Mislukkingen? Deel ze in je blog

Natuurlijk deel je je successen, op social media leeft iedereen immers groots en meeslepend. Maar daar kijken mensen zo langzamerhand ook wel doorheen. Bovendien gaat het op een zeker moment tegen je werken. Wat kan het delen van je mislukkingen jou opleveren?

Leestijd: 4 minuten

Mislukkingen? altijd de lachers op je hand

Sympathie

Merk op dat in elk verhaal, film of boek de hoofdrolspeler flinke tegenslag te verwerken krijgt. De betere verhalen gaan over een innerlijke strijd, wat betekent dat de held eerst fouten moet maken, voordat het goed kan aflopen. Fouten maken je menselijk. Ooit zag ik een post van de Dalai Lama, die horloges verzamelt. En niet zomaar horloges, maar liefst Rolex. Wat? Jazeker, his holiness is gek op dure horloges. Gelukkig, toch nog een menselijk trekje. Het maakt hem geloofwaardiger, zijn levensstijl bereikbaarder en de man sympathieker.

Identificatie

Als je doelgroep perfect was, hadden ze jou niet nodig. Je doelgroep wil zich niet alleen kunnen identificeren met je klanten in je klantverhalen, maar ook met jou. Je doelgroep kan zich namelijk  gemakkelijker met iemand identificeren die het eerst ook allemaal niet wist, dan met iemand die wel eens eventjes vertelt hoe het allemaal moet.

Daarom dat grote merken juist een persona kiezen: Jumbo presenteert Frank Lammers die ietwat sullig is, af en toe uitglijdt en bepaald geen jonge god is. Dat maakt Jumbo haalbaar voor de gewone huishoudens.

Geloofwaardigheid

Hoe harder je roept dat je succes hebt, hoe minder het overtuigt. Goede wijn behoeft geen krans, inderdaad. Maar als je die flessen in de kelder verstopt, komen ze ook nooit op tafel. Je moet het er wel over hebben.

Als ik in een kledingzaak te horen krijg dat een bepaalde broek mij niet goed staat, ben ik geneigd andere adviezen serieuzer te nemen. Word ik geholpen door een slijmjurk die alles geweldig vind, dan weet ik bijna zeker dat ik eenmaal thuis spijt krijg van mijn aankoop.

Alleen overtuigende successen na mislukkingen

Als je van je mislukkingen vertelt, heb je de kans om je successen overtuigender neer te zetten. Een combinatie van de symathie, identificatie en geloofwaardigheid hierboven maken dat jouw succes des te overtuigender is als je zelf gestruikeld bent en met succes weer bent opgekrabbeld. Dan kun je anderen overtuigen dat jij dat kan en dat je hen erbij kunt helpen. Dit geldt in het bijzonder voor coaches (hoewel ik persoonlijk niet geloof dat je zonder meer alles wat je zelf hebt overwonnen ook aan een ander kunt leren).

Je bouwt een verhaal

Storytelling is the buzz. Ja, ook ik geloof in verhalen. Er zijn culturen die nooit het wiel hebben uitgevonden, maar alle culturen kennen verhalen. Mensen zijn nu eenmaal gek op verhalen. En de essentie van een verhaal is dat er iets in gebeurt. Zelfs het simpelste kinderverhaal bevat iets dat misgaat. Je kunt pas iets overwinnen, als er eerst op zijn minst een dreiging was. Dus vertel je verhaal en begin bij hoe het mis ging.

Mijn mislukkingen

Oké, boter bij de vis. Wat zijn mijn mislukkingen en wat heb ik ervan geleerd?

Eloquent schrijven

Wát? Precies, moeilijke woorden gebruiken om indruk te maken op mijn lezers. Als romanschrijver vond ik dat heerlijk. Maar toen ik eenmaal begon te bloggen, was het al snel duidelijk dat mensen op die woorden afhaken. Maar pas toen ik als vrijwilliger bij de Stichting Lezen en Schrijven begon, werd het me echt duidelijk. Moeilijke woorden komen dom over. Als je het daarvan moet hebben, schatten anderen je juist dommer in. Bovendien heeft je doelgroep niets aan vaktermen – in tegenstelling, soms, tot je vakgenoten.

Maar het werkt natuurlijk ook niet als je door de knieën gaat en je lezers als kleuters aanspreekt. Mijn truc: neem iemand in gedachten die een ideale klant zou kunnen zijn, maar nog niet is. Een volwassen, intelligent persoon, die niet thuis is in jouw vakgebied. Iemand die je respecteert, maar voor wie jouw expertise volkomen nieuw is. Zet een foto van zo iemand naast je beeldscherm en schrijf dan je teksten. Probeer geen indruk te maken met je woorden, maar probeer die persoon zo goed mogelijk te helpen.

Saaie verhalen

Mijn eerste roman, Geen regen van betekenis, raakte ik aan de straatstenen niet kwijt. Geen uitgever wilde het hebben. Nu is er toch al weinig kans, zelfs voor briljante schrijvers, om uitgegeven te worden door een gerenommeerde uitgever, maar soms nam iemand de moeite om mij te vertellen wat er mis was met mijn boek: er zat geen plot in, geen spanning, geen verhaal.

Ja jemig, ik had het allemaal zo mooi bedacht. Er was een prachtige cirkel, de vijf elementen aarde, vuur, water, lucht en ether had ik erin verwerkt. Het was actueel over een vrouw met een eigen IT-bedrijf in Rotterdam, een Italiaanse vader en een Griekse moeder. Wat moest ik nog meer? Spanning? Dat was iets voor thrillers. Dit was een psychologische roman!

Na de zoveelste afwijzing, begon ik mij toch achter de oren te krabben. Hoe dan? Ik kwam terecht bij Aristoteles. Mijn klanten kennen hem als Arie. Paar honderd jaar voor onze jaartelling weet hij al haarfijn te beschrijven waar een goed verhaal uit is opgebouwd: een held met een missie, een urgent probleem en een oplossing met resultaat. En verrek, leg deze structuur op willekeurig welk verhaal, welke serie, welke film of welk boek: het klopt. Dit is daarmee de basisstructuur voor elk blogartikel en mijn houvast voor elk interview en elke redactie die ik doe. Geen dag zonder Arie.

Overigens had mijn lief een briljant idee: bied het aan als relatiegeschenk. Penta Scope, mijn voormalig werkgever, heeft het in een oplage van vierduizend laten drukken en als relatiegeschenk verspreid. Het is mijn enige gedrukte werk als creatief schrijver. Nog.

Iedereen helpen

In het begin van mijn carrière als ondernemer wilde ik iedereen helpen. Ondanks de ondernemerscursussen waarin ze al riepen dat ik moest focussen en een niche-doelgroep moest zoeken, was ik enerzijds te blij als iemand mij benaderde voor werk, dat ik geen nee wilde zeggen en anderzijds te gretig om niet tóch overal mijn klanten te zoeken.

Zo hielp ik een paar klanten die te ver van mijn bed stonden. Zelden tot hun tevredenheid, nooit tot de mijne en nooit met een leuke omzet. Sinds kort wijs ik niet alleen klanten af, maar neem ik ook afscheid van klanten die niet meer bij mij passen. Dat zijn vaak klanten die meer aan een ander hebben en het scheelt mij bergen energie: win-win.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Wil je ook jouw mislukkingen delen om tot succes te komen?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.