Google weet wat mensen zoeken

Gevonden worden? Bekend worden als expert? Doelgroep bereiken? Google helpt je ook als je doelgroep nooit googelt. Maar vergis je niet: iedereen googelt, zelfs CEO’s, bestuurders en topmanagers. Intussen heeft Google nog steeds het allergrootste marktaandeel, vooral op de smartphone (98,38% in Nederland).

Leestijd 6 minuten

Daarnaast geef ik hieronder nog 14 tips om je tekst lekker leesbaar te maken voor gewone mensen. Tips die Google je niet vertelt.

Google weet wat mensen zoeken

Google doet onderzoek naar hoe mensen zoeken. Dat vertalen ze naar dagelijks nieuwe rangschikkingen van websites en –pagina’s die de vindplaatsen vormen van zoekwoorden die mensen intypen of inspreken(!) in Google. Iedereen die wil dat haar website gevonden wordt, doet aan zoekmachineoptimalisatie (SEO; Search Engine Optimization) om het Google naar de zin te maken. Maar eigenlijk wil je natuurlijk je doelgroep bereiken en dat doe je onder meer via Google. En social media, offline contact en je mailings, maar dat is een ander verhaal.

Google weet hoe mensen denken

Google weet dus op basis van big data van die 98% mensen in Nederland met internet hoe ze zoeken en wat ze belangrijk vinden op basis van hun klikgedrag.

En het bedrijf destilleert daar de logica uit – want natuurlijk zijn mensen niet zuiver logisch en kan Google niet zien, of tenminste nog niet analyseren, wat er fysiek om mensen heen gebeurt. Google ziet het dus niet als je lekker online zit en de hond springt ineens tegen je op, je lief bespringt je van achter of je wordt aangereden door een auto. Ze zien het ook niet als je op een website zit en wegdroomt, ineens besluit naar buiten te gaan omdat de zon doorbreekt of in slaap valt. Nog niet.

Google weet alles van jou en je medemens

Maar ze weten dus wel heel veel. Of je het leuk vindt of niet. Wat heb jij daaraan? En hoe kun je daarmee je doelgroep bereiken?

Google heeft daarmee regels opgesteld, waarvan zij denken dat een website daarmee aantrekkelijk is voor mensen. Dat betekent dat ze zoekresultaten het liefst naar dat soort websites sturen én dus ook dat bezoekers zo’n site het meest waarderen. Nou maakt Google die regels niet openbaar en bovendien veranderen ze dagelijks, maar SEO-deskundigen zoeken dat voor je uit.

Google inspreken?

Mensen stellen steeds vaker mondeling een zoekvraag aan Google. Dat betekent dat steeds meer mensen in volzinnen zoeken. Dus mensen zoeken niet ‘auto’, maar: ‘wat is de snelste auto ter wereld?’ of ‘hoe kan ik mijn auto het best onderhouden?’ Dat betekent weer dat zoekwoorden voor je blogartikelen steeds meer zoekzinnen worden met vier of meer woorden, ofwel longtails. Als ik over ‘zoekwoorden’ schrijf, bedoel ik ook zoekzinnen.

Vindbaarheid onbelangrijk?

Bedrijven die complexe adviesdiensten verkopen die veel vertrouwen vergen van hun doelgroep voor ze opdracht geven, vinden hun online vindbaarheid vaak niet zo belangrijk:

“Daar krijgen we geen klanten mee.”

“Onze klanten komen met langdurig persoonlijkrelatiemanagement binnen.”

“Onze doelgroep bereiken wij via-via. Ze gaan niet even googelen voor een compleet verandertraject.”

Wees de eerste en de beste

Misschien niet. Maar ze googelen wel. En ze informeren zich ook. Ze lezen artikelen die ze waardevol en belangrijk vinden. Ze lezen casussen over het soort projecten waar ze mee bezig zijn. Bovendien schuift de bedrijfstop langzaam maar zeker steeds een generatie op. En hoe minder andere adviesbureaus hun website optimaliseren, hoe meer jij je ermee onderscheiden kunt. Een voorsprong die je met een beetje onderhoud kunt behouden.

Maar zelfs als je doelgroep niet googelt, heb je dus baat bij zoekmachineoptimalisatie, omdat die je vertelt wat mensen graag online lezen en hoe.

Zoekmachineoptimalisatie vergt onderhoud

Soms heb ik een opdrachtgever die zelfverzekerd zegt dat zijn website bij de bouw drie jaar geleden helemaal geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Maar Google verandert de 200 aspecten waarop ze rangschikken dagelijks. Mensen zoeken steeds naar andere onderwerpen, mede door invloed van actuele ontwikkelingen. En intussen zitten de concurrerende websites ook niet stil. Ook zij willen jouw doelgroep bereiken.

Zoekmachineoptimalisatie vergt dus onderhoud. Minstens eens per maand. Dat onderhoud bestaat uit blijvend nieuwe artikelen toevoegen en steeds je website net wat beter indelen. Mijn Gereedschapskist, met wie ik veel samenwerk, biedt daar een geweldig dashboard voor, waarmee je steeds kunt bijhouden waar je het effectiefst aan werkt voor het verhogen of stabiliseren van je ranking.

Jezelf googelen zegt niets

Als jij je eigen bedrijfsnaam googelt of een vakterm, dan heb je goede kans dat je website redelijk hoog scoort. Dat komt omdat Google jou kent. Google weet dat je regelmatig op die website komt, waar je locatie is, wat je nog meer zoekt en wat je in het verleden hebt gezocht. Alleen als je de neuralizer aanzet, ofwel je cache leegt en je locatieherkenning uitschakelt, begint Google weer opnieuw. Er zijn instrumenten die dit objectiever voor je bijhouden, zie het dashboard hierboven.

Je kunt ook betaald je doelgroep bereiken

Andersom zal ik er nooit voor pleiten om koste wat het kost bovenaan te komen staan. Er zijn bedrijven die daarvoor gaan, maar dat is even zinnig als vergelijken wie de langste heeft. Zeker als het gaat om een zoekwoord met heel veel concurrentie of een zoekwoord dat zelden gezocht wordt. Dan zul je nog steeds niet je doelgroep bereiken. Maar voor wie dit heel relevant is (vaker verkopers van consumentenproducten dan bureaus voor zakelijke dienstverlening), is er altijd nog SEA: adverteren op Google. Je staat dan bovenaan de zoekresultaten – als er tenminste niet een ander is die bereid is om meer te betalen.

Kortom: jouw doelgroep zit online en googelt. Hoe kun je daar je doelgroep bereiken? Niet door Google te negeren in elk geval.

Wat Google je niet vertelt

Los van vindbaarheid en de voorkeuren van de voornamelijk Amerikaanse consument, zijn er nog een aantal mogelijkheden om je tekst lekker leesbaar te maken voor mensen; SEO for humans. Ik geef je 14 tips.

1. Schrijf voor je doelgroep

Schrijf voor jouw ideale doelgroep, in eerste instantie klanten, maar je kunt ook kiezen om te schrijven voor andere geïnteresseerden in het vakgebied. Kies in al je communicatie voor ‘u’ of ‘jij’ en pas dat consequent toe op je website, folders, social media of kranten. Je wilt met je blog je kennis laten zien en je lezer verleiden om jouw denkwijze te volgen. Dus je kunt ze niet bruuskeren. Zelfs als je voor vakgenoten schrijft, probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Maak je doelgroep per blogbericht zo klein mogelijk en pas daar je inhoud, situatie en taal op aan.

2. Gewoon Nederlands

Gebruik geen vaktaal, maar gewoon, helder Nederlands. Als je al vaktaal moet gebruiken om het nog leesbaar te houden, verwijs dan naar een uitleg op Wikipedia, een andere lijst of een eigen lijst.

3. Stel een vraag

Vragen zetten mensen onwillekeurig aan het denken en betrekken hen dus. Af en toe een vraag in je tekst verwerken  maakt je lezer oplettend.

4. Say my name

Hetzelfde geldt voor gebruik van de (voor)naam van je doelgroep, bijvoorbeeld in een gepersonificeerde e-mail.

5. Gebruik emoties

Emoties betrekken mensen ook, je roept ze op met een authentiek en persoonlijk verhaal en de inzet van zintuigen: tast (inclusief pijn, warmte, koude), gezicht, gehoor, smaak en reuk.

6. Beperk je tot één boodschap

Kies voor één boodschap. Check elke zin: draagt die bij aan mijn boodschap? Heb je nog een andere boodschap die je over wilt brengen: schrijf nog een blogpost!

7. Geef fouten toe

Wees zelf niet onfeilbaar. Schrijf bijvoorbeeld over je eigen leerproces; hoe je het eerst zelf ook fout deed, maar toen hebt geleerd door een ervaring of een voorbeeld of een kruisbestuiving met een andere discipline.

8. Blijf bij jezelf

Houd het persoonlijk, authentiek en blijf bij jezelf. Dat betekent dus ook dat je ‘ik’ gebruikt en geen wetenschappelijk ‘wij’, laat staan dat je de onzichtbare verteller gebruikt.

Schrijf bovendien van ‘ik’ naar ‘jij’ of ‘u’: schrijf in de eerste persoon enkelvoud en richt je aan de tweede persoon enkelvoud.

9. Geef complimenten

Wees genereus in het uitdelen van complimenten naar jouw voorbeelden, klanten en zelfs concurrenten. Want de gever van complimenten wint aan autoriteit.

10. Beperk leestekens

Vermijd haakjes, gedachtestreepjes en te veel komma’s buiten een opsomming. Het interumpeert de zin en lezers raken verward of afgeleid. Meestal kun je het gedeelte tussen haakjes of komma’s in een aparte zin schrijven. Gebruik uitroeptekens heel beperkt, maar vraagtekens mogen altijd.

11. Deel op social media

Plaats systematisch links van de blogposts op alle social media waar je actief op bent. Maar het heeft weinig zin om bijvoorbeeld links naar je blog te twitteren als je verder niet reageert op tweets.

12. Maak geen reclame

Met een blog verkoop je in principe niets, je wordt hooguit thought leader. Noem de naam van je bedrijf niet, maar zet jezelf en je collega’s wel neer als mensen die weten waar ze het over hebben (en soms ook fouten maken).

13. Wees actueel. Of juist niet.

Actualiteit sluit aan bij waar men mee bezig is, dus als je daar op aan kunt sluiten is dat mooi. Je kunt feestdagen, wereldkampioenschappen en jubilea plannen. Maar forceer de relatie met de actualiteit niet. Tegelijk maakt een actualiteit je blog minder tijdloos, waardoor het minder interessant wordt om het volgend jaar nog eens te delen op social media.

14. Wees mens

Schrijf zowel persoonlijk als vakinhoudelijk. Grote bedrijven betalen miljoenen om een ‘persona’ te laten creëren. Jij bent er al één! Dat betekent niet dat je hele verhalen aan je kat moet wijden, maar wel dat je voorbeelden uit je privéleven kunt gebruiken om iets op je vakgebied duidelijk te maken.

Nog aantrekkelijker schrijven?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.