […]
Je dacht dat jij degene was met haast, geen tijd en een to-dolijst van hier tot Tokio. Maar heb je wel eens gedacht aan je doelgroep? Die klanten die zorgen voor de voortgang en continuïteit van je bedrijf? De mensen die je facturen betalen en uiteindelijk je hypotheek, je vakantie […]
Misschien zijn je medewerkers nu wel aan het zwemmen! Of aan het solliciteren bij je concurrent… Je hebt geen idee wat je mensen doen en zelfs óf ze wat doen. Het nieuwe werken (HNW, ook wel New Way of Working; NWOW of Actviteit Gerelateerd Werken; AGW) geeft medewerkers de vrijheid om te […]
Eerlijke marketing bestaat niet. Toch? Je vertelt niet van dat mislukte project, je benoemt niet de tender die je niet won en je hebt het niet over een boos weggelopen medewerker. Online al helemaal niet, daar poets je alles nog eens extra mooi op. leestijd 6 minuten Maar wanneer in […]
‘Ja hoor eens, we hebben net onze website helemaal opnieuw ingericht, dan gaan we dat niet meer omgooien. Daar hebben we trouwens helemaal geen tijd voor!’ Mijn klant klonk een beetje geërgerd. Aangezien het mijn doel is om mijn klanten juist heel erg gelukkig te maken en te ontzorgen, zag […]
Een zakelijk boek levert je likes, lezingen en opdrachten. Omdat een fysiek zakelijk boek aantrekkelijk is en de schrijvers neerzet als experts. Copper8 heeft al een enorme reputatie in de wereld van circulariteit en hun boek draagt daar onmiskenbaar aan bij. En hoe vet is het om ‘auteur’ voor je […]
“Elke dag dat ik langer wacht wordt de prestatiedruk groter. Ik heb het gevoel dat ik een bijzonder concept heb en dat ik dat ook nog eens snel in de markt moet zetten. Wat als ik het fout doe? Zet ik een ander niet op het spoor, iemand die het […]
‘Als ik je één tip mag geven voor online communicatie, dan is het consistentie’, zegt Willeke van den Heuvel van Mijn Gereedschapskist. ‘In al je communicatie, uitingen en gedrag. In bewoordingen, grafische vormgeving en personeel. In belettering, visitekaartjes en bedrijfsauto’s. Zorg dat de hele boodschap die je uitdraagt past bij […]
‘The 7 Habits heeft veel fans. Maar dat zijn vaak individuele mensen die zichzelf verder willen ontwikkelen’, zegt Bas Siers, marketingmanager van FranklinCovey Benelux en sinds een begin 2015 mijn klant. ‘Die helpen wij ook, maar onze focus richt zich op maatwerk bij organisaties en teams, omdat wij daar het meeste […]
De CCO van SAMR vertelt “April 2015 lanceerden we het merk SAMR. Precies twee jaar later werd ik ziek, maar gelukkig ben ik weer up & running. Nu, vier jaar later, hebben we met SAMR ons ware noorden gevonden.” Ik spreek Willem Brethouwer, directeur en chief creative officer van SAMR. […]
Websites converteren niet? Denk je dat adviesbureaus niet zoveel hebben aan een website? Denk jij dat je website niets oplevert? Rik Bijmholt, mede-oprichter en directeur van Anderson MacGyver, heeft andere ervaringen. Leestijd 5 minuten Houd het simpel en actueel “Het is moeilijk om een dienst als de onze eenvoudig op te schrijven […]
Speciaal voor de perfectionisten adviseert Merijn Kegel, eigenaar van Webalist en Impakttribe, om zo snel mogelijk live te gaan met je website en niet te wachten tot alles perfect is. Een gastblog in de vorm van een video.