12 jaar Cline Communicatie – wat heb jij daar aan?

Waarom zou je je tekst laten redigeren? Een d of t op de verkeerde plek kan toch geen kwaad? Ze snappen toch wel wat je bedoelt? Juist lekker authentiek. En je kunt echt wel schrijven hoor, je hebt toch een hele scriptie geschreven waarop je bent afgestudeerd?! Maar hoe komt jouw boodschap het beste over bij precies die mensen die je wilt bereiken op precies de manier waarop je het bedoelt?

Leestijd 7 minuten. Korter? Beperk je tot de samenvatting of spring meteen door naar het onderwerp van je keuze. Langer? Klik op elke link en verdwaal lekker in mijn blog.

Samenvatting

Als je wilt dat je boodschap overkomt bij je doelgroep moet je tekst voldoen aan een paar voorwaarden. De links brengen je naar de betreffende paragraaf hieronder.

Moeilijk of gemakkelijk schrijven

Veel mensen kunnen wel vertellen wat ze bedoelen, maar als ze het op schrift moeten zetten lopen ze vast. Bijvoorbeeld omdat ze het gevoel hebben dat hun vader of juf over hun schouder meekijkt. Of omdat ze dyslexie hebben. Of omdat het er op schrift toch ineens heel anders uitziet – en dat is ook zo.

Anderen hebben alles precies zo opgeschreven als ze het zouden zeggen. Of de tekst is samengesteld uit bijdragen van mensen van verschillende afdelingen. Of ze denken dat het beter kan – en dat is ook zo.

Beide soorten teksten vormen een goede, authentieke input, en in beide gevallen kun je je boodschap nog beter overbrengen. Na twaalf jaar redigeren durf ik te stellen dat dat het enige doel is dat jouw boodschap overkomt.

Leeswijzer

Ter gelegenheid van het twaalfjarig bestaan van Cline Communicatie heb ik een zo compleet mogelijk artikel geschreven over mijn redigeerwerk. In dit artikel geef ik je de adviezen cadeau die ik mijn meeste klanten geef. Dat heb ik al in verschillende artikelen beschreven, dus volg de links en dwaal lekker langs het spoor waar jij het meeste aan hebt.

Ik heb alleen nog niet alle vervolgartikelen geschreven. Wil je die niet missen, schrijf je dan in voor mijn blog.  

Missie van je bedrijf

Begin over je teksten na te denken, nog voordat je de url van je website kiest. (De url is de naam van je website die na ‘www’ volgt.) Want uiteindelijk moeten al je inspanningen en investeringen bijdragen aan je missie (artikel vanaf nu online). Dus ook elke tekst.

Voor veel bedrijven is het daarom interessant als je doelgroep je website ook vindt als die er niet naar op zoek is. Dan is je url zeker een belangrijke tekst. En er zijn nog wat andere details waar je op moet letten.

Doel van je tekst

Als je weet wat je missie is, kun je daaruit afleiden wat het doel van een specifieke tekst is. Als je missie bijvoorbeeld is om stress onder werknemers te verminderen, kun je daar verschillende middelen voor inzetten. Je kunt trainingen geven, organisatieadvies geven en interimmanagers leveren. Om opdrachtgevers te trekken, moet je offline en online vindbaar zijn. Online doe je dat met een website, een blog en op de socials. De meeste teksten die ik redigeer zijn daarvoor bedoeld.

Wie is je doelgroep?

Je doelgroep is geen bedrijf of organisatie – je praat immers niet tegen muren. Het zijn niet de personen die je wel eens een keer een opdracht zouden kunnen geven. Het zijn de mensen die je heel graag als klant hebt met heel leuke opdrachten. Om ze echt aan te spreken, richt je je niet tot de hele groep maar je pikt er één vertegenwoordiger uit. In al je communicatie met je doelgroep richt je je tot deze persoon. Dat maakt het voor jou gemakkelijker, je teksten worden krachtiger en je hele doelgroep voelt zich meer aangesproken. En wees niet bang, die minder ideale klanten ook. Je zult ze nog van je af moeten slaan.

Hoe nodig je je volgers uit?

Wat je ook schrijft, je boodschap moet je doelgroep uitnodigen (artikel volgt binnenkort) om over de rode loper naar je toe te komen en je een opdracht te geven. Veel gebruikte stappen op die rode loper zijn: van attention, interest, desire, action (AIDA) of know, like, trust. Je doelgroep merkt je op, raakt geïnteresseerd in je bedrijf en je diensten, en gaat je vertrouwen. Als er dan een moment komt dat iemand uit je doelgroep je nodig heeft, verleid je die tot actie: contact opnemen. Idealiter schakel je die verschillende fasen op volgorde, zodat je je doelgroep stap voor stap je winkel binnen leidt.

Wat wil je dat ze voelen, denken en doen?

Wat wil je dat je doelgroep na jouw boodschap voelt, denkt en doet (artikel volgt binnenkort)? Als je dat weet, weet je ook wat je moet vertellen. Wat ze voelen bepaal je met de toon van je boodschap. Wat ze denken, kun je ze letterlijk voorschrijven. Wat ze doen, zul je ze moeten vertellen.

Wat zijn dan goede onderwerpen?

Goede onderwerpen zijn onderwerpen waar je doelgroep graag over leest. Ze lezen een tekst die gaat over iets wat hen bezig houdt. Een tekst die antwoord geeft op een vraag waar ze mee zitten. Wat dat is, kan geen enkele marketeer of tekstschrijver je vertellen. Zelfs ik niet. Dat weet alleen je doelgroep. Dus zoek ze op en vraag waar ze mee zitten.

Nog meer tips?

Hoe structureer je de tekst?

Elke tekst is een verhaal. Elk verhaal bestaat uit de drie elementen van Arie:

  1. Wat is de ambitie van (een vertegenwoordiger van) je doelgroep?
  2. Wat belemmert dat en waarom is dat urgent?
  3. Wat is jouw oplossing?

Hoe schrijf je begrijpelijk?

Hoe schrijf je begrijpelijk? Stap daarvoor in de schoenen van je doelgroep. Mensen die je respecteert (want zij hebben hun eigen vak), maar die op jouw vakgebied nog lang niet alles weten.

Hoe schrijf je heldere zinnen?

Hoe schrijf je heldere zinnen (artikel volgt binnenkort)? Heldere zinnen zijn niet per se korte zinnen. Ze zijn vooral logisch. Zelfs basisgeletterden blijken logische zinnen beter te begrijpen, ook als ze wat langer zijn.

Gebruik bovendien alleen uitdrukkingen die je heel goed beheerst en begrijpt. Vermijd ontkenningen en zeker dubbele ontkenningen. Schrijf actief.  

Een tekst leest lekker als je korte en wat langere zinnen afwisselt. Als er een prettige melodie klinkt als je de tekst hardop leest en er een lekkere beat onder zit. Luister naar Babs Gons, dichter des Vaderlands, dan snap je wat ik bedoel. Ook Annie MG Schmidt schreef melodieuze teksten – tenminste ná de complete serie van Jip en Janneke. Die serie is dan meteen weer een antivoorbeeld. Trap ik nu op iemands tenen?

Hoe schrijf je heldere woorden?

Hoe schrijf je heldere woorden (artikel volgt binnenkort)? Gebruik bijvoorbeeld alleen woorden die jij begrijpt en die ook je doelgroep kent. Moeilijke woorden maken dat een tekst dommer overkomt. Echt waar.

Tik- en taalfouten

En dan ten slotte, als allerlaatste slag in mijn redactie, als al het andere helemaal goed zit, corrigeer ik tik- en taalfouten. Sommige mensen (niet mijn klanten) vinden tik- en taalfouten niet zo belangrijk. Ze zijn zeker niet het belangrijkste. Niet van mijn werk en niet van jouw boodschap. Maar ik ken iemand die niet wilde dat ik zijn boek zou corrigeren, terwijl het vol met taalfouten stond. Dat vond hij wel authentiek. Voor mensen als hij schreef ik het artikel ‘Waarom moet je tik- en taalfouten vermijden?’

Vaar niet blind op je spellingscontrole, zelfs niet van ChatGPT. Laat je teksten in elk geval door iemand anders lezen, want twee zien meer dan één.

Geen zin

Het is nogal een lijst, waar je tekst aan moet voldoen. Heb je geen zin of geen tijd om je tekst op al die punten te controleren? Kom maar op, ik doe het graag voor je. Als de inhoud maar van jou komt.

Deel deze pagina