Geloofwaardige aanbeveling of ‘wij van wc-eend’?

Kijk nog eens even naar je homepage. Juich je daar je eigen bureau toe en beveel je er je eigen consultants aan? Dat kan werken in Amerika, hier waarderen we wat meer bescheidenheid. Maar je moet toch vertellen hoe goed je bent? Wat is dan een geloofwaardige aanbeveling?

‘Wij van wc-eend’ is niet voor niets zo grappig voor Nederlanders, want het kan eigenlijk niet.

geloofwaardige aanbeveling

Koning dankzij onderdanen

De acteur Pierre Bokma heeft in het theater een reeks prachtige koningen neergezet. Desgevraagd legt hij uit dat je geen koning wordt van een kroon of een staf. Je wordt ook geen koning door je op een bepaalde manier te gedragen op het toneel. Koning word je, verklaart de acteur, door je onderdanen. Doordat je onderdanen jou behandelen als koning, ziet iedereen dat jij de koning bent. De meest geloofwaardige aanbeveling schrijf je niet zelf.

Logo’s zijn geen geloofwaardige aanbeveling

Een rijtje logo’s op je website zegt niets. het is aHeb je er de toiletten schoongemaakt of de fusie begeleid? En waren ze tevreden of heb je het project met ruzie verlaten? Heb je het logo gekregen of zelf gekopieerd?

Een goede consultants heeft een goede aanbeveling

Hetzelfde geldt voor jou en je website. Ik heb een onderzoek uitgevoerd naar de online communicatie van 300 adviesbureaus. Wat me opvalt is dat heel weinig websites aanbevelingen plaatsen van hun tevreden klanten.

Plaats een enkele relevante uitspraak van een klant met naam, bedrijfsnaam en foto bij je producten.

Als je klanten het doen, hoef je niet zelf te vertellen hoe goed je bent. Doordat anderen jou bewieroken, ziet iedereen dat vanzelf. Je hoeft niet op te scheppen en het werkt. Mijn nieuwe klanten benoemen zelfs letterlijk de referenties die ze op mijn site gelezen hebben.

Laaghangend fruit

Je consultants hebben waarschijnlijk allemaal een LinkedIn-profiel. Als ze een beetje aan hun eigen marketing werken, hebben ze ook enkele aanbevelingen of recommendations. Deze zijn openbaar, dus die kun je op je website zetten. Zelfs als het bij een vorige werkgever was, voor zover ze over het soort werk gaan dat ze voor jouw bureau doen. Liefst met link ter verificatie.

Vraag gewoon een geloofwaardige aanbeveling

Beleefdheid wordt gewaardeerd, maar als je het niet vraagt krijg je spontaan geen referenties. Vaak zijn je klanten zelfs veel toeschietelijker dan je dacht. Mijn lief kreeg tot zijn eigen verbazing zelfs enkele tienen, toen hij beschroomd referenties vroeg omdat het tegenwoordig moet voor een Europese aanbesteding. Zijn dag kon niet meer stuk. Persoonlijk bellen en vragen dus. Het is een van de leukste klussen die je kunt doen, als je maar eenmaal over die drempel heen bent. Vertel dat maar aan je consultants en eis dat ze eind deze week allemaal drie referenties aanleveren.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.