10 jaar vragen aan Cline – deel 3: Webtekst

Ondernemers komen bij mij als ze aan de slag gaan met hun website. Dat was tien jaar geleden al zo en dat doen ze nog steeds. Voor de één is dat de eerste stap van hun bedrijf terwijl ze zich nog niet eens hebben ingeschreven bij de KvK, voor de ander is dat na jaren ondernemerschap. Hun eerste vraag is vaak: ‘Welke webtekst heb ik nodig?’

Leestijd 5 minuten

Mijn antwoord: houd je website zo simpel mogelijk. Je hebt maar weinig nodig zo lang je geen producten (waaronder trainingen) geautomatiseerd op je website wilt verkopen. Maar het moet natuurlijk wel goed zijn.

Mijn onderzoek naar websites en het rapport Nu Moet Je Toch Echt Iets Aan Je Website Doen is alweer een paar jaar oud, maar ik zie nog steeds veel slechte webteksten die afbreuk doen aan de reputatie van de ondernemer en websitebezoekers wegjagen. Geen wonder dat deze ondernemers nooit klanten krijgen via internet. Daarom paar tips voor een eenvoudige webtekst.

webtekst

Wanneer zet je je website online?

Kies een goede url (de titel van je website; dat wat tussen www. en .nl staat), liefst waarin het belangrijkste zoekwoord van je doelgroep zit en maak een website aan. De meeste providers bieden die gratis in WordPress. Zoek niet eindeloos naar een thema maar kies gewoon het standaardthema van het jaar. Plaats met grote letters je naam, e-mailadres en telefoonnummer erop en ga meteen live. Nu ben je in elk geval vindbaar.  Alles wat je er nu nog aan toevoegt is een verbetering.

Huisstijl

Let op, veel websitethema’s beperken de keuze in lettertype, indeling en kleurgebruik. Stem je logo en huisstijl dus af op de mogelijkheden van je website of kies een website waarin lettertype, kleur en indeling vrij is. In dat laatste geval heb je echt een websiteontwerper nodig. Als je kiest voor uitbesteden, kies dan professionals die je betaalt en waar je dus eisen aan kunt stellen. Ga dan meteen voor een team van een webbouwer, een grafisch vormgever, een fotograaf, een marketeer en, jawel, een tekstschrijver. De onderlinge afstemming vooraf van deze professionals voorkomt veel ellende, tijd en kosten in een later stadium.

Hoeveel pagina’s?

Websites van zakelijke dienstverleners hebben meestal genoeg aan een homepage, een aparte pagina voor elke dienst, een over-ons-pagina en een contactpagina. En ja, ik pleit altijd voor een blog. Waarom? Nou, daarom.

Webtekst homepage

Welke webtekst zet je op je homepage?

Een goede, herkenbare foto van je team spreekt aan, vooral als je team advies geeft. Voor zzp’ers betekent dat een foto van jezelf.

In de tekst spreek je je doelgroep aan. Naast jouw foto komt dat dus over alsof je hen persoonlijk aanspreekt. Ja, een video werkt ook, maar niet voor iedereen en niet altijd. En een effectieve video kost meer tijd, geld en moeite dan je denkt.

Formuleer twee of drie zinnen waarin mensen uit je  doelgroep zichzelf en hun behoefte of probleem herkennen. De vragende vorm is wat prikkelender, maar die komt niet op elke doelgroep even goed over – test het dus bij vertegenwoordigers van je doelgroep. Spreek ze in elk geval persoonlijk aan, en wel consequent in de u- of jij-vorm.

Eindig je homepage, net als elke pagina, met één call to action; meer oproepen tot actie levert keuzestress, geen call to action loopt dood. In beide gevallen ben je je websitebezoeker kwijt. Omdat veel adviesbureaus en andere dienstverleners eigenlijk alleen een website nodig hebben om het eerste contact te leggen, is een oproep om contact op te nemen met contactinformatie of een link naar je contactpagina vaak voldoende.

Missie en visie

Veel ondernemers komen er pas tijdens het schrijven van hun webtekst achter dat ze niet precies weten wat hun doelgroep is en wat hun diensten zijn. Dat gebeurt bij zzp’ers, maar zeker ook bij grotere bureaus. Regelmatig zie ik websites waar op de homepagina niet duidelijk staat welke diensten het bureau levert aan welke doelgroep, maar alleen dat ik er een kopje koffie moet komen drinken. Laat je websitebezoekers meteen weten dat ze bij jou moeten zijn.

‘Tja, eigenlijk heb ik dus drie doelgroepen, waarvan ik er maar één echt leuk vind om voor te werken,’ realiseerde een klant zich. Of iemand anders: ‘Nu ik bezig ben met mijn homepage, weet ik niet of ik op deze voet verder wil. Misschien wil ik een heel andere kant op met mijn bedrijf.’ Of ook een leuke: ‘Dus het feit dat ik nooit klanten kreeg met mijn website ligt aan mijn website? Hoe richt ik die dan in, zodat die wel klanten oplevert?’

Dit soort existentiële vragen ontstaan heel vaak wanneer je teksten voor je website gaat schrijven. Daarmee is je webtekst een soort bedrijfsplan, en vaak een stuk concreter dan de vage schrijfsels die ik onder die titel aantref. Daarmee ben ik als webtekstschrijver ook een beetje een bedrijfsadviseur – mijn oude stiel.

Webtekst diensten

Beschrijf je dienst aan de hand van Arie; wat is het specifieke probleem waar je dienst een oplossing voor biedt, wat schort er aan de standaardoplossing en hoe los jij dat op met een beter resultaat? Beschrijf eventueel een korte casus en voeg een passende referentie van een klant toe. Eindig met een call to action. Herhaal dit voor elke dienst op een aparte pagina.

Webtekst over-ons-pagina

De over-ons-pagina (of over-mij-pagina voor zzp’ers) is voor veel bureaus de meest gelezen pagina. Want mensen zijn belangrijk voor je doelgroep. Dat geldt voor iedereen met wie ze contact hebben, dus vergeet bijvoorbeeld receptionisten niet! Het is sympathiek als iedereen zichzelf kort voorstelt, de één vertelt dat die twee labradors heeft en een ander is Nederlands kampioen powerliften. Geen complete biografie maar een persoonlijk element maakt het, eh, persoonlijk.

Ik weet nog hoe ik als jonge meid in een iets te zware rol in een IT-project bij KPN werd geplaatst. Scepsis alom. Totdat mijn obscure muzieksmaak bleek te matchen met die van de projectleider.

Voeg foto’s toe, links naar zakelijke profielen op LinkedIn en een manier om elk van je mensen persoonlijk te contacten.

De algemene over-ons-pagina gaat echter niet over jou en niet over je bureau, maar over hoe jij met je bureau je klanten helpt hun doel te bereiken. Beantwoord vooral deze vragen:

  • Wat doe je voor wie en wat drijft je daarin (dat zou je een missie kunnen noemen)?
  • Wat heeft je doelgroep daaraan?
  • Hoe onderscheid jij je van al die anderen?
  • Welke ontwikkelingen zie jij in je vakgebied en hoe vind jij dat je doelgroep daarmee om moet gaan (dat zou je een visie kunnen noemen)?

Beantwoord ze zo kort en concreet mogelijk zonder vaktaal.

Webtekst contactpagina

Vermeld op je contactpagina je contactgegevens. Bied je websitebezoeker maximale keuze: de ene belt liever, de ander mailt liever en de derde heeft het liefst een contactformulier. Een bezoekadres met doorklikmogelijkheid naar Google Maps is handig als je klanten op kantoor ontvangt. Verder is dit een ideale plaats om je KvK-nummer, btw-nummer en bankrekeningnummer te plaatsen en wellicht een pdf’je met je algemene voorwaarden.

En de vindbaarheid dan?

Experts op het gebied van zoekmachineoptimalisatie zullen je vertellen dat je minstens 400 woorden per pagina moet schrijven en liever nog 1200. Maar het aardige is dat zoekmachines (eigenlijk is Google de enige die ertoe doet) niet kijken naar het geheel van je website, maar naar losse pagina’s. En voor een optimale vindbaarheid heb je naast een goede structuur van je website vooral veel recente pagina’s nodig over specifieke onderwerpen die ver ingezoomde aspecten van je diensten beschrijven. Laat een blog nou precies dat zijn. Daarover vind je in de andere artikelen in mijn kennisbank voldoende informatie.

Wil jij een keer met mij sparren over je website?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.