Geen tijd om te bloggen? 15 tips

Bloggen kost tijd. Niet alleen duurt het minimaal een paar maanden voor de eerste effecten, ook het schrijven van de artikelen kost tijd en voor sommigen echt veel inspanning. Wat doe je dan als je daar allemaal geen tijd voor hebt? Hier geef ik 15 tips die bijna geen tijd kosten. In een lekker kort artikeltje.

Leestijd: ruim 2 minuten

illustratie bij geen tijd om te bloggen

Wil je bloggen uitbesteden? Prima, maar besteed nooit de inhoud uit. Laat nooit – nooit – nooit een of andere blogger, hoe populair of briljant ook, een blog in elkaar flansen door wat bij elkaar te googelen. Zelfs mij niet. Want dat gaat niet over jouw dienst, je onderscheidt je er niet mee en het leidt dus nooit tot conversie naar een opdracht voor jouw bureau. Het kost misschien geen tijd, maar het levert ook niets op. Of het werkt zelfs tegen je.

15 tips voor als je geen tijd hebt

Gelukkig kun je een groot deel van het bloggen wel uitbesteden:

  1. Laat jezelf en je consultants interviewen. Vergeet niet dat veel stafleden ook waardevolle informatie hebben – je receptionist heeft bijvoorbeeld veel klantcontact. Zorg wel dat de artikelen daadwerkelijk waarde voor je doelgroep bevatten.
  2. Laat je klanten interviewen over projecten die jij hebt uitgevoerd met je bureau. Introduceer de interviewer wel persoonlijk bij je klanten.
  3. Laat je aantekeningen van een seminar of zakenreis samenvatten.
  4. Laat uittreksels maken uit je boek en laat ze omschrijven naar blogartikelen – niet alles is geschikt voor blogonderwerpen en niet in elke vorm.
  5. Laat iemand een verslag maken van je lezing. Of neem een workshop of lezing op op video en laat die editen tot een vlog. Geluidopnames, al dan niet met beeld, kunnen heel aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en functioneren daarom goed als vlog, podcast of uitgeschreven als blog.
  6. Laat artikelen samenvatten die jij of je consultants ooit hebben geschreven voor een vakblad – ervan uitgaande dat ze nog relevant zijn uiteraard.
  7. Laat artikelen over je vakgebied integreren en samenvatten. Geef daarbij in een korte inleiding een invalshoek en sluit af met commentaar dat je bureau onderscheidt.
  8. Laat een projectverslag van een adviseur van je bureau of een projectevaluatie door een klant omschrijven naar een blogartikel. Voeg dan wel ten minste één concreet voorbeeld toe.
  9. Stel een aantal vaste vragen aan je klanten of mensen die je graag als klant zou hebben. Laat ze per mail beantwoorden. Laat het bewerken tot een blogartikel. Hoe persoonlijker de benadering, hoe meer kans dat je antwoord krijgt.
  10. Laat oude blogartikelen pimpen.
  11. Kijk naar de nieuwsbrieven of websites die je volgt over je vakgebied, kies er drie artikelen uit die bij elkaar horen en bedenk er zelf één controversiële gedachte over. Laat daar een artikel van schrijven.
  12. Leg thuis of aan vrienden (geen vakgenoten!) uit wat je nou eigenlijk doet, liefst in het bijzijn van eigenwijze pubers, en neem dat op. Dan weet je zeker dat je geen vaktaal gebruikt.
  13. Laat een infographic maken van een kenmerkende tool, stappenplan of checklist van jouw bedrijf. Vertel erbij wat je ziet en laat dat uitschrijven.
  14. Nodig een wetenschapper, goeroe of internationaal gerespecteerde vakgenoot uit een gastblog te schrijven. Idealiter komt jouw relatie met deze persoon daarin voor.
  15. Nodig iemand met dezelfde doelgroep als jouw bureau uit om een gastblog te schrijven.

Ja, sommige onderdelen kun je door Chat GPT laten uitvoeren. Maar niet alles. Daarom ben ik nog steeds beschikbaar.