Rode loper voor je website

Hoe rol jij de rode loper uit voor je doelgroep met je communicatie online?

Leestijd 2 minuten

Samenvatting

Je site is onderdeel van de rode loper waarover je mensen uitnodigt om contact met jou op te nemen en om uiteindelijk je diensten af te nemen. Daartoe ontwerp je een pad op je site. De drie belangrijkste stappen daarin zijn aandacht trekken, vertrouwen wekken en actie laten ondernemen. Afhankelijk van jouw visie op marketing en verkoop kun je dit pad aanpassen en uitbreiden. Essentieel is dat het nergens doodloopt.

rode loper voor je website

Je rode loper in drie fasen

Om je doelgroep over de rode loper op je site te geleiden maak je gebruik van drie fasen: Aandacht trekken, Vertrouwen wekken en Actie laten ondernemen.

De marketing kent het riedeltje AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) of know, like, trust.

De fasen doorloop je steeds om je doelgroep een volgende stap te laten zetten.

Aandacht trekken

Attention, interest en know vallen onder die eerste fase van Aandacht trekken. Dat doe je op plekken waar je doelgroep al is; je kunt posts delen op social media, mailen naar hun inbox, vindbaar zijn via zoekmachines of links delen met andere websites.

Vertrouwen winnen

Like en trust zijn onderdelen van vertrouwen. Eindeloos veel mensen hebben onderzoek gedaan naar hoe vertrouwen wekt. Het begint altijd met aandacht voor de ander. Zoals Stephen Covey zei: ‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden’. Je gebruikt daarvoor het verhaal van je doelgroep en niet je eigen verhaal. Want mensen herkennen zich graag in de held van het verhaal en als jij zelf optreedt als held spreek je je concurrenten aan in plaats van potentiële klanten.

Desire is het verlangen van je doelgroep, ondereel van hun verhaal.

Activeren

De laatste stap is een actie die je van je doelgroep wilt aansporen. Help je bezoeker met een duidelijke aanwijzing: ‘klik hier’, ‘schrijf het in het reactieveld’, ‘bel mij’. De zogenoemde call to action. Doe je dat niet, dan is je websitebezoeker klaar en vertrekt die van je website zonder iets gedaan te hebben. Hoe langer je bezoeker op je website blijft, al is het maar om een volgend artikel te lezen, hoe beter jouw naam en faam blijven hangen. En als je bezoeker contact opneemt, iets kleins koopt of een e-mailadres achterlaat voor je mailing, heb jij ook de kans om het initiatief te nemen.

Heb je ze naar een volgende stap op je rode loper geleid, dan begint het rijtje weer van voor af aan, maar een stap verder op de rode loper. Uiteindelijk wil je dat je bezoeker contact opneemt, je boek koopt of direct contact met je zoekt.

Wil je contact over jouw rode loper?