Zakelijk succes en persoonlijke groei

“Focus je niet op je zakelijk succes, maar op je persoonlijke groei. Dan ontstaat dat zakelijk succes vanzelf.”

Dit is de boodschap van Marielle van der Vlies van Succes met je Bedrijf. Marielle blogt voor haar bedrijf sinds 2013 en vanaf 2017 laat ze haar blogartikelen, mailings en boek door mij redigeren. Hier een interview met haar.

Leestijd: 6 minuten

Klanten van Succes met je Bedrijf

“Mijn klanten zijn zzp’ers – dienstverleners die goed zijn in hun vak. Ze kunnen ontzettend veel voor hun klanten betekenen en vaak hebben ze meerdere diploma’s en expertises. Ze willen iets betekenen voor anderen en hun kennis en ervaring overdragen. Wat hen weerhoudt is een enorme brij in hun hoofd, want als ondernemer zijn ze nog beginnelingen. Ze hebben continu ideeën die ze in de praktijk willen brengen en ze zijn tegelijk bezig om alles op de rit te houden. Daardoor vergeten ze hun missie en komen ze niet tot gestructureerd handelen. Ze ploeteren voort met veel te weinig klanten en weinig succes, want ze hebben geen idee hoe ze dat kunnen bereiken.

Marielle van der Vlies van Succes met je Bedrijf

Echte urgentie komt vaak op het moment dat ze bijvoorbeeld commentaar krijgen van hun partner: ‘Wanneer ga je nou eens wat verdienen?’ Dan blijkt dat ze alles in hun leven op de rit proberen te krijgen, maar zichzelf vergeten.”

Persoonlijk leiderschap

“Als ze bij mij komen, hebben ze vaak al veel geld aan businesscoaches uitgegeven en verdienen ze alsnog niets. Natuurlijk moeten ze mij ook betalen en dan moeten ze opnieuw bij hun partner aankloppen. Die partner zegt dan: ‘Ja, nu is het klaar.’ Dus moeten ze met die partner in gesprek gaan en komt er ontzettend veel naar boven dat hen persoonlijk belemmert. En dat is precies waar ik hen bij help.

Als je persoonlijk leiderschap neemt, geeft dat tegelijk helderheid over je missie – wat wil je met je bedrijf neerzetten? Welke impact wil je maken en bij wie? Dan weet je wat je te doen staat voor je klanten en dan ontstaat zakelijk succes bijna vanzelf. Dat geldt voor mijn klanten, voor mijzelf en eigenlijk voor elke ondernemer.”

Vrouwelijke energie

“Mannen zijn van nature actiegericht, doelgericht, gefocust, gestructureerd en gedisciplineerd. Vrouwen zijn heel krachtig wanneer ze in staat zijn om dingen te laten ontstaan, om van binnenuit te werken. Als een vrouw op die mannelijke manier gaat werken, lukt het niet. Ze verliest zich in hard werken, in controle willen houden. Vrouwelijke kracht laat dingen ontstaan vanuit intuïtie, zij werkt vanuit zorgzaamheid en zachtheid. Ik geloof dat veel vrouwen worden opgevoed om op die mannelijke manier te werken, juist ook in het ondernemerschap. Een vrouw kan dat jaren volhouden. Maar je kunt ook de keuze maken om meer balans aan te brengen tussen je vrouwelijke en mannelijke energie, waardoor je als vrouw in je eigen kracht staat en meer kunt bereiken.

Als vrouwen hun energie in balans brengen, zie ik dat ze veel meer rust ervaren en dat ze veel meer aandacht geven aan hun werkelijke missie. Ze zijn minder gericht op de buitenwereld en meer op hun binnenwereld. Daardoor ontstaat er innerlijke stevigheid. Dan hebben ze ook veel meer tijd voor zichzelf, hun partner, hun kinderen en hun klanten, waardoor ze uiteindelijk meer succes behalen.

Als je innerlijke stevigheid hebt, is het ook veel gemakkelijker om leiderschap te nemen over jezelf. Zonder dat heb je de ander nodig om leiding te geven aan jou.”

Marielle zelf

“Ik heb mezelf altijd als een sterke vrouw gezien. Ik had mijn carrière, man, kinderen en spullen. Alles was ogenschijnlijk fantastisch. Maar van binnen was ik doodongelukkig. Ook ik leefde voornamelijk vanuit mijn mannelijke energie. Ik was onbekend met mijn zachte en zorgzame kant.

Mijn harde werken en mijn prestatiedrang gaven mij altijd zekerheid. Maar toen mijn baan wegviel, ontdekte ik dat ik deze zekerheid vooral vond in mijn hoge salaris en dat ik mij erg onzeker voelde zonder dat.

Ik leerde dat je zekerheid in jezelf kan vinden. Daarvoor is het nodig dat je ontdekt wie je werkelijk bent. Zodat je het ook kunt leven. Dat is dus wat ik heb gedaan: mijzelf ontdekken en ontwikkelen. Hierdoor ontstaat persoonlijke groei en dat geeft rust en zekerheid. Innerlijke zekerheid, die veel meer stabiliteit geeft dan een goedgevulde bankrekening.

Eenvoudige communicatie

“Mijn communicatie is heel eenvoudig: een eenvoudig dienstenpakket met één sessie om kennis te maken. Ik gebruik daarvoor voornamelijk mijn website met mijn blog en mailings. Ik wil daar mensen inspireren, motiveren, in beweging brengen, de discussie op gang brengen. Dat creëert vertrouwen.

Een jaar of acht geleden volgde ik een blogtraining en ik vond het hartstikke leuk. Daarbij ging het me meteen goed af. Ik realiseerde me dat ik al op de lagere school verhalen schreef. Daarna ben ik eigenlijk nooit meer gestopt met schrijven. Ik plaats sindsdien wekelijks een blogartikel. Bloggen heeft me ook ontzettend geholpen om mijn kwaliteiten als ondernemer te onderzoeken en te ontwikkelen. Vaak verraste ik mezelf met mijn teksten of moest ik juist verder onderzoeken bij mezelf hoe ik de lessen die ik opschreef zelf leefde.  

Mijn blogartikelen deel ik via e-mailmarketing, LinkedIn en Facebook. Bij elke mail en post plaats ik altijd een aanbod voor een kennismakingsproduct, bijvoorbeeld een gratis training. Daar krijg ik iedere week klanten uit.

Social media is een prachtig platform om zichtbaar te worden, maar uiteindelijk wil je mensen op je mailinglijst krijgen en naar je website brengen. Op je site kun je verder bouwen aan hun vertrouwen. Social media is alleen handig om in het vizier te komen bij je potentiële klant. Recent heb ik mijn mailinglijst opgeschoond en op dit moment staan er zo’n vierduizend mensen op.”

Hoe krijg je succes met je website?

“Als je mijn website ziet, zie je mij – ik ben daar echt mezelf. Ook doe ik mij niet anders of groter voor dan ik ben. Juist als kleine ondernemer onderscheidt dat mij. Mensen komen vaak terug op mijn website, omdat ze er waardevolle content vinden. Ik weet dat bestaande klanten en potentiële klanten regelmatig mijn website compleet doorspitten.

Ik ben echt niet bang dat ik alles weggeef. Ze mogen alles hebben, alles wat ik deel is namelijk superwaardevol. Maar om alles wat ik deel te kunnen doorleven, moet je de materie echt doorgronden en daar heb je gewoon begeleiding bij nodig. Ik heb er zelf jaren over gedaan om te staan waar ik nu sta.

Concurrentie bestaat niet in mijn ogen. Het is een concept dat voortkomt uit angst en een gevoel van tekort. Zeker in deze tijd is het veel waardevoller om samen op te trekken in plaats van elkaar te beconcurreren. Nee, ik ben niet bang dat anderen mijn teksten kopiëren, omdat mijn teksten van mij komen en over mij gaan. Als het anderen inspireert en zij hun eigen teksten daarop baseren: prima. Het is een belangrijke les die ik leerde van onder anderen Wayne Dyer, een van mijn grootste leraren: je mag het hebben, neem het en doe er je voordeel mee.”

Boek Succes met je Bedrijf

“Op enig moment heb ik besloten dat ik een boek zou schrijven, niet wetende wat er allemaal op me af zou komen. Een boek is een prachtig middel om je waardevolle kennis te delen. Dus ik ben gewoon gaan schrijven en ik was in drie weken klaar. Maar toen begon het pas echt.

De verrassing kwam tijdens het uitgeven van het boek. Om te beginnen ontdekte ik dat het uitgeven van een boek verschrikkelijk veel tijd en geld kost. Verschillende mensen gingen een aantal keer met de stofkam door de tekst, omdat het echt helemaal goed moest zijn. Vervolgens kwam er een uitgever die van alles en nog wat van me wilde. Er moest een omslag komen, een achterflap, ik moest keuzes maken voor het lettertype en de papiersoort. Er bleken nog allerlei aanvullingen nodig te zijn en punten op de i gezet te moeten worden. En dan heb ik het nog niet eens over de verkoop en wat daarvoor nodig was. Het was echt ongelooflijk veel werk en dat had ik totaal niet van tevoren ingeschat.

Maar iedere keer dat ik de neiging had om dat boek in de hoek te gooien vroegen mensen: ‘Hé, hoe is het met je boek, is het al te koop?’ Het was een leerzaam proces.”

Wat leverde al dat schrijfwerk op?

“Ik heb mijn investeringen in het boek ruimschoots terugverdiend door alles wat ik opschrijf ook werkelijk te leven. Bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om je ideale klant te vinden, te weten wat ze van je nodig hebben en met hen in gesprek te gaan. Door het op te schrijven ben ik dat nog meer in praktijk gaan brengen: iedere keer weer met mijn klanten in gesprek, ontdekken wat hun behoeften zijn, vragen welke producten ze willen, die iedere keer weer ontwikkelen en verkopen. Mensen waarderen dat enorm en je kunt daardoor ook een onderscheidende dienstverlening ontwikkelen. Daardoor onderscheid je je echt en dan komen de klanten vanzelf.

Dat zet ik nu voort in mijn blogartikelen. Door mijn methode helemaal uit te schrijven heb ik ook meer helderheid gekregen en meer vertrouwen in mijzelf. Ik heb die werkwijze vaak opgeschreven, maar ik kon het niet altijd geloven. Ik wist met mijn hoofd dat ik het zo moest doen, maar het zat nog niet volledig in mijn systeem. Door het zo vaak op te schrijven werd het expliciet mijn keuze. Het hielp mij om het ook werkelijk op die manier te doen, waardoor de resultaten uiteindelijk ook kwamen.”

Wil jij ook zo’n succes met je bedrijf?