Call to action om je webbezoeker te activeren

Een roodgloeiende telefoon, een volle agenda en een gestage inkomstenstroom. Dat is uiteindelijk wat je websitebezoekers op moeten leveren. Maar dat gaat zomaar niet. Je moet eerst hun aandacht trekken, dan vertrouwen winnen en daarna kun je ze pas activeren met een call to action. Dat is de rode loper voor je website. Hoe werkt dat en wat is een goede call to action?

(Leestijd: 7 minuten)

Ontwerp je rode loper

Eerst ontwerp je een marketingstrategie: de rode loper die een toevallige websitebezoeker of socialmediascroller geleidt naar een eerst contact of zelfs een aankoop. Denk aan het uitgekiende pad waarover bijvoorbeeld de supermarkt of Ikea je min of meer dwingt. Het is logisch en opbouwend. De stappen zijn zo klein mogelijk: aan het begin staat een grote mand met belachelijk goedkope spullen die je altijd wel nodig hebt: een afwaskwast, ophanghaakjes of een prullenmand. Dan word je langs alle kamers geleid die een huis kan hebben. Pas op het eind kom je langs de iets minder gezellige stellingen waaruit je je eerder genoteerde producten zelf kunt pakken en je eindigt bij de kassa. Met kassakoopjes, zoals snoep. Zo stippel je ook een rode loper uit op je website.

Voor hun eigen bestwil

Elke stap op je rode loper is een stap die je doelgroep moet zetten. Bedenk dat je doelgroep bestaat uit mensen die erbij gebaat zijn als ze jou inhuren. Het is misschien fijn voor jou om klanten te krijgen, maar het is voor je doelgroep ook fijn als jij hen helpt. Je doet ze dus tekort als je ze na een briljant artikel laat bungelen in het luchtledige. Help ze de volgende stap te zetten.

Bovendien zijn websitebezoekers lui en veel te gauw afgeleid. Jij helpt hen door de volgende stap letterlijk voor te schrijven met een call to action.

Waar schrijf je een call to action?

Een call to action schrijf je aan het eind van elke stap, precies op het moment dat je lezer helemaal enthousiast is en denkt: dat wil ik ook! Dat fluister je ze in: “Wil jij dit ook? Neem nu contact op.”

  • aan het eind van elk blogartikel
  • aan het eind van elke webpagina
  • in elke mailing
  • onderaan al je mails als onderdeel van je handtekening
  • in all je posts op social media
  • aan het eind van je boek, of zelfs aan het eind van elk hoofdstuk
  • op websites van je klanten, als ze daartoe genegen zijn
  • op websites van bedrijven waarmee je samenwerkt
  • op websites van netwerken waarin je deelneemt, certificerende instanties of andere organisaties
  • op websites van je toeleveranciers, bijvoorbeeld als zij een klantverhaal beschrijven in hun blog
  • op blogwebsites als je daarvoor schrijft
  • op alle papieren producten, zoals visitekaartjes en briefpapier
  • op al je offertes en facturen
  • op al je relatiegeschenken

Inleiding tot een call to action

Omdat een call to action een langetermijnvisie vergt van een rode loper, zorg je dat de tekst daarvoor ook daadwerkelijk naar je call to action toe werkt. Als je in de call to action naar de inschrijfpagina van een training verwijst, beschrijf je daarvoor de training zelf, op welke behoefte die aansluit (het urgente probleem) en hoe de training die behoefte vervult met een oplossing die tot resultaat leidt. Daarin verwerk je misschien ook enthousiaste reacties van eerdere deelnemers.

Opdracht in je call to action

De tekst van je call to action is afhankelijk van wat de volgende stap op de rode loper is. Van een e-boek en social media wil je mensen naar je website laten doorklikken: “Ga nu naar mijn website.”

Een goede call to action is een opdracht in de gebiedende vorm. Dat klinkt misschien niet heel lief, maar in een recept wil je ook niet lezen: “Wil je alsjeblieft een beetje roeren misschien?” De gebiedende wijs is: “Roer het nu door met een houten lepel.” Dat is meteen duidelijk en je vraagt je niet af of dat nu wel het allerbeste is om te doen, je doet het gewoon. Deze vorm speelt in op de luiheid van je websitebezoekers. Die willen niet nadenken over dit soort dingen, daar huren ze jou juist voor in.

Neem nu contact op

Ik gebruik zelf een knop met: “Neem nu contact op”, met een link naar mijn contactpagina. De knop heeft een afwijkende kleur. Maar jouw doelgroep is net even anders. Probeer dus zelf uit wat het beste werkt en wat bij jou past. Misschien werkt een andere tekst voor hen beter en willen ze een zichtbare link in plaats van een knop. Of helemaal geen knop maar meteen je contactgegevens. Misschien willen ze dan een telefoonnummer, een mailadres of een contactformulier of alle drie. Of jij wilt ze eerst een whitepaper aanbieden. Of misschien zelfs al je kennismakingsproduct. Dit kies je in jouw ontwerp van de rode loper. Maak het in elk geval zo laagdrempelig en gemakkelijk mogelijk voor je doelgroep.

Meer urgentie

Soms heeft je publiek nog een extra zetje nodig. Voeg er dan een belofte aan toe. Een belofte in de vorm van het resultaat: “ontdek wat het voor jou kan betekenen”, “nooit meer een saaie vergadering” of “enthousiasmeer je team”. Dit is een concrete invulling van het resultaat dat je doelgroep zoekt.

Woorden als ‘nu’, ‘meteen’ en ‘onmiddellijk’ versterken de urgentie, want ze creëren tijdsdruk. Net als de vormgeving is het effect hiervan afhankelijk van je doelgroep.

Waar verwijst je call to action naar?

Je call to action verbindt de verschillende stappen op de rode loper. Waar je call to action naar verwijst is dus geheel afhankelijk van hoe jij je rode loper hebt ingericht. Voorbeelden zijn:

  • ‘Like mij op social media.’
  • ‘Deel dit artikel op social media.’ Dat hoeft niet noodzakelijk een platform te zijn waar je zelf actief op bent. Als een fan jou artikel deelt op bijvoorbeeld Instagram, terwijl jij daar nooit komt, heb je kans dat je een nieuw deel van je doelgroep aanboort.
  • ‘Vul hier je e-mail in en download mijn e-boek.’
  • ‘Geef je e-mailadres en ontvang iedere maand een mail met een link naar het nieuwste blogartikel.’
  • ‘Schrijf je in voor de training.’

Opmerking: als je een e-mailadres vraagt, houd je dan aan de privacywetgeving. Niet alleen om je aan de wet te houden, maar ook om geen irritatie te wekken.

De vorm van je call to action

Het verschilt per publiek welke vormgeving van een call to action het meeste effect heeft. De meest bescheiden vorm is een link aan achter de tekst. Er staat bijvoorbeeld een link achter het woord ‘hier’ van ‘klik hier’, wat de lezer herkent doordat het woord onderstreept is. eventueel in een contrasterende kleur. Dit gebruik ik vaak binnen een artikel zonder echt een call to action te formuleren. Het is een heel bescheiden uitnodiging om ook andere artikelen van mijn blog te lezen. Wie geïnteresseerd is, kan dus een tijdje dwalen van artikel naar artikel.

Iets nadrukkelijk is een link voluit: https://www.link.nl.

Nog nadrukkelijker is een knop in een contrasterende kleur. Onderaan mijn blogartikelen staat er meestal een knop met ‘Neem nu contact op’. Via de link achter die knop kom je op de contactpagina, waar je zelf kunt kiezen of je me belt, mailt of bijvoorbeeld benadert via LinkedIn.

Verder kun je de vraag nog meer laten opvallen door de letters vet te maken, een kleur te geven of anders te markeren. Het effect hiervan hangt ook af van je doelgroep. Let op: LinkedIn ondersteunt geen andere lettertypes en geen vette, cursieve of gekleurde letters. Er zijn trucs om ze toch in een post te gebruiken, maar dan zijn de teksten niet meer leesbaar voor mensen die een voorleesfunctie gebruiken.

Let er ten slotte op dat de link blijft werken zo lang je call to action zichtbaar is. Als je mensen zo ver hebt dat ze actie ondernemen en je link werkt niet of komt op een 404-pagina, dan is dat niet alleen een gemiste kans, maar ook een deuk in het vertrouwen dat je bij hen hebt opgebouwd.

Wil jij je webbezoekers ook activeren?