Mag je dan helemaal niks meer over jezelf zeggen?

Adviseurs willen op hun website vooral laten zien wie ze zijn en wat ze doen. Maar websitebezoekers (dat zijn mensen, maar dan op z’n ergst) zijn daar pas in geïnteresseerd als ze weten dat je iets kunt doen voor hén. Daarom pleit ik er altijd voor om je doelgroep centraal te stellen in je verhaal en niet meteen over jezelf te beginnen. Zo hard, dat sommige volgers het helemaal niet meer over zichzelf durven te hebben.

Leestijd: minder dan 3 minuten

me, myself & i: praat ook eens over jezelf

Voordat je niets meer over jezelf vertelt

Een ongeruste klant had kunstgrepen uitgehaald om haar eigen verhaal om te zetten in het verhaal van een anonieme klant. Ze mocht het immers niet over zichzelf hebben, had ze van mij geleerd. Sorry, Kitty, dat mag natuurlijk wel. Zeker als je zelf ooit in de schoenen van je ideale klant hebt gestaan. Want je bent juist dubbel zo geloofwaardig als je zowel deskundige als ervaringsdeskundige bent. Het maakt je bovendien kwetsbaar en daardoor sympathiek. Schrijf over die periode in de verleden tijd en onthul aan je doelgroep hoe jij je daardoorheen geworsteld hebt. Hanteer daarvoor gewoon Arie, behalve dat jij nu zelf de held mag zijn. Ben je daar te bescheiden voor of spaar je kudo’s? Geef dan het podium aan degene die jou het inzicht gaf om te komen waar je nu bent, eventueel zelfs met een link naar diens website.  

Over ons

Zo’n verhaal van ‘gisteren deed ik het nog, maar vandaag weet ik beter’ leent zich niet alleen goed voor een blogartikel, maar ook voor de pagina die niet mag ontbreken op je website, zeker niet als je een adviesbureau hebt: de over-ons-pagina. Voor de eenpitters de over-mij-pagina, zie daarvoor punt 7 van Waanzinnig Eerlijke Marketing.

Als je vertrouwen wilt wekken bij je doelgroep om hen te mogen adviseren, is het essentieel dat je je adviseurs voorstelt. Onmisbaar in dat rijtje is overigens ook de persoon die ze aan de telefoon krijgen als ze bellen of met wie ze chatten. Op die pagina is het dus essentieel dat je wel iets over jezelf en je collega’s vertelt, zelfs als dat allemaal zelfstandigen zijn die in een of ander verband samenwerken, een virtual assistant maakt daar zeker deel vanuit. De over-ons-pagina blijkt zelfs de meest bezochte pagina te zijn na de blog op websites van adviesbureaus. in elk geval beter bezocht dan de homepage (ja dat lees je goed!)

Algemeen

Geef op de over-ons-pagina antwoord op de volgende vragen:

  • Waarom wil jij juist je doelgroep graag helpen – wat heb je met die mensen? Beschrijf bijvoorbeeld een mooi moment waarop jij iets voor een klant hebt kunnen doen wat doorslaggevend voor haar succes was.
  • Hoe draag je daarmee bij aan een betere wereld? Dit is de ‘why’ of de missie van je bedrijf.
  • Waarom ben jij de beste die dat kan doen? Beschrijf je kennis en ervaring. Hier horen ook licenties thuis.
  • Hoe verwacht jij dat de toekomst van je vakgebied eruit ziet?
  • Wat vind jij dat je doelgroep daarmee moet doen en welke rol wil jij daarin spelen? Dat is je bedrijfsvisie.

Persoonlijk

Daarnaast geeft iedereen nog antwoord op elke vraag voor zover dat specifieker is dan in het algemene deel. Plaats bij allemaal een goed herkenbare foto en geef de ruimte om iets persoonlijks te vertellen, variërend van gezinssamenstelling inclusief belangrijke huisdieren tot hobby’s en favoriete gerechten. Omdat niet iedereen zich hier gemakkelijk bij voelt, zou ik het niet verplichten, maar het werkt wel. Stoot je een uitgesproken kattenklant af als je vistual assistant een hond heeft? Dat is niet helemaal uit te sluiten, maar de kans is groter dat het een andere hondenliefhebber juist extra aanspreekt.

Zeker, als het over controversiële onderwerpen gaat kunnen ook de reacties wat heftiger zijn. Maar uiteindelijk zoek je toch mensen die bij je passen, zowel de mensen met wie je werkt als de mensen voor wie je werkt. Een SGP’er hoeft niet te verwachten dat ik voor hem(!) wil werken, evenmin als een anti-vaxer. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik goed werk kan leveren voor onderwerpen waar ik het zo hartgrondig niet mee eens ben. Nu kan ik ten minste met overtuiging zeggen dat ik alleen maar heel leuke klanten heb, die ieder op hun eigen manier de wereld daadwerkelijk beter maken.

Worstel jij met een evenwicht tussen reclame maken en bescheidenheid?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.