Over-ons-pagina: de meest gelezen pagina van je website

Op de websites van adviesbureaus en coaches is de over-ons-pagina of de ‘about’-pagina de meest gelezen pagina en vaak zelfs belangrijker dan de homepage. De kwaliteit van veel diensten is grotendeels afhankelijk van de persoon die de dienst verleent. Je aanstaande klant wil dus weten wie dat advies of die coaching gaat geven. Er is een klik nodig en vervolgens vertrouwen, of zoals marketeers zeggen: know-like-trust.

Leestijd: 4,5 minuut

illustratie bij over-ons-pagina

Tegelijk is de over-ons-pagina de moeilijkste pagina om te schrijven. Want hoe vertel je wie je bent? Hoe vertel je hoe goed je bent zonder op te scheppen? Wat vertel je wel en wat niet? Hoe belangrijk is je carrière tot nog toe en moet je iets vertellen over je hond en je hobby?

Het gaat niet om jou, zelfs niet op de over-ons-pagina

Natuurlijk gaat de over-ons-pagina over de mensen die je bureau vormen. En toch gaat het niet over jou, want het ideale perspectief, zelfs voor deze pagina, is dat van je doelgroep. Wat wil je doelgroep van jou weten? Dat kan iets anders zijn dan dat jij graag wilt vertellen.

Ben je leuk?

Je doelgroep zoekt allereerst naar een klik. Dat is natuurlijk net zo vaag als een X-factor, maar de kans is groot dat de mensen die jij leuk vindt en waar jij graag mee werkt omgekeerd hetzelfde voelen voor jou. Dus laat maar wat van jezelf zien.

Je interesses zeggen vaak indirect iets over je kwaliteiten als professional; een teamsporter werkt wellicht goed samen en een duursporter biedt vast continuïteit. Ook kan een overeenkomst in interesses specifieke klanten aanspreken – als zij ook gek zijn op honden, motoren of Frankrijk heb je snel een klik. Want als je niets van jezelf laat zien los je op in de massa en kom je over als een grijze muis. Dat spreekt in elk geval niemand aan.

Hoe zie je eruit?

Uiteraard is een goede, professionele foto van jezelf hierbij noodzakelijk. Als je een bureau hebt, zorg dan dat iedereen op de foto staat. Ook de secretaresse, de portier en de receptionist. Want dat zijn bij uitstek mensen die je klanten ontmoeten en o ja, het zijn ménsen die bij je werken. Als je wilt uitstralen dat je mensen belangrijk vindt, laat dan ook zien dat alle mensen voor je bureau belangrijk zijn. Het hoeft geen betoog dat het professioneel staat als alle mensen door dezelfde fotograaf in een zelfde stijl zijn gefotografeerd. Als je regelmatig nieuwe medewerkers verwacht, of bijvoorbeeld stagiaires, kun je hiervoor een speciale afspraak met de fotograaf maken.

Werk je met plezier?

Een specifiek onderdeel van de klik die iemand uit je doelgroep voor jou kan voelen, heeft te maken met het plezier of de passie waarmee je je werk uitvoert. Waarom werk je graag voor uitgerekend die doelgroep? En, nog belangrijker, hoe draag je bij aan hún ambitie?

Hierin komt zowel je eigen ambitie als die van je doelgroep aan bod. Idealiter liggen die in elkaars verlengde en is jullie beider ambitie om daar de wereld een stukje beter mee te maken. Je zegt daarmee niet expliciet waar je goed in bent, want dat is opscheppen en wij Nederlanders houden niet van die Amerikaanse toestanden, maar wel waar je warm voor loopt. Dat komt veel sympathieker over.

Bijvoorbeeld: ik werk graag voor adviseurs, omdat zij mensen helpen beter samen te werken en daardoor beter te presteren. Menselijkheid is de belangrijkste waarde in mijn leven en mijn werk. Met de webteksten en blogartikelen die ik voor mijn klanten schrijf en redigeer draag ik graag bij aan de menselijke maat, diversiteit en inclusie op de werkvloer.

Ben je goed?

Met kennis en ervaring kwalificeer jij je voor je vak. Plaats ook relevante certificaten en licenties op je pagina. Maar let op dat de opsomming van je kennis en ervaring geen kopie van je cv wordt. Daarvoor verwijs je beter naar je LinkedIn-profiel.

Voor mijn klanten is het relevant dat ik als consultant bij een organisatieadviesbureau heb gewerkt én leiding heb gegeven op een werkplaats voor busonderhoud én beleidsmedewerker bij het ministerie van SZW ben geweest. Misschien is het ook wel goed om te weten dat ik mijn bedrijf al sinds 2012 met succes leid. Mijn opleiding is dan weer minder relevant, hoewel ik je graag nog een keer bij een kop koffie uitleg hoe Industrieel Ontwerpen toch heel nuttig is voor het schrijven van webteksten.

Ben je beter dan de rest?

Een goede opleiding en relevante ervaring zijn de minimum vereisten om je werk te kunnen doen. Maar hoe onderscheid jij je van de rest met vergelijkbare kennis en ervaring? Waarom doe jij het beter en waarin ben jij gespecialiseerd? Wat gaat er mis als het probleem van je doelgroep door een doorsnee-adviseur wordt aangepakt en hoe doe jij dat anders?

Hier past het ook om relevante reviews en aanbevelingen van je klanten te citeren. Maak er een gewoonte van om elke opdracht af te sluiten met een verzoek om een aanbeveling op je LinkedInprofiel. Kopieer die met naam en toenaam en eventueel link naar LinkedIn op relevante plekken op je website. Het aardige is dat je daarmee niet opschept, maar anderen laat vertellen hoe goed je bent.

Bijzonder levensverhaal

Soms is je ervaring heel uniek en meteen een deel van je levensverhaal, dan kan je bovenstaande vragen met één verhaal vertellen. Misschien ben je ervaringsdeskundige of heb je een bijzondere reis gemaakt. Noem dat dan niet alleen op de over-ons-pagina, maar gebruik het ook in je blogartikelen, eventueel als metafoor.

Visie op de over-ons-pagina

Wellicht heb je een specifieke kijk op je vakgebied en kun je ook iets zeggen over de laatste ontwikkelingen. Veel experts hebben daarbij ook een advies voor hun doelgroep. Je ziet bijvoorbeeld steeds meer aandacht voor het milieu in de maatschappij en je maakt je persoonlijk zorgen over klimaatverandering. Een klant van mij adviseert over bedrijfscatering en die neemt in al zijn adviezen opties voor veganistische maaltijden, vermindering van transportbewegingen en minimaliseren van voedselverspilling mee.

Voorbeelden

Ten slotte kun je het geheel opluisteren met voorbeelden hoe je kennis en kunde, je persoonlijke interesse voor motoren, je wereldreis of je zorgen om het klimaat doorwerken in je diensten en wat dat betekent voor je klanten. Ergens voor gekwalificeerd zijn is vaak nogal abstract, met een voorbeeld geef je je doelgroep meteen een beeld. Over beeld gesproken: gebruik in die voorbeelden (en eigenlijk in al je teksten) waar mogelijk en van toepassing zintuigelijke ervaringen. Dus wat je fysiek voelt (pijn, temperatuur, aanraking), ziet, ruikt, proeft en hoort. Daarmee laat je je lezer het verhaal beleven en dat blijft veel beter hangen.

Ook een over-ons-pagina schrijven?