Zakelijk bloggen: de risico’s

Hoe zorg je dat websitebezoekers steeds weer terugkomen op je website en blijf je top of mind? Hoe kun je vertellen hoe jouw zakelijke dienstverlening zich onderscheidt van die van je concurrenten? Waar plaats je al je praktijkvoorbeelden, casussen en projectbeschrijvingen? Met zakelijk bloggen los je dit in één keer op!

Leestijd 4 minuten

Maar zakelijk bloggen zou te veel tijd en discipline kosten, er zou niet genoeg zijn om over te bloggen en je roept negatieve reacties over je af. 

Zakelijk bloggen. Hoe pak je dat aan?

Ben je zakelijk dienstverlener, dan heb je veel kennis om te delen met je doelgroep. Maar bijna niemand leest je site helemaal. Bezoekers zijn op zoek naar een antwoord en willen snel je telefoonnummer weten of even een voorbeeld van een project. Die gaan niet je hele site doorbladeren om te zien wat je nu weer te vertellen hebt. Laat staan dat ze terugkomen.

Bovendien past het meestal niet op de gebruikelijke pagina’s van een website. Je weet gewoon veel te veel.

zakelijk bloggen

Daarom ga je zakelijk bloggen. Met een zakelijk blog kun je elke week, twee weken of maand per mail je doelgroep laten weten dat er een nieuw artikel op je blog staat. Je biedt waarde, want je deelt inhoudelijke kennis. Mensen komen dus graag terug, als je ze er maar op wijst dat er weer iets nieuws op staat.

Regelmatig zakelijk bloggen in weinig tijd

Al die kennis zit in de hoofden van je mensen. Consultants, adviseurs, deskundigen. Die mensen verhuur je voor veel geld en je wilt niet dat ze elke keer een hele dag bezig zijn om met veel moeite te bloggen over al die briljante kennis. Bovendien, wie een briljant wetenschappelijk rapport kan schrijven, kan nog niet zakelijk bloggen. Dat is een vak apart.

Je moet ze al elke maand om een urenbriefje smeken, laat staan dat je kenniswerkers elke maand een artikel gaan aanleveren voor je zakelijke blog of er zelfs maar input voor leveren.

Organiseer een blogcafé of huur een ghostwriter

Je kunt één of twee keer per jaar een blogcafé organiseren van een halve dag. Al je consultants bij elkaar, de directie ook om het goede voorbeeld te geven. Misschien iemand die wat tips geeft, iemand die interviewt en wellicht iemand die een video opneemt van zo’n interview. Heb je meteen een vlog.

Of je huurt een soort ghostwriter in die je mensen belt, ze interviewt in een halfuur met relevante vragen, wat ze niet hoeven voor te bereiden. Laat daar een blogartikel van schrijven. Dat kost slechts een halfuur van iemand die bijvoorbeeld net even op de bank zit.

Onderwerpen waarvoor bezoekers terugkomen

Vraag een zakelijke dienstverlener te gaan bloggen en ze persen er met moeite drie artikelen uit. Vaak blijft het daarbij. De artikelen staan op een blog, maar het bedrijf verwijst er niet naar vanuit de nieuwsbrief of social media. Maar het ergste: de blog gaat over het nieuwe pand, een nieuw verworven opdracht, het feest ter ere van het zoveel jarig bestaan of een nieuwe medewerker. Het moest toch nieuws zijn? En ja, dat is nieuws waar zeer betrokken klanten, familie en het plaatselijke sufferdje in geïnteresseerd zijn. Maar nooit een potentiële klant uit je doelgroep.

Vraag je een van je professionals te schrijven voor je blog, dan heeft ze geen idee waarover ze moet schrijven. Toch praten de meeste professionals graag over hun vak, vooral over hun laatste geslaagde case. Laat dat nou net een fantastisch onderwerp zijn voor zakelijk bloggen.

Maar beperk het dan niet tot een paar feitjes op en maak geen reclame met de goede resultaten. Dat kun je beter aan je tevreden klanten overlaten. Dat is veel overtuigender.

Storytelling gaat niet over een verhaaltje, maar brengt de human factor in een zakelijk verhaal. Want een goed blogartikel heeft een mens als hoofdpersoon. Liefst een vertegenwoordiger van je doelgroep – dus niet je consultants. Maak er een interessant betoog van, dat de lezer meesleept en waarde biedt. Aristoteles heeft daar al een briljante leidraad voor geschreven. Deel het ten slotte in je nieuwsbrief en op social media.

Afbreukrisico van zakelijk bloggen

Helaas zijn er veel slechte blogs en veel slechte posts op social media en nog meer slechte nieuwsbrieven. Een zakelijk dienstverlener zei daarom tegen mij dat hij niet gelooft in zakelijk bloggen omdat hij bang was voor negatieve reacties; een tweet op zondag levert kritiek dat je mensen op zondag dwingt te werken, er is altijd wel iemand beledigd over welk onderwerp ook en als je een positie kiest zijn er altijd tegenstanders. Daar kun je het volgende tegen doen:

1. Ga zakelijk bloggen op je site.

Ten eerste: zakelijk bloggen doe je op je eigen site. Reacties beheers je dus zelf. Discussie is goed, dus zowel negatieve als positieve reacties brengen de dialoog op gang. Maar schelden hoef je niet te accepteren. Dat kun je zelf modereren of je kunt het laten doen. Meestal ben je blij met reacties op je blog. Ik ook. Dus als er nog iets is dat je weerhoudt om zakelijk te bloggen, schrijf het hieronder in het reactieveld.

Je blogt op je eigen site, dus niet op social media. Daar plaats je alleen een korte inleiding met een link naar je site. Dan komen er bezoekers op je eigen site in je eigen omgeving die je helemaal in de hand hebt én wie zich niet gedraagt kun je ervan weren.

Een goed voorbeeld is de blog van People Change: https://www.peoplechange.nl/inzichten/

2. Controverisiële onderwerpen zijn goed

Ten tweede: hoe controversiëler je onderwerp, hoe feller de reacties. Dat is goed, zo lang het over de inhoud gaat. Maak maar een uitgesproken keuze tussen Apple en Microsoft in je blog. Wees maar uitgesproken voor of tegen Scrum. Je kunt toch niet iedereen bedienen. Je wilt toch alleen maar klanten die al aan jouw kant staan. En wie weet levert het nog een interessant kopje koffie op. Blijf boven de partijen staan in de discussie en je overtuigt als deskundige. Daar gaat het om. Als er niemand fel tegen is, is er ook niemand fel voor. Een hekel aan zakelijk bloggen? Kom maar op met je argumenten!

3. Kies een redacteur met een gevoelige antenne

Ten derde: zet een redacteur in met een zesde zintuig voor maatschappelijke kwesties die niet relevant zijn voor je dienst. Laat die meteen je social media in de gaten houden en daar modereren.

Overtuigd van zakelijk bloggen?

Ben je na deze argumenten overtuigd? Natuurlijk niet. Eerst zien, dan geloven. Vraag daarom vrijblijvend een blogartikel aan, zodat je het op je eigen site zelf kunt zien hoe het werkt.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.