Zakelijk bloggen: de risico’s

Genoeg redenen om zakelijk te bloggen: je blijft top of mind, je onderscheidt je van je concurrenten, je laat zien wat je in huis hebt en je scoort ook nog eens op Google. 

Waarom blog je dan nog niet? “Pfff geen tijd hoor.”

Andere ondernemers denken de discipline te missen, hebben geen onderwerpen om over te bloggen of zijn bang voor negatieve reacties. 

Leestijd 5 minuten

Zakelijk bloggen – wat is het en hoe begin je?

Een zakelijk blog is niet meer dan een online reeks van artikelen over jouw vak. Artikelen die interessant zijn voor je doelgroep, zonder dat ze al klant hoeven te zijn. Met je blog kun je juist nieuwe klanten werven. Als je het goed doet.

Ben je zakelijk dienstverlener, dan heb je veel kennis om te delen met je doelgroep. Maar bijna niemand leest je site helemaal. Bezoekers zijn op zoek naar een antwoord en willen snel je telefoonnummer weten of even een voorbeeld van een project. Die gaan niet je hele site doorbladeren om te zien wat je nu weer te vertellen hebt. Laat staan dat ze terugkomen.

Bovendien past al je kennis meestal niet op de gebruikelijke pagina’s van een website. Je weet gewoon veel te veel.

zakelijk bloggen

Met zakelijk bloggen kun je regelmatig contacten met waardevolle boodschappen (dus geen reclame), want je deelt inhoudelijke kennis. Mensen komen dus graag terug, als je ze maar laat weten dat er weer iets nieuws op staat. Bijvoorbeeld me een korte, bescheiden mail en een link naar het artikel op je website.

Regelmatig zakelijk bloggen in weinig tijd

Al die kennis zit in de hoofden van je mensen. Consultants, adviseurs, deskundigen. Die mensen verhuur je voor veel geld en je wilt niet dat ze elke keer een hele dag bezig zijn om met veel moeite te bloggen over al die briljante kennis. Bovendien, wie een briljant wetenschappelijk rapport kan schrijven, kan nog niet zakelijk bloggen. Dat is een vak apart.

Je moet ze al elke maand om een urenbriefje smeken, laat staan dat je kenniswerkers elke maand een artikel gaan aanleveren voor je zakelijke blog of er zelfs maar input voor leveren.

En vergeet de mensen niet die de vragen van je doelgroep als eerste te zien krijgen: telefonistes, secretaresses en receptionistes. En de jongste bediende. Zij weten meer dan je denkt, juist die algemene vragen waarvan jij je bijna niet kunt voorstellen dat mensen dat niet weten. En ze weten wat de klant wil weten. Ongefilterd.

Organiseer een blogcafé of huur een ghostwriter

Je kunt één of twee keer per jaar een blogcafé organiseren van een halve dag. Al je consultants bij elkaar, de directie ook om het goede voorbeeld te geven. Misschien iemand die wat tips geeft, iemand die interviewt en wellicht iemand die een video opneemt van zo’n interview. Heb je meteen een vlog en een podcast.

Of je huurt een soort ghostwriter in die je mensen belt, ze interviewt in een halfuur met relevante vragen, wat ze niet hoeven voor te bereiden. Laat daar een blogartikel van schrijven. Dat kost slechts een halfuur van iemand die bijvoorbeeld net even op de bank zit.

Onderwerpen waarvoor bezoekers terugkomen

Vraag een zakelijke dienstverlener te gaan bloggen en ze persen er met moeite drie artikelen uit. Vaak blijft het daarbij. De artikelen staan op een blog, maar het bedrijf verwijst er niet naar vanuit de nieuwsbrief of social media. En het ergste: de teksten gaan over het nieuwe pand, een nieuw verworven opdracht, het feest ter ere van het zoveel-jarig bestaan of een nieuwe medewerker. Het moest toch nieuws zijn? En ja, dat is nieuws waar zeer betrokken klanten, familie en het plaatselijke sufferdje in geïnteresseerd zijn. Maar nooit een potentiële klant uit je doelgroep.

Vraag je een van je professionals te schrijven voor je blog, dan heeft die geen idee waarover die moet schrijven. Toch praten de meeste professionals graag over hun vak, vooral over hun laatste geslaagde case. Laat dat nou net een fantastisch onderwerp zijn voor zakelijk bloggen.

Maar beperk het dan niet tot een paar feitjes, geef geen overzicht van het complete project met allemaal indrukwekkende cijfers en maak geen reclame over de goede resultaten. Dat kun je beter aan je tevreden klanten overlaten. Dat is veel overtuigender.

Met een blog breng je de human factor in een zakelijk verhaal. Want een goed blogartikel heeft een mens als hoofdpersoon. Liefst een vertegenwoordiger van je doelgroep – dus niet je consultants. Maak er een interessant betoog van, dat de lezer meesleept en waarde biedt. Aristoteles heeft daar al een briljante leidraad voor geschreven. Deel het ten slotte in je nieuwsbrief en op social media.

Afbreukrisico van zakelijk bloggen

Helaas zijn er veel slechte blogs en veel slechte posts op social media en nog meer slechte nieuwsbrieven. Een zakelijk dienstverlener zei bijvoorbeeld tegen mij dat hij niet gelooft in zakelijk bloggen omdat hij bang was voor negatieve reacties; een tweet op zondag levert kritiek dat je mensen op zondag dwingt te werken, er is altijd wel iemand beledigd over welk onderwerp ook en als je een positie kiest zijn er altijd tegenstanders. Daar kun je het volgende tegen doen:

1. Ga zakelijk bloggen op je site

Ten eerste: zakelijk bloggen doe je op je eigen site. Reacties beheers je dus zelf. Discussie is goed, dus zowel negatieve als positieve reacties brengen de dialoog op gang. Maar schelden hoef je niet te accepteren. Dat kun je zelf modereren of je kunt het laten doen. Meestal ben je blij met reacties op je blog. Ik ook. Dus als er nog iets is dat je weerhoudt om zakelijk te bloggen, schrijf het hieronder in het reactieveld.

Je blogt op je eigen site, dus niet op social media. Daar plaats je alleen een korte inleiding met een link naar je site. Dan komen er bezoekers op jouw eigen site in jouw omgeving die je helemaal in de hand hebt én wie zich niet gedraagt kun je ervan weren.

2. Controverisiële onderwerpen zijn goed

Ten tweede: hoe controversiëler je onderwerp, hoe feller de reacties. Dat is goed, zo lang het over de inhoud gaat. Maak maar een uitgesproken keuze tussen Apple en Microsoft in je blog. Wees maar uitgesproken voor of tegen Scrum. Je kunt toch niet iedereen bedienen. Je hoeft niet te trekken aan een dood paard. Je wilt toch alleen maar klanten die al aan jouw kant staan. En wie weet levert het nog een interessant contact op. Blijf boven de partijen staan in de discussie en je overtuigt als deskundige. Daar gaat het om. Als er niemand fel tegen is, is er ook niemand fel voor. Een hekel aan zakelijk bloggen? Kom maar op met je argumenten!

3. Kies een redacteur met een gevoelige antenne

Ten derde: zet een redacteur in met een zesde zintuig voor maatschappelijke kwesties die niet relevant zijn voor je dienst. Laat die meteen je social media in de gaten houden en daar modereren.

Overtuigd van zakelijk bloggen?

Ben je na deze argumenten overtuigd? Natuurlijk niet. Ik ga graag het gesprek met je aan!

Deel deze pagina