Structurele online marketing: de inventarisatie

“Waar begin je met je structurele online marketing, zoals je website en social media? Wat is een goede structurele aanpak om je diensten te verkopen? ” vroegen mensen in mijn onderzoek naar online communicatie van adviesbureaus. Hier een stappenplan met heel veel links naar andere artikelen, dus heel veel onderliggende informatie.

Leestijd: 5 minuten

Inventariseer eerst eens je structurele online marketing: wat heb je al aan websites en socialmediaprofielen: wat heb je al? Of misschien heb je al eens nagedacht over je doelgroep, een recent uitgewerkt bedrijfsplan, een aanzet voor een marketingplan of begin je net en heb je een fantastische dienst die je wilt aanbieden? Maak een inventarisatie van alle bouwstenen. Hieronder een lijst om af te vinken.

structurele online marketing

1.    Google

Googel je naam. Het is de basis van je structurele online marketing, of je dat leuk vindt of niet. Wat komt er boven? Ik heb jarenlang een foto van een andere Caroline van Wijk gevonden als ik mijn naam googelde. De toevoeging van de ‘D.’ voor mijn tweede naam maakte niet uit. Uiteindelijk heb ik Google ervan overtuigd dat zij en ik twee verschillende mensen zijn.

Zoekresultaten structurele online marketing

Natuurlijk kan het zijn dat je niet bovenaan staat als jij jezelf googelt – daar kun je alleen verandering in aanbrengen door online heel actief te worden, je website technisch te optimaliseren en je naam als zoekwoord goed in te zetten. En dan nog is het afhankelijk van wat anderen doen – als je zoals ik de pech hebt dat je veel naamgenotes hebt, kunnen die hetzelfde doen en er kan er maar één bovenaan staan. Dus je score in zoekresultaten is bepaald geen recht. Maar als er dus fouten in staan, is Google bereid om het aan te passen, mits je dat kunt bewijzen.

Overigens past Google de zoekresultaten voor iedereen aan op basis van je eerdere zoekgedrag, of je dat leuk vindt of niet. Wil je dus zien wat de neutrale zoekresultaten zijn, log je dan overal uit en verwijder alle cookies.

O, en laat je vooral niet gek maken. Bovenaan staan in Google moet geen doel op zich worden.

Google als social media

Naast een zoekmachine is Google ook een vorm van social media, waarop je klanten je sterren en reviews kunnen geven, onmiddellijk kunnen zien waar je hoofdkantoor staat en wat je openingstijden zijn. Er zijn zelfs posts, die Google updates noemt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Google deze posts hoger waardeert dan posts op bijvoorbeeld LinkedIn.

Kijk maar eens wat er verschijnt als je je bedrijfsnaam en eventuele oude bedrijfsnamen googelt. Dan weet je meteen wie er nog meer onder die naam opereren. Dat kan wel eens erg ongewenst zijn in een branche waarmee je totaal niet geassocieerd wilt worden. Ik noem geen namen, maar een klant van mij kwam erachter dat een bedrijf met dezelfde naam in een – zeg maar heel andere branche opereert. Niet echt een branche waarmee ze geassocieerd willen worden. Dus check het nu snel zelf!

2.   De kern van je structurele online marketing: je eigen websites

Bestaande websites

Veel bureaus hebben nog een slapende website van een vorig bedrijf of een vorige bedrijfsnaam. Als je daar nog toegang toe hebt, laat die website dan doorverwijzen naar je actieve website. Zorg dus dat bezoekers automatisch op je nieuwe website terechtkomen als ze het adres van je oude website intypen.

Soms is het een bewust onderdeel van je marketing om verschillende websites te onderhouden. Zorg in dat geval dat ze naar elkaar verwijzen. Maar zorg vooral dat al je websites goed onderhouden zijn. Run bijvoorbeeld minstens eens per maand updates en check regelmatig alle (ja, alle) links, knoppen en contactformulieren. Ook deze tijd heeft maanden zonder functionerend inschrijfformulier bestaan, moet ik tot mijn schande erkennen. Maar nu werkt het weer.

Nieuwe websites

Begin je met een nieuwe bureaunaam, kies dan een url met .nl en overweeg ook andere extensies te reserveren, zoals .nu, .net, .org, .com en .eu.  Opereer je in heel Europa of zelfs wereldwijd, kies dan in elk geval .eu, respectievelijk .com. Al was het maar opdat niet een of ander seksbedrijf onder jouw naam met een andere extentie kan werken. Vaak zijn extra urls niet duur en het is raar als iemand met een zelfde soort naam heel iets anders aanbiedt op een websitenaam die erg lijkt op de jouwe.

Sommige bedrijven reserveren zelfs hun bedrijfsnaam inclusief veel voorkomende typfouten, want gehaaide marketeers willen zo nog wel eens nietsvermoedende klanten op het verkeerde spoor zetten. Maar dat is misschien meer iets voor Bul.com. Ik bedoel, Bol.com.

Overweeg bovendien een websitenaam met je eigen naam voluit te reserveren.

Misschien ben je nog niet begonnen, maar heb je wel al een url gereserveerd. Overweeg dan om tenminste één pagina aan te maken met je naam, contactgegevens en een link naar actieve en relevante socialmediaprofielen. Alles beter dan ‘onder construction’ of zelfs alleen maar de opmerking dat deze pagina gereserveerd is met het logo van je provider.

De content van je structurele online marketing staat in je blog

Structurele online marketing is alleen mogelijk met goede content. Content plaats je op je blog om het van daaruit te delen met een nieuwsbrief en social media. Maak daartoe een goed blogplan als onderdeel van de rode op je website.

3.    Websites van anderen

Misschien blog je voor andere websites namens jezelf of je bureau (ik vind daar wat van, zie de link). Of misschien verwijzen andere websites van bedrijven waar je mee samenwerkt naar jouw bureau. Dat kan heel waardevol zijn. Houd daar een lijst van bij en zorg dat de informatie actueel is en uiteraard dat ze naar de juiste website verwijzen. Misschien wil je hier een aparte pagina voor aanmaken, zodat klanten die via een bepaalde partner binnenkomen, specifieke informatie krijgen die hen aanspreekt.

4.   Social media

Inventariseer waar je allemaal socialmediaprofielen hebt van jezelf, zakelijk en privé, van je bedrijf en eventueel voormalige bedrijven. Adviseer je collega’s dit ook te doen. Slapende profielen doen afbreuk aan je professionele uitstraling, verwijder die dus.

Social media

Als je een bedrijfsprofiel op social media hebt, wijs dan alle medewerkers van je bureau erop, zodat ze daarnaar verwijzen als ze op hetzelfde platform een profiel hebben. Dit schreef ik eerder over LinkedIn: https://www.clinecommunicatie.nl/linkedin-is-zinloos-zonder-blog/

Voor het gebruik van social media schreef ik dit artikel: https://www.clinecommunicatie.nl/hoe-zet-je-social-media-in-voor-je-adviesbureau-een-snelle-checklist/

Hier beantwoord ik vragen die ik tijdens mijn onderzoek kreeg over social media: https://www.clinecommunicatie.nl/social-media-voor-je-blog-inzetten/

Medewerkers

Het is handig om te weten op welke social media je medewerkers actief zijn, maar geef ze de ruimte om privé te doen wat ze privé willen doen. Ook hun profielen op LinkedIn zijn privé. Zorg wel dat ze weten waar de bedrijfsprofielen staan en wanneer je daarop post, want als ze relevante artikelen willen delen op hun eigen tijdlijn, is dat heel waardevol. Corinne Keijzer heeft daar een goed artikel over geschreven.

Actualiteit

Er zijn veel mogelijkheden om je social media te automatiseren of om het uit te besteden. Maar soms kan een artikel, de inleiding, een beeld of de kop in het licht van actualiteiten ineens verkeerd overkomen. Albert Heijn moet in de tijd van corona niet ineens reclame gaan maken met de hamsterweken bijvoorbeeld. Ook jij kunt posts voorbereiden waarvan je onmogelijk kunt voorzien hoe die overkomen als er iets onverwachts gebeurt. Dus check je lijst aan klaarstaande posts regelmatig. Voor een adviesbureau met een paar medewerkers is één of twee posts per week voldoende. Desnoods eens per dag, en die kun je het beste met de hand plaatsen.

5.    Overig

Wikipedia is misschien wel een van de strengste websites om content op te plaatsen, maar het kan een heel interessante aanvulling van je online marketing zijn. Als je ab-so-luut geen reclame maakt voor je eigen bureau, kun je op Wikipedia begrippen uitleggen van je methodiek. Zo zijn er al pagina’s over spiral dynamics, lean, agile en scrum. Ook kan een oprichter van het bedrijf soms Wikipedia-waardig zijn. Mijn opa werd erdoor in elk geval vindbaar: https://www.clinecommunicatie.nl/online-vindbaar-worden-voor-zakelijke-dienstverleners/

6.   Hardcopy ook onderdeel van structurele online marketing

Check je visitekaartjes, folders, banners voor op beurzen, autobelettering, T-shirts en andere plekken waarop je bedrijfsnaam staat. Staan er de juiste gegevens op? Het is zonde, maar gooi ze weg. Achterhaalde gegevens kosten je gewoon klanten. Corrigeer als het mogelijk is en probeer het anders te recyclen.

Heb je ooit een zakelijk boek geschreven? Dit is dan te vinden op diverse boekensites. Een boek in print on demand staat vaak ook op een aparte website. Googel de naam van het boek en kijk hoe het is gepresenteerd. Staat er de juiste link bij? Staat in het boek een juiste link naar je website? Mijn Blogbijbel uit 2013 verwijst in elk geval naar de website blogbijbel.nl die je automatisch op deze website brengt.

Hulp nodig bij het inventariseren? Behoefte aan advies?