Hoe begin je een goed blogartikel?

Bezoekers van je website klikken weg als jij ze niet meteen grijpt in de eerste alinea, want ze hebben altijd haast. Maar hoe begin je dan je blogartikel? Hoe schrijf je een begin dat je websitebezoeker wel doet doorlezen?

Het begin van je blogartikel schrijf je misschien als eerste of juist helemaal op het laatst, dat is afhankelijk van je creatieve proces. Alles wat voor een titel geldt, geldt ook voor een intro, maar een intro is langer. Daarom nog wat aanvullende tips.

Leestijd: 6 minuten

titel en intro voor je blog

Begin met een knal

Vuurwerk dat de vonken ervan afspatten! Zo begin je een succesvol blogbericht. Val meteen met de deur in huis. Je hebt namelijk maar enkele seconden om je websitebezoekers te boeien. Anders klikken ze alweer weg. Want websitebezoekers zijn te lui om te lezen en te ongeduldig om je uit te laten praten. Hun vinger hangt al boven de muisknop. ‘Klik klik klik, wat was dat? O, laat maar.’

Je intro moet hen dus zo aanspreken en raken, dat ze zelfs bereid zijn om even terug te klikken.

Zo dus niet

Te veel teksten op het web beginnen met algemeenheden als: ‘In steeds meer steden wordt vuurwerk verboden…’, ‘De oude Grieken vierden al nieuwjaar…’, ‘Iedereen houdt van vuurwerk…’. Die schrijvers hebben te veel opstellen met brave inleidingen moeten schrijven op school. Een lange oprit met aan weerszijden bomen in het gelid en een modderpad voor de koets. Want dan heeft je potentiële klant al doorgeklikt. Naar een andere website. Van een concurrent.

Vertel niet wat je lezer al weet

In artikelen en op websites van adviesbureaus in verandermanagement kom ik irritant vaak een zin tegen als ‘We leven in een VUCA world; Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity.’ of ‘Verandering is de enige constante.’ Natuurlijk; verandering is je business, dus je schetst even hoe het ervoor staat in de wereld. Maar dat weet je lezer al.

Schrijf rustig zo’n intro als het je helpt om op gang te komen. Maar aarzel niet om die hele inleiding uiteindelijk te schrappen voordat je het online plaatst.

Breng ze op het puntje van hun stoel

Zorg dus dat de websitebezoeker al bij de eerste zin op het puntje van haar stoel zit. Ja, het is erg moeilijk om meteen een knal van een eerste zin te schrijven. Zelfs voor ervaren schrijvers.

Dus als je het hele artikel geschreven hebt, kijk dan nog eens naar de eerste alinea. Staan daar dingen over jezelf, je bedrijf en je diensten, dingen die je doelgroep al lang weet of een uitgebreide introductie over hoe de oude Grieken al advies gaven? Schrap dat. Vaak knapt je artikel daar al heel erg van op. Inleidingen zijn voor je promotieonderzoek, je scriptie en een boek van 500 pagina’s. Niet voor een blog.

Controversieel

Je kunt met een prikkelende stelling komen. Iets dat heel onverwacht is, heel grappig of heel erg tegen het zere been schopt. Het mag best controversieel zijn, de nuance volgt in het artikel en wellicht als je je websitebezoeker persoonlijk ontmoet.

Je kunt heel bescheiden en beleefd blijven, maar zo trek je nooit de aandacht. Hoe brutaal en controversieel je daadwerkelijk kunt zijn, hangt af van de doelgroep die je wilt bereiken. Zelf ben ik soms bot over bepaalde slechte voorbeelden, zoals de inleiding. Of ik raad iets af waarvan mijn doelgroep juist dacht dat het goed is.

Stellig

Ook als je niet controversieel bent, moet je wel stellig zijn. Ik ken veel coaches die allergisch zijn voor het werkwoord ‘moeten’ en griezelen als ik begin over de gebiedende wijs. Maar als je een recept gebruikt – en mijn meeste blogartikelen zijn een soort recepten – dan wil je ook niet lezen dat je kunt roeren als je dat eventueel zou willen alsjeblieft. Dan wil je: ‘Roer goed door tot alle klontjes eruit zijn.’ Dat kan heel vriendelijk en het is vooral duidelijk. Hoe stelliger jij bent, hoe overtuigender het overkomt. Het gaat toch over jouw vakgebied? Dan weet jij dus hoe het moet. En ja, dat mag af en toe best controversieel zijn. Je wilt je onderscheiden en niet opgaan in de massa zoals iedereen het doet.

Urgent

Een behoefte, een pijnpunt, een probleem: dat is een goed begin. Als het tenminste urgent is voor je doelgroep en als je die urgentie meteen aanspreekt. Wat maakt een titel of een intro urgent? Alles wat inspeelt op de urgente behoefte van je doelgroep. Dus vragen waar zij mee worstelen – en dat zijn niet noodzakelijk oplossingen die jij biedt.

Misschien zijn de managers uit jouw doelgroep helemaal niet op zoek naar een training voor zichzelf, maar hebben ze vooral lastige medewerkers. Denken ze. Dat dat komt omdat ze niet goed leiding geven, kun je wel roepen, maar dan haken ze af. Denken ze dat het niet voor hen bedoeld is. Dus je schrijft niet ‘hoe word je een betere manager?’, maar ‘hoe krijg je lastige medewerkers in het gareel?’

Een behoefte is vaak minder urgent dan een probleem. Er zijn maar weinig dingen die mensen echt willen hebben en veel meer zaken die ze willen vermijden. Toch zijn er behoeftes waar sommige mensen altijd op klikken. Ooit was ‘duurzaamheid’ zo’n behoefte – maar het woord is nu te zeer versleten en te veel misbruikt bij green washing. Misschien dat je nu verder komt met ‘de menselijke maat’.

Zorg dat het schuurt

Maak het urgent, zorg dat het pijn doet. Til de drempel nog wat op, zodat ze alsnog struikelen. Keihard op hun neus: ‘Weerstand bij veranderingen is de oorzaak van het mislukken van 90% van de projecten’. In your face. Nog niet urgent genoeg? ‘Managers ontslagen door weerstand bij veranderingen.’ Je moet er natuurlijk wel een goed verhaal bij hebben, want als je ze daarna moet uitleggen dat het nou zo’n vaart ook weer niet loopt, ben je je publiek ook kwijt.

Begin met een vraag

Veel bloggers hebben wel eens gehoord dat je een intro altijd met een vraag moet beginnen. Liefst drie. Dat klopt: een vraag zet het hoofd van je lezers aan het werk. Doordat ze nadenken over je vraag, raken ze meer betrokken bij de tekst. Om ze nog verder te betrekken kun je twee kanten op: stel een vraag die zij zich ook stellen, waar ze echt mee worstelen. In dat geval gebruik je één vraag, tenzij je die daarna nog eens in andere woorden herhaalt. Ik maak veel gebruik van deze vorm, kijk maar naar de titels in mijn kennisbank. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kan ik zakelijk online actiever zijn?’ ‘Je doelgroep: wie is dat eigenlijk?’ en ‘Wat is de ideale lengte van je blog?’

Het zijn mijn titels, maar ik herhaal ze vaak in de een of andere vorm aan het eind van de eerste alinea. Mijn eerste alinea is meestal een aanloopje naar die vraag, waar ik dus inga op het probleem dat mijn doelgroep ervaart.

De drieslag

Soms zie ik artikelen die beginnen met drie vragen achter elkaar over drie aspecten van het hoofdprobleem of drie volgordelijke stappen. Weet je wat er gebeurt als je dat in een gesprek doet? Juist, mensen horen maar één vraag – vaak de laatste. Lezers zijn net zo. Maar lezers van je blog zijn niet beleefd, die blijven je niet aankijken en proberen je niet alsnog te snappen. Die klikken weg.

Een drieslag werkt alleen als het een herhaling is. Dus als je niet één vraag stelt, maar drie, stel dan drie keer dezelfde vraag in andere woorden. Of houd het bij één.

Creëer jaknikkers

Maar er is natuurlijk een uitzondering. Je kunt ook drie verschillende vragen stellen, als het vragen zijn waar je doelgroep in principe ja op antwoordt. Hoe weet je of je doelgroep daar ja op antwoordt? Omdat je met die vragen je doelgroep definieert. Mijn klant Marielle van Succes met je Bedrijf begint haar artikelen vaak op die manier:

“Wil je meer klanten, maar heb je geen idee hoe je dat moet organiseren? Heb je soms het gevoel overal tegelijk te moeten zijn? Voel je onrust in je hoofd, in je lijf en in je agenda?”

Haar doelgroep zegt nu drie keer ja, want zij wil zulke mensen bereiken. Daarmee zitten ze in de ja-stand en staan ze meer open voor de rest van de tekst. Marketingfeitje. Want zelfs als je precies weet hoe het brein werkt, ben je gevoelig voor marketing. Je lezer komt in de ja-stand en leest instemmend de rest van je blog.

SEO

Omdat Google weet dat mensen in de eerste alinea meteen willen weten waar het over gaat, is het belangrijk voor je SEO-score (dus je vindbaarheid) dat je zoekwoord in de eerste alinea staat.

Maar ik wil ook bovenaan in het artikel vertellen hoe lang het lezen is. Dat schrijf ik dus niet helemaal bovenaan, want dat interpreteert Google als de eerste alinea. Dus daarom zie je altijd de leesduur ná de eerste alinea in mijn blog.

Gebruik je intro overal

Je intro kun je gebruiken als de inleiding van je artikel, je samenvatting die op de algemene blogpagina staat, de metatekst (Engels: meta description), de snippet die Google plaatst bij de zoekresultaten, bij het verspreiden van je bericht op social media en in je mailing. Kortom, overal waar je verwijst naar je blogartikel met een link.

Natuurlijk vergen verschillende vormen van social media verschillende soorten teksten; op Instagram en Twitter gebruik je hashtags, Twitter is beperkt tot 280 lettertekens en je zou op Facebook een andere toon aan kunnen slaan dan op LinkedIn.

Wil je dat ik met je meedenk?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.