Zakelijke blogonderwerpen die je bureau onderscheiden

Hoe vind je zakelijke blogonderwerpen voor je volgende blogartikel? Veel bureaus hebben maar een paar grote projecten per jaar, dus je kunt niet elke maand over een nieuw project schrijven. Natuurlijk kun je casussen afwisselen met tips. Of nog een keer je visie onder de aandacht brengen. Of het meest succesvolle onderwerp van McKinsey kopiëren – beginnende bloggers kijken graag af bij anderen. Maar je eigen ervaringen onderscheiden je toch het beste. Dus waar kun je dan nu weer over schrijven?

Leestijd: 6 minuten

Het hele plaatje? Niet voor je blog

Hoe onderscheid jij jouw aanpak van al die anderen? Niet met het hele plaatje. Als je complete projecten op je website beschrijft laat je zien wat je allemaal kunt, zoals je je cv laat zien op een sollicitatie – dat blijft afstandelijk en koel. Maar hoe laat je dan de onderscheidende aanpak van je bureau zien?

zakelijke blogonderwerpen tonen niet het hele plaatje, maar zoomen in

Grote verhalen? Maak ze klein

Hoe raak jij je doelgroep echt? Hoe maak je online verbinding en win je vertrouwen? Dat realiseer je niet met grote verhalen, want dan ben je aan het opscheppen. Natuurlijk plaats je op je website je portfolio met een aantal van je grootste, succesvolste projecten waar je het meest trots op bent en waarvan je er nog wel tien wilt. En zelfs daar pleit ik voor bescheidenheid. Laat hooguit je klanten in hun referenties mooie dingen over je zeggen. Maar met welke zakelijke blogonderwerpen laat je dan op je website zien hoe goed je bent?

Valkuil bij zakelijke blogonderwerpen

De valkuil van veel zakelijke bloggers is dat ze compleet willen zijn. Zeker als ze de opdracht zelf hebben uitgevoerd. En de enige manier om een heel project op één webpagina te beschrijven is uitzoomen: vanaf grote afstand beschrijf je globaal de opdracht – die vaak uit een half rapport bestaat -, de belangrijkste stappen in de planning – die vaak maanden, zo niet jaren beslaat -, en het resultaat – dat je vaak in een compleet rapport hebt beschreven. Alles blijft dus een afstandelijke samenvatting. En de cases zijn veel complexer dan je in één artikel kunt weergeven.

Vertel je daarmee wat je aanpak is geweest? Nee. Hooguit hoe breed en diep de projecten zijn die je aankunt. Je aanpak waarmee je bureau zich onderscheidt zit meestal in de dagelijkse praktijk, niet in de globale omschrijving.

Zakelijke blogonderwerpen? Houd het persoonlijk

Je kunt ook weer niet zo persoonlijk worden als consumentenmerken dat kunnen – het moet wel professioneel blijven. Hoe maak je een verhaal persoonlijk terwijl je een project beschrijft dat je voor een opdrachtgever uitvoerde?

Menselijke maat

Het zijn de kleine dingen, anekdotes haast, die jouw aanpak onderscheiden van de rest. En het aardige is dat dat vrijwel altijd ook de menselijke kant beschrijft – precies het aspect dat je doelgroep aanspreekt. Want die bestaat immers ook uit mensen.

In je blogartikelen beschrijf je de kleine momenten. Daar zoom je in tot op de menselijke maat. Vervolgens plaats je natuurlijk wel een interne link naar de beschrijving van dat project op je portfoliopagina en vice versa.

Twijfel je of dit wel kan bij zakelijke blogonderwerpen? Kijk eens naar RTL Z, het journaal of zelfs het FD. Hierin zie je steeds vaker de menselijke maat terugkomen. Gewoon omdat mensen worden aangesproken door mensen.

Ingezoomd zonder kracht te verliezen

De krachtigste verhalen zijn niet krachtig omdat ze iets groots beschrijven, maar omdat ze een interne verandering bij een mens beschrijven. Zoek dus naar die kleine gebeurtenissen waarbij iemand bijvoorbeeld een inzicht kreeg en daardoor anders ging handelen.

Bijvoorbeeld iemand die de hele training ondermijnende opmerkingen had, maar bij een bepaalde oefening ineens omdraaide als een blad aan een boom. Het is de manier waarop je die ene medewerker hebt geënthousiasmeerd, hoe je echt hebt geluisterd naar de bewoners uit de omgeving op die ene informatie-avond of hoe je een stakeholder hebt overtuigd door haar mee te nemen in plaats van argumenten te stapelen. Eén rondje bij de volgende zoomborrel en je hebt minstens drie van deze voorbeelden per consultant.

Dergelijke voorbeelden zijn vele malen effectiever om het vertrouwen van je doelgroep te winnen dan wanneer je schermt met grote projecten. Kleine voorbeelden raken je doelgroep.

Als je die voorbeelden ook nog eens goed beschrijft, blijven ze je lezers beter bij dan bombastische borstklopperij. Zoals gezegd: reclame stoot de Nederlandse zakenwereld af.

Tips zijn ook zakelijke blogonderwerpen

Zoals ik in een eerder artikel al aangaf geven je klanten jou je zakelijke blogonderwerpen vaak zelfs zonder dat je het hoeft te vragen. Vrijwel bij elk klantcontact stellen je klanten vragen en veel van die vragen zijn universeel, tenminste universeel voor jouw doelgroep. Pik er dan juist één voorbeeld uit en zoom daar helemaal op in. Rafel de vraag eerst uit in verschillende aspecten, stappen en zijtakken en beantwoord hem dan systematisch. Voor het je weet heb je weer tien zakelijke blogonderwerpen.

Tip: de mensen die het meeste en het meest laagdrempelige klantcontact hebben zijn je telefonisten, receptionisten, stagiaires en jongste bediendes. Vaak weten deze mensen al antwoord op de top-10 van de meest gestelde vragen, zodat die vragen niet eens bij jou of de senior-consultants terechtkomen. Ga eens bij deze mensen zitten tijdens de lunch en vraag of zij je input kunnen geven. Wie weet kunnen zij zelfs een heel toegankelijk artikel schrijven zonder jouw zijtakken, bedrijfsblindheid en vaktaal.

Begin met Arie

Eén van de manieren om te checken of je voldoende bent ingezoomd is Arie. Kun je de drie elementen van Arie benoemen in drie zinnen? Heb je één held met een missie, één urgent probleem en één oplossing met resultaat? Zo nee, splits het artikel op in verschillende zakelijke blogonderwerpen zoals je een plant stekt.

Wanneer je graag met mindmappen werkt: zet een project in het midden. Plaats er takken omheen alsof je een boom van boven bekijkt. Elke tak is een deelonderwerp van het project. Elke tak heeft weer zijtakken met subonderwerpen. Ga net zo lang door tot je niet verder kunt en bij het blad uitkomt. Daar zit je verhaal.

Het succes straalt op jou af

Het is natuurlijk mooi als je consultant die verandering gegenereerd heeft, maar zoals Arie al zegt, gaat het erom dat je doelgroep de held is. Dus is het een manager bij je klant die een briljante stap zette, dan is dat even goed het vertellen waard. Zoals de fotograaf het beeld bepaalt en daar de credits voor krijgt, bepaal jij als schrijver ook het beeld en straalt dat succes op jou af zonder dat je zelf de held hoeft te zijn.

Schrijf zintuigelijk

Een andere manier om te zien of je ver genoeg bent ingezoomd is een visualisatie. Zie jij je zakelijke blogonderwerp levendig voor je?

Ja, gebruik vooral beeld bij je artikel, maar alleen beeld zegt vaak niet genoeg.

“zet het kind in de machine”???

Een plaatje zou meer dan duizend woorden zeggen, maar met woorden kun je meer. Je kunt niet alleen beeld overbrengen, maar alle zintuigen. Beschrijf wat er te zien is, te horen, te voelen, te ruiken en te proeven.

Verlies je hier niet in, want het gaat nog steeds over zakelijke blogonderwerpen, maar een beetje geur en kleur doet elk artikel goed.

Zijtakken

Zit je eenmaal in de flow, dan kun je alsnog op zijtakken van je verhaal terechtkomen. Ik ken het van mezelf, vooral op een gezellige avond met wat drank: “Waar hadden we het ook weer over?” of “Maar hoe ging het nou verder met die boot?”

Tijdens het schrijven van de eerste versie van je artikel heb je dat vaak niet eens door en dat is prima. Lees je tekst echter na een nachtje marineren nog eens terug en zet elke alinea af tegen het hoofdonderwerp. Draagt het nog bij aan je basisverhaal?

Welke zijtakken kun je nog stekken tot een nieuw artikel? Vaak zijn die takken namelijk heel goede onderwerpen voor een volgend blogartikel.

Sommige zijtakken zijn overzichtelijk kort en nodig voor je betoog. Prima. Maar de meeste vergen een eigen artikel. Voor je het weet heb je een bos vol.

Te kort?

Als je echt inzoomt, kan het zijn dat je artikel te kort wordt. Met een zintuigelijke beschrijving breng je iets meer body aan, maar ook dan kan het niet genoeg zijn. Soms moet je toch een paar sub-sub-subonderwerpen weer samenvoegen en wat breder kijken. Een andere manier om een artikel meer volume te geven zonder te saai of te breed te worden, is een voorbeeld toevoegen. Beperk je echter tot één concreet voorbeeld per blogartikel. Schiet je van het ene voorbeeld naar het andere, dan vraag je de lezer om zich elke keer opnieuw in te leven in weer een ander verhaal.

Sparren over je zakelijke blogonderwerpen?

Wil je even sparren over je blog? Dat kan vrijblijvend. Neem nu contact op.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.