Foto’s voor een compleet verhaal

Een gesprek met fotograaf Paulien de Gaaij

“Ik ben altijd op avontuur. Op zoek naar magie, verwondering en de mens achter het verhaal. Dat komt allemaal samen in fotografie,” vertelt Paulien de Gaaij, en zij maakt foto’s om op te vallen. Vul je tekst aan met goede foto’s voor een compleet verhaal.

“Daarvoor maakte ik als geluidtechnicus dertien jaar tv-programma’s bij de NOS/NOB zoals Jules Unlimited, Klokhuis en documentaires. We waren steeds samen op zoek naar het verhaal achter het verhaal. Ik was daar helemaal op mijn plek.” Maar toen er wegens bezuinigingen op het programmabudget steeds minder geld beschikbaar was, kwam fotografie op haar pad. 

Leestijd: 4 minuten

fotograaf Paulien de Gaaij van Foto's om op te vallen voor een compleet verhaal
Paulien de Gaaij door Nora van der Berg

Doelgroep

Pauliens doelgroep bestaat uit vrouwelijke ondernemers. “Meestal zijn dat ondernemers die weer anderen begeleiden. Daar zijn veel coaches bij, zowel persoonlijke coaches als zakelijke coaches die bijvoorbeeld teams begeleiden in grote bedrijven. Verder richt ik me op vrouwen die al een tijdje in het vak zitten en kiezen voor een doorstart of een upgrade. Vrouwen die weten wat ze willen en wat ze kunnen en daar sterk in staan.

Het zijn vaak vrouwen met een spirituele inslag, omdat ik die zelf ook heb. Ik denk dat ik die onbewust aantrek en dat wat bij je past ook naar je toe komt. Voor een fotograaf is het belangrijk dat mensen echt voor je kiezen. Ik wil weten dat jij je veilig bij mij voelt. Dat is echt een voorwaarde, maar misschien geldt dat wel voor elk beroep.

Aansluiten bij wie je bent

Natuurlijk kan ik je voor een leuk muurtje zetten, maar als jij echt weet wie je bent, kan ik foto’s maken die echt van het scherm afspatten.

Voor een fotoshoot heb ik altijd een paar gesprekken met je, want ik wil de fotografie aan laten sluiten bij wie je bent. Soms merk ik dan toch dat iemand nog niet weet wie haar doelgroep is of wat haar sterke kanten zijn. De vragen die altijd aan bod komen zijn: voor wie, wat en waarom? Als je dat namelijk nog niet weet, kan fotografie heel confronterend zijn. Op de set komen dan alle onzekerheden naar voren, want veel vrouwen zijn bescheiden en hebben de neiging zich te veel op de achtergrond te plaatsen.

Ik wil eerst met je in gesprek om te weten wie je bent. Ik wil je zien bewegen, je stem horen wanneer je enthousiast bent, wat je raakt en waarom je doet wat je doet. Vaak krijg ik al een idee in zo’n gesprek om je krachtig op beeld te krijgen. Samen gaan we verder brainstormen wat voor foto’s jou verhaal gaan vertellen.

Ik ga ervoor jou in je volle aanwezigheid te fotograferen. Ik wil een moment creëren waarin je de camera helemaal vergeet, om te zien wie jij echt bent, zodat je klant je al een beetje kan leren kennen. Als ik daarop focus, komt dat altijd tevoorschijn. Soms kost het tijd, maar dat maakt me dan niet uit. Desnoods gaan we samen nog even terug tot we echt voelen waar het over gaat. Het is heel fijn als daar een mooie, spetterende foto uitkomt, misschien wel met een schoonheid en een zekerheid die je van jezelf nog niet kent.

Het verhaal van de achtergrond

Het is een tijd mode geweest om tegen een muur aan te staan, maar de omgeving vertelt ook een verhaal in fotografie, al dan niet metaforisch. Dat kan je eigen praktijkruimte zijn, maar we kunnen ook een andere omgeving zoeken dat jouw beeld kracht bijzet. Voor een schrijver heb ik eens een kasteel gebruikt, dat geeft een ander gevoel dan de keukentafel in een rommelige keuken. Maar een heel mooie keuken, eventueel die van een vriendin, kan juist ook weer een verhaal aan je klant vertellen. Ik vind het erg leuk om een bepaalde locatie te zoeken waar jij past en die je doelgroep aanspreekt. En mooi licht natuurlijk – mooi licht speelt een grote rol in mijn leven en in mijn fotografie.

Compleet verhaal

Voor je website en je online communicatie wil je eigenlijk een hele serie foto’s laten maken. Dan maak je één compleet verhaal, anders is het niet veel meer dan een leuke pasfoto. Met een serie kun je beter laten zien wie je echt bent. Op je website vertel je immers ook een verhaal met een homepage, een pagina over jezelf en pagina’s over je projecten, je werk en je diensten. Met een serie vormt je website één geheel, in kleur en stijl, krachtig en aantrekkelijk, en hoef je ook geen stockfoto’s te gebruiken.

Je hoeft niet op elke foto te staan en je hoeft zeker niet overal in de camera te lachen. Ik kan ook foto’s toevoegen waarop je aan het werk bent, foto’s van je handen met de apparatuur waar je mee werkt, de omgeving of een mooi stilleven.

Laatst maakte ik een serie voor een coach op een boot. Daar zit alles in: de veilige haven, voor anker gaan en je eigen koers bepalen. Daar kan ik eindeloos mee spelen. Ik houd van metaforen, die geven je verhaal een extra dimensie. Zo’n foto kan je bijvoorbeeld weer inspireren om een blog erbij te schrijven. Kortom, het wordt dit voorjaar tijd om de bloemetjes buiten te zetten!”

Beeld en tekst voor jouw verhaal

Het was een inspirerend gesprek waarin we samen concludeerden dat tekst en beeld elkaar aanvullen en elkaar nooit kunnen vervangen. En dat we beiden op zoek zijn naar het verhaal.

Zoek jij ook een verhaal voor je website en je blog?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.