Waanzinnig eerlijke marketing: 7 manieren

Eerlijke marketing bestaat niet. Toch? Je vertelt niet van dat mislukte project, je benoemt niet de tender die je niet won en je hebt het niet over een boos weggelopen medewerker. Online al helemaal niet, daar poets je alles nog eens extra mooi op.

leestijd 6 minuten

waanzinnig eerlijke marketing

Maar wanneer in de winkel iemand mij vertelt dat die broek me echt niet staat, vertrouw ik meer op zijn advies, dan wanneer hij zegt dat alles me prachtig staat. Dat is eerlijke marketing.

En de man die mij ons huis verkocht. Die begon meteen over de (op dat moment onzichtbare) scheur in de muur, de schoorsteen die niet goed trekt en een scheve wand. Eerlijke marketing. En ik was meteen verliefd op het huis. En die man? Hij heet Karel en hij is nu de peetvader van ons kind.

Echt goede marketing streeft naar een langetermijnrelatie. Hier krijg je 7 manieren om waanzinnig eerlijke marketing te bedrijven.

1. Vertel voor wie je niet werkt

Je wringt je in allerlei bochten om voor iedereen toegankelijk te zijn. Maar alleen als je een specifieke doelgroep kiest, krijg je wat je hebben wilt. Hoe duidelijker je daarin bent, hoe meer je hen aantrekt.

Sinds ik zeg dat ik vooral voor adviesbureaus werk, komen ze als vliegen op de stroop. Er zijn zoveel tekstschrijvers, copywriters en redacteuren. Maar ík ben gespecialiseerd in wat zij te bieden hebben. Ik begrijp waar zij het over hebben. En ik houd van hun verhalen die altijd gaan over de mensen in de organisatie. Hoe ze door aandacht en waardering aan die mensen te geven, de organisatie echt veranderen. En ieder adviesbureau doet dat weer op een eigen manier.

Dit is mijn statement

Als je producten verkoopt die je vooral wilt laten zien, als je producten voor zich spreken, als je geen kennis hebt die je online wilt delen, dan werk ik niet voor jou. Als je boodschap niet de mens centraal plaatst, als je geen verhaal hebt of vindt dat ik dat dan maar moet verzinnen, dan werk ik niet voor jou.

Ik werk voor adviesbureaus die de mens als de basis van de organisatie zien en hun kennis willen delen.

Het levert juist meer klanten op

Terwijl het bureaus aanspreekt die ik graag als klant heb, zet het andere soms aan het denken. Overigens word ik nog steeds benaderd door mensen die vakantiehuisjes verhuren, wijn verkopen of hun levensverhaal in een boek willen vastleggen. En sommigen worden mijn klant. Omdat er meer vlakken zijn waarop het kan klikken.

Maar adviesbureaus weten dat ik in hun onderwerp gespecialiseerd ben. Juist daarop trek ik meer klanten aan, terwijl ik als gewoon copywriter eindeloos veel concurrenten heb, ben ik hierin vrijwel de enige.

Dit is de krachtigste techniek voor eerlijke marketing. En de techniek met het minste risico.

2 Geef een zwak aspect toe

Geen enkele dienst is perfect op alle fronten. Kies je prioriteiten. Daarom kan het zijn dat je weliswaar heel goede webinars geeft met een fantastische verbinding en alle mogelijke technische snufjes, maar dat je kantoor in een onooglijk hoekje van een gebouw zit dat op de nominatie voor sloop staat. Dan wil je het daar misschien liever niet over hebben. Of je draait het om:

Op de website van een coach

Oké, mijn kantoor zit nog niet op een A-locatie. Als je graag persoonlijke gesprekken voert in een diepe fauteuil in een perfect ingerichte coachruimte en je auto voor de deur wilt parkeren, kan het zijn dat je onze ruimte wat magertjes vindt. Ik heb gekozen om me eerste te focussen op webinars, omdat ik het veel belangrijker vind om nu zoveel mogelijk mensen te bereiken. Pas daarna ga ik op zoek naar een prettige coachruimte. Dan weet je dat vast.

Zo kun jij je eenvoudige kantoorruimte naar de achtergrond schuiven zonder te pretenderen dat je daar heel goed in bent. Dan weet je lezer meteen dat je webinars veel belangrijker vindt. Je toont jezelf meteen als een eerlijke coach met eerlijke marketing. En daar draait het toch om?

3 Omarm je fouten

Programma’s als Radar komen ze nog wel eens tegen: directeuren en vertegenwoordigers van bedrijven die hun wanbeleid glashard ontkennen, terwijl net iedereen een hartverscheurend filmpje heeft gezien. De leverancier Stint van de elektrische bakfiets die betrokken was bij het ongeluk in Oss, waar vier kinderen bij om het leven kwamen, heeft geen onderzoek afgewacht, laat staan een bezoek van Radar. Hij spoedde zich naar Oss en plaatste tegelijk een pagina over zijn homepage heen:

Stint toonde zich onmiddellijk betrokken

Vandaag is er iets afschuwelijks gebeurd, onbeschrijfelijk. Het dodelijke ongeval in Oss. 
Mijn collega’s en ik zijn emotioneel geraakt hierdoor en leven ontzettend mee met alle betrokkenen. Dit is het ergste wat een ouder kan overkomen.
Ik vind dat eerlijke marketing. Na het horen van het bericht ben ik naar Oss gereisd, nadat ik gevraagd had of ik langs mocht komen. Dit deed ik omdat ik me betrokken voel en ik het gevoel had dat ik daar moest zijn op dat moment.

Verantwoordelijkheid

Zo verander je een glibberige marketing waarin je het goed probeert te praten in een overtuigende, eerlijke boodschap. Niet om je merk te redden, maar omdat het menselijk fatsoen dat vereist. Daarna voelde de eigenaar zich wat meer in het nauw gedreven, maar bij mij bleef dit beeld hangen van een geschrokken en betrokken man, die zich verantwoordelijk voelt voor zijn product.

4 Prijs je concurrenten de hemel in

Je kunt je concurrenten heel eufemistisch ‘concullega’s’ noemen, maar dat neemt niet weg dat de meesten toch gewoon een grondige hekel aan hun concurrenten hebben. Ik niet. Ze mogen mijn content overnemen, ze mogen mijn technieken overnemen en soms zelfs mijn klanten hebben. Want ik geloof in de Blue Ocean Strategy. Het komt erop neer dat de oceaan groot genoeg is en dat er vis voor iedereen is. Je hoeft elkaar niet tot bloedens toe te bevechten. Wat gebeurt er als je een keer waanzinnig eerlijk bent over iets positiefs wat je concurrent heeft gedaan?  

Ga naar Blogtrommel

Die slimme Ben van Blogtrommel plaatst regelmatig een lijst van websites van zijn doelgroep. Niet alleen een geweldig overzicht, maar ook nog eens een enorme versterking van zijn eigen website! Goede artikelen. Wou dat ik dat had verzonnen.

Ere wie ere toekomt

Nee, ik ben niet gek. Lees het nog eens en let dan op wat je over mij denkt. Een genereuze tekst als deze stuurt een heldere boodschap naar je klanten: dit is een zelfverzekerd bedrijf dat niet bang is voor een beetje concurrentie. Best wel aardig zelfs. Dus wees aardig. Wees elegant. Ere wie ere toekomt.

Versterk elkaar

Daar komt bij dat deze waardering over en weer is – het is zelfs begonnen met dat Ben over mij schreef. Omdat we elkaar af en toe noemen versterken we elkaar zelfs, zowel tegenover onze (verschillende) doelgroepen als tegenover zoekmachines. Bovendien bedienen we heel verschillende doelgroepen, hoewel onze artikelen soms voor beide doelgroepen relevant zijn.

5 Relativeer

Als je weet dat mensen achter je rug er toch al om lachen, ga je dan niet zitten schamen, maar wees zelf degene die het hardste lacht. Zo krijg je de lachers op je hand, in plaats van achter je rug.

Ik weet het, er stond een knoeperd van een taalfout in het artikel over het belang van foutloze blogartikelen. Zo zie je maar dat niemand perfect is. Ik geloof dat ik ook zelf wel een redacteur kan gebruiken. Iemand interesse in een bijbaantje? Voorkeur voor mensen die spontaan reageerden op social media!

Humor is goed, zelfspot is beter.

6 Geen slap excuus maar de waarheid

Je kunt jezelf natuurlijk gek maken met gekonkelefoes, maar je kunt ook gewoon eerlijk zijn.

Dit verzin je niet. Door onze eigen fout heeft de hele cursus al drie dagen online gestaan. Toegankelijk voor iedereen die wilde. Terwijl jij ervoor betaalt. Dat kan natuurlijk niet. Daarom kun je nu kiezen: ofwel je krijgt je geld terug, ofwel je krijgt toegang tot een andere cursus naar keuze, zie pagina…

Als je het gaat verdoezelen hebben mensen het toch meteen door. Als iemand erachter komt, ben je al het vertrouwen kwijt dat je in de loop der jaren hebt opgebouwd. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. En veel belangrijker voor je verkoopcijfers in de toekomst dan paar honderd euro terugstorten.

7 Doe je niet groter voor dan je bent

Adviesbureaus zijn er in alle maten. Zelfstandige adviseurs doen zich soms voor als bedrijven. Op de website gaat het over ‘ons’, je bent er onpersoonlijk en je teksten zijn een tikje hoogdravend. De mijne waren dat in elk geval wel, het eerste jaar. Maar dan zie je dat al die grote bedrijven ongelooflijk hun best doen om zich juist voor te doen als een persoon. Zo iemand als jij. En dat betekent dat jij jezelf juist moet laten zien op je website. Schrijf dus over ‘ik’ en vertel wie je bent.

Eerlijke marketing duurt het langst

Wil jij waanzinnig eerlijke marketing bedrijven, maar twijfel je over je aanpak?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.