Social media voor je adviesbureau? Een snelle checklist

Je weet dat je social media voor je adviesbureau moet inzetten, maar het komt er steeds niet van. Bovendien, wat plaats je dan? Je verkoopt immers geen schoenen. En hoe vaak? En op welke kanalen?

“Onze klanten krijgen we toch niet online,” beginnen opdrachtgevers wel eens als ze me vragen om toch maar wat aan hun website, social media of blog te doen. “Maar we moeten toch een website hebben, hè, tegenwoordig.” Alsof ze net de 21ste eeuw zijn binnengestapt.

Leestijd 5 minuten

Ja. Je moet een website hebben. En dat niet alleen. Je moet online aanwezig zijn en wel heel professioneel. Want de enige reden dat jij online geen klanten krijgt, is dat je online niet professioneel aanwezig bent. Het is alsof iemand op een bovenkamer een winkel heeft geopend, waar af en toe iemand komt die hij via-via kent, en dan zegt: “Ik krijg mijn klanten toch niet door een etalage.”

Hoe ben je online professioneel aanwezig? Met een website, een blog en één of twee socialmediaprofielen.

Website – blog – social

Oké, dus je komt er niet onderuit. Dan begin je met een website. Professioneel, maar niet ingewikkeld. Want je hebt geen webwinkel, je hebt alleen maar een etalage nodig. En omdat het zo gemakkelijk is online, maak je er meteen een toonbank van waar een grote schaal op staat met lekkers om te proeven van wat je zoal in je winkel hebt. Een blog dus. Online heeft nog een voordeel: je kunt het eindeloos delen, zonder dat het minder wordt – het wordt zelfs meer. Net als geluk.

Dus buiten plaats je nog een schaal, zodat iedereen die langsloopt er iets van af kan nemen: op social media. Voor een adviesbureau ligt LinkedIn het meest voor de hand, maar vlak Facebook niet uit.

Social media is net weer wat anders dan een blog, al was het maar omdat je je daarmee op straat begeeft, buiten je eigen winkel. Daarom hier een snelle checklist voor je berichten op social media.

Checklist

1.      Waarde

Haak in op het verhaal van je doelgroep. Plaats alleen berichten die echt waarde hebben voor je doelgroep. Behalve links naar je waardevolle blogartikelen zijn je posts dus inspirerend, educatief, nuttig, tips of inhoudelijk nieuws. Dat betekent dat kennis boven merk gaat, al zorg je natuurlijk wel dat al je posts in je huisstijl staan. Zet hiervoor een professionele vormgever in.

Deel bijvoorbeeld bedrijfsuitjes alleen op Facebook, niet op LinkedIn. Een post over medewerkers die een certificaat of licentie hebben verkregen zijn heel interessant, voor op hun eigen tijdlijn. Niet op die van het bedrijf. En nieuwe medewerkers of een nieuw pand zijn alleen interessant voor je vaste klanten, en dan alleen wanneer die medewerker bij hen op project komt of wanneer je ze uitnodigt voor de opening van dat pand. Niet op social media dus. Post ook geen felicitaties behalve in een reactie op een succespost van een klant of collega, en al helemaal geen click bait zoals raadsels of misleidende koppen.  

2.     Continuïteit

Zorg voor continuïteit. Ga niet heel enthousiast beginnen met een dagelijkse post door de jongste medewerker die zo handig is met social media, om haar vervolgens op een project te zetten waardoor de stroom opdroogt. Stop er dus echt tijd in en maak iemand daarvoor vrij, minstens een uur per week. Omdat je geen webshop hebt, hoef je niet tien keer per uur te posten, dus is automatisering ook niet zinvol.

Het maken van de posts zelf is het meeste werk, het plaatsen is een kwestie van tekst, beeld en link kopiëren en plakken. Doe dit dus met de hand.

3.     Actueel

Als je er dan toch wekelijks tijd in stopt check meteen even of het bedrijf dat je als voorbeeld gebruikt niet toevallig een net weggelopen klant is, of erger, publiekelijk aan de schandpaal is genageld wegens malversaties. Door de actualiteit duiken er altijd onvoorziene gevoeligheden op die je met handmatig plaatsen kunt ondervangen. Speel in op actualiteiten, maar alleen als je daar echt iets over te zeggen hebt – sleep het er niet met de haren bij. Als adviesbureau kun je vanuit je expertise bijvoorbeeld iets zeggen over een recente fusie, een faillissement of ander bedrijfskundig nieuws.

4.     Authentiek

Maak het authentiek en persoonlijk. Dus gebruik voor dat beeld bijvoorbeeld geen stockfoto’s. Schrijf de tekst van ‘ik’ naar ‘jij’ of eventueel ‘u’. Idealiter is elke keer een andere consultant aan het woord. Maar je bedrijfsprofiel is van je bedrijf en de medewerkersprofielen zijn van de medewerkers zelf. Je kunt hen dus erop wijzen dat je een post op het bedrijfsprofiel geplaatst hebt, maar niet dwingen om die te delen. Overigens werkt dat delen wel: je volgers groeien daardoor gestaag en solide. Vooral als de medewerkers er zelf een persoonlijke inleiding bij plaatsen.

5.      Emotioneel

Gebruik emoties. Juist voor een zakelijke doelgroep. Bedenk dat een gunfactor ook is gebaseerd op emoties. Emoties spreek je gemakkelijk aan met zintuigen. Zorg in elk geval voor een beeld bij elke post – posts zonder beeld slaan mensen snel over. Het gehoor kun je aanspreken met een video. Houd die wel heel kort, maximaal 50 seconden. Spreek de zintuigen voelen, ruiken en proeven eventueel aan in je verhaal. Een baggerbedrijf ruikt naar modder, een staalfabriek smaakt naar ijzer en van een overtuigende transformatie krijg ik kippenvel. Humor en zelfspot werken goed op social media, als je tenminste exact de juiste snaar bij je doelgroep weet te raken. Het bereik van social media is veel groter dan van je blog, en dat maakt het tegelijk kwetsbaar.

6.     Positief & kort

Schrijf positieve, korte zinnen. Dit geldt voor social media nog veel meer dan voor je blog. In een blogartikel kun je gemakkelijk 1200 woorden plaatsen, de tekst die mensen bereid zijn te lezen tussen al die afleiders van social media is maar een paar regels. Ook het gebrek aan nuance is op social media veel kleiner dan in je blog.  

7.      Verschillende kanalen, verschillende boodschappen

Als je verschillende kanalen gebruikt, zet die dan ook verschillend in, maar dat is echt voor gevorderden. Schakel hiervoor een socialmediaexpert in, zoals Digital Moves. Beperk je sowieso tot maximaal drie kanalen en wat je doet moet echt goed zijn. Alleen LinkedIn is al heel wat. Een slapend profiel zonder recente posts is echt een afknapper.

8.     Vermijd keuzestress

Nooit meer dan één call to action per post. Vraag af en toe om een post te delen of je bedrijfspagina te volgen. Tag klanten en geïnterviewden waar relevant en als ze daar geen bezwaar tegen hebben. Plaats een link naar een specifieke pagina op je website. Dat kan voor een adviesbureau heel goed de contactpagina zijn. Gaat je post over de drie overgebleven plaatsen van je training, link dan naar een pagina met meer informatie, waar mensen zich direct kunnen inschrijven. Beperk overigens concrete aanbiedingen tot maximaal tien procent van je posts.

9.      Sociaal

Post niet alleen, maar reageer ook op andere posts. Bijvoorbeeld van je klanten of collega-bureaus, zowel zakelijke als persoonlijke posts. Weersta de verleiding om daar reclame te maken voor je eigen bureau, maar like hun posts en schrijf positieve, waarderende reacties, of nog beter: reageer inhoudelijk. Los van je likes reageer je ongeveer even vaak op een ander als je post.

10. Artikel

Schrijf alleen een artikel op LinkedIn als het niet op je blog past. Want de beste plaats voor je blog is je website. Stimuleer medewerkers eventueel wel om artikelen te plaatsen die net buiten het kader van je zakelijke blog vallen, zoals over inzichten die ze in een training hebben opgedaan waar ze een certificaat voor hebben gekregen.