Wat is de ideale lengte van je blog?

Als je wilt dat je boodschap overkomt op je websitebezoekers, wil je weten wat de ideale lengte van je blog is. Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel ze bereid zijn te lezen. Wanneer is je tekst te kort en wanneer is die te lang?

Hoe langer ze blijven, hoe langer ze aan je denken en hoe meer ze zich met je verbonden voelen. Wat is dan de ideale lengte van je blog?

Houd het simpel

Lezen is een vermoeiende bezigheid. Zeker voor CEO’s want die hebben gewoon geen tijd. Ook voor hoog opgeleide professionals. Zelfs liefhebbers van dikke pillen van romans willen korte, zakelijke teksten. Pas als ze helemaal gegrepen zijn, gaan ze echt lezen. Zorg dus dat zeker je intro kort en krachtig is.

Vermijd vaktermen en andere moeilijke woorden. Gebruik veel wit, dat betekent dat je een nieuwe alinea begint wanneer dat nodig is en ruime marges aan alle kanten gebruikt. Gebruik regelmatig tussenkoppen, want daarmee help je de ervaren lezer je tekst te scannen. Ze kan ervoor kiezen om een paar alinea’s over te slaan en daarna verder te lezen.

Gebruik in je vormgeving grote letters, een flink contrast met de achtergrond en korte regels. En vermijd het woord ‘lezen’. Mensen associëren het met iets waar je moe van wordt. Dus niet ‘lees verder’, maar bijvoorbeeld gewoon ‘verder’ of nog beter: ‘meer’. Want ‘meer’ associëren mensen met ‘beter’. Maar dat betekent dan weer niet automatisch dat de ideale lengte van je tekst zo lang mogelijk is.

Vertel niet wat je lezer al weet

“Als ik bij de eerste lik het al niet lekker vind, dan hoef ik toch niet het hele ijsje te eten?” schijnt een respectabele uitgever te hebben gezegd tegen een beginnend schrijver die hij afwees. Websitebezoekers verantwoorden zich helemaal niet. Vinden ze de eerste zin niet lekker, dan klikken ze weg.

De meest gemaakte fout is schrijven wat de lezer al weet. Want als de eerste zin iets aanhaalt wat de lezer al weet, verwacht hij dat de rest daar ook over gaat. Websitebezoekers zijn nu eenmaal superongeduldig.

Je mag al blij zijn als ze verder komen dan de eerste zin. In artikelen en op websites van adviesbureaus in verandermanagement kom ik irritant vaak een zin tegen als ‘We leven in een VUCA world; Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity.’ of ‘Verandering is de enige constante.’ Natuurlijk; verandering is je business, dus je schetst even hoe het ervoor staat in de wereld. Maar dat weet je lezer al.

Breng ze op het puntje van hun stoel

Zorg dus dat de websitebezoeker al bij de eerste zin op het puntje van haar stoel zit. Ja, het is erg moeilijk om meteen een knal van een eerste zin te schrijven. Zelfs voor ervaren schrijvers.

Daarom kun je twee dingen doen:

  1. Sla de eerste zin over en begin alsof je de eerste zin of alinea al geschreven hebt.
  2. Schrijf gewoon je inleiding zoals je altijd doet. Laat je niet gek maken door die idiote Van Wijk, want dat kan je juist blokkeren.

Als je het hele artikel geschreven hebt, kijk dan nog eens naar de eerste alinea. Staan daar dingen over jezelf, je bedrijf en je diensten, dingen die je doelgroep al lang weet of een uitgebreide introductie over hoe de oude Grieken al advies gaven? Schrap dat.

Valt je eerste alinea dan met de deur in huis? Prima! Inleidingen zijn voor je promotieonderzoek, je scriptie en een boek van 500 pagina’s. Niet voor een blog.

Begin met een knal

Dus begin met een knal. Zo’n eerste zin als waarmee grote schrijvers hun beste boeken beginnen. Zo’n zin die alles belooft en die nieuwsgierig maakt naar meer. Begin met een vraag naar wat het voor je lezer zo verschrikkelijk belangrijk maakt om juist nu jouw artikel te lezen. Iets waar ze verschrikkelijke last van heeft, wat pijn doet of bijzonder irriteert, wat ze superbelangrijk vindt of heel graag hebben wil.

Zorg dus dat de eerste zin meteen aanhaakt op een prangende kwestie van je doelgroep. Namelijk hoe ze hun missie het beste kunnen vervullen, hoe ze kunnen overwinnen wat hen daarin tegenhoudt, waarom het urgent voor hen is om nu in actie te komen, de oplossing die ze automatisch inzetten en die steeds nieuwe problemen genereert of helemaal niet werkt, of ten slotte het resultaat dat ze zoeken. Dit zijn de onderdelen an het verhaal van Arie. Meer smaken zijn er niet.

Marketeers hebben het graag over de pijn van je doelgroep. Ik ben niet zo’n sadist, maar het sluit aan op dat wat hen tegenhoudt om hun missie te realiseren. In de volgende zin kun je dan beloven dat je vertelt hoe je het oplost. En als je dat vervolgens vertelt, is dat precies de ideale lengte van je blog.

Wat is dan de ideale lengte van je blog?

Per pagina van je website is de ideale lengte van je tekst verschillend. Maar 400 woorden is toch wel het minimum. Tekstverwerkers houden dat keurig voor je bij en het staat ook vaak aan de achterkant van je website, waar je de tekst toevoegt.

Natuurlijk verschilt het per onderwerp hoeveel je vertellen kunt. Zelf schrijf ik rond de 1.000 tot 1.200 woorden (deze heeft er 1.092) en af en toe een artikel van ongeveer 500 woorden. Sinds kort vermeld ik er ook in de mailing bij hoe lang het lezen ongeveer duurt. De ideale lengte van je blog is zo lang als je nodig hebt om je boodschap te lezen. Elke alinea bevat zinvolle informatie voor je doelgroep. Alles wat daar niet aan bijdraagt, heb je geschrapt.

Extra tip

Of je een korte of een lange tekst schrijft, zorg dat je volgers weten waar ze aan toe zijn. Sinds kort vermeld ik bij mijn mailing een schatting van het aantal minuten leestijd. Reken op ongeveer 250 woorden per minuut gemiddeld.

En dan?

Ten slotte wil je dat je bezoeker iets gaat doen na dat blogartikel. Zich inschrijft voor je mailing, je kennismakingstraining of contact opneemt voor een nadere kennismaking. Daarover een ander artikel, want ik vind het nu wel weer lang genoeg.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.