7 routes naar je blog

Als een blog dan zo goed is voor je business, en je hebt nog geen schare fans die jou zoekt, hoe krijg je dan lezers voor je blog? Wat zijn de wegen die je bloglezer bewandelt, wat is je customer journey of zoals ik het graag noem: wat is de rode loper voor je website? Ik geef je zeven mogelijke routes naar je blog met bijbehorende tips.

Leestijd: 4 minuten

1.    Eerste route: Mailing

Mijn blogartikelen krijgen de meeste hits als ik ze deel met mijn mailing of nieuwsbrief. Die staat voor mij met stip op 1. Mailings met een link leiden gegarandeerd tot bezoeken op die link, mits je titel en intro natuurlijk aantrekkelijk genoeg zijn. Mijn doorklikpercentages variëren van 3,5% tot 8,9% van alle mensen naar wie ik de mailing verstuur. ‘Industry average’ volgens Mailchimp is 2,1% (waarbij mijn industry ‘Creative Services’ is). Maximaal één persoon schrijft zich uit per verzonden mailing.

Naar wie stuur je die mailing?

Hoe krijg je dan een lijst van mensen aan wie je je mailing kunt sturen? Stuur hem in elk geval niet lukraak naar iedereen van wie je een e-mailadres hebt. Zelfs niet naar iedereen uit je doelgroep van wie je een e-mailadres hebt. Dat is namelijk gewoon spam.

Dit kun je niet omzeilen door een gewone mail te sturen naar honderden adressen. De meeste mailprogramma’s herkennen dat bij voorbaat als spam. Ik ken een heel goede ondernemer, die echter wantrouwen heeft tegen Mailchimp en het te commercieel vindt. Zij stuurt haar mailings in batches over de mail. Dat. Werkt. Niet. Het keert zich onmiddellijk tegen je: ongevraagde mail wordt weggegooid en als je pech hebt wordt jouw e-mailadres geblokkeerd. En mensen worden boos op jou persoonlijk.

Wetten en praktische bezwaren

Bovendien mag het niet van de privacywet, de AVG. Mailchimp, Active Campaign en andere mailingprogramma’s zijn hier trouwens ook niet van gediend, zij hebben een reputatie hoog te houden. Dat heb ik geweten, want ik heb als beginnend ondernemer één keer een lijst aangemaakt met al mijn LinkedIn-contacten. Daarvan schreef meer dan 9% zich direct uit, waardoor ik door het stof moest van Mailchimp. Ik heb de lijst verwijderd.

Klanten zijn ook mensen

Wat wel mag van de AVG, is mailen naar je klanten of mensen die het afgelopen jaar je klant zijn geweest. Maar ook klanten zijn mensen en ook zij vinden het niet leuk om ongevraagd gemaild te worden. Dus vraag het netjes. Maar vraag het dan wel meteen aan iedereen die je spreekt uit je doelgroep. Als je vervolgens een waardevolle blog schrijft, schrijven ze zich ook niet meteen uit. Hier geldt dubbel en dwars: snel gewonnen, snel geronnen.

7 routes naar je blog

Wat dan wel?

Maak met je mailingprogramma een inschrijfformulier en plaats dat op je website: naast je blog, onderaan elke pagina en apart op een pagina. Vraag mensen om zich in te schrijven via alle hieronder genoemde kanalen en als je ze persoonlijk spreekt of schrijft. Iedereen die bewust akkoord gaat met een inschrijving, zal zich niet meteen uitschrijven. Liever een lijst van tien mensen die echt blij zijn met je mailing, dan duizend nepvolgers.

2.    Tweede route: Social Media

Mensen zien een post op social media met een korte inleiding, een plaatje en een link naar je artikel, en klikken. De inleiding maakt ze nieuwsgierig en posts met plaatjes worden veel meer bekeken. Dit werkt beter naarmate je interactiever bent op social media. Like dus ook posts van relevante andere mensen en bedrijven, tag iemand als een artikel daar aanleiding toe geeft, geef constructief commentaar en wees behulpzaam.

Maak een bedrijfspagina aan en post daarop. Nodig relevante persoonlijke contacten uit op die pagina. Dat geeft weliswaar minder views, maar wel trouwere en meer zinvolle views. Vraag dit ook aan al je medewerkers. Zorg dus ook dat je medewerkers een eigen profiel hebben en daarin laten zien dat ze bij jouw bureau werken. Omgekeerd vind ik dat LinkedIn zonder blog eigenlijk zinloos is.

3.    Derde route: SEO

Het simpele feit dat je een blog hebt, maakt al dat je website hoger scoort op Google. Zeker als je daar met enige regelmaat een nieuw artikel op plaatst of een artikel actualiseert. Je blog kan een geweldige SEO-score hebben waardoor het op een bepaald zoekwoord bovenaan in Google komt. Maar wil je echt met SEO scoren, dan raad ik je aan om het heel serieus aan te pakken en een specialist in de arm te nemen, met name om de juiste zoekwoorden te vinden. Voor de teksten mag je dan weer bij mij aankloppen!

4.    Vierde route: Ander artikel

Vanuit een blogartikel verwijs je met een link naar een verwant artikel met meer informatie. Dan komt een deel van de lezers ook op dat andere artikel terecht.

Dit is meteen een goede reden om toch een gastblog op een veelgelezen website te plaatsen: je kunt niet alleen linken naar je homepage, maar ook naar relevante artikelen op je eigen website die daarop aansluiten.

Ook bieden veel formats voor blogpagina’s de mogelijkheid om onderaan elk artikel te verwijzen naar andere relevante artikelen, bijvoorbeeld uit dezelfde categorie.

5.    Vijfde route: Link

Op alle fysieke en digitale producten die potentiële klanten onder ogen kunnen krijgen, zet je het adres van je website. Denk aan pennen en andere relatiegeschenken, maar ook al je papieren informatie. Plaats het liefst een link naar een specifiek artikel. Eventueel kun je dit in een QR-code opslaan, zodat mensen er alleen hun telefoon op hoeven te richten en je blog automatisch op hun telefoon krijgen. De keuze tussen een uitgeschreven link of een QR-code is afhankelijk van je doelgroep.

6.    Zesde route: Handtekening van je mail

Terugkerende vragen van klanten en potentiële klanten in een gesprek, mail, app of op social media kun je beantwoorden met een link naar een blogartikel waarin je hun vraag behandelt. Als iemand van je bureau zo’n vraag beantwoordt in een mail, kunnen ze deze link gemakkelijk toevoegen.

In de handtekening van je mail zet je eenvoudig een link naar een specifiek blogartikel. Die kun je variëren per week en per aangeschrevene. Of plaats een link naar je inschrijfpagina.

7.    Zevende slingerweg: Toevallig

Natuurlijk komen potentiële klanten ook toevallig op je blog. Omdat ze bijvoorbeeld de naam van je bedrijf gehoord hebben. Mensen surfen dan een beetje rond op je website en gaan eens kijken bij je blog. Met een overzicht, een zoekfunctie en een heldere categorisering kun je hen helpen een relevant artikel te vinden.

Wil jij meer lezers voor je blog?