Managementboek

Van e-boek tot handboek: een managementboek versterkt je autoriteit op je vakgebied. Het moet goed geschreven zijn én je doelgroep verleiden om contact met je op te nemen. Maar het schrijven kost veel tijd. Een expert als jij wijdt al gauw uit en schiet allemaal zijpaden in, terwijl een managementboek zich aan één onderwerp moet houden, wil het gelezen worden.

Bovendien komt er meer bij kijken: vormgeving, fotografie, grafisch ontwerp, druk, marketing en verspreiding. Uitgevers maken weinig tijd voor een eenmalige uitgave, als ze al in je geïnteresseerd zijn. Marketing leunt vooral op je eigen initiatief. Maar je potentiële opdrachtgevers zijn kritischer. Die willen dat je managementboek lekker leesbaar is en daadwerkelijk waarde biedt. Het is een perfect kennismakingsproduct waarin je toekomstige klant je bureau beter leert kennen. Maar zelf uitgeven is een vreselijk gedoe. Waar begin je en, belangrijker misschien, waar eindig je?

Zakelijk boek schrijven

Wil je weten hoe je een zakelijk boek schrijft? Kijk dan in de Kennisbank onder de categorie Copywriting – vrijwel alles wat ik schrijf over bloggen, geldt ook voor managementboeken. Het enige verschil is dat managementboeken vaak (ook) op papier verschijnen.

Alle artikelen over managementboeken buiten het schrijven hebben een aparte categorie in de Kennisbank:

Klanten over hun managementboek

“Natuurlijk heeft Copper8 een website en daar schrijven we regelmatig nieuwsberichten en blogs op. We hebben een nieuwsbrief die maandelijks uitgaat op de achtste van de maand om acht uur ’s ochtends – dat is het leuke van zo’n naam. We zijn actief op Twitter en LinkedIn waar we steeds meer door anderen worden getagd in berichten, dat helpt ook.

Dat komt deels doordat we veel samen doen, maar ook doordat het op de een of andere manier is gelukt in de afgelopen zes jaar een brand te bouwen. Ons team is namelijk authentiek en dat begint met dat alle teamleden onze waarden doorleven en dat in elk contact uitstralen. Het gaat er dan niet alleen om de wereld een andere kant op te duwen, maar juist dat wij daarin een voortrekkersrol nemen in de manier waarop wij zelf ons bedrijf runnen. Het begint dus heel duidelijk bij de mensen en hun offline communicatie. Online communicatie kan daar versnelling in brengen.” – Cécile van Oppen, Copper8

Recent heb ik Cécile van Oppen geïnterviewd over hun boek Circulair inkopen.

managementboek Circulair inkopen

“Mijn boek Aardgasvrij en hoe nu verder?” laten redigeren door Caroline heeft een paar nadelen: je managementboek gaat als warme broodjes van de hand, levert pracht recensies op en je eigen tijd is effectief besteed. Dus zonder grap een megaplezier om mee te werken, met meteen een afgestemde tekst op www.opengebieden.nl. Op naar het volgende boek met bijbehorende communicatie.” Remko Zuidema, Open Gebieden

“Caroline heeft eind 2016 mijn managementboek De Nieuwe Route geredigeerd. Zeer naar mijn tevredenheid! Caroline is snel, streng (in de meest positieve zin van het woord) accuraat en prettig om mee te werken. Haar enthousiasme voor de inhoud en taal is aanstekelijk en motiverend.” Anke Siegers, De Nieuwe Route:

managementboek De Nieuwe Route

Het boek was binnen vier maanden al toe aan een tweede druk. April 2018 vijfde druk!

“Caroline is gedreven in haar werk. Ze heeft me leren bloggen en geeft me heel veel zelfvertrouwen. Ik werk aan een boek, daar gaat het heel erg goed mee, ook dankzij haar ondersteuning. Daarom wil ik haar graag aanbevelen.” – Koos Vervoort, Koos’ Uitdaging

Lijst van managementboeken

Enige managementboeken die ik geschreven of geredigeerd heb:

  • Circulair inkopen – Copper8
  • Koos, levensverhaal van een voormalig laaggeletterde – Koos Vervoort (in het kader van mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid)
  • Aardgasvrij en waar haar je de energie dan vandaan? – Remko Zuidema
  • Aardgasvrij en hoe nu verder? – Remko Zuidema
  • De nieuwe route – Anke Siegers
  • Succes met je bedrijf – Marielle van der Vlies
  • De UNDP in Liberia tussen wederopbouw en bureaucratie, dagboek van een projectleider – Johan P. Buwalda
  • ACROSS – Webalist
  • Patrick, het verhaal van een cliënt van het Pieter Baancentrum – voor NIFP
  • Vier toekomstverhalen voor de ontwikkeling van biologische agentia –  voor het ministerie van SZW
  • Implementeren, het speelveld in de praktijk – Lambert Pater e.a.
  • Vier toekomstverhalen voor de ontwikkeling van sociale ontwikkelingen – voor het ministerie van SZW
  • Diverse verhalen – voor Marketing Research, tegenwoordig SAMR
  • Nu Moet Je Toch Echt Iets Aan Je Website Doen, rapport van een onderzoek naar 300 websites en 60 interviews met marketeers – Caroline D. van Wijk
  • De Blogbijbel – Caroline D. van Wijk
  • jesse 06 – Caroline D. van Wijk (roman)
  • Geen regen van betekenis – Caroline D. van Wijk (roman)

Nieuwsgierig geworden?