Titel en intro sleuren mensen naar je artikel

met 15 strategieën om titel en intro te schrijven

Hoe mensen ook op je blog terechtkomen, je hebt altijd een goede titel en een goede intro nodig. Wat zijn de wegen die je bloglezer bewandelt, ofwel: wat is je customer journey?

Dit artikel is weer zo’n lekkere long read waar je 11 minuten mee zoet bent – als je niet al meteen aan de slag gaat. Klik door naar tips voor de titel, het intro of de 15 strategieën.

Eerste route: Mailing

Mijn blogartikelen krijgen de meeste hits als ik ze deel met mijn mailing of nieuwsbrief – dat is hetzelfde. Mailings met een link leiden gegarandeerd tot bezoeken op die link, mits je titel en intro natuurlijk aantrekkelijk genoeg zijn. Mijn doorklikpercentages variëren van 3,5 tot 8,9 van alle mensen naar wie ik de mailing verstuur. ‘Industry average’ volgens Mailchimp is 2,1%. Waarbij mijn industry ‘Creative Services’ is.

Tweede route: Social

Mensen zien een post op social media met een link naar je artikel en klikken. Dit werkt beter naarmate je interactiever bent op social media. Of een BN’er.

Derde route: SEO

Je blog kan een geweldige SEO-score hebben waardoor het op een bepaald zoekwoord bovenaan in Google komt. Of daar heb je voor betaald onder het motto: alles kan, maar het kost.

Vierde route: Ander artikel

Vanuit een blogartikel verwijs je met een link naar een verwant artikel met meer informatie. Dan komt een deel van de lezers ook op dat andere artikel terecht.

Dit is meteen een goede reden om toch een gastblog op een veelgelezen website te plaatsen: je kunt niet alleen linken naar je homepage, maar ook naar relevante artikelen op je eigen website die daarop aansluiten.

Vijfde route: Link

Terugkerende vragen van klanten en potentiële klanten in een gesprek, mail, app of op social media kun je beantwoorden met een link naar een blogartikel waarin je hun vraag behandelt. Als mensen spontane vragen stellen, zullen ze deze link gemakkelijk aanklikken.

Zesde route: Handtekening van je mail

In de handtekening van je mail staat een link naar een specifiek blogartikel. Die kun je variëren per week en per aangeschrevene.

Zevende slingerweg: Toevallig

Mensen surfen een beetje rond op je website en gaan eens kijken bij je blog. Met een overzicht en een heldere categorisering kun je hen helpen een relevant artikel te kiezen.

Wat is een goede titel?

Een pakkende titel belooft, daagt uit en activeert. Heel effectief is een vraag met de al dan niet expliciete belofte van een antwoord. Een vraag waar je doelgroep mee zit. En dat weet je, omdat je het aan je doelgroep hebt gevraagd. Een titel is het zelfde als een kop, in het Engels title of headline. Vandaar dat in html een kop H1, H2 of H3 heet. Het cijfer geeft het niveau aan. De titel van een pagina of bericht is altijd in H1 en de subkoppen zijn H2 en verder.

goede titel en intro

Typografie titel en intro op social media

Een goede titel kun je ook gebruiken in de onderwerpregel van je mail. Berichten op social media hebben geen titel, maar titel en intro vormen een geheel. Schrijf daarom vóór het bericht je titel, bijvoorbeeld in KAPITALEN, vet, schuin of  m e t   e e n   e x t r a   s p a t i e   t u s s e n   d e   l e t t e r s. Zet tussen de titel en het intro een punt of een liggend streepje, ondanks dat titels normaal gesproken geen punt krijgen. Als de titel met een vraagteken eindigt, is een punt overbodig, maar een liggend streepje kan dan wel. Titels eindigen nooit met een uitroepteken, wees daar sowieso zuinig mee.

Proefondervindelijk onderzoek

Houd een tijdje bij welke titels en inleidende zinnen jou nieuwsgierig maken. Noteer ze. Vertaal ze naar het onderwerp van jouw artikelen. Test verschillende soorten titel en intro bij je doelgroep. Dat kan online met A/B-testen, maar ook offline. Leg steeds twee blaadjes neer met titel en intro. Laat je doelgroep kiezen.

Wat is een goed intro?

Je intro kun je gebruiken als de inleiding van je artikel, je samenvatting die op de algemene blogpagina staat, de metatekst (Engels: meta description) of snippet die Google plaatst bij de zoekresultaten, bij het verspreiden van je bericht op social media en in je mailing. Kortom, overal waar je verwijst naar je blogartikel met een link.

Natuurlijk vergen verschillende vormen van social media verschillende soorten teksten; op Instagram en Twitter gebruik je hashtags, Twitter is beperkt tot 280 lettertekens en je zou op Facebook een andere toon aan kunnen slaan dan op LinkedIn. Wat ik hieronder vertel, kun je op alle vormen toepassen. Wat je ook doet, begin met een knal.

Begin met een knal

Vuurwerk dat de vonken ervan afspatten! Zo begin je een succesvol blogbericht. Meteen met de deur in huis vallen en liefst zo controversieel en urgent mogelijk.

begin je titel en intro met een knal

Je hebt 2 seconden

Je hebt maar twee seconden om je websitebezoeker te boeien. Anders klikken ze alweer weg. Want websitebezoekers zijn te lui om te lezen en te ongeduldig om je uit te laten praten. Hun vinger hangt al boven de muisknop. ‘Klik klik klik, wat was dat? O, laat maar.’

Zo dus niet

Te veel teksten op het web beginnen met algemeenheden als: ‘In steeds meer steden wordt vuurwerk verboden…’, ‘De oude Grieken vierden al nieuwjaar…’, ‘Iedereen houdt van vuurwerk…’. Die schrijvers hebben te veel opstellen met brave inleidingen moeten schrijven op school. Een lange oprit met aan weerszijden bomen in het gelid en een modderpad voor de koets. Want dan heeft je potentiële klant al doorgeklikt. Naar een andere website. Van een concurrent.

Vertel niet wat je lezer al weet

“Als ik bij de eerste lik het al niet lekker vind, dan hoef ik toch niet het hele ijsje te eten?” schijnt een respectabele uitgever te hebben gezegd tegen een beginnend schrijver die hij afwees. Websitebezoekers verantwoorden zich helemaal niet. Vinden ze de eerste zin niet lekker, dan klikken ze weg.

In artikelen en op websites van adviesbureaus in verandermanagement kom ik irritant vaak een zin tegen als ‘We leven in een VUCA world; Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity.’ of ‘Verandering is de enige constante.’ Natuurlijk; verandering is je business, dus je schetst even hoe het ervoor staat in de wereld. Maar dat weet je lezer al.

Breng ze op het puntje van hun stoel

Zorg dus dat de websitebezoeker al bij de eerste zin op het puntje van haar stoel zit. Ja, het is erg moeilijk om meteen een knal van een eerste zin te schrijven. Zelfs voor ervaren schrijvers.

Dus als je het hele artikel geschreven hebt, kijk dan nog eens naar de eerste alinea. Staan daar dingen over jezelf, je bedrijf en je diensten, dingen die je doelgroep al lang weet of een uitgebreide introductie over hoe de oude Grieken al advies gaven? Schrap dat. Vaak knapt je artikel daar al heel erg van op. Inleidingen zijn voor je promotieonderzoek, je scriptie en een boek van 500 pagina’s. Niet voor een blog.

Controversieel

Schrijf daarom een pakkende, veelbelovende, prikkelende entree. Verwelkom je bezoekers met champagne, een high five en een orkest van vier frisse saxofonistes. Dienbladen vol heerlijke hapjes die je smaakpapillen al doen kwijlen voor je goed en wel binnen bent. Een brutaal sandwichbord met de allerlaatste dodo op een bedje van gloeiende kooltjes.

Je kunt met een prikkelende stelling komen. Iets dat heel onverwacht is, heel grappig of heel erg tegen het zere been schopt. Het mag best controversieel zijn, de nuance volgt in het artikel en wellicht als je je websitebezoeker persoonlijk ontmoet. Dan kun je alsnog vertellen dat die dodo van de vegetarische slager komt.

Je kunt heel bescheiden en beleefd blijven, maar zo trek je nooit de aandacht. Hoe brutaal en controversieel je daadwerkelijk kunt zijn, hangt af van de doelgroep die je wilt bereiken. Wat in elk geval niet werkt, is om met seks de aandacht te trekken om je lezer er na twee alinea’s achter te laten komen dat het slechts een flauwe metafoor was. Vraag maar niet hoe ik dat weet.

Urgent

Wat knalt als een champagnekurk en is iets minder controversieel? Een behoefte, een pijnpunt, een probleem: dat is een goed begin. Als het tenminste urgent is voor je doelgroep en als je die urgentie meteen aanspreekt. Dus niet ‘veel managers ondervinden weerstand bij veranderingen’, want dat weten we nou wel. Dat is als een losse drempel, waar je zo langzamerhand automatisch overheen stapt. Of wegklikt.

Zorg dat het schuurt

Maak het urgent, zorg dat het pijn doet. Til de drempel nog wat op, zodat ze alsnog struikelen. Keihard op hun neus: ‘Weerstand bij veranderingen is de oorzaak van het mislukken van 90% van de projecten’. In your face. Nog niet urgent genoeg? ‘Managers ontslagen door weerstand bij veranderingen.’ Je moet er natuurlijk wel een goed verhaal bij hebben, want als je ze drie keer hebt moeten uitleggen dat het nou zo’n vaart ook weer niet loopt, ben je je publiek ook kwijt.

Keer het om: ‘Op zoek naar weerstand bij verandering.’ Of gebruik een open vraag, die je in je verhaal eronder beantwoordt. Vragen prikkelen altijd.

Schrijf in een regel of drie iets dat je doelgroep herkent als haar persoonlijke missie in het leven, zijn probleem of behoefte, of het resultaat dat zij ambieert: een belofte.

Woordgebruik titel en intro

Voer de urgentie op door woorden als ‘nu’ te gebruiken en maak het laagdrempelig en aantrekkelijk. Kijk dus uit met woorden die inspanning suggereren zoals ‘lees’. De vragende vorm prikkelt, evenals een lijstje, hoe afgezaagd ook. Google vindt het fijn als je begint met het zoekwoord, vaak ook het onderwerp van je artikel. Een kleine kunstgreep is om daarachter een dubbele punt te plaatsen: ‘Weerstand bij verandering: hoe kun je het inzetten in je organisatie?’

15 strategieën voor titel en intro van Omdenken

Hoe schrijf je zo’n titel en intro? Probeer het eens aan de hand van de 15 strategieën van Omdenken, het adviesbureau dat je helpt om buiten de gebaande paden te denken.

Voorbeeld: beveiliging van websites

Je hebt een blogartikel geschreven over een bloedserieus onderwerp. Bijvoorbeeld de beveiliging van de websites die je bouwt. Saai! Maar erg hard nodig voor je doelgroep, want ze zijn zo argeloos als een toerist op de Dam in Amsterdam met een wijd openstaande rugzak. Hoe schrijf je daar een pakkende titel voor met een lekker intro?

Aan de hand van dit voorbeeld pas ik hieronder de 15 strategieën van Omdenken toe voor je titel en intro.

Strategie titel en intro 1. Wachten

Titel: Hoe lang durf jij al je wachtwoorden op Facebook te plaatsen?

Intro: Niet alleen van al je socialmedia-profielen, maar ook van je website en je bank. Want wie is er nou geïnteresseerd in jou en je website? Toch niet? Waarom laat je dan wel de achterdeur van je website wagenwijd open staan?

Alternatieve interpretatie: schrijf je artikel en leg het een nachtje weg. Lees het morgen nog eens over en dan valt je wel een goede titel in.

Strategie 2. Accepteren

Titel: Gehackte site? Daar moet je maar mee leren leven

Intro: Het gebeurt iedereen wel een keer. Je website gehackt, de klantgegevens op straat, boodschappen in jouw naam op social media en in mails naar je dierbare klanten. Het kost wat geld en gedoe, maar alles beter dan je website goed beveiligen. Geen enkel systeem is immers waterdicht.

Alternatieve interpretatie: Accepteer dat je geen copywriter bent. Wie echt geïnteresseerd is leest het toch wel. Of besteed het uit.

Strategie 3. Bekrachtigen

Titel: Koester je belangrijkste marketingkanaal

Intro: Zonder website besta je niet. Wees eerlijk. Je website is het centrum van je externe communicatie. Al je social media, advertenties, nieuwsbrieven, visitekaartjes, events, seminars, cursussen en mailings verwijzen naar je website. Raak je op een netwerkborrel in gesprek met iemand, geef je je kaartje met het adres van je website. Dus wat doe jij om je website te beveiligen?

Alternatieve interpretatie: Ja, titels schrijven is misschien nog wel moeilijker dan bloggen. Stel de beste titelschrijver van je bureau aan om alleen dat te doen.

Strategie 4. Respecteren

Titel: Jij neemt je onderneming uiterst serieus. Wij ook.

Intro: Wat jij doet is een belangrijke bijdrage aan de wereld. Voor je klanten ben je bijzonder waardevol. Wat je doet, doe je grondig en goed. Dat verwacht je dus ook van jouw toeleveranciers. Bijvoorbeeld de leveranciers van je website. Want die nemen wij uiterst serieus. 

Alternatieve interpretatie: Je hebt hard aan je artikel gewerkt. Geef het de aandacht die het verdient met een goede titel.

Strategie 5. Doorzetten

Titel: De doorzetters beveiligen hun website niet.

Intro: Ze beginnen steeds weer opnieuw. Eerlijk, we hebben ze erbij zitten onder onze klanten. Echte doorzetters. Ik heb er grote bewondering voor. Maar het is natuurlijk wel een beetje dom.

Alternatieve interpretatie: Ga aan tafel zitten met pen en papier. Haal je pen niet van het papier tot je vijftig titels hebt. Kies samen met een kritische collega de beste.

Strategie 6. Focussen

Titel: Log nooit in op /wp-admin

Intro: Om in te kunnen loggen op je website begint de hacker met /wp-admin achter je websiteadres te tikken. Maar die achterdeur kun je ook verstoppen. Geef je inlogpagina een andere naam. Zo simpel begint het beveiligen van je website.

Alternatieve interpretatie: Focus op de risico’s die je doelgroep loopt als ze je advies niet opvolgen. Verwerk die in de titel. Focus anders op hun probleem, behoefte of het gewenste resultaat.

Strategie 7. Terugdenken

Titel: Je kunt het ook zonder website proberen

Intro: Want als je website steeds wordt gehackt, zit je steeds voor langere of kortere tijd zonder. En wees eerlijk: hoeveel klanten krijg je nou helemaal binnen met je website? Valt best tegen toch? Geen website, geen hackers. Ben je overal in één keer van af.

Alternatieve interpretatie: Is je eerste zin misschien een heel goede titel? 

Strategie 8. Elimineren

Titel: Je hoeft je website niet te beveiligen

Intro: Het kost ongelooflijk veel energie, kennis, tijd en geld. Steeds zijn er weer nieuwe updates, die weer effect hebben op andere modules. Je blijft updaten. Je hebt wel wat beters te doen. Je eigen werk moet ook nog af.

Alternatieve interpretatie: Sla de titel, het intro en de eerste alinea over. Vertel eerst wat je te vertellen hebt.

Strategie 9. Importeren

Titel: Neem een hacker in dienst

Intro: Alleen een hacker denkt als een hacker. Als je echt zeker wil zijn van een waterdichte website, laat dan een hacker naar de lekken zoeken.

Alternatieve interpretatie: De beste titels zijn vaak de vragen waar je klanten mee worstelen. Laat al je consultants die vragen een weekje verzamelen. Hoe dommer jij de vragen vindt, hoe interessanter je blogartikel.

Strategie 10. Collaboreren

Titel: Twitter voor je hacker

Een hacker wil vaak jouw kanalen gebruiken om zijn boodschap te verspreiden. Help hem een handje en ga twitteren voor je hacker. Deel zo veel mogelijk informatie van hem en waarschuw al je sociale contacten.

Alternatieve interpretatie: schrijf een wedstrijd uit voor de beste titel van je artikel. Bij je collega’s of je volgers.

Strategie 11. Verleiden

Titel: Een zelfvoorzienende website

Intro: Zou het niet heerlijk zijn? Een website waar je nooit meer naar om hoeft te kijken? Een website die zichzelf update, actualiseert en ontwikkelt?

Alternatieve interpretatie: Wat is de schier onmogelijke droom van je doelgroep? Verwerk die in je titel. Vaak iets met geld, energie of tijd.

Strategie 12. Etaleren

Titel: Een handleiding voor hackers

Intro: Een goede hacker zoekt naar websites met oude versies van WordPress, Yoomla en modules. Tik vervolgens ‘/wp-admin’ achter de website en log in. De gebruikersnaam is meestal de naam van de eigenaar en het meest gebruikte wachtwoord ‘12345678’.

Alternatieve interpretatie: Geef je oplossing al prijs in je titel, zoals je de moordenaar al kunt kennen en dan nog een heel spannende thriller kunt lezen.

Strategie 13. Rolverwisselen

Titel: Wat zou jij doen als je een hacker was?

Intro: To catch a thief, think like a thief. En dat is precies wat wij doen. Sterker nog, we hebben ex-hackers in dienst. Hackers die te goeder trouw zijn en kijken hoe ze jouw website nog beter kunnen beveiligen.

Alternatieve interpretatie: Op welke titels klik je zelf? Wat vind jij goede titels? Houd dat een tijdje bij en laat je inspireren. 

Strategie 14. Ontregelen

Titel: Verwelkom de hackers op je website!

Intro: Zet een bloemetje neer bij de achterdeur, nee, maak van je homepage je inlogpagina en zet je gebruikersnaam en wachtwoord er meteen bij. Dat is geen groot verschil met hoe je nu je website beveiligt.

Alternatieve interpretatie: Neem de titel die het meest voor de hand ligt. Maak die ironisch-ontkennend.

Strategie titel en intro 15. Omkeren

Titel: Hoe kun je je website laten hacken? 10 tips

Intro: Als je een goede website hebt, wil je die natuurlijk zo gauw mogelijk laten hacken. Je moet alles toch een keer hebben meegemaakt.

Alternatieve interpretatie: Gebruik de laatste zin als titel. Is je blog meteen mooi rondgeschreven.

Nog één tip vor titel en intro

Grote schrijvers schrijven hun titel en intro vaak als het hele boek al af is. Pas dan kun je die veelbelovende beginzin schrijven en een titel bedenken die de lading dekt. Ga dus niet drie uur naar een groot wit scherm staren in afwachting van die ene briljante inval. En als je er zelf niet op komt, kun je altijd nog hulp inroepen. Voor één briljante zin reken ik niets.

Deel dit artikel op LinkedIn als jij elke dag vuurwerk wilt.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.