Je hebt gewoon een goed verhaal nodig voor je communicatie. Maar wat is dan dat verhaal en hoe kom je eraan? Bestaat er ook een recept voor een goed verhaal? Storytellers en andere marketingmagiërs kunnen er geheimzinnig over doen of heel ingewikkeld, maar een verhaal is in wezen heel simpel. […]
Kennisbank
Eerst kon je een pagina nog volzetten met een bepaald zoekwoord en kon je daarmee bovenaan in de zoekresultaten komen. Toen moest je de overdaad aan zoekwoorden verstoppen en daarna werden de regels voor de algoritmen alsmaar complexer. Nu hebben we AI die steeds vaker steeds beter antwoord geeft zonder […]
Hoe lekker is het om het nieuwe jaar gemakkelijk te beginnen! Daarom start ik met korte, concrete tips die je meteen kunt toepassen. Dit is de eenvoudige versie van Arie: de structuur van elke tekst, elk verhaal, elke boodschap, elk artikel dat je ooit gaat schrijven. Tegelijk worden je teksten […]
Spreek jij je doelgroep aan met u of jij? Kies je voor Engels of Nederlands? En welke terminologie gebruik je? Leestijd: 7 minuten Dit artikel uit 2019 heb ik bijgewerkt in december 2024 naar aanleiding van mijn interview door het AD. Hoe heurt het? Veel mailings kun je personificeren. Voordat je […]
‘Woorden doen geen pijn,’ werd ik afgewimpeld toen ik bij de meester klaagde dat ik werd gepest. ‘Zo lang ze je niet slaan is er niets aan de hand.’ Wel moest ik maanden later nablijven omdat ik in geheimtaal ‘de meester is gek’ op het bord had geschreven – en […]
Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep? Geleid ze stap voor stap naar het doel: een opdracht aan jou. Leestijd 3 minuten Samenvatting Je site is onderdeel van de rode loper waarover je mensen uitnodigt om contact met jou op te nemen en om uiteindelijk je diensten […]
Als klein bureau of zzp’er heb je een enorme voorsprong op grote bedrijven: je bént je bedrijf. Daarmee ben je authentiek, zonder een personage te hoeven verzinnen dat jou vertegenwoordigt. En wat zo fijn is: authenticiteit sells. Dus in je communicatie hoef je alleen maar jezelf te zijn. Leestijd 5 […]
Hoe kun je vertellen hoe belangrijk jouw boodschap is? In elk geval niet door te zeggen dat het belangrijk is. Belangrijk en andere betweterige woorden zijn voor een redacteur zelfs een rode vlag. Bijna had ik de mail waarmee ik dit artikel deel de titel ‘Belangrijke mail’ gegeven, maar dan […]
Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je websitebezoekers op moeten leveren. Maar dat gaat zomaar niet. Je moet eerst hun aandacht trekken, dan vertrouwen winnen en daarna kun je ze pas activeren met een call to action. Dat is de rode loper […]
Ben jij bescheiden? Vind jij anderen belangrijker dan jezelf? Pas jij je gemakkelijk aan? Dat zijn heel mooie eigenschappen, maar in je marketing halen ze je onderuit. Online en offline zie ik veel roeptoeters hun mening verkondigen, die wel een toontje lager mogen zingen. Dat komt omdat zulke mensen per […]
Juist als je een zakelijke boodschap hebt kun je heel effectief met een metafoor je doelgroep raken. Juist als je alleen tekst en geen concreet beeld tot je beschikking hebt. Want metaforen vullen bijna als vanzelf alles in wat je in een film ziet en meer: naast geluid en beeld […]
Alles begint met het doel van je tekst. Met mijn klanten kijk ik daarom altijd eerst naar de ‘rode loper’: hoe leid je je doelgroep naar je website en wat wil je dat ze daar doen? Vervolgens is de vraag hoe je dat doel bereikt. Daarover alles in dit artikel. […]
Nudging is een effectieve methode om mensen aan te sporen om gewenst gedrag te vertonen. Beïnvloeding zonder dat je het merkt. Integriteit is dan een voorwaarde, al was het maar omdat je anders wel heel diep valt – want het komt altijd uit. Jij kunt ook nudgen. Vooral als je […]
Artikelen met tips en informatie voor je blog kun je afwisselen met interviews. Maar wie interview je dan voor je blog en waarover? Leestijd 2 minuten. Dit artikel is de update van een eerdere versie. Deskundigen interviewen Een mogelijkheid om een nieuw gebied te verkennen is om deskundigen te interviewen. […]
Ik had al geschreven dat een SEO-tekst niet bestaat. Maar het is nog veel erger. Er bestaan wél SEO-tekstschrijvers. Een SEO-tekstschrijver schrijft op basis van de allerbeste zoekwoorden een tekst op je website. Maar stemt ze die zoekwoorden ook heel goed af op jouw doelgroep? Gaat ze met jou een […]
“Was ik maar een groot bedrijf”, zegt iemand uit mijn onderzoek tegen me. “Grote bedrijven hebben een complete afdeling communicatie. Ik moet mijn marketing en communicatie in gestolen tijd doen.” Een bedrijf zonder communicatieafdeling moet op kleine schaal content creëren. Hoe doe je dat? Een korte handleiding. Leestijd: 3 minuten […]
“Wij willen het bloggen uitbesteden aan tekstschrijvers. Hema doet het ook”, argumenteert de man aan de telefoon. “‘Waarom kun je niet gewoon even een paar blogjes voor ons schrijven?” Ik vertik het. Ik ga niet voor jou bloggen en ik weiger om een beetje te googelen op een onderwerp en […]
Wat zijn heldere woorden? Dat zijn woorden die je doelgroep onmiddellijk begrijpt. Dit artikel is een verdieping van het artikel over heldere zinnen. En ook deze tips zijn geen wetten van Meden en Perzen. Leestijd: 7 minuten Samenvatting Heldere woorden zijn: Specifiek “Woorden moeten sleutels zijn, geen lopers”, las ik […]
Heldere zinnen zijn zinnen die je doelgroep begrijpt. Dat betekent dat het van je doelgroep afhangt of de zinnen helder zijn. Voor alle tips en aanbevelingen hieronder geldt: know the rules like a pro, break them like an artist, ofwel: ken de regels en overtreed ze als je ze beheerst. […]
Het belang van redactie van je tekst besprak ik in mijn jubileumartikel. Als je tekst inderdaad voortkomt uit je missie, het doel en de doelgroep van je tekst bekend zijn en je vervolgens je doelgroep hebt uitgenodigd op je website, is het tijd voor de volgende stap. Wat wil je […]
Om je missie te realiseren heb je klanten nodig. Klanten werf je uit je doelgroep. Als dienstverlener wil je vooral dat die klanten contact met je opnemen. Hoe nodig je je doelgroep uit om contact met je op te nemen? Daar heb je marketing voor nodig. Leestijd 7 minuten Samenvatting […]
Je hebt je doelgroep gekozen en je snapt waarom je die doelgroep aanspreken moet. Want met een doelgroepanalyse heb je het verhaal van je doelgroep bepaald. Maar hoe spreek je ze dan aan? 5 concrete tips. Leestijd 5 minuten Dit is de update van een artikel dat ik in 2019 […]
Missie, visie en kernwaarden worden vaak door elkaar gehaald en in het ergste geval uitbesteed aan een duur bureau. Niet doen. Zit het niet verankerd in de mensen van je bedrijf, dan is het niet meer dan een oppervlakkig masker waar je klanten al gauw doorheen prikken. En het is […]
Waarom zou je je tekst laten redigeren? Een d of t op de verkeerde plek kan toch geen kwaad? Ze snappen toch wel wat je bedoelt? Juist lekker authentiek. En je kunt echt wel schrijven hoor, je hebt toch een hele scriptie geschreven waarop je bent afgestudeerd?! Maar hoe komt […]
Met een positieve houding krijg je eerder een gunfactor, zal je doelgroep zich sneller aan je verbinden en je gemakkelijker inschakelen. Dat spreekt voor zich en de wetenschap bevestigt het ook: negatieve woorden creëren angst en stress en verminderen zelfs het vermogen tot logisch redeneren, terwijl de hersenen bij positieve […]
Je hebt mij niet nodig als je alleen blogt om bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen. Je kunt schrijven voor de zoekmachine met de checklist van Yoast, en dan kom je vast hoger te staan. Zeker, ik heb Yoast op al mijn websites en -pagina’s. Ik had zelfs […]
Uit mijn onderzoek blijkt dat de meeste adviesbureaus hun website richten op ‘iedereen’. En dat hoor ik nog steeds van mijn klanten: ‘Doelgroep, doelgroep, wij werken gewoon voor iedereen!’ Wil je echter iets bereiken met je website? Kies je doelgroep. Het is stap 1 van elke boodschap die je uitzendt, […]
Als je een theorie uit wilt leggen, doe je dat het best aan de hand van een voorbeeld. Daarmee heb je twee verhalen die je door elkaar weeft. Hoe combineer je theorie en voorbeeld? Leestijd 2 minuten, Artikel uit januari 2019, geüpdate december 2023. De 3 elementen van Arie Dit […]
Is het noodzakelijk dat je mensen persoonlijk spreekt om vertrouwen op te bouwen? Veel adviesbureaus zijn daarvan overtuigd en doen daarom maar weinig online. Daarmee mis je wel kansen. Ontdek hier hoe jouw online en offline gedrag de optimale combinatie vormen om vertrouwen op te bouwen. Leestijd 6 minuten, Artikel […]
Veel bloggers aarzelen: Wat heb ik nou te vertellen? Wat kan ik nou nog toevoegen? Ik vertel toch niets nieuws? Het is toch al een keer gezegd? Leestijd 6 minuten Samenvatting Alles is al eens gezegd of geschreven. Dat maakt jouw bijdrage niet overbodig. Want jij zegt iets op jouw […]
Dit artikel vertelt je alles wat jij kunt doen om je website pagina voor pagina vindbaar voor je doelgroep te maken met en zonder Google. Alles wat ik weet dan. Maar dan ook echt alles. Leestijd: een halfuur, met klikbare inhoudsopgave, dus pik er voor nu alleen uit wat je […]
Als je een doelgroep formuleert volgens marketeers of volgens mijn voorgaande blogartikelen, kom je op één vertegenwoordiger uit. Vaak is dat een stereotype. Daarmee mis je een groot deel van je doelgroep dat zich daarin minder herkent. Wanneer je daarvan bewust wordt, groeien je kansen om de juiste mensen te vinden.
Veel zakelijke bloggers schrijven enthousiast over hun oplossing, of dat nou de begeleiding van een organisatieverandering is, een training of een advies. Ze hebben een prachtige methode voor teamontwikkeling, een kleurentest of een stappenplan: altijd een oplossing. Leestijd: 6 minuten, of lees de samenvatting hieronder Samenvatting Bij wijze van experiment […]
“Schrijf spreektaal!” zeggen veel schrijfcoaches die je beloven dat je in een week je boek kunt schrijven. Niet doen, zeg ik. Ik praat moeilijk (voor een groep) en ik schrijf gemakkelijk. Dus toen ik doodsangsten uitstond bij het idee om een presentatie te geven, schreef ik de hele tekst uit […]
Hoe houd je online contact met je potentiële klanten? Je kunt niet met iedereen elke maand een kop koffie drinken. Moet je dan werkelijk aan social media gaan doen? Of een nieuwsbrief gaan versturen? Dat haat toch iedereen? Hoe kun je je doelgroep mailen zodat ze er elke keer naar […]
Daar zit je met je mooie website in je favoriete kleuren en je prachtige logo. “Wij krijgen nooit klanten met onze website,” hoor ik veel ondernemers mopperen. Ze vinden een website een verplicht nummer dat veel tijd en geld kost en niets oplevert. Terwijl veel anderen, waaronder mijn klanten, juist […]
Het gebeurt mij regelmatig: mensen met wie ik al jaren geen contact heb gehad, bellen ineens op. Soms na tien jaar pas. Of ze sturen een mailtje. Een appje misschien. ‘Lang niet gezien, maar heb je misschien tijd voor een opdracht?’ Sterker nog, de meeste klanten krijg ik op die […]
Van Google kun je leren hoe je aantrekkelijk schrijft, omdat Google weet wat mensen zoeken. Los van de vindbaarheid van je website, zijn er meer mogelijkheden om je tekst lekker leesbaar te maken voor mensen; SEO for humans. Ik geef je 14 tips die Google je niet vertelt. Leestijd 4 […]
Als je niet op social media zit krijg je geen klanten, als je niet blogt vergeten mensen je en Nu Moet Je Toch Echt Iets Aan Je Website Doen! Maar klakkeloos alle trends volgen is geen strategie. Dat kan beter en gemakkelijker in minder tijd. Wat is jouw rode loper […]
Gevonden worden? Bekend worden als expert? Doelgroep bereiken? Google helpt je ook als je doelgroep nooit googelt. Maar vergis je niet: iedereen googelt, zelfs CEO’s, bestuurders en vooral jouw opdrachtgevers. Intussen heeft Google nog steeds het allergrootste marktaandeel, veel mensen weten niet eens dat er andere zoekmachines bestaan. Want Google […]
Op de websites van adviesbureaus en coaches is de over-ons-pagina of de ‘about’-pagina de meest gelezen pagina en vaak zelfs belangrijker dan de homepage. De kwaliteit van veel diensten is grotendeels afhankelijk van de persoon die de dienst verleent. Je aanstaande klant wil dus weten wie dat advies of die […]
Vertel alsjeblieft niet je eigen verhaal op je homepage. Toen ik in 60 interviews vroeg wat adviesbureaus op hun website wilden laten zien, antwoordden ze vaak dat ze hun eigen verhaal wilden vertellen. Leestijd: 8 minuten Deden ze het maar. In mijn onderzoek naar 300 websites van adviesbureaus heb ik […]
Een nieuwe website, een post, een blogartikel, een boek – wat je ook wilt maken, mijn eerste vraag is altijd ‘voor wie; wie spreek je aan?’ En ‘voor iedereen’ is niet het goede antwoord. Kies daarom één vertegenwoordiger van je doelgroep waar je voor schrijft. Dat mag een echte klant […]
Bloggen kost tijd. Niet alleen duurt het minimaal een paar maanden voor de eerste effecten, ook het schrijven van de artikelen kost tijd en voor sommigen echt veel inspanning. Wat doe je dan als je daar allemaal geen tijd voor hebt? Hier geef ik 15 tips die bijna geen tijd […]
Je wilt meer continuïteit in je zichtbaarheid, dus je gaat er eens lekker voor zitten om nu echt te bloggen. Waarover? Wat wil die potentiële opdrachtgever van je lezen? Waarmee verleid je je doelgroep via je website om contact op te nemen? Er zijn verschillende wegen waarop verschillende groepen mensen […]
Je bent net begonnen als zelfstandige en je inbox blijft leeg, of je bent al jaren bezig maar ineens drogen de aanvragen op. Je klant blijkt iemand anders te hebben ingehuurd voor iets waar jouw bureau óók heel goed in is. Een journalist passeert je. Je hebt een fijn gesprek […]
Het lijkt de oplossing voor alles. Vraag ChatGPT* om een blog te schrijven over willekeurig welk onderwerp en je krijgt het. Gratis. In keurige foutloze zinnen. Leestijd: 7 minuten Tekstschrijvers buitelen over elkaar heen om aan te tonen dat dit programma hen niet kan vervangen. Absurde teksten, flagrante fouten en […]
Mijn laatste blog van het jaar waarin ik tien jaar ondernemerschap vier draag ik op aan jou als lid van mijn doelgroep. Daarom geef ik opnieuw antwoord op twaalf vragen die mensen uit mijn doelgroep mij veel stellen. Vanaf 30 januari bestaat Cline Communicatie namelijk elf jaar. Leestijd: 8 minuten, […]
Wat wil je met je tekst bereiken, begrijpt je doelgroep het dan en jaag je ze niet weg met tik- en taalfouten? Drie onderwerpen voor drie recente, veel aangeklikte blogartikelen. Daarom deze tips om je eigen tekst te redigeren. Leestijd 9 minuten Als je deze drie dingen inderdaad belangrijk vindt […]
Met mijn vorige artikel kun je je doelgroep kiezen. Je ontdekte daar dat je doelgroep geen branche is, geen bedrijf of organisatie, maar een mens. Een persoon die een behoefte heeft die jij kunt vervullen, een functie heeft waarin die de beslissingsbevoegdheid heeft om je in te huren en een […]
Met de uitstraling van je online aanwezigheid bepaal je je potentiële opdrachtgevers. Je kunt daarin de plank behoorlijk misslaan als je je publiek verkeerd inschat. Beginnende coaches richten zich vooral op mensen zoals zijzelf. Dat mag. Maar als jij ook maar iets kan toevoegen aan je doelgroep ligt precies daar […]
Tik- en taalfouten die je lezers in je teksten zien, kunnen de aandacht afleiden. In een vorig blogartikel liet ik zien dat twee derde van de respondenten op mijn poll weliswaar doorlezen, maar zich toch storen aan die fouten. Veel mensen halen er hun schouders over op: “Als ze het […]
In zakelijke teksten in mails, boeken, contracten, posts en websites zie ik steeds meer tik- en taalfouten. Wat maakt het uit? Een drieluik. Leestijd 4 minuten Voor mij maakt het uit. In de laatste roman van Japin viel het twee mensen uit een kleine vriendengroep op. Het verstoort het leesproces […]
“Ik krijg vaak de vraag ‘Waar kom jij vandaan?’ omdat ik er anders uitzie dan degene die de vraagt stelt. Vroeger gaf ik daar altijd antwoord op, maar op een gegeven moment was ik dat zat. Toen ik professioneel ging werken met diversiteit en inclusie (D&I) ben ik er juist […]
Hoe kun je bloggen zonder al je kennis weg te geven? Veel ondernemers zijn nog huiverig om te bloggen, want als je alles vertelt wat je weet, hebben klanten je niet meer nodig, toch? Leestijd 3,5 minuut Met een blog deel je je kennis en ervaring. Je geeft inzage in […]
Heeft communicatie online eigenlijk wel effect? Wat heb je eraan als je de meeste klanten toch via-via krijgt van warme contacten? Maar zonder toegankelijke website en social media kun je daar ook geen klanten uit halen. Sterker nog, ook de mensen die via-via bij je terecht komen checken eerst je […]
Een abstract doel in de verre toekomst, waar je doelgroep nu iets mee moet. Hoe breng je dat over? Kies een concreet, waarschijnlijk scenario en werk dat uit in een verhaal. Hoe? Leestijd 3 minuten Stel, je wilt de communicatie van een organisatie aanpassen op laaggeletterden. Of je wilt bewoners […]
10 jaar vragen aan Cline – deel 4 Veelgelezen blogartikelen en veelgelikete posts op LinkedIn van mij zijn vaak gebaseerd op een interview. Ik zet de tekst om van interview tot blogartikel. Want interviews zetten als vanzelf je doelgroep in de schijnwerpers en daardoor voelen zij zich snel aangesproken. Dat […]
Je moet een doelgroep bepalen, dat weet je nou zo langzamerhand wel als je mij een tijdje volgt. Want als je voor ‘iedereen’ werkt, is niemand geïnteresseerd. Bovendien kun je niet bloggen als je geen held hebt en die held vertegenwoordigt, precies, je doelgroep. Je doelgroep is een beslisser met […]
Amerikaanse schreeuwerige marketing werkt niet meer – als het in Europa ooit al werkte. Al die tips om klanten met je website te werven, waar consumenten in het begin soms nog intrapten, ze kunnen de prullenbak in. Leestijd: 3 minuten Waarom ging je ook weer naar die website? De Britse […]
Eerder schreef ik dat het heel slim is om je blogartikelen te delen op LinkedIn met een link naar je blog. Daarmee breng je je doelgroep naar je website en daar heb je jouw eigen omgeving met je eigen rode loper waarover je mensen naar jouw call to action brengt. […]
Hoe vind je zakelijke blogonderwerpen voor je volgende blogartikel? Veel bureaus, vooral zzp’ers, hebben maar een paar grote projecten per jaar, dus je kunt niet elke maand over een nieuw project schrijven. Natuurlijk kun je casussen afwisselen met tips. Of nog een keer je visie onder de aandacht brengen. Kopieer […]
Ondernemers komen bij mij als ze aan de slag gaan met hun website. Dat was tien jaar geleden al zo en dat doen ze nog steeds. Voor de één is dat de eerste stap van hun bedrijf terwijl ze zich nog niet eens hebben ingeschreven bij de KvK, voor de […]
Een klantrelatie opbouwen is eigenlijk hetzelfde als een liefdesrelatie opbouwen. Je wilt met elkaar in zee om avonturen met elkaar aan te gaan. Je wilt samen projecten uitvoeren en die tot wasdom zien komen. Je wilt, kortom, een langdurige verbintenis aangaan. Je wilt je doelgroep verleiden. Vooral de mensen uit […]
Er heerst een hardnekkig misverstand onder hoogopgeleiden, specialisten, deskundigen en andere slimmeriken. Ze denken dat ze met vaktaal en moeilijke woorden een intelligente doelgroep aanspreken. Als je moeilijke woorden gebruikt, zoudende simpele geesten afhaken en zou je ‘onder professoren’ zijn. Dan zouden ze zien hoe slim je bent! Leestijd: 6 […]
Je blog gaat misschien niet over een onderwerp dat nou bepaald om een beeld vraagt. Je hebt geen foto’s, tekeningen, infographics of zelfs maar grafieken die je verhaal verduidelijken. Je bent, zoals ik, meer van de tekst of je hebt niets met beeld omdat je niets ziet, zoals Ellen Koudijs-Siebel, […]
Hoeveel tips, hoeveel argumenten en hoe maak je jouw dienst aantrekkelijk? Deel 2 in de serie 10 jaar vragen aan Cline. In de tien jaar dat ik onderneem, heb ik veel vragen van klanten, vrienden en vage kennissen gekregen over bloggen. Vandaag krijg je antwoord op de vragen: Leestijd: ruim […]
Nooit was duidelijker hoe onvoorspelbaar de toekomst is dan nu. Toch was een pandemie een van de bekende en reële scenario’s – niet alleen in Hollywood. Ik werkte er zelf aan mee in 2012 op het ministerie van Sociale Zaken. Er was toen al veel informatie beschikbaar om een draaiboek […]
Wat is een blog, hoe blijf je bloggen en hoe profileer jij je als expert? 30 januari 2012 schreef ik mij in bij de KvK. In de tien jaar erna werd ik de ondernemer die ik vandaag ben, want ondernemer word je niet door die inschrijving (die alleen maar spam […]
Ik vind inclusief schrijven belangrijk omdat het leidt tot diversiteit en diversiteit leidt tot bredere, succesvollere oplossingen, evenwichtigere beslissingen en een betere maatschappij. Bovendien wil je met je tekst niemand van je doelgroep uitsluiten, want daarmee sluit je potentiële klanten of kandidaten uit. Maar je bent geneigd om je een […]
Moet iedereen begrijpen wat je schrijft? Corona-gerelateerde onderwerpen gaan iedereen aan, dus moeten de media die toegankelijk maken voor iedereen, inclusief laaggeletterden, mensen die de basisschool nooit hebben afgemaakt en inwoners van Nederland die het Nederlands niet beheersen. Denk alleen al aan de verwarring (in het begin) over de ‘positieve […]
Wat kun jij leren van een voormalig laaggeletterde over het schrijven van een boek? Meer dan je denkt. Koos was laaggeletterd, leerde rond zijn veertigste pas echt lezen en schrijven, schreef zijn levenservaringen op in een boek en verkocht inmiddels 1.324 exemplaren van Koos, van laaggeletterde tot schrijver. Leestijd 7 […]
Internet puur informatief “Klanten werf ik nu via-via; ik ben lid van netwerken en leer mensen kennen via bestaande klanten, relaties en oud-collega’s. Kort geleden nam ik deel aan een business challenge waar ik een boekhouder ontmoette die wat grotere klanten graag doorschuift. Van Dea Dia ben ik lid om […]
Natuurlijk deel je je successen, op social media leeft iedereen immers groots en meeslepend. Maar daar kijken mensen zo langzamerhand ook wel doorheen. Bovendien gaat het op een zeker moment tegen je werken. Wat kan het delen van je mislukkingen jou opleveren? Leestijd: 4 minuten Sympathie Merk op dat in […]
Adviseurs willen op hun website vooral laten zien wie ze zijn en wat ze doen. Maar websitebezoekers (dat zijn mensen, maar wel veeleisende mensen) zijn daar pas in geïnteresseerd als ze weten dat je iets kunt doen voor hén. Daarom pleit ik er altijd voor om je doelgroep centraal te […]
Als je een complex product hebt, zoals de meeste organisatieadviseurs, zullen mensen je niet zo gauw uit zichzelf bellen omdat ze alleen je blog volgen. Je blog heeft een andere rol. Het is de eerste stap op de ‘rode loper’, wat marketeers de customer journey noemen: mensen leren jou en […]
Wil jij je lezers je verhaal insleuren? Wil jij dat ze jouw verhaal beleven alsof ze er zelf de hoofdrol in spelen? Wil je bij je doelgroep binnenkomen? Schrijf dan teksten als een blikseminslag. Als je zelf iets beleeft komt het op een veel dieper niveau binnen, dan wanneer je […]
Vind je het lastig om elke keer nieuwe blogonderwerpen te verzinnen om over te schrijven? Je weet meer dan je denkt Leestijd 7 minuten of spring meteen door naar de 26 tips voor blogonderwerpen. Je werkt in een omgeving waarin iedereen weet hoe het werkt. Je bent erin opgeleid, je […]
Bezoekers van je website klikken weg als jij ze niet meteen grijpt in de eerste alinea, want ze hebben altijd haast. Maar hoe begin je dan je blogartikel? Hoe schrijf je een begin dat je websitebezoeker wel doet doorlezen? Alles wat voor een titel geldt, geldt ook voor een intro, maar […]
“De vraag die klanten mij het meeste stellen is ‘Kan ik dit wel zeggen over mezelf?’ Maar als jij het niet kan zeggen, wie dan wel?” Saskia Postma is personal branding coach. Leestijd: 5 minuten “Laatst kwam er een man bij mij met tientallen jaren ervaring als interimmanager bij fusies […]
“Marketing gaat altijd over communiceren.” Aan het woord is Bas Siers, die ik eerder interviewde als marketingmanager van FranklinCovey. “In al mijn rollen, privé en zakelijk, wil ik teams meenemen, verbinden, vertrouwen wekken. Dat gaat altijd met communicatie. Bij FranklinCovey heb ik geleerd dat je een aantal rollen hebt in […]
Een pakkende titel belooft, daagt uit en activeert. Heel effectief is een vraag met de al dan niet expliciete belofte van een antwoord. Een vraag waar je doelgroep mee zit. En dat weet je, omdat je het aan je doelgroep hebt gevraagd. Titels en intro’s zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Samen […]
Als een blog dan zo goed is voor je business, en je hebt nog geen schare fans die jou zoekt, hoe krijg je dan lezers voor je blog? Wat zijn de wegen die je bloglezer bewandelt, wat is je customer journey of zoals ik het graag noem: wat is de rode […]
Een gesprek met fotograaf Paulien de Gaaij “Ik ben altijd op avontuur. Op zoek naar magie, verwondering en de mens achter het verhaal. Dat komt allemaal samen in fotografie,” vertelt Paulien de Gaaij, en zij maakt foto’s om op te vallen. Vul je tekst aan met goede foto’s voor een […]
Soms spreek ik nog een zelfstandige consultant die het niet nodig vindt om online actief te zijn. Een verouderde website bevat een e-mailadres en een telefoonnummer, voor het geval je zijn visitekaartje kwijt bent. Maar dat is het dan ook. “Ik heb gewoon een hekel aan dat gedoe,” of “Ik […]
Hoe zakelijk je tekst ook is, het schrijven ervan vergt toch een creatief proces. En dat is best moeilijk: alles uit je hoofd op papier zetten in correcte, goedlopende zinnen. Voor dit artikel ga ik ervan uit dat je al een onderwerp hebt. Leestijd: 7 minuten of luister lekker: De […]
De ideale vorm van een blogartikel is de vorm die je doelgroep graag leest. Daarnaast is afwisseling aantrekkelijk. Of juist elke keer dezelfde vorm. Of juist een vaste afwisseling. Kortom, wat je doelgroep graag leest. Leestijd: 16 minuten, maar lees alsjeblieft niet het hele verhaal in één keer. Kies uit […]
Spontaan bellende nieuwe klanten krijg je alleen met een blog als je het gestaag opbouwt. Het gaat namelijk om vertrouwen – niet alleen in wat jij kunt met je bureau, maar ook vertrouwen in je oplevering. En elke maand op tijd een mailing met een link naar een nieuw blogartikel […]
Je websitebezoekers zijn de ergste mensen die er zijn. Ze komen niet, en als ze al komen klikken ze niet, en als ze al klikken kopen ze niet. De hoogste tijd om ze eens door te lichten op hun 7 zonden. Wat doe je eraan? Je snapt dat het geen […]
‘Af en toe deel ik een artikel van een ander op LinkedIn. Op mijn website heb ik geen blog. Dat wil ik al heel lang, maar daar kom ik niet toe, ook al omdat ik niet gemakkelijk schrijf. Hoe kan ik zakelijk online actiever zijn?’ Met Fenna Bolhuis heb ik […]
Wat spreekt jouw doelgroep aan? En hoe kom je daarachter? Hoe sluit je aan op het verhaal van je doelgroep? Er is geen marketinggoeroe die je dat vertellen kan. Zelfs ik niet. Dat weet alleen je doelgroep. Voer daarom een doelgroepanalyse uit. Als je net begint met je bedrijf, als […]
Alles begint met je doelgroep: je social media, je website, je blog en vooral je omzet. Je moet weten voor wie je het doet. Je kunt niets verkopen als je niet weet aan wie. Je kunt dus ook niet communiceren als je niet weet tegen wie je het hebt. Als […]
Korte artikelen met korte zinnen zijn niet zonder meer goed. Ook niet online. Uit het onderzoekje naar aanleiding van mijn vorige artikel bleek al dat het geen moer uitmaakt of je een lang of een kort artikel schrijft. (Voor wie het volgt: ik heb het artikel aangevuld met de resultaten) […]
Als je wilt dat je boodschap overkomt op je websitebezoekers, wil je weten wat de ideale lengte van je blog is. Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel ze bereid zijn te lezen. Wanneer is je tekst te kort en wanneer is die te lang? Leestijd 8 minuten Is de ideale lengte […]
Ondernemers aarzelen vaak om online te communiceren omdat ze te bescheiden zijn. Als ik hen voorstel te gaan bloggen, een mailing te versturen of zelfs potentiële klanten te benaderen, vinden ze dat opdringerig. “Daar wil ik mijn klanten niet mee lastigvallen,” zeggen ze dan. Goede wijn behoeft geen krans? Wijn […]
Je waarborgt de privacy van je klanten. Maar hoe beschrijf je dan de projecten om te laten zien wat je kunt? Hoe schrijf je een anonieme casus? Leestijd 3 minuten Vertel over je project, beschrijf wat er gebeurde bij je klant. Het levert de beste blogartikelen op, maar wat als […]
“Focus je niet op je zakelijk succes, maar op je persoonlijke groei. Dan ontstaat dat zakelijk succes vanzelf.” Dit is de boodschap van Marielle van der Vlies van Succes met je Bedrijf. Marielle blogt voor haar bedrijf sinds 2013 en vanaf 2017 laat ze haar blogartikelen, mailings en boek door […]
Wil jij je onderscheiden op je vakgebied? Schrijf dan een zakelijk boek. Hieronder een compleet stappenplan, gelardeerd met geruststellingen. Leestijd: ruim 10 minuten Wat is een zakelijk boek? Onder een zakelijk boek versta ik een non-fictieboek waarmee je de lezers helpt om hun werk beter te doen. In veel opzichten […]
Heb je echt een redacteur nodig of kun je ook zelf je tekst verbeteren? Natuurlijk zien twee meer dan één, maar een belangrijk deel van het redigeren kun je prima zelf doen. Neem er wel even de tijd voor. Met deze handleiding redigeer jij je eigen teksten! Desondanks kijkt iedereen […]
In de serie Interviews met klanten van Cline Communicatie over hun communicatie: Bradley Camelia van Refresj, een fris, groeiend bureau dat ondernemers ondersteunt met hun online communicatie. Hij geeft drie gouden tips. Leestijd 4 minuten Wie zijn de klanten van Refresj? “Het type klant dat ons aanspreekt is een mkb-ondernemer, […]