Vindbaar voor je doelgroep in 20 stappen

Ben jij vindbaar voor je doelgroep? Ook online?

‘Huur nooit een SEO-tekstschrijver’, heb ik geschreven. Om vervolgens te vertellen dat opdrachtgevers niet de beste zoeken, maar de eerste. Of misschien zoeken ze wel de beste, maar ze vinden de eerste en je zult ze de kost geven die denken dat een bureau dat ze als eerste vinden, ook het beste is. Of ze denken daar niet eens bij na. En dan heb ik nog geschreven dat Google weet wat mensen zoeken. Dat is namelijk hun bestaansrecht.  Dit artikel geeft je alles wat een tekstschrijver kan doen om je webpagina vindbaar voor je doelgroep te maken op Google in 20 stappen.

Leestijd: 9 minuten

Dus er zijn ondanks alles redenen om te zorgen dat Google denkt dat jouw website is wat mensen zoeken. Dat neemt nog steeds niet weg dat je alles op alles moet zetten dat je website inderdaad waardevolle inhoud aan je doelgroep biedt, maar toch moet je doelgroep eerst bij je site terecht komen. Daarom nu toch een blog over zoekmachineoptimalisatie, ofwel Search Engine Optimization: SEO.

Het einddoel voor een adviesbureau is gewoonlijk dat je wilt dat je doelgroep contact met je opneemt. Daarvoor neem je de volgende stappen:

1.    Vindbaar voor je doelgroep? Bepaal eerst je doelgroep

Als je wilt dat je doelgroep contact opneemt, moet je weten wie je doelgroep is. Je doelgroep bestaat altijd uit mensen, niet uit bedrijven of afdelingen, want dan praat je tegen muren. Voor een adviesbureau zijn dat vaak mensen met een bepaalde functie en een bepaald doel of een bepaalde vraag. Bijvoorbeeld leidinggevenden en HRM’ers die opleidingen persoonlijke ontwikkeling voor hun medewerkers zoeken.

vindbaar voor je doelgroep
Mijn ouders, nog altijd mijn belangrijkste doelgroep: trouwe volgers van mijn blog.

2.   Ondervraag je doelgroep

Assumption is the mother of all fuck-ups. Jij denkt te weten wat je doelgroep precies van je nodig heeft, maar je doelgroep zal het anders formuleren of heeft een ander perspectief. Zelfs als je heel zeker weet wat ze zoeken, kan het geen kwaad om dat bij een stuk of drie mensen uit je doelgroep te verifiëren met een doelgroepanalyse. Kies liefst mensen met wie je nog niet gewerkt hebt, want mensen die het werk van je bureau al kennen, hoef je niet meer te overtuigen. Die zoeken hooguit een telefoonnummer of e-mailadres op je website.

Neem de gesprekken op en haal daaruit letterlijk de woorden en zinnen die je doelgroep gebruikt om hun probleem te formuleren. Dat kan in de vorm van een vraag, een doel of een opdracht – dat maakt niet uit.

Dit zijn je zoekwoorden, een zoekwoord kan namelijk uit een aantal woorden bestaan. Bij het inspreken of intypen op Google van deze woorden of zinnen, wil je dat je doelgroep op jouw website terecht komt.

3.    Hoeveel zoekwoorden heb je nodig om vindbaar voor je doelgroep te zijn?

Idealiter bouw je een boomstructuur met zoekwoorden, bijvoorbeeld met een mindmap. Begin met de drie tot zeven belangrijkste woorden, waarmee je al je diensten kunt beschrijven. Per zoekwoord kun je de verschillende aspecten per dienst benoemen en zo rafel je het verder uit tot je niet meer kunt. Je gebruikt één zoekwoord per webpagina of blogartikel en nooit twee keer hetzelfde zoekwoord, want dan beconcurreer je jezelf en halveert het aantal hits per pagina. Voor gevorderden: je kunt ook meer dan één zoekwoord per pagina gebruiken.

Begin met de belangrijkste zoekwoorden en gebruik die voor even veel hoofdpagina’s waarop je je hoofddiensten beschrijft en maak voor elke hoofddienst een categorie aan. Gebruik de onderliggende zoekwoorden voor langere blogartikelen die de basis van de hoofdaspecten per dienst beschrijven. De rest van de zoekwoorden gebruik je voor de rest van je blogartikelen. 

4.   Check Adwords en wees vindbaar voor je doelgroep in de breedte

Op Google Adwords kun je na inloggen, maar zonder een advertentie te plaatsen, uitzoeken hoe hoog je zoekwoorden scoren. Overigens zijn er ook tal van andere websites waar je dat mee kunt uitzoeken, deels betaald, deels gratis. Maar eigenlijk moet ik je aanraden hier een deskundige voor te vragen, want er komt meer bij kijken.

Een deskundige neemt de zoekwoorden die uit je doelgroepanalyse komen. Als een SEO-specialist zoekwoorden niet baseert op teksten van je doelgroep, zoek dan een andere SEO-specialist. Deze zoekwoorden brengt de deskundige in en daarmee optimaliseert ze je zoekwoorden. Soms worden ze iets langer, soms kiest ze een synoniem.

Een hoge score betekent dat daar veel mensen op zoeken. Maar vergis je niet – heel populaire woorden zijn ook populair bij andere bloggers. Daardoor wordt het moeilijker om bovenaan te scoren. Let dus vooral op de relevantie voor je doelgroep.

Je kunt zien hoe groot de concurrentie voor dat zoekwoord is en je kunt laten onderzoeken hoe goed die concurrentie zelf op dat zoekwoord optimaliseert.

5.    Google het zelf: ben je echt vindbaar voor je doelgroep?

Google zelf even op dat woord om te zien of er niet toevallig een ander begrip mee bedoeld wordt. Als ik nu google op ‘adviesbureau’ vind ik bijvoorbeeld een constructieadviesbureau, een architect en een financieel adviseur bovenaan. Daarmee wil je als organisatieadviesbureau niet eens concurreren, maar kennelijk hebben de meeste mensen die hierop googelen wel deze associatie – want dat heeft Google voor je uitgezocht. Maar ‘organisatieadviesbureau’ levert een lijst aan advertenties. Voor de normale zoekresultaten moet je scrollen, dus als je hierop gevonden wilt worden, zul je Google moeten betalen. Ook goed, trouwens.

Wil je echter op zoekwoord gevonden worden, kies dan liever een zoekwoord dat uit meer woorden of zelfs een korte zin bestaat, want dat is specifieker. Volg de kliks op je website om te zien wat werkt voor jouw bedrijf.

6.   Maak de content en word vindbaar voor je doelgroep

Laat je specialisten ingaan op het onderwerp van het zoekwoord. Schriftelijk of mondeling. Dit is vaak het moment dat bedrijven mij inhuren, om er dan achter te komen dat ze helemaal niet aan een zoekwoord gedacht hebben of het willekeurig hebben gekozen. Ga dan terug naar af, u krijgt geen tweehonderd gulden.

7.    Nederlands

Maar gaat hun verhandeling wel over het zoekwoord, dan ga ik aan de slag. Allereerst corrigeer ik op Nederlands. Dat mag spreektaal zijn, afhankelijk van de toon die je tegen je doelgroep wilt gebruiken. Maar het is nooit echte spreektaal, want bij echte spreektaal kun je enerzijds leunen op veel nonverbale communicatie en anderzijds spreekt zelfs de beste spreker vaak niet grammaticaal. Op schrift stoort dat enorm, geloof me.

8.   Spelling

Soms krijg ik last met fout spatiegebruik – er zijn samengestelde woorden die je aaneen hoort te schrijven, maar die meer mensen los schrijven dan niet. Dan smokkel ik en gebruik ik het toegestane liggende streepje: management-advies-bureau is ook goed. Vaak maakt het dat ook beter leesbaar.

Echte fouten in spelling en grammatica haal ik eruit. Nee, de spellingchecker ziet ook niet alles en inderdaad lees ik ook wel eens ergens overheen. Daarvoor heb ik trouwens een meelezer, want twee zien meer dan één. Spel je je keywords verkeerd, dan word je niet gevonden. Als je wel gevonden wordt, dan sta je te kijk tussen andere websites die die keywords wel juist spellen. In het algemeen geldt voor spelling dat het een ‘dissatisfier’ is: er zit altijd iemand in je doelgroep die dat opvalt en daarmee gaat twijfelen aan al je deskundigheid.

9.   Grammatica

Juiste grammatica betekent dat je tekst vloeiend leest. Je zinnen zijn niet te lang, al was het maar omdat je anders zelf in de knoop raakt. Lees je tekst de volgende dag nog eens hardop, na een nachtje marineren. Ja echt, hardop. Laat eventueel een ander, bij voorkeur iemand uit de doelgroep, je tekst lezen. Zorg dat er geen woord verkeerd begrepen kan worden. Wees specifiek.

10. Leesbaarheid en toegankelijkheid

Verder verbeter ik je tekst op toegankelijkheid en leesbaarheid. Zinnen en woorden niet te lang – maar ook niet te kort want dan wordt het hijgerig. Niet onnodig gebruik van vaktaal. Veel activerende woorden in de gebiedende wijs – maar wel vriendelijk. Een en ander hangt natuurlijk af van je doelgroep, maar veel inhoudelijk deskundigen schrijven veel te moeilijk. Dat vindt niet alleen Google, maar ook deskundige webtekstschrijvers en vooral: je doelgroep. Vraag maar.

Vaak kom ik dan al een heel eind tegemoet aan Google. Want dan pas, eindelijk, ga ik optimaliseren op het zoekwoord voor Google.

11. Gebruik van het zoekwoord

Op de webpagina moet het zoekwoord overal terugkomen: in de url van de pagina, de titel, de beschrijving en alt-tekst van je illustraties, de paginatitel, de metabeschrijving, de koppen, de subkoppen en uiteraard in de tekst. Verder moet je website technisch optimaal zijn voor vindbaarheid, maar daar ga ik hier niet op in. Vraag je webbouwer hier wel naar, want SEO-teksten op een trage website, die niet geschikt is voor mobiel levert je nog niets op.

12. Niet te weinig, niet te vaak

Een tekst over persoonlijke ontwikkeling, bevat deze term uiteraard een aantal keer. Maar komt het zoekwoord te vaak voor, dan irriteert dat de lezer en dat weet Google inmiddels ook. De vuistregel is dat 1 tot 2% van alle woorden het zoekwoord is. Bij een langere zin als zoekwoord kan dat minder zijn. Soms is het genoeg als een aantal woorden uit de zin apart voorkomen.

13. Begin met het zoekwoord

Zorg dat meteen in de eerste alinea je zoekwoord staat. Dan weet je lezer meteen waar het over gaat. Google heeft gemerkt dat mensen anders heel snel de pagina weer verlaten (‘bouncen’). Om het zekere voor het onzekere te nemen, staat de lengte van het artikel bij mij altijd pas na die eerste alinea.

14. Lengte

Zorg daarnaast dat je zoekwoord en alle in te vullen rubrieken hieronder niet te te kort en niet te lang zijn. Check het onder andere bij de presentatie van de zoekresultaten: afgebroken zinnen die abrupt eindigen met ‘…’ nodigen niet uit tot klikken. Je denkt dat je mensen nieuwsgierig maakt? Misschien. Maar Google waardeert het niet. De optimale lengte wisselt per rubriek en over de jaren.

De lengte van de tekst moet minimaal vierhonderd woorden zijn voor Google. Een gemiddelde lezer doet daar iets minder dan twee minuten over.

Maar dat is in het algemeen. Mijn blogberichten zijn vaak langer dan duizend woorden, soms zelfs veel langer en dat benoem ik ook, zowel in de mailing als bovenaan bij het bericht zelf. Mijn doelgroep klikt vaker op langere artikelen dan op de wat kortere. Dit verschilt uiteraard per doelgroep, maar er is een trend dat langere artikelen ook in het algemeen langzaam iets populairder worden. Onderzoek het zelf bij jouw doelgroep.

15. Titel en url

Gebruik je zoekwoord in de titel en in de url, liefst aan het begin (bijvoorbeeld https://www.jouwsite.nl/jezoekwoord/). Dat betekent dat je dus geen cryptische titels gebruikt, want daarmee ben je niet vindbaar voor je doelgroep. Zijn je schrijvende consultants woordkunstenaars? Helaas, dat stoppen ze maar in een gedicht, maar niet in blogartikelen op de website van je bureau. Zoals gezegd: websitebezoekers willen meteen weten waar ze aan toe zijn. Intrigerende titels? Ze werken alleen in uitzonderingen, maar in elk geval niet voor Google.

16. Metabeschrijving

De metabeschrijving verschijnt bij de zoekresultaten van Google. Vul je niets in, dan gebruikt Google de eerste zoveel karakters van je webpagina. Afhankelijk van de technische opbouw van je website staat daar soms compleet irrelevante tekst in, maar ook als het de eerst zichtbare tekst is, is een perfecte inleiding niet altijd een perfecte teaser om de geïnteresseerde doelgroepleden naar je website te trekken. En zelfs als dat wel zo is, is het belangrijk dat je een sectie kiest van de juiste lengte, zie hierboven.  

17. Subkoppen

Gebruik niet alleen een kop, maar ook subkoppen en alinea’s om je tekst prettig in te delen. Ervaren lezers kunnen de tekst zo ook goed scannen om zich te beperken tot die onderdelen die ze echt interesseren. Ook hier geldt: gebruik informatieve koppen en houd je creativiteit binnen de perken. Google wil het zoekwoord een aantal keren in de subkoppen terugzien.

18. Links

Gebruik links naar externe websites. Ik zorg dan wel dat zo’n link op een nieuwe pagina opent, zodat mijn websitebezoeker altijd weer terugkomt bij mij. Maar niet alle deskundigen zijn het daarmee eens.

Gebruik daarnaast ook interne links, bijvoorbeeld naar productpagina’s, andere relevante blogartikelen, en aan het eind natuurlijk naar je contactpagina, zodat je websitebezoeker heel laagdrempelig contact met je op kan nemen.

19. Beeld

De meeste adviesbureaus hebben weinig beelden die expliciet tonen wat hun diensten zijn. Toch draagt een beeld bij aan vindbaar voor je doelgroep te zijn, al is het maar ter verluchtiging. Plaats in de alt-tekst altijd het zoekwoord.

20. Plaats het op je website: nu ben je vindbaar voor je doelgroep

Misschien heb je nog nooit een klant gekregen via je website. Je bent wel vindbaar voor je doelgroep, maar niet online. Je denkt dat je dat niet nodig hebt. Maar dat is precies wat je gaat veranderen door met regelmaat blogberichten te plaatsen. Plaats elke week of maand content die antwoord geeft op een kwestie van je doelgroep en je plaats op de ranglijst bij Google schiet omhoog. Misschien levert het niet meteen klanten op, maar wel geïnteresseerden en volgers. Na verloop van tijd krijg je wel spontane telefoontjes met ‘Ik volg nu al een tijd je blog en ik vraag me af, kun jij voor mij…?’

Ik wel tenminste, hoewel dat nu na zeven jaar pas zo structureel gebeurt, dat ik daarnaast weinig aanvullende acquisitie hoef te plegen.

Wil jij ook online vindbaar zijn voor je doelgroep?

PS Het zoekwoord voor dit artikel is ‘vindbaar voor je doelgroep’ en ik heb het artikel geoptimaliseerd met Yoast.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.