Copywriter

Je zoekt een copywriter omdat je sneller denkt dan je schrijft. Of je schrijft vaktaal, maar dat ben je je amper bewust, terwijl je doelgroep altijd minder thuis is in jouw vak – daarvoor huren ze jou juist in. Je kunt het vertellen, maar om het dan ook op te schrijven is lastig en kost veel tijd. Natuurlijk kun je wel schrijven, maar je hebt er geen zin in en geen tijd voor. Je kunt niet schrijven, of in elk geval niet geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO), of niet online, of niet verhalend.

In elke vorm

Ik schrijf op basis van interviews of andere input, ik redigeer, ik schrijf in het Engels, ik schrijf een (fictief) verhaal voor je boodschap. Zakelijke teksten, lekker leesbaar online, met effect.

copywriter

Je officemanager kijkt ernaar, want die heeft Nederlands gestudeerd. Maar een foutloze tekst is nog niet een tekst die zorgt dat je doelgroep je tekst van voor naar achter leest en contact opneemt. Je man is journalist, dus die kijkt wel even. Maar een journalistieke tekst is nog niet een online succes. Een marketingbureau heeft je tekst even herschreven, maar dat begrijpt eigenlijk je vak niet. Je schrijft veel papers en rapporten, maar die teksten zijn online niet echt aantrekkelijk en al helemaal niet voor jouw doelgroep.

Alle artikelen over copywriting hebben een
aparte categorie in de Kennisbank:

Redactie: kort is mijn fort

Schrijven is één, kort en bondig formuleren en toch de boodschap met het bijbehorende gevoel overbrengen is heel wat anders. Naast foutloos Nederlands, een informele toon die toch netter is dan spreektaal, pakkende binnenkomers en activerende afsluiters voor online teksten en klare taal is kort mijn fort. Acht A4’tjes in één alinea? Ik doe het. Een rapport samenvatten in 800 lettertekens exclusief spaties? Tot op de punt nauwkeurig. Korter, maar dan zonder de essentie te verliezen. Daarom reken ik ook nooit af per woord.

“De afgelopen jaren ontdekte ik in mijn ontwikkeling als ondernemer dat ik goed en snel kan schrijven. Ik ontdekte ook dat wanneer ik wil dat mijn doelgroep het ook werkelijk gaat lezen, ik iemand nodig heb die mij feedback geeft op mijn schrijven. Iemand die mijn teksten rijker, concreter en scherper maakt. Caroline, jij kan dit ontzettend goed. Dat heb je bewezen met het redigeren van mijn boek Succes met je Bedrijf. Je hebt aandacht voor de boodschap die ik mijn lezer meegeef, je vertaalt dit in woorden die bij mijn taal passen. Ik ben je zeer dankbaar voor al het werk wat je voor mij hebt gedaan en nog steeds doet.” Marielle van der Vlies, Succes met je Bedrijf

Beeldend schrijven kan ook in een zakelijk stuk, ik pleit altijd voor veel concrete voorbeelden. Dat spreekt namelijk meer tot de verbeelding – logisch.

Je ziet het als een film aan je voorbijtrekken, je schrikt op van de knal en je hoort ze fluisteren achter je rug. Maar dan dat je echt helemaal in de scène zit. Je voelt de bries over je wang strijken, je nekharen gaan overeind staan en al je spieren spannen zich. Je ruikt de kruidige geur van Aziatische gerechten of proeft de bittere smaak van verraad.

“Caroline is een bijzondere schrijfster. Buiten mooie en ontroerende verhalen kan ze ook interessante, zeer leesbare en waardevolle blogartikelen schrijven. Zeer punctueel en met een scherp oog. Als ze een tekst aanpakt, leest hij daarna als gewassen, gestreken en opgevouwen!” – Merijn Kegel, Webalist

“Caroline beoordeelt en verbetert onze conceptblogs en geeft creatieve inzichten. Wij zijn erg tevreden met haar ondersteuning en met name met haar flexibliteit om ons soms op het laatste moment te voorzien van input.””Rik Bijmholt, Founder Anderson MacGyver

Interview door copywriter

“Ik vind het knap hoe je mijn lange monoloog tot een samenhangend verhaal met diepgang heb weten om te bouwen.” – Petra, people manager bij een groot, corporate bedrijf in zakelijke dienstverlening en klant van een klant

“Je begeleidt mij in mijn online communicatie, denkt goed mee en komt steeds met nieuwe ideeën. Daarnaast werk je snel, bied je goede service en bent gemakkelijk benaderbaar. We vormen een evenwicht: ik ben terughoudender en ingetogener en jij voegt de marketing toe en bent mijn copywriter. Ik voel dat je mij goed begrijpt. Zoals je even een enorme lijst van tweets maakt.
Ik vind online communicatie zelf zo’n enorme klus en voel me nu vrij omdat jij het in zulke mooie woorden weergeeft. Ik zie helder terug in de tekst tekst wat ik je vertel. Je verbindt je met mijn werk en bent betrokken. Ik heb de leiding, maar jij neemt de leiding voor de communicatie en dat vind ik een mooi samenspel. Ik vind dat heel mooi. Dit meen ik vanuit het diepst van mijn hart.”Ingela Wolf Sjögren, Wavemens

Engels

“Caroline, you have done a great job by offering the 30 minutes interview and the text you produced soon after as a copywriter.
By doing so you made live much easier, as I was more or less struggling with some important input for a personal project.
The text that you were going to deliver arrived surprisingly fast in my mailbox, and was of such good quality that only some fine tune editing had to be done before publication.
Therefore I would surly recommend you to others as the 30 minutes interview worked efficiently and the final result met my expectations.” – Poul van Hooijdonk, Scannecs Procurement

Verhaal voor je boodschap

Kan je doelgroep zich de situatie niet helemaal voorstellen? Wil je laten zien wat je kunt bereiken of wat mogelijke scenario’s zijn op basis van onbeïnvloedbare elementen? Dan kun je fictie inzetten voor je boodschap. Ik schrijf het graag.

Voor het ministerie van Sociale Zaken schreef ik een verhaal over prikaccidenten, gebaseerd op een interview met een slachtoffer.

Voor Dienst Justitiële Inrichtingen schreef ik een verhaal over ‘Patrick’, een tbs’er, om hun jaarverslag te verrijken.

Voor het ministerie van Sociale Zaken schreef ik met Charlotte Rosalie vier verhalen voor vier toekomstscenario’s over migratie.

Desk research

Soms heb je een artikel voor een tijdschrift geschreven, of een boek, of ander materiaal, maar moet daar nog even een blogartikel van worden gemaakt. Dat moet dan wel een copywriter zijn die snapt waar je het over hebt.

Arnoud van Gemeren, Tijdschrift IT Management Magazine
[16:07] “Erg goed artikel, John! Complimenten!
Met vriendelijke groet, Arnoud van Gemeren”
[16:13] “Dank voor het compliment.
Dat komt echter volledig toe Caroline van Wijk,
die het interview voor heeft gedaan en het artikel heeft geschreven.
Je mag mag haar altijd bellen voor redactionele hulp.
Groet, John Simons, Anderson MacGyver
[16:35 aan mij:] “Goed werk hoor!”

Nieuwsgierig geworden?

Deel deze pagina