Wat is de ideale lengte van je blog?

Als je wilt dat je boodschap overkomt op je websitebezoekers, wil je weten wat de ideale lengte van je blog is. Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel ze bereid zijn te lezen. Wanneer is je tekst te kort en wanneer is die te lang?

Dit artikel bevat 371 woorden en kost de gemiddelde lezer minder dan twee minuten om te lezen.

Maar hoe langer ze blijven, hoe langer ze aan je denken en hoe meer ze zich met je verbonden voelen. Wat is dan de ideale lengte van je blog?

Houd het simpel

Lezen is een vermoeiende bezigheid. Zeker voor CEO’s want die hebben gewoon geen tijd. Ook voor hoog opgeleide professionals. Zelfs liefhebbers van dikke pillen van romans willen korte, zakelijke teksten. Pas als ze helemaal gegrepen zijn, gaan ze echt lezen. Zorg dus dat zeker je intro kort en krachtig is.

Wat is dan de ideale lengte van je blog?

Per pagina van je website is de ideale lengte van je tekst verschillend. Maar 400 woorden is toch wel het minimum. Tekstverwerkers houden dat keurig voor je bij en het staat ook vaak aan de achterkant van je website, waar je de tekst toevoegt.

Min of meer

Natuurlijk verschilt het per onderwerp hoeveel je vertellen kunt. Zelf schrijf ik rond de 1.000 tot 1.200 woorden (deze heeft er 1.092) en af en toe een artikel van ongeveer 500 woorden. Maar artikelen van meer dan 2.000 woorden gaan er ook grif in, zeker als het cornerstone artikelen zijn; artikelen die zo goed als alles behandelen van een onderwerp.

Google

Daar komt bij dat Google lange artikelen zoals deze over nieuwsbrieven bijzonder waardeert. Zeker als er zoveel waardevolle informatie in staat dat je lezers het helemaal uitlezen en dus lang op de pagina blijven. Het verhoogt de vindbaarheid van die pagina en straalt uit naar je hele website.

Verwachtingsmanagement

Sinds kort vermeld ik er ook in de mailing bij hoe lang het lezen ongeveer duurt. Dan weet je lezer waar die aan toe is. Reken op ongeveer 250 woorden per minuut gemiddeld.

Zinvolle informatie

De ideale lengte van je blog is, kortom, zo lang als je nodig hebt om je boodschap over te brengen. Elke alinea bevat zinvolle informatie voor je doelgroep. Alles wat daar niet aan bijdraagt, schrap je.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.