10 jaar blogvragen aan Cline – deel 1

Wat is een blog, hoe blijf je bloggen en hoe profileer jij je als expert?

30 januari 2012 schreef ik mij in bij de KvK. In de tien jaar erna werd ik de ondernemer die ik vandaag ben, want ondernemer word je niet door die inschrijving (die alleen maar spam oplevert, maar het schijnt nodig te zijn). In de afgelopen tien jaar kreeg ik veel blogvragen van klanten, vage kennissen, goede vrienden en mensen ver buiten mijn netwerk of doelgroep. “Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een blog en een mail?” vroeg mijn moeder (uit 1934) laatst nog. Ze heeft haar winkel in cadeau-artikelen al een tijd niet meer, maar van haar leerde ik de beginselen van marketing.

gemiddelde leestijd 4 minuten

Algemene vragen over bloggen

De komende tijd ga ik in op de meest voorkomende blogvragen die ik de afgelopen tien jaar heb gekregen over online en offline teksten voor zakelijke dienstverleners. Heb jij daar een blogvraag over? Plaats die in het reactieveld hieronder en ik geef je antwoord, misschien schrijf ik er zelfs wel een heel blogartikel over.

In dit artikel beantwoord ik algemene blogvragen:

  1. Wat is het verschil tussen een blog en andere online boodschappen?
  2. Hoe kan ik regelmatig bloggen?
  3. “Hoe laat ik (in mijn blog) zien dat ik expert ben op mijn vakgebied?”

1.                “Wat het verschil tussen een blog en andere online boodschappen?”

Een blog is een artikel op je eigen website met als doel te laten zien wat je kunt betekenen voor je doelgroep. Het is anders dan een bericht op social media, omdat het in je eigen omgeving staat en je lezer dus niet afgeleid wordt door andere berichten. Maar vooral omdat jij helemaal bepaalt wat er op je eigen website gebeurt, terwijl een socialmediaplatform een eigen belang, een eigen dynamiek en een eigen beleid heeft.

Een blog is anders dan een mail, omdat daar, net als op social media, je lezer afgeleid kan worden door andere berichten. Daarnaast is een inbox voor velen een to-dolijst, waardoor zij meestal niet de rust vinden om een artikel te lezen als het voor hen op dat moment niet heel urgent is. Ten derde komt een lezer van een blog op je website, en met meer bezoekers op je website plaatst Google je blog hoger in de zoekresultaten. En ten slotte vind ik het wel mooi dat de blogpagina een geheel aan artikelen bevat, dat je bezoeker random kan inzien of juist per categorie systematisch kan doornemen.

2.               “Hoe kan ik regelmatig blijven bloggen?”

Natuurlijk weet je wel dat je elke maand moet bloggen, ook als je midden in een groot traject zit, maar hoe makkelijk is het dan om het voor één keer over te slaan? Totdat je hele blog stil ligt.

En natuurlijk weet je dat je vooruit kunt werken – maar hoe makkelijk is het dan om de weken daarna even over te slaan, zodat je uit de routine raakt en vergeet om het weer op te pakken? Precies, totdat…

Als je motivatie van buitenaf nodig hebt, kun je dat organiseren:

  • Beloof je volgers dat je elke maand een nieuwe blog plaatst.
  • Vraag iedereen uit je doelgroep die je tegenkomt jou een vraag te stellen en beloof een antwoord in je blog.
  • Blok maandelijks tijd om je blog te schrijven alsof het een afspraak is.
  • Spreek met andere ondernemers af om samen te bloggen.
  • Sla nooit de zomervakantie of de kerstvakantie over en blog minimaal eens per maand.
  • Schrijf vooruit en kondig je volgende blog met titel en datum aan onder elk blogartikel dat je plaatst, op social media en onder elke mail. Zorg dat je altijd een paar artikelen op de plank hebt liggen en blijf op vaste tijden bloggen om de routine vast te houden.
  • Schakel een blogcoach in (ja, je mag mij vragen).

3.               “Hoe laat ik (in mijn blog) zien dat ik expert ben op mijn vakgebied?”

Veel coaches tonen begrip voor en verbinding met hun doelgroep door te vertellen dat ze zelf ook het een en ander hebben meegemaakt. Ook bijvoorbeeld een organisatieadviseur kan inlevingsvermogen tonen door te vertellen over haar eigen tijd als leidinggevende. Deze gedeelde ervaring vergroot de acceptatie van je doelgroep; je laat zien dat je weet waar je het over hebt.

Expert of lotgenoot

Maar schrijf deze ervaringen met bijbehorende zoektocht vervolgens wel in de (voltooid) verleden tijd – je hebt het immers overwonnen, anders ben je geen expert maar lotgenoot. Geef hierbij ook altijd aan hoe je de ervaringen hebt overwonnen.

Beschrijf die overwinning op jezelf en vooral de overwinning van je klanten op zichzelf (met jouw hulp) uitgebreid.

Opschepperij

Wordt dat dan geen opschepperij? Want opscheppers, daar houden we in Nederland niet van. Inderdaad, opscheppen creëert afstand. In de Verenigde Staten trekt het klanten, hier stoot het potentiële klanten af. Geef daarom je klant de heldenrol, en reik vanuit de coulissen het zwaard aan waarmee je klant zelf de draak verslaat en dus het probleem oplost.

Je raakt geen klanten kwijt

Wanneer je volgers daar genoeg aan hebben en het daadwerkelijk hun probleem oplost, is dat mooi. Als het zo eenvoudig zou zijn, heb jij als adviseur geen toegevoegde waarde. Je raakt daarmee dus geen klanten kwijt, want mensen die genoeg hebben aan een enkele schriftelijke uitleg hebben geen specifiek advies nodig en daar hebben ze ook geen geld voor over. Overigens kunnen diezelfde mensen misschien wel andere diensten van jou gebruiken of hun relaties naar jou verwijzen. Hoe dan ook levert het je sympathie op.

Je helpt je concurrenten ook niet

Je hoeft je dus ook geen zorgen te maken om een eventuele concurrent die nu je ‘geheim’ kan stelen, want jouw toegevoegde waarde zit in je persoonlijke kennis en advies.

Met jouw verhaal onderscheid jij jezelf en legitimeer je je als expert. Geloof me, het werkt. Ik blog nu tien jaar en heb nog nooit iets achtergehouden. Mijn bedrijf groeit nog steeds.

Heb jij ook een blogvraag?

Heb jij ook blogvragen over online of offline teksten? Stel je blogvragen in het reactieveld hieronder. Je krijgt altijd antwoord binnen een werkdag. Haast? Stuur een app.