Je doelgroep: wie is dat eigenlijk?

Beslisser met Budget en Behoefte

Geef je doelgroep gezicht, gezin en geloof

Gezicht

Je doelgroep herkent zich in het verhaal dat jij vertelt, misschien zelfs in jou. Jij bent de specialist voor hun situatie. Je hebt in hun schoenen gestaan, je weet hoe hun hazen lopen. Je weet ten minste waar ze het over hebben. Want jij hebt het allemaal meegemaakt of in elk geval van nabij gezien. En als je dat zelf niet bent, ken je hen heel goed: jouw klanten lijken op hen. Hoe meer de hoofdpersoon in jouw verhaal op hen lijkt, hoe meer zij zich aangesproken voelen. Daarom dat we ook altijd zo relevant vinden of er Nederlanders betrokken waren in rampen in het buitenland. Het hemd is nader dan de rok. Zo werkt het menselijk brein.

Je doelgroep gelooft in elk geval dat jouw oplossing een optie is voor hun probleem. Ze staan open voor jouw aanpak. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om ze online aan te spreken. Mensen overtuigen van iets waar ze niet voor openstaan is een ondankbare job.

Nog steeds geen idee wie je doelgroep is?

Als je nog steeds denkt dat je voor iedereen wilt werken, specificeer dan ten minste de groep mensen die behoefte heeft aan jouw dienst. Dat kun je heel effectief doen met vragen direct op je homepage. Iemand die websites maakt voor zowel overheden, als grote bedrijven, als zzp’ers, als voor particulieren kan zijn doelgroep in elk geval aanspreken met ‘Website nodig?’

Je kunt dit met één of twee vragen uitbreiden, door je eigen specialiteit naar voren te brengen. Deze man levert complete websites af, maar hij is van huis uit vormgever en hij bouwt ze het liefst in WordPress. Dan kan hij aanbieden: ‘Complete WordPress-website nodig? Maar dan wel bloedmooi en uniek vormgegeven?’

Stel niet meer dan drie vragen, dat kan je luie websitebezoeker niet verwerken.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.