Hoe combineer je theorie en voorbeeld? De sandwich van Arie

Als je een theorie uit wilt leggen, doe je dat het best aan de hand van een voorbeeld. Daarmee heb je twee verhalen die je door elkaar weeft. Hoe combineer je theorie en voorbeeld?

Dit is Arie’s recept voor gevorderden, verdiep je daarom eerst in wat ik hiervoor over Arie schreef. Zeker als je nog niet weet dat het eigenlijk over Aristoteles gaat, de eerste die ooit heeft opgeschreven hoe een verhaal is opgebouwd. Niet zomaar een verhaal, niet alleen de Griekse mythen en theaters, maar elk verhaal, altijd. Maar ik mag Arie zeggen.

Als je de drie elementen van Arie hebt bestudeerd: de held met een missie, het urgente probleem en de oplossing die tot resultaat leidt, kun je gebruik maken van de sandwich.

Je boodschap bestaat uit algemeen geldende theorie: ‘Als je wilt dat je medewerkers niet alleen een training volgen, maar het geleerde ook daadwerkelijk in praktijk brengen, is onze aanpak van training on the job de beste optie.’ Ik geef maar een voorbeeld. Uiteraard bouw je dit verhaal op volgens Arie.

Dat wordt pas echt overtuigend als je ook een opdrachtgever hebt die alles al geprobeerd heeft en alleen bij jouw bureau is geslaagd, met die training on the job die jij biedt. Daarvoor kun je bijvoorbeeld je klant interviewen met hulp van – wie anders – Arie.

Hoe verweef je deze twee verhalen nu?

hoe combineer je theorie en voorbeeld? Met de sandwich van Arie

Omdat het essentieel is om je lezer direct in het verhaal te trekken, begin je met het voorbeeld of de metafoor. Daarvan neem je de urgentie.

  1. Zet je held klem met een urgent probleem.
  2. Introduceer daarna zo nodig je held, liefst in één zin.
  3. Leg zo nodig het probleem van je held uit tot op het moment van de urgentie.
  4. Koppel de urgentie van het voorbeeld aan de urgentie van de theorie.
  5. Koppel je held aan de held van de theorie, waarschijnlijk je complete doelgroep of een grotere groep.
  6. Werk zo nodig het theoretische probleem uit.
  7. Ga eventueel in op een alternatieve oplossing, bijvoorbeeld wat de meesten uit je doelgroep doen of hoe je meeste concurrenten het aanpakken.
  8. Zet jouw oplossing uiteen en leg uit waarom die een beter resultaat biedt.
  9. Vertel kort hoe de held uit het voorbeeld zijn probleem heeft aangepakt.
  10. Stel je lezer gerust dat het allemaal goed afliep en benoem het specifieke resultaat van het voorbeeld.
Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.