Blogonderwerpen met 24+15 tips

Vind je het lastig om elke keer nieuwe blogonderwerpen te verzinnen om over te schrijven?

Leestijd 10 minuten of spring meteen door naar de 24 tips voor blogonderwerpen of de 15 tips voor content die (bijna) geen tijd kost.

Je weet meer dan je denkt

Je werkt in een omgeving waarin iedereen weet hoe het werkt. Je bent erin opgeleid, je hebt ervaring van diverse projecten en houdt je vakliteratuur bij, dus je denkt dat het oude kost is. Maar dat geldt niet voor jouw doelgroep.

goede gesprekken leiden tot blogonderwerpen

Geloof mij niet, vraag je het klant. De volgende keer op project vraag je het gewoon aan je opdrachtgever of diens medewerkers: Wat weet jij over ITIL, Agile, de beste aanpak voor functioneringsgesprekken, hoe je een slechtnieuwsgesprek begint, de beste aanpak om een risicoanalyse voor je project te doen, de slechtste manier om een bedrijfsverandering door te voeren of de grootste valkuilen bij een fusie. Het antwoord zal meestal fout zijn, onclompeet, wat gestotter of ronduit ‘nee’.

Volgende vraag: ‘Wil je dat weten?’ Als ze dat willen, heb jij het onderwerp voor je volgende blogartikel. Of zelfs je volgende tien blogonderwerpen. Zie verder.

Wat wil je klant?

Je blog schrijf je vooral voor je doelgroep. Dat zijn klanten met wie je contact wilt onderhouden en vooral ook mensen uit je doelgroep die nog geen klant zijn.

Hoe kom je erachter over welke blogonderwerpen zij willen lezen? Begin met alle medewerkers van je bureau die klantcontact hebben. Vergeet je office manager niet en andere mensen die vaak de telefoon aannemen. Zij krijgen de vragen ongefilterd. Als iemand de moeite neemt om contact op te nemen met een vraag, kun je er vrij zeker van zijn dat daarachter nog velen diezelfde vraag hebben, maar de moeite niet willen nemen of je niet eens weten te vinden. Geef antwoord op die vragen in je blog.

Je consultants op project en je accountmanagers krijgen ook veel vragen. Tijdens een project of zelfs al tijdens een intake. Die gaan misschien een stap dieper en zijn interessant om in een langer artikel te beantwoorden.

Neem contact op en vraag het

Vervolgens kun je actief contact opnemen met mensen uit je doelgroep. Benader niet je voor de hand liggende klanten, maar juist potentiële klanten en je droomklanten, want je klanten kennen je al zo goed, dat ze niet gauw met nieuwe invalshoeken komen. De meeste kans op een goed gesprek heb je als je hun anonimiteit garandeert en absoluut niets verkoopt. Heb je met CEO’s en bestuurders te maken? Nodig ze uit voor een uitgebreide lunch. Mijn klanten hebben op deze manier al een paar keer de eerste stap gezet naar een langdurige zakenrelatie.

Zo heb ik meer dan zestig bureaus uitgebreid geïnterviewd voor mijn onderzoek. 90% van de benaderde bedrijven was bereid mee te werken. Bovendien volgt een groot deel van hen nu mijn blog en een aantal zijn klant geworden – op termijn. Overigens is zo’n onderzoek ook heel interessant voor een serie blogonderwerpen. Het is een benchmark voor je doelgroep!

Wanneer je echt actief bent op social media, kun je dat inzetten voor crowd sourcing: vraag er gewoon wat je doelgroep bezighoudt.

Zoom in

Zowel vragen als cases zijn vaak veel complexer dan je doelgroep in één artikel kan bevatten. Ga bijvoorbeeld mindmappen om het onderwerp op te splitsen. Schrijf niet een algemeen blogartikel over een verandertraject bij een klant van zes jaar, want daarmee laat je eigenlijk alleen zien dat je zo’n groot project kunt behappen. Dan gaat het op reclame lijken en reclame mag overal op je website, maar niet op je blog.

Zoom in op anekdotes en korte, specifieke situaties die typerend zijn voor jouw manier van werken en vertel hooguit in de inleiding dat het over een groot traject ging. Rafel ook vragen van klanten uit tot je elk aspect ervan behandeld hebt. Dan ben je zo zeven artikelen verder.

Origineel

Misschien hebben jouw klanten vragen die al honderd keer op andere websites uitgebreid zijn beschreven. Maar nog nooit door jou. Als je gelooft in je eigen unieke aanpak, is jouw antwoord per definitie origineel. Schrijf dus over wat jou onderscheidt van je concurrenten. Waarom jij het net anders aanpakt en waarom jouw aanpak dan zo briljant is. Als je daar zelf niet in gelooft, heb je een heel andere taak – daar ga ik niet over.

Privacy van je klanten

Idealiter vertel je het verhaal precies zoals het gegaan is, met naam en toenaam van de betreffende klant en ook een link naar haar website. Vraag daarvoor wel altijd toestemming en accepteer het ruimhartig als de klant dat niet wil – los van wetten als de AVG.

Omdat je problemen van je klanten oplost, vinden ze het niet altijd prettig als je ze met naam en toenaam in je blog vermeldt. Soms is een fictieve naam genoeg, maar soms willen ze compleet onherkenbaar zijn. Als organisatieadviseur is het vaak niet relevant wat voor soort bedrijf het precies is. Je kunt gemakkelijk een andere branche in het verhaal gebruiken. Een gouden truc is de sekseverandering: maak van mannen vrouwen en andersom. Vaak herkennen zelfs hun ouders hen dan niet meer. Ook kun je verschillende mensen samenvoegen in één persoon of verschillende cases combineren.

Ten slotte kun je er statistiek bij halen om aan je besproken klant en je doelgroep aan te geven dat zij niet de enigen zijn. Veel mensen in een penibele situatie denken dat ze de enige zijn. Met statistische gegevens bied je ook weer extra waardevolle informatie aan je lezer.

Actuele blogonderwerpen

Zogenaamd actuele blogonderwerpen als nieuwe medewerkers, een nieuw bedrijfspand of een nieuwe opdracht zijn alleen relevant voor de direct-betrokkenen. Je zult er geen nieuwe klanten mee krijgen, in tegendeel. Deze nieuwtjes bieden totaal geen waarde aan je lezers en niemand zal zich verrijkt voelen na het lezen ervan. Die informatie is juist de reden dat veel mensen een hekel hebben gekregen aan nieuwsbrieven. Mijd ze daarom!

Het is leuk om in te haken op onderwerpen uit het nieuws, maar doe dat op social media. Schrijf bij een spraakmakende fusie in het nieuws bijvoorbeeld een korte inleiding en link naar je blogartikel over fusies. Houd vaktijdschriften, TED-talks, blogs van anderen, fora, social media en infographics bij voor onderwerpen. Kijk wat trending is op Twitter. Je blog zelf is tijdlozer dan het nieuws van de dag.

Afgezien van zakelijke ontwikkelingen op je vakgebied waarvan je jouw doelgroep op de hoogte wilt houden, hoeft je blog niet echt actueel te zijn. De vakkennis van je consultants is juist waardevol omdat die zich in de loop der jaren heeft verdiept.

Weinig vakgebieden veranderen zo snel dat je elke week nieuwe ontwikkelingen kunt benoemen. Vaker zul je een heel relevant voorbeeld van zeven jaar geleden kunnen noemen. Het gaat er dus om dat het relevant is voor je doelgroep, niet dat het vandaag in het nieuws is.

24 tips voor blogonderwerpen

Ik was begonnen met 12 tips voor 12 blogonderwerpen; voor elke maand één. Maar al schrijvende kwam ik op deze lijst van 24. Niet elke tip is voor iedereen toepasbaar, maar je moet er in elk geval een jaar mee vooruit kunnen.

workshop over blogonderwerpen
  1. Neem overal een opschrijfboekje mee naartoe en schrijf daarin elk idee voor een blogonderwerp dat je invalt.
  2. Verzamel buitenlandse blogs en vat er een paar samen. Geef er je eigen mening en ervaring bij en verwijs ernaar. Ga in geen geval kopiëren of letterlijk vertalen, want Google stuurt je naar de krochten van de Vierde Pagina, waar niemand ooit kijkt.
  3. Zoek tips op een bepaald deelonderwerp met je zoekmachine en zet ze op een rijtje met je eigen commentaar erbij.
  4. Beschrijf het belangrijkste inzicht dat jij kreeg over jouw vakgebied.
  5. Pak je leukste leerboek uit je opleiding of een vaktijdschrift en leg de basis ervan uit aan je lezers. Vertel waar het over gaat in je eigen woorden, voeg daar je eigen mening en ervaring aan toe. Vermijd vaktaal.
  6. Schrijf over de drie grootste fouten die je zelf hebt gemaakt en hoe je het nu doet.
  7. Blog over klantcases; projecten die je bureau voor je klanten heeft uitgevoerd. Beschrijf ze vanuit het perspectief van de klant en zet je klant centraal.
  8. Misschien heb je zelf in de schoenen van je klant gestaan. Hoewel ik klantcases sterker vind, kun je het in dat geval zeker ook over je eigen ervaringen hebben. Zolang er maar een waardevolle boodschap voor je doelgroep in zit.
  9. Beschrijf een controverse in je vakgebied en geef je eigen, onderbouwde visie erop. Je eigen visie mag ook neutraal zijn.
  10. Schrijf een recensie van een net uitgekomen vakboek – dan houd je meteen je eigen vakliteratuur bij.
  11. Leg in een stappenplan uit wat jouw aanpak is.
  12. Geef je volgers stof tot nadenken met een bijzondere invalshoek. Bijvoorbeeld: beste boardroom, weet je hoe zo’n bedrijfsverandering aankomt op de werkvloer?
  13. Ga uitgebreid in op een reactie op een eerder blogartikel. Dat mag ook een mondelinge reactie zijn en de persoon die reageerde hoef je niet te noemen.
  14. Gebruik een metafoor om vaktheorie uit te leggen.
  15. Som argumenten op om een belangrijke keuze te maken voor je doelgroep: gedraag je als deskundige, vertel hoeveel tijd, geld of energie jouw voorkeur oplevert, wat de beste kwaliteit is, kortom een verhaal van enerzijds, anderzijds.
  16. Schrijf een review van een inspirerende film met analogie naar je eigen vakgebied.
  17. Schrijf een verslag van een sessie, bijeenkomst, project, seminar of lezing van jezelf of een inspirerend spreker.
  18. Bied een lijst van boeken die je je doelgroep aanbeveelt en vertel er natuurlijk bij waarom.
  19. Leg precies uit hoe een (onderdeel van een) programma, werkmethode of app werkt dat je je doelgroep wilt aanbevelen. Als je bijvoorbeeld met Insights werkt, heb je al vier blogonderwerpen, namelijk de vier kleuren.
  20. Geef een fysieke of praktische oefening die je vaak toepast in workshops, projecten of lezingen. Eventueel met video.
  21. Heeft je bureau zich verbonden aan een goed doel dat een relatie heeft met je vakgebied of ten minste een metafoor daarvoor kan bieden? Beschrijf dit.
  22. Schrijf een toekomstverhaal met als insteek ‘wat als’. Bijvoorbeeld: ‘wat als we over tien jaar geen leidinggevenden meer hebben.’ Je kunt verschillende toekomstscenario’s uitwerken. Voorwaarde is dat je doelgroep er géén invloed op heeft; ze kunnen er dus zomaar mee geconfronteerd worden. Vertel per scenario hoe jij erop zou reageren. Elk scenario krijgt een apart artikel.
  23. Lijstjes zijn altijd goede blogonderwerpen: de 10 beste, 3 stappen om, 12 tips, 20 dingen die je moet weten over…, 25 tips, 7 manieren, 5 goede gewoontes of juist 5 slechte gewoontes, 18 oplossingen of 20 apps, 10 fouten die je doelgroep ‘altijd’ maakt.
  24. Leg uit hoe je doelgroep zich het beste kan voorbereiden op een project dat jouw bureau begeleidt.

15 blogonderwerpen die (bijna) geen tijd kost

Bloggen kost tijd. Niet alleen duurt het minimaal een paar maanden voor de eerste effecten, ook het schrijven van de artikelen kost tijd en voor sommigen echt veel inspanning.

gesprek over blogonderwerpen

Wil je het bloggen uitbesteden? Prima, maar besteed nooit de inhoud uit. Je kunt een klant laten interviewen zo lang het over jouw dienst gaat en je kunt jezelf laten interviewen om een klantvraag te beantwoorden. Maar laat nooit – nooit – nooit een of andere blogger, hoe populair of briljant ook, een blog in elkaar flansen door wat bij elkaar te googelen. Want dat gaat niet over jouw dienst, je onderscheidt je er niet mee en het leidt dus nooit tot conversie naar een opdracht voor jouw bureau.

Een uitzondering zijn gastblogs, maar wees daar spaarzaam mee. Vaak is het interessant om dan voor die persoon ook een gastblog te (laten) schrijven, want zo bereik je weer nieuwe lezers.

Gelukkig kun je een groot deel van het bloggen wel uitbesteden:

  1. Laat jezelf en je consultants interviewen. Vergeet niet dat veel stafleden ook waardevolle informatie hebben. Het enige criterium is dat de artikelen daadwerkelijk waarde voor je doelgroep bevatten.
  2. Laat je klanten interviewen over projecten. Informeer die klant vooraf wel dat ze benaderd wordt door een interviewer.
  3. Laat je aantekeningen van een seminar of zakenreis samenvatten.
  4. Laat uittreksels maken uit je boek en laat ze omschrijven naar blogartikelen – niet alles is geschikt voor blogonderwerpen.
  5. Laat iemand een verslag maken van je lezing. Of neem een workshop of lezing op op video en laat die editen tot een vlog. Geluidopnames, al dan niet met beeld, kunnen heel aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en functioneren daarom goed als blog. Alleen Google weet er nog niet zo goed raad mee, dus als je wilt scoren op zoekmachines, voeg er dan de uitgewerkte tekst aan toe. Al dan niet in de vorm van een samenvatting. Overigens kijken steeds meer mensen video’s zonder geluid – zorg daarom altijd voor ondertiteling, ook als het Nederlandstalig is.
  6. Laat artikelen samenvatten die jij of je consultants ooit hebt geschreven.
  7. Laat artikelen over je vakgebied samenvatten. Zorg dan wel dat je een invalshoek gebruikt of commentaar geeft dat specifiek voor jouw bureau is. Al is het maar één alinea.
  8. Laat een projectverslag van een adviseur of een projectevaluatie door een klant omschrijven naar een blogartikel. Een enkele kritische noot van je klant maakt de evaluatie waardevoller en authentieker. Je kunt eraan toevoegen wat je als bureau gedaan hebt om dit in de toekomst te ondervangen.
  9. Stel een aantal vaste vragen aan je klanten of mensen die je graag als klant zou hebben. Laat ze per mail beantwoorden. Laat het bewerken tot een blogartikel. Hoe persoonlijker de benadering, hoe meer kans dat je antwoord krijgt. Een slag groter is het bovengenoemde onderzoek. Dat kun je natuurlijk ook (deels) uitbesteden.
  10. Laat oude blogartikelen pimpen.
  11. Kijk naar de nieuwsbrieven die je zelf krijgt of websites die je volgt over je vakgebied, kies er drie artikelen uit die bij elkaar horen en bedenk er zelf één controversiële gedachte over. Laat daar een artikel van schrijven.
  12. Leg thuis of aan vrienden (geen vakgenoten!) uit wat je nou eigenlijk doet, liefst in het bijzijn van eigenwijze pubers en neem dat op. Dan weet je zeker je geen vaktaal gebruikt. Laat dat uitwerken en plaats het op je blog.
  13. Laat een infographic maken van een kenmerkende tool, stappenplan of checklist van jouw bedrijf. Vertel erbij wat je ziet en laat dat uitschrijven.
  14. Nodig een wetenschapper, goeroe of internationaal gerespecteerde vakgenoot uit een gastblog te schrijven. Idealiter komt jouw relatie met deze persoon daar in voor.
  15. Nodig iemand met dezelfde doelgroep als jouw bureau uit om een gastblog te schrijven.

Alle content die je plaatst op je website straalt op jou en je bureau af. Dat is namelijk de reden voor je blog. Zorg daarom wel dat één persoon de eindredactie in handen heeft en de teksten ook checkt op wat je als bureau wilt uitstralen. Als dat geen eigen medewerker is, is een grondige persoonlijke debriefing noodzakelijk.

Vind je het toch lastig om blogonderwerpen te vinden?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.