Blogplan: een jaarplan voor je blog

Spontaan bellende nieuwe klanten krijg je alleen met een blog als je het gestaag opbouwt. Het gaat namelijk om vertrouwen – niet alleen in wat jij kunt met je bureau, maar ook vertrouwen in je oplevering. En elke maand op tijd een mailing met een link naar een nieuw blogartikel geeft dat eerste vertrouwen. Maak daarom een blogplan. Nu is daar het perfecte moment voor.

Leestijd: 12 minuten

Een blogplan ondersteunt systematisch en regelmatig communiceren. Het levert meer continuïteit en kwaliteit. Tegelijk levert het samenhang in je blog en je website op én kun je evenwichtig afwisselen in zowel onderwerpen als lengte. En dat is wat je nodig hebt om onder de aandacht te blijven bij je klanten en aandacht te trekken van nieuwe potentiële klanten. Overigens is je blogplan natuurlijk onderdeel van het complete stappenplan voor je website.

Doorlopende planning

Lees je dit blogartikel halverwege het jaar? Dan is dit ook het perfecte moment. Een blogplan begint namelijk niet op 1 januari. Het begint vandaag. Je wilt er immers niet in je kerstvakantie nog aan beginnen, tussen het kerstdiner en de oliebollen.

Een blogplan is namelijk een voortschrijdende planning, waarin de eerste maanden zijn uitgewerkt en de latere maanden alleen in de grondverf staan. De eerstkomende drie maanden heb je uitgewerkt, de negen maanden erna heb je globaal je onderwerpen en zoekwoorden bepaald. En elke maand schuift je blogplan een maand op.

Een blogplan voor je marketing

In mijn marketingstrategie pleit ik voor één marketingdoel: je doelgroep neemt contact op. Voor een adviesbureau heb je niet meer nodig. Misschien geef je trainingen en dan wil je dat mensen zich inschrijven voor je training. Vervang dan ‘contact’ door ‘inschrijven’. Het principe blijft hetzelfde. Je wilt dat je doelgroep je blog leest, of ze daar nou opkomen via je mailing, social media of een zoekmachine. Als je bovendien boeken schrijft, kun je erin verwijzen naar je blog en als je klanten bezoekt, verwijs je er ook naar. Bijvoorbeeld op je visitekaartje of iets anders waarop je het internetadres van je blog kunt printen.

je blogplan is onderdeel van je marketingstrategie

Waarom inspiratie niet komt

Voor je blog heb je geen inspiratie nodig, geen afgerond project en al helemaal geen nieuwtjes. Voor je blog heb je vooral een blogplan nodig. Zodat je je volgers elke maand met een goed blogartikel kunt boeien en binden. Ga dat in 2020 nou eens goed aanpakken!

Inspiratie bestaat, maar alleen als ze je werkend vindt. Pas als je begint met iets, vouwt het pad zich voor je uit. Creatief schrijven werkt het beste als je gewoon maar wat begint te schrijven. ‘Ik heb geen idee wat ik moet schrijven’ voldoet prima. En dat honderd keer, of duizend. Net zo lang tot je iets waardevols schrijft. Ga dus niet zitten wachten tot die inspiratie komt, want dan komt ze juist niet.

Zijn er ook dagen dat je niets op je project doet omdat je geen inspiratie hebt? Heb je ooit een winkel gesloten gezien bij gebrek aan inspiratie? Heb je wel eens een lege bladzijde in de krant gevonden omdat de journalist geen inspiratie had? Dan maak je maar inspiratie.

Onderwerpen voor je blogplan

Maar het is natuurlijk onzin. Je hebt helemaal geen inspiratie nodig. En een blogartikel voor je adviesbureau is niet zomaar creatief schrijven. Het moet ergens over gaan. En dat maakt het alleen maar gemakkelijker. Schrijf alleen over wat er al is: je kennis, je projecten, je portfolio. Beter nog geef je gewoon antwoord op de vragen die je doelgroep stelt.

Overigens, een blogplan geeft je juist de ruimte om te schrijven waarover je op dat moment ‘inspiratie’ hebt. Heb je je hoofdonderwerpen afwisselend gepland, maar heb je ineens inspiratie of vijf artikelen over één onderwerp te schrijven? Schrijf ze dan lekker wanneer je er zin in hebt en plan ze in op het moment dat ze in je blogplan staan.

Bepaal thema’s, onderwerpen en zoekwoorden

Misschien staat dit jaar in het licht van een bepaald thema. Dat hoef je niet te forceren, maar als het zich aandient, kun je het gemakkelijk ook toepassen in je blog.

Als je website is opgebouwd uit een aantal categorieën of productgroepen, gebruik deze indeling dan ook voor je blog. En ga eens turven: zijn je blogartikelen een enigszins evenredig verdeeld over de categorieën?

Blog je wekelijks of nog vaker, dan kun je een vaste rubriek overwegen. Pas wel je nieuwsbrief aan als je zoveel blogt: zorg dat mensen hooguit wekelijks een nieuwsbrief ontvangen. Combineer dan verschillende artikelen in één mailing of diversificeer per categorie – zodat mensen bijvoorbeeld alleen een mailing krijgen als er een artikel van die categorie verschijnt.

Jouw onderwerpen of die van je doelgroep?

Jij wilt bepaalde onderwerpen onder de aandacht brengen, je wilt je bureau profileren met bepaalde thema’s en je wilt op bepaalde zoekwoorden gevonden worden. Maar door wie? Precies, door je doelgroep. Dus kies vooral een onderwerp dat je doelgroep interessant vindt. En weet: assumption is the mother of all fuck-ups. Dus onderzoek het altijd, ook al denk je precies te weten wat je doelgroep interesseert.

Vul het jaarplan verder in voor elke maand met de onderwerpen die je wilt behandelen:

  • Kies onderwerpen waarmee je bureau zich onderscheidt en die je bedrijfsfilosofie onderstrepen.
  • Doe dit in samenspraak met je SEO-specialist, want hierop wil je gevonden worden.
  • Gebruik voorbeelden van succesvolle projecten. Die hoeven niet afgerond te zijn – het gaat niet om een overzicht van een project, maar juist om concrete aspecten ervan die binnen een dag of een week kunnen plaatsvinden. Zoom juist zo ver mogelijk in en zet alle zintuigen in.

Timing van onderwerpen voor je blogplan

Begin met alle belangrijke data voor jouw bedrijf. Een nieuw pand heeft bij de meeste bureaus echter geen invloed op je diensten. Het gaat dus om informatie die iets betekent voor je doelgroep, zoals een scan waar je een licentie voor verwacht te verwerven of een boek dat je schrijft. Denk ook aan de datum van een congres of de releasedatum van een belangrijk product. Werk toe naar evenementen met vooraf artikelen over het betreffende onderwerp, een concrete oproep tot inschrijving en sluit de serie af met een inhoudelijk verslag of samenvatting van het evenement. 

Twijfel je of je eens of twee keer per maand een blog moet plaatsen? Begin met eens per maand. Veel minder werkt niet, maar met eens per maand houd je contact en blijf je enigszins top of mind. Het gevaar van vaker bloggen is dat er de klad in komt en dat je na de zomer helemaal niet meer blogt. Schrijft je team meer artikelen dan twaalf in een jaar? Overweeg dan het jaar erop vaker te bloggen.

Prik een vaste weekdag en kies bijvoorbeeld de eerste dinsdag van de maand om 6 uur ‘s morgens. Zelf blog ik twee keer per maand, ook in de zomer en de kerstvakantie, hoewel een post op eerste kerstdag of nieuwjaar niet ideaal is. Er zijn bureaus die daarom maar tien blogartikelen per jaar plannen, maar dat vind ik net te weinig. Ik zou het artikel dan een week eerder of later plaatsen. Een vaste weekdag helpt wel erg voor de herkenbaarheid en kies dan ook een vast tijdstip. 

Actualiteit in je blogplan

Moet je met een blog inspelen op de actualiteit? Voor een adviesbureau niet, vind ik. Je kunt in je nieuwsbrief mensen een goed nieuwjaar wensen of een fijne zomer, maar houd het daarbij. Ja, ik schrijf een blog over je blogplan in januari – hoewel de maand al halverwege is als je dit via de nieuwsbrief leest en een blogplan het hele jaar door relevant is. En een klant van mij heb ik geïnterviewd over een uitgebreide analyse van een boek dat in zijn branche net is uitgekomen. Hoewel één of twee maanden later geen enkel probleem is.

Een jurist schrijft over nieuwe wetgeving en een belastingadviseur over nieuwe belastingregels, dat spreekt voor zich en dat kan. Maar ook twee jaar na de invoering daarvan blijven die artikelen relevant. Zo niet, dan moet je ze verwijderen.

Waak echter voor artikelen die een maand later niet relevant meer zijn. Wil je schrijven over een specifieke keten die op dit moment op omvallen staat, een enorme dip of top in de beurs of iets anders wat echt tijdgebonden is? Schrijf dan een artikel op LinkedIn. Je blog is een verzameling artikelen die min of meer tijdloos zijn en enige jaren waardevol blijven.

Elementen van je blogplan

Die planning is niet in beton gegoten, maar geeft je grip. Op die manier kun je het schrijven van de kennis die je wilt delen verdelen over het jaar. Je kunt vooruitwerken en je hebt geen last van stress op het laatste moment. Mocht er iets tussenkomen, dan kun je de planning altijd nog aanpassen. Met een blogplan kun je terugrekenen om geen enkele stap voor een blogartikel over te slaan:

  • specifiek onderwerp kiezen, al dan niet binnen een bepaalde categorie,
  • verzamelen van input,
  • interview houden,
  • schrijven,
  • redigeren,
  • fact checken,
  • feedback vragen van geïnterviewde,
  • afstemmen met andere artikelen, eventueel door een eindverantwoordelijke,
  • optimaliseren voor zoekmachines,
  • een laatste redactieslag,
  • titel en intro schrijven,
  • beeld erbij zoeken,
  • plaatsen op je website en
  • delen met de nieuwsbrief en op social media.

Overigens hoeft het niet noodzakelijk in deze volgorde. Zelf schrijf ik soms eerst, voordat ik de feiten erbij zoek. Gewoon omdat de behoefte aan bepaalde feiten zich pas tijdens het schrijven aandienen. Maar een andere keer gaat het andersom, dan schrijf ik een artikel op basis van bepaalde feiten.

Je kunt een speciale planningstool gebruiken voor je blogplan, maar een Excelletje voldoet prima. Misschien zet je het zelfs liever op papier of in je agenda. Of ga lekker scrummen. Voor sommige klanten maak ik een gelikte Excelsheet, alleen maar omdat een mooie planning leuker is om aan de muur te hangen en een planning aan de muur blijft meer onder de aandacht. Maar maak het vooral niet te ingewikkeld.

Een blogplan voor nieuwe volgers

Als je een tijdje blogt, ontstaat er een serie artikelen die eigenlijk je hele doelgroep zou moeten kennen, voordat ze je verder leren kennen. Die artikelen vertegenwoordigen de basis van je bedrijfsfilosofie en tonen de breedte van je projecten. Overweeg om nieuwe volgers eerst deze serie toe te sturen, voordat ze inhaken bij het blogplan.

Kijk terug en kijk vooruit

Kijk elk jaar terug om te bepalen welk blogartikel het beste heeft gescoord. Dat is een combinatie van de mailings die het vaakst zijn geopend, de links die daarin het vaakst zijn aangeklikt, de links naar je website in de posts op social media die het vaakst zijn aangeklikt en de zoekwoorden die het meest naar je website hebben geleid. In de loop der jaren wordt duidelijk welke artikelen over welke onderwerpen beter scoren en welke minder.  

Het belangrijkste is natuurlijk het artikel dat tot het meeste contact of de meeste inschrijvingen heeft geleid. Overleg met je webbouwer hoe je dit kunt volgen. Helaas is het altijd een combinatie van heel veel factoren, zodat je ook je intuïtie moet laten spreken en niet in de laatste plaats je eigen voorkeur. Schrijf je over onderwerpen waarover je echt heel enthousiast bent, dan wil je immers het liefst mensen aanspreken die die onderwerpen eveneens belangrijk vinden.

Één opmerking: ken jij je volgers voldoende? Zijn het ook de mensen uit je doelgroep? Of klikken er bijvoorbeeld vooral studenten, concurrenten of je eigen mensen op de links? Als je dit niet kunt achterhalen, ga dan praten met je webbouwer of doe onderzoek bij je doelgroep.

Complexe combinatie van factoren

Voor een complexe dienst als advies is het echter vaak een langzame opbouw van vertrouwen, in combinatie met top of mind blijven tot op het moment dat iemand je nodig heeft. Dan kan het zijn dat het artikel zelf niet doorslaggevend is, maar het toevallige moment waarop de mail binnenkomt of het zoveelste artikel, waardoor je lezer eindelijk denkt: Nu moet ik toch echt iets aan mijn … doen.

Kortom, de rode loper uit de marketingstrategie. Aarzel niet om het succesvolste artikel opnieuw in te plannen. Mag dat zomaar? Ja, dat mag. Allereerst leest hooguit 10% van de aangeschrevenen je blog en na een paar maanden zijn ze het meeste ervan vergeten. Zet er eventueel bij ‘geheel herziene versie’. Check nog wel even de actualiteit en of alle links nog werken. Voeg links naar nieuwe artikelen toe waar van toepassing.

Belangrijke onderwerpen

Dat geschreven hebbende, heeft dit terugkijken mij toch belangrijke informatie opgeleverd, bijvoorbeeld dat mijn doelgroep erg lange artikelen op prijs stelt, zoals het artikel over nieuwsbrieven. Als je het helemaal goed wilt doen, doe je eens in de zoveel jaar ook nog eens een uitgebreid onderzoek naar je doelgroep, zoals ik heb beschreven in het rapport Nu Moet Je Toch Echt Iets Aan Je Website Doen.

Mijn succesvolste blogartikelen

Vorig jaar was ik maar half op social media aanwezig, maar mijn blog en mailings heb ik trouw onderhouden. De meest geopende mailing was de mailing over de nieuwsbrief met 38,8%. Met een klikpercentage van 9,6% staat die ook op 2 van meest doorgeklikte mailings. Op de tweede plaats staat mijn mailing over het recept van Arie, die nog net in de top-5 van de meest aangeklikte mailings staat: 7,8%.

De meest aangeklikte link in een mailing was naar 10 Quick Wins voor je website: 11,4%. Hoewel die helemaal niet zo vaak geopend is – 31,7%. Dus mijn inschatting is:

  • ‘Alles wat ik weet van X’ is interessant en dan mag het best een lang artikel zijn.
  • Nieuwsbrieven zijn interessant
  • Het recept voor een goed blogartikel blijft interessant en het is waarmee ik mij onderscheid
  • Quick wins die weinig tijd kosten scoren – kennelijk heeft een groot deel van mijn doelgroep tijdgebrek. Wie niet?

Opschonen van je lijst

Maak je intussen niet heel erg druk om de percentages, want alles is relatief. Om mijn mailings zuiver te houden en de klikpercentages hoog, kijk ik jaarlijks naar de adressen die het hele jaar geen enkele mailing hebben geopend. Deze mensen behoren kennelijk niet tot de doelgroep van mijn mailing. Wat niet wil zeggen dat ze helemaal niet in mijn diensten geïnteresseerd zijn. Ik weet dat het soms genoeg is dat ze weten dat ik regelmatig mail. Maar wie mijn mail helemaal nooit opent- dat zijn er jaarlijks maar een stuk of vijf – die is echt niet geïnteresseerd en die verwijder ik van de lijst.

Schrijven

schrijven voor je blogplan

Natuurlijk kun je een tekstschrijver inhuren, maar zorg altijd dat de input van jou, je bureau of je klanten komt. Wat bijzonder helpt om de diversiteit van je bureau te tonen en de breedte van je projecten en vaardigheden, is om je consultants zelf te laten bloggen. Ik heb al eens een paar tips gegeven om hen daarvoor te motiveren. Als je dat doet, kun je een dag plannen waarop je met zijn allen samen gaat schrijven. Het kan geen kwaad er zelf als marketeer, webmaster en directeur bij te gaan zitten want goed voorbeeld doet goed volgen. 

Delen op social media en per nieuwsbrief

Op zo’n bijeenkomst kun je meteen onderling afstemmen hoe je eenheid je wilt uitstralen. Bespreek dan ook hoe je met social media omgaat. In elk geval groeit het aantal volgers op LinkedIn gestaag als je medewerkers de posts op het bedrijfsprofiel delen, is mijn ervaring.

Over de nieuwsbrief heb ik dus al uitgebreid geschreven. Hier zitten natuurlijk bestaande klanten tussen, maar vergis je niet: veel klanten kennen maar een gedeelte van je portfolio. Slechts een enkeling weet wat je allemaal kunt en wie je allemaal in dienst hebt met welke kennis en kunde. Juist met een blog kun je dat heel subtiel laten zien zonder reclame te maken.

Met social media kom je bovendien onder de aandacht bij een groep die je zelf niet direct kent.

Wanneer plan je de publicatie op je site?

Je kunt artikelen heel goed plannen op je website. Zet de verschijningsdatum op één dag vóór het versturen van de bijbehorende nieuwsbrief.

Die hele dag verschil kies ik, omdat ik mij één keer vergist heb met AM en PM en daardoor verwees naar een ongepubliceerd artikel. Niet alleen een gemiste kans om mijn volgers een superinteressant artikel te laten lezen, maar vooral een deuk in hun vertrouwen. Met een publicatiedatum van een dag voor de mailing, gaat dat niet mis.

Wanneer deel je op social media?

Posts op social media met een link naar een artikel plaats ik altijd ruim na de mailing. Ik wil niet dat mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief vrijwel tegelijk met de neiuwsbrief het artikel op social media kunnen tegenkomen. Social media is echter heel geschikt om je maandelijkse artikelen wekelijks te delen. Juist omdat posts per definitie niet allemaal zichtbaar zijn voor al je contact op social media, kun je ze hier rouleren. Hoe meer verschillende artikelen je hebt, hoe minder dat stoort.

Dit kun je natuurlijk heel gemakkelijk vooruit plannen in een Excelletje of met een planningstool. Dit heeft echter wel het risico dat je een post plant die naar een blogartikel verwijst dat je inmiddels verwijderd hebt. Of je hebt de url aangepast – sowieso niet handig in verband met interne links. Of het is een post die op volkomen onverwachte wijze ineens heel ongepast is door een actualiteit.

Delen en laten delen

Helemaal mooi is het, als een lezer zo enthousiast is over je artikel, dat die het zelf wil delen. Zorg daarom voor deelknoppen onderaan elk artikel om dit maximaal te faciliteren. Het is een kleine moeite, er zijn gratis plug-ins voor op WordPress – ik gebruik Sassy Social Share – en je hoeft het maar één keer in te stellen. maar dit kan net het verschil maken om in een heel nieuwe groep onder de aandacht te komen.

Missers in je blogplan

Zo kan ik me voorstellen dat je een succesvol traject hebt gedaan bij een groot bedrijf dat net failliet is gegaan – natuurlijk niet door jouw toedoen. Of je gebruikt ergens een metafoor van casting bij een film voor recruiters en je hebt daarbij Harvey Weinstein genoemd. Dat dat artikel nog op je website staat, zal je niet snel kwalijk genomen worden – eens per jaar al je artikelen nakijken is echt voldoende. Maar een post op social media op het verkeerde moment kan heel pijnlijk zijn. Plan daarom social media niet te ver vooruit en alleen direct nadat je al je blogartikelen zelf nog eens goed hebt doorgenomen op actualiteit en bijvoorbeeld niet-werkende links.

Planningtools voor je blogplan

Beeld op social media komt over het algemeen goed mee, als je het op je website goed hebt ingericht. Check dit wel, vooral als je een planningstool gebruikt om posts op social media te plannen. Daarnaast zijn er geruchten dat eigen planningstools de voorkeur hebben en dat Facebook posts die via bijvoorbeeld Hootsuite binnenkomen minder vaak plaatst. Ik heb dat niet kunnen controleren, maar ik plan Facebookposts via Facebook in, Twitterposts via Tweetdeck en LinkedIn met de hand.

Dit verandert echter voortdurend en de ideale planningtools veranderen ook regelmatig. Ik zoek het graag voor je uit wat op dit moment in jouw situatie de ideale tool is.

Wil je hulp bij je blogplan?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “Blogplan: een jaarplan voor je blog”