Waarom zou je bloggen? 15 voordelen

Soms spreek ik nog een zelfstandige consultant die het niet nodig vindt om online actief te zijn. Een verouderde website bevat een e-mailadres en een telefoonnummer, voor het geval je zijn visitekaartje kwijt bent. Maar dat is het dan ook. “Ik heb gewoon een hekel aan dat gedoe,” of “Ik krijg toch geen klanten online,” is dan zijn smoes. Natuurlijk krijg je online geen klanten als je niets doet online. Een slapende website is echt niet genoeg. Maar waarom zou je bloggen? Ik geef je 15 voordelen.

Leestijd 6 minuten

waarom zou je bloggen

1.    Vindbaar

Google waardeert een regelmatige blog, al is het maar eens per maand. En ja, Google weet wat mensen willen. Als je je blog deelt met een mailingprogramma en op social media, komen mensen veel vaker op je website. Bij mij is er een duidelijke piek te zien op de dag dat ik mijn blog verspreid.

Bovendien kun je voor elk zoekwoord een blogartikel schrijven, zodat je ook op specifieke zoekwoorden vindbaar bent.

2.    Klanten en vertrouwen

Blogartikelen kunnen zo overtuigend zijn, dat ze keihard klanten opleveren. Is het niet met een enkel artikel, zoals bij Ankie Remijn, dan wel doordat ze regelmatig een waardevol artikel van je zien. Dat geeft vertrouwen.

Grappig genoeg geeft veel activiteit online het idee dat je het druk hebt. De meeste ondernemers zijn vooral online actief als ze weinig projecten hebben. Toch hoorde ik veel dat men dacht dat ik druk en succesvol was toen ik dagelijks ging posten op LinkedIn – met uiteraard een link naar een blogartikel.

3.    Concrete voorbeelden & nuance

Nog meer vertrouwen krijg je met concrete, aansprekende voorbeelden uit je praktijk in een verhalende vorm. Dat past niet zo goed in een abstract beschreven casus op je portfoliopagina, maar perfect in een blog. Daarom vullen ze elkaar mooi aan. Vergeet ook niet om je blog en je portfolio naar elkaar te laten verwijzen waar dat van toepassing is.

Ook op de pagina waar je je dienst beschrijft, vertel je in algemene bewoordingen wat je doet en eventueel hoe je dat aanpakt. Heel misschien geef je daar nog een voorbeeld bij, maar na zo’n achthonderd woorden heeft de websitebezoeker het wel weer gehad. Met een blog kun je echter elke keer één aspect behandelen waarin je alle nuance kunt leggen die je in die algemene beschrijving niet kwijt kunt, en al helemaal niet in een post op social media. Zoom flink in om het klein te houden.

4.    Diversiteit

Zowel de diversiteit van je projecten, je diensten, als van je mensen kun je met een blog prachtig laten zien. Mensen die je van een bepaald type project of advies kennen, zijn niet altijd op de hoogte van je andere vaardigheden, vooral niet als die bij andere consultants liggen. Ken je dat verhaal van die acteur die altijd voor dezelfde rollen wordt gevraagd? Dat geldt voor veel ondernemers ook. Je komt niet meer van een bepaald typetje af en zo groei je ook niet naar grotere, bredere en interessantere projecten. Met een blog kun je nudgen naar het type projecten waar je graag meer van wilt.

Tip: plaats links van de pagina’s van je projecten, diensten en medewerkers naar de bijbehorende blogartikelen en omgekeerd. Dat ondersteunt het zoeken van je websitebezoekers en dat waardeert Google ook bijzonder.

5.    Top of mind

“Je blog is een periodieke reminder dat jij een goede tekstschrijver bent die ons kan aanvullen bij opdrachten,” schrijft iemand die een klant naar mij doorstuurt, als ik hem daarvoor bedank.

Je houdt contact met je hele doelgroep, zowel klanten, voormalige klanten als ‘nog even niet’-klanten. Daardoor blijf je top of mind. Door mijn blog blijf ik jaar-in-jaar-uit top of mind bij mensen met wie ik een leuk gesprek had op een netwerkborrel, ooit een klein leuk project heb gedaan maar bij wie ik uit beeld ben geraakt, of ooit een inspirerend kopje koffie heb gedronken, en die toen zeiden: “Op het moment zijn we daar even niet mee bezig, maar als we volgend jaar gaan bloggen, ben jij de eerste!”

Want opdrachtgevers vragen zelden de beste uitvoerder – ze vragen vaak de eerste die bij ze opkomt. Misschien ook nog de tweede. Maar de opdrachtgevers zijn op één hand te tellen die consciëntieus hun hele lijst van LinkedIn-contacten doorlopen op zoek naar de meest geschikte kandidaat.

Kortom, met een blog bouw je een duurzame relatie op met je hele doelgroep. Zelfs de mensen die je mail of post alleen voorbij zien komen en de mensen met wie je nooit de tijd neemt om een kop koffie te drinken. Laatst nog kreeg ik een klant die bevriend was met zo’n vage kennis, die kennelijk wel steeds mijn posts ziet, hoorde ik.

6.    Onderscheidend

Je bent echt niet de enige die bedrijven ondersteunt bij hun digitale transformatie. Maar als je blogt, kun je je wel onderscheiden. Je geeft je websitebezoekers de kans om je werkwijze in kleine, behapbare artikelen te leren kennen en waarin die zich precies onderscheidt van al die anderen die precies hetzelfde lijken te doen.

Je kunt met elke keer een ander voorbeeld laten zien dat jouw aanpak werkt. Laat daarom ook af en toe een klant aan het woord.

7.    Gunfactor

Met je blog geef je elke maand een cadeautje aan je doelgroep. Het is namelijk de bedoeling dat in elk blog iets staat dat waardevol is voor hen. Daardoor leren ze je kennen (en bekend maakt gemakkelijker bemind) en na een paar keer zelfs aardig vinden. Dit is een noodzakelijke aanloop voordat ze iets van je gaan kopen.

Met een blog toon je de menselijke maat. Je laat jezelf zien in de zakelijke context van een project, hoewel af en toe een voorbeeld uit je privéleven geen kwaad kan. En mensen doen zaken met mensen. Niets voor niets is de over-ons-pagina de meest bekeken pagina van de vaste pagina’s van de website van een gemiddeld adviesbureau.

8.    Content voor social media

Social media is een mooi podium om het deel van je doelgroep te bereiken dat jij nog niet kent en dat jou nog niet kent. Maar dan moet je daar wel iets waardevols op plaatsen. Een post met meer tekst dan direct zichtbaar is wordt zelden gelezen en bovendien zijn je volgers op social media snel afgeleid door al die anderen die er ook actief zijn. Plaats daarom je echte content op je eigen blog en op social media alleen een korte inleiding met een link naar je blog.

9.    Voorbereiding voor projecten

Met je blog kun je aangeven op welk moment je klanten jou het beste in een project kunnen betrekken – altijd vroeger dan zij denken. Bovendien kun je hen ondersteunen in hun voorbereiding. Geef bijvoorbeeld een aantal vragen die je altijd beantwoord wilt hebben bij de intake van een project. Geef eventueel een stappenplan ter voorbereiding.

10.    Eenheid in antwoorden

Sommige vragen stellen klanten echt altijd. Zo vermoeiend om daar elke keer weer uitgebreid antwoord op te geven. En niet alle consultants kunnen dat verhaal even goed vertellen of op de manier waarop jij je bureau wilt profileren. Bovendien: heb je alles wel verteld? Wat voor jou voor de hand ligt, is voor je nieuwe klant volkomen onbekend. Daar schrijf je dus lekker een blogartikel over en daar kun je elke keer naar laten verwijzen. Compleet met een goed beeld en eventueel zelfs een lekkere video.

11.    Onderling contact van medewerkers

Omdat ze hun project beschrijven, of door hun klanten laten beschrijven, houden je collega’s elkaar ook op de hoogte. Dit bevordert de eenheid van je team, vooral als je niet bij elkaar op kantoor werkt. Want lang voor corona zagen de meeste consultants hun collega’s ook zelden – iedereen zit immers bij de klant.

12.    Uitdragen van je bedrijfsfilosofie

Impliciet kun je in een blogartikel je bedrijfsfilosofie heel genuanceerd weergeven. Misschien heb je een mooie casus waarin je dat kunt vertellen of laat je (hooguit eens per jaar) je oprichter nog eens vertellen hoe en waarom het ook alweer begonnen was. Wat vind je belangrijk en wat is de why die je bureau met je doelgroep wil delen? Je kunt het kwijt in je blog.

13.    Schrijven structureert

Door je blogartikelen te plannen, denk je gestructureerd na over de kennis die in je mensen zit. Mij helpt schrijven bovendien enorm met structureren van wat ik weet en wil weten. Per onderwerp en per artikel zet je alles weer eens op een rijtje. Onbenutte kennis wordt zichtbaar en gaten worden duidelijk – ik schrijf echt te weinig over boeken schrijven, terwijl ik vaak boekschrijvers coach en graag boeken redigeer en schrijf. Daarnaast kun je een onderwerp waarin je jezelf wilt verdiepen meteen beschrijven – je leert immers veel van iets uitleggen aan een ander! Niet zelden leidt een artikel tot wat research, die altijd weer ten goede komt van mijn diensten en dus mijn klanten.

14.    Schrijven geeft zelfvertrouwen

Schrijven over je vak geeft zelfvertrouwen. Dit is wat ik weet. Dit is waar ik goed in ben. Ik raad je aan om een artikel vanuit je hoofd te schrijven: schrijf eerst maar op wat je spontaan weet. Dat is al veel meer dan welke klant ook, want anders zouden ze jou niet hoeven inhuren. Je toont je expertstatus, juist door niets op te hoeven zoeken en het in je eigen woorden te kunnen vertellen. Overigens moet je feiten wel altijd even checken, al was het maar om te zien of ze inmiddels niet achterhaald zijn. Eén fout feitje kan het vertrouwen van je lezer compleet onderuit halen.

15.    Een serie blogartikelen kan een boek worden

Je weet zelfs zoveel, dat je na een tijdje een boek kan schrijven. Van vijf goede artikelen zou je een al een e-boek kunnen vormen, en van twintig artikelen een echt boek. Kun je dat ook weer afvinken van je bucketlist. Want een boek schrijven – dat maakt je pas echt tot expert.

Maar lijkt het je toch te veel moeite? Heb je er geen tijd voor? Ben je bang dat je het niet volhoudt? Of schrijf je gewoon niet graag? Daar weet ik wel wat op.