Tekstschrijver? 7 tips om een goede te vinden

Hoe lang blogt jouw tekstschrijver al? Hebben de teksten het effect dat je wilt bereiken? En wat weet je tekstschrijver eigenlijk van jouw vakgebied?

Leestijd 4 minuten met onderaan 7 tips

Als je een website gaat schrijven, de teksten op je website gaat updaten of wilt gaan bloggen op je website, kan een professional je teksten redigeren, of liever nog, schrijven. Veel beginnende bureaus zoeken iemand in hun omgeving die professioneel iets met teksten doet. Een docent Nederlands, een romanschrijver, iemand die bij een reclamebureau werkt, of bij een uitgever. Bij tekstredactie denken veel mensen vaak alleen aan correct Nederlands. Maar dat is misschien wel het minst belangrijke. Sterker nog, een goede webtekst is zelden correct Nederlands.

tekstschrijver nodig

Online vereist soms incorrect Nederlands

In correct Nederlands zijn de zinnen altijd compleet, terwijl korte, incomplete zinnen, die beginnen met een voegwoord (en, maar) veel lekkerder lezen. Vooral online. Een docent Nederlands eist waarschijnlijk ook formeel Nederlands, terwijl online de teksten vaak veel minder formeel zijn en formeel in elk geval niet lekker leest. Formeel is het ‘jij wilt’, maar een bepaalde klant corrigeer ik altijd naar ‘jij wil’. Dat is informeler en het past beter bij haar doelgroep. Mijn motto: ken de regels en overtreed ze. Maar zorg dat de tekst vooral past bij de authenticiteit van je bureau.

Dus aan een docent heb je niet veel.

Intussen zie ik teksten vol fouten waarvan ik weet dat een redacteur goed betaald is om ze te redigeren. Hoe slordig de gemiddelde Nederlander ook leest en schrijft, er zit altijd een potentiële klant tussen die wel je taalfouten ziet en je daarmee afschrijft als deskundige.

Online ervaring is dus noodzakelijk

Oké, dus je zoekt iemand met veel online ervaring. Die weet hoe mensen zijn als ze achter een beeldscherm zitten.

Liefst iemand die ook je vindbaarheid optimaliseert; een SEO-deskundige (of juist niet). En dan bedoel ik niet je webbouwer, die ooit je website heeft gebouwd en eenmalig geoptimaliseerd heeft voor Google. Zoek een tekstschrijver die je geen gouden bergen belooft, want de zoekmachine van Google past de 200 zoektermen dagelijks aan. Google vereist actualiteit in teksten én techniek. Dat kun je gedeeltelijk bereiken met een goed, inhoudelijk blog dat je regelmatig aanvult met nieuwe artikelen en een website die je goed onderhoudt.

Dus een vakgenoot

Misschien ken je zelfs een professionele blogger. Weet dan wel dat bloggen voor schoenen iets anders is dan bloggen voor zakelijke dienstverlening. Hoewel ik gek ben op schoenen zou ik niet weten wat ik op een website voor schoenen zou moeten schrijven.

Natuurlijk laat je iemand naar je teksten kijken die verstand heeft van je vak. Ik zie websites waar artikelen op staan die eerder in papieren vaktijdschriften verschenen. Briljante artikelen, daar niet van. Soms staan ze zelfs in pdf, wat je dan maar beter kunt printen, want online is het vaak niet te lezen. Vrijwel altijd is de letter te klein. Helemaal als het in kolommen is opgemaakt. En dan heb ik het nog niet over de taal, want die is geschikt voor mensen die van papier lezen. Online hebben mensen nu eenmaal minder geduld en zijn ze vaak te lui om een hoogdravende tekst te lezen. Wel zonde van het papier. Dus een vakgenoot die niet weet hoe het online werkt, is ook weer niet goed.

Een website en een blog hebben als belangrijkste taak om je websitebezoekers contact met je te laten opnemen. Dat is een stuk lastiger als je ze naar het papier verjaagd hebt.

En dan heb ik het nog niet eens over de toon van schrijvers-voor-papier. Die is veel te bescheiden. Het zijn vaklui, zeker. Heel goed in hun vak. Briljante artikelen, zei ik toch? Maar als het erop aankomt om te verkopen, wijzen ze naar je accountmanager. Van verkopen hebben ze geen verstand.

Reclame werkt soms averechts

Dus je laat je artikelen herschrijven door een copy writer van een reclamebureau? Weer mis. Als je een inhoudelijke tekst ineens gaat omschrijven naar een reclametekst, krijg je een gedrocht. Bovendien is de kracht van een blog dat het juist geen reclame is. Reclame werkt ook vaak niet bij zakelijke opdrachtgevers.

Voor communicatie online zijn andere middelen. Om te beginnen bouw je vertrouwen op door consistent en langdurig een blog te onderhouden. Daarin geef je waardevolle informatie, zodat je doelgroep steeds reikhalzend uitkijkt naar je mailing. En dan roep je toch op tot contact, maar zonder direct te verkopen. Dit vereist een subtiele benadering.

Zakelijk bloggen vereist ervaring

Al die fouten heb ik al gemaakt. Mijn oudste blogartikel (dat hier stond, maar dat niet helemaal meer actueel was) stamt van 30 januari 2012. De dag dat ik startte met Cline Communicatie – toen nog Clineschrijft.

Daarnaast heb ik vijf jaar leiding gegeven, ben ik vijf jaar beleidsmedewerker geweest bij de Rijksoverheid en ben ik vijf jaar consultant geweest. Ik heb mijn opleiding Industrieel Ontwerpen aan de TU afgerond, dus ik snap bouten en moeren en ik heb bijzondere aandacht voor de gebruiker, bijvoorbeeld van jouw website. Ik heb mijn eigen websites gebouwd, dus ik snap de basis van nullen en enen.

7 tips voor je tekstschrijver

Dit zijn de tips die ik je geef voor als je een tekstschrijver of redacteur voor je communicatie online zoekt:

  1. Iemand die correct Nederlands beheerst,
  2. én de vrijheid neemt om daarvan af te wijken om beter bij de authentieke stijl van jouw bureau aan te sluiten,
  3. én al enige tijd ervaring heeft met communicatie online en weet hoe dat verschilt van papier,
  4. én geen reclame maakt van je blogteksten,
  5. én tegelijk wel je websitebezoeker stimuleert om contact op te nemen,
  6. én snapt hoe SEO werkt en je teksten ervoor kan optimaliseren,
  7. én jouw vak heel goed begrijpt, liefst zelf heeft uitgeoefend.


En, ja, dat kan ik allemaal. Maar dat is toeval.

Meer weten?

Wil je meer weten wat ik kan doen voor je teksten?