Interne communicatie bij verandering

Feedback per interview

Midden in de transformatie zit er ineens een dip in de energie. Het lijkt of de ontwikkeling stokt. De vermoeidheid slaat toe en het eindresultaat is er nog steeds niet. Bovendien is de transformatie zo complex, dat het einddoel nog steeds niet concreet is. Dan helpt het om mensen zelf te laten vertellen hoe ver ze al gevorderd zijn.

Ik interview mensen in verandertrajecten. De interviews werk ik uit en geef ik terug aan de geïnterviewden en hun collega’s. Zonder uitzonderingen zijn het enthousiaste verhalen die vaak kippenvel opwekken. Mensen vertellen heel kwetsbaar over hun persoonlijke groei en zien kennelijk toch heel scherp hoe dat bijdraagt aan de bedrijfsresultaten.

De interviews werken in de eerste plaats heel enthousiasmerend en inspirerend als terugkoppeling. Maar ze werken ook als personal interest verhaal naar collega’s die nog niet hadden kennisgemaakt met de verandering. Een bundeling van interviews is een tijdsdocument vol succesverhalen om alle betrokkenen er weer even op te wijzen waar ze vandaan kwamen en om te laten zien wat iedereen al bereikt heeft.

Toekomstscenario’s

Wie kon er weten dat ze zo massaal met gevaar voor eigen leven de Middellandse Zee zouden oversteken? Wij schreven erover in 2012. Zakelijke toekomstverhalen voor de interne communicatie.

Wie heeft de coronacrisis voorzien behalve wat doemprofeten en filmscenarioschrijvers? Biologische agentia (zoals virussen) hebben wij al onderzocht en in vier scenario’s beschreven voor het ministerie van Social Zaken. Die er toen overigens geen beleid op hebben ontwikkeld.

corona onvoorspelbaar?

Je kunt de toekomst niet voorspellen

Toekomstverhalen zijn nadrukkelijk geen voorspellingen. Maar je kunt wel de mogelijke scenario’s verkennen en je daarop voorbereiden in je interne communicatie. In het dagelijks leven zijn dat de dingen waar je je voor verzekert: verlies, brand en diefstal. De kans is klein dat het gebeurt, maar zeker niet onmogelijk. Je bereidt je erop voor door je te verzekeren. Als puber kreeg ik op vakantie een envelop met geld mee, “voor als er iets zou gebeuren.” Dan kon ik bellen en eventueel de reis naar huis betalen. Het was de bedoeling dat ik die ongeopend terug zou geven bij thuiskomst, maar je weet maar nooit.

Wat is het verhaal van jouw toekomst?

Dat geldt ook voor jouw bedrijf. Tegen sommige dingen kun je je verzekeren: langdurige ziekte, diefstal, brand. Maar een slechte bedrijfsvoering valt daar niet onder. Met een toekomstverkenning kun je je voorbereiden op ontwikkelingen die onwaarschijnlijk zijn, maar niet onmogelijk. Wat de meeste ondernemers zich niet kunnen voorstellen: de vraag naar hun product vervalt. Kodak kon zich niet voorstellen dat niemand meer filmpjes zou kopen voor een fotocamera. Nokia kon zich niet voorstellen dat mensen elk jaar een nieuwe mobiele telefoon zouden kopen. Of omgekeerd: er was een moment dat IBM zich niet voor kon stellen dat de vraag naar personal computer ooit groter zou worden dan vijf.

Hoe bereid je je voor op iets wat je je niet kunt voorstellen?

Daar zijn methodes voor. Wij voorspellen de toekomst niet, wij verkennen haar. Met een systematische methode, zoals je de risico’s van een project verkent. Zo hebben we in april 2012 geschreven als mogelijk scenario in een toekomstverkenning naar migratie en werkgelegenheid:

Regelmatig breken conflicten uit in de ‘gordel van instabiliteit’, namelijk Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Azië als gevolg van etnische of religieuze verschillen, waarbij terreurmiddelen niet geschuwd worden. Vooral landen die de transitie maken van een autocratisch naar democratisch systeem zijn kwetsbaar voor intrastatelijk conflict.’

Wat dat betekent voor Nederland en de werkgelegenheid hebben we uitgewerkt in de Scenariostudie migratie. Die kun je hieronder downloaden.



    “Caroline is een schrijfster pur sang. Zij bezit een uitzonderlijk creatief vermogen om verhalen te schrijven waarmee zij beleid tot leven brengt. Met haar heldere en kritische blik kan zij in een mum van tijd teksten aanscherpen en voorzien van constructief commentaar. Tijdens onze samenwerking voor de Toekomstverkenning Migratie was zij een fijn klankbord met veel kennis van zaken. Ik gun iedereen de ervaring om geïnspireerd te worden door Caroline en ik beveel haar van harte aan.” – Charlotte Rosalie,  Life & Career Coach en NLP-trainer

    Meer hierover op https://www.clinecommunicatie.nl/abstracte-boodschap/

    Interne communicatie bij verandering

    “C’line volgt haar hart in de stappen die ze maakt is ze dicht bij haar ‘functie’ in het leven: teksten, woorden, letter: ze maakt kunst en wordt begrepen. Lees haar, vraag haar te schrijven: je leven wordt rijker!” – Engbert Breuker, Chief Inspiration Officer Pentascope

    Storytelling voor interne communicatie

    “Wie met Caroline werkt, ontmoet niet alleen een vakvrouw, maar ook een professional die de waakvlam weet te laten ontbranden tot een meeslepend vuur. Verhalen schrijven is schrijverswerk, maar wie onderzoeksrapporten naar een totaal ander niveau weet te tillen is meer dan een verhalenschrijver. Caroline heb ik leren kennen als een ingetogen humorvolle en inventieve vrouw.” – Willem Brethouwer, SAMR

    “…En wij?

    Wij luisteren naar je. Reizen met je mee.

    Trots, nadenkend, ontroerd.

    En met een grote glimlach over wat jij doet en teweeg brengt.

    Geen woord teveel of te weinig.”

    Prinses Laurentien op KoosUitdaging.nl

    Nieuwsgierig naar wat ik voor de interne communicatie in jouw bedrijf kan betekenen?