Blogsite: wel of niet doen? 7 argumenten tegen & voor

“Zoek je een platform voor je expertise? Wij hebben 300.000 volgers!” stelt blogsite FrankWatching op zijn site. Waarom zou je gebruik maken van zo’n blogsite? Het lijkt zo aantrekkelijk: bloggen op een externe, goed bezochte website. FrankWatching, Multiraedt of LinkedIn. Ik geef je 7 redenen om het niet te doen en 7 om het toch te doen.

Leestijd: 4 minuten

1. Heel veel mensen zien je artikel op een blogsite

Er komen heel veel mensen kijken. Daar hoef jij geen moeite voor te doen, er is een professioneel team actief op social media en daarbuiten en mensen komen overal vandaan naar de blogsite toe. Het is wel een heel brede doelgroep, veel breder dan de opdrachtgevers die je zoekt. Je schiet met hagel en je schiet zelden raak.

2. Veel andere artikelen

Op een blogsite schrijven veel anderen. Dat is goed voor de website: zo wordt die beter gevonden op Google en gebeurt er altijd iets actueels. Maar jouw artikel staat tussen allemaal andere artikelen die ook om aandacht vragen. Artikelen van concurrerende bureaus, maar ook artikelen van journalisten en professionele webschrijvers. Die elkaar in snel tempo opvolgen, minstens dagelijks. Het artikel dat jij plaatst, schuift dus ook snel naar beneden. Je hebt geen invloed op de artikelen van anderen. Die kunnen dus ook dingen schrijven waar jij je helemaal niet in kunt vinden.

3. De blogsite wil zelf aandacht

Een blogwebsite heeft vooral als doel om veel abonnees voor zichzelf te winnen. Vaak wordt jouw artikel geflankeerd door aandachttrekkende reclame en call to actions van de betreffende website. De blogsite heeft een eigen beleid en een eigen huisstijl, waar jij geen invloed op hebt.

4. De blogsite heeft een eindredactie

Op sommige blogsites voeren ze ook nog een eindredactie. Ik hoop dat ze je helpen en je artikel verbeteren en aantrekkelijker maken. Maar daarmee kunnen ze zowel je boodschap veranderen als je links naar je website verwijderen. Check vooraf of dit gebeurt en of je hun werkwijze acceptabel vindt.

5. Duplicate content

Plaats niet een artikel op een blogsite om die vervolgens exact hetzelfde op je eigen website te plaatsen. Ook niet met de opmerking “Dit artikel verscheen eerder in Sprout.” Het is niet dat Google dit afstraft, maar juist een goed bezochte blogsite scoort beter op Google en wekt bovendien meer vertrouwen bij de lezer. Een blogsite komt bovenaan te staan en jouw website een paar treden lager. Waardoor jouw pagina met dezelfde inhoud vrijwel niet gevonden wordt. Het is dus niet raadzaam om een artikel op zoveel mogelijk locaties te plaatsen, maar op de juiste locatie.

Je kunt natuurlijk naast je eigen blog een samenvatting van je visie geven op verschillende locaties en blogsites, steeds met net een wat andere insteek, gespecificeerd voor verschillende blogsites. Bedenk wel dat je pas echt impact hebt als je er blijft bloggen. Of je moet iets plaatsen wat viral gaat – maar waarom dan niet op je eigen website?

6. Bescheiden positie

Je kunt je bureaunaam niet te nadrukkelijk noemen in het artikel; dat mag vaak niet van de blogsite en het lijkt daardoor ook te veel op reclame. Maar je logo ontbreekt bij het artikel. Waar op je website de header en huisstijl voortdurend aan de lezer vertellen van wie het artikel is, heb je op een blogsite vaak alleen de naam van je consultant en met een beetje geluk die van je bureau. Eén keer. Bij FrankWatching staat de consultant met bureau bovenaan en onderaan met een korte bio, vooruit.

7. Over een maand staat je artikel er nog

Je hebt geen invloed op de artikelen op termijn. Als je consultants op een dag bij jouw bureau vertrekken, staat hun artikel er nog, al dan niet met jouw bureaunaam. Ben je het er nog mee eens? Wat als je bureau van signatuur verandert? Wat als je van doelgroep verandert? Wat als je artikel achterhaald is? Op je eigen website kun je artikelen verwijderen, goede artikelen van vertrokken consultants juist houden en oude artikelen opfrissen. Op een blogsite is dat nog maar de vraag.

Wat wil je bereiken?

Uiteindelijk wil je dat potentiële klanten contact opnemen voor een intake. Maar het maakt niet uit hoe mensen bij je terecht komen. Daarom maak je eerst een marketingplan met een rode loper. En een blogwebsite kan daar best een onderdeel van zijn:

  1. Je wilt eerst alle aandacht aan de boodschap te geven met een link naar je merknaam en daarna pas jouw onderneming naar voren schuiven. Dat vergt wel een uitgekiend en geavanceerd marketingplan.
  2. Je hebt zoveel artikelen, dat je eigen blog het niet kan bergen en je ze ook op een blogsite kunt plaatsen. Een beetje extra naamsbekendheid kan nooit kwaad.
  3. Je helpt er een ander mee. Dat draagt niet direct bij aan je bureau, maar je bouwt wel goodwill op.
  4. Je wilt je profileren met een bepaald onderwerp dat nieuw is voor jou, je website en je doelgroep, maar er bestaat wel een blogsite over. Dan kun je overwegen om op die blogsite te beginnen met aftasten wat het onderwerp oproept.
  5. Je wilt een polemiek aangaan in de openbare ruimte. Dat klinkt niet heel commercieel, maar mensen lezen graag polemieken, zoals ze graag autoraces kijken: het is spannend want er valt iets te winnen en met een beetje geluk vloeit er ook bloed. Je valt in elk geval op.
  6. Je bent consultant en je wilt jezelf persoonlijk profileren met een ander onderwerp dan past op de website van je bureau. Misschien zelfs omdat je op zoek bent naar een nieuwe werkgever.
  7. Niet onbelangrijk: je vindbaarheid. Met een artikel op een goed vindbare site ontwikkel je naamsbekendheid. Google waardeert dat.

Plaats in elk geval een link naar je eigen website. Al was het maar bij de naam van de consultant.

Waar blog jij? Schrijf het in het reactieveld en plaats gerust een link naar je profiel van een blogsite of naar je eigen website.