Hoe motiveer je consultants om te bloggen? 6 tips

Hoe komt het dat het zoveel moeite kost om je consultants regelmatig te laten bloggen? En wat moet je doen om dat te veranderen? Kortom, hoe motiveer je consultants om te bloggen?

6 tips voor interne en externe blogartikelen van je consultants over bijvoorbeeld hun projecten en expertise.

Leestijd 2,5 minuut

Wat kun je doen om je consultants te motiveren?

Je weet hoe belangrijk het is om regelmatig authentieke artikelen te plaatsen op je website of je interne kennis juist te laten delen op intranet. Je biedt de consultants onderwerpen aan, je maakt een planning en je geeft ze een deadline. En elke keer weten ze zich er weer onderuit te wurmen. Komen ze te laat. Of schrijven een egodocument in plaats van een inspirerend blogartikel. Wat kun je doen?

hoe motiveer je consultants om te bloggen

Wat zijn hun prioriteiten?

Prioriteiten bepalen je consultants aan de hand van wat ze leuk en belangrijk vinden én wat binnen de cultuur van het bureau belangrijk is. Daarom zijn er altijd wel een paar consultants die enthousiast hun blogartikelen aanleveren. Wil je dat iedereen dit doet, zorg dan dat bloggen onderdeel is van je bureaucultuur. Hoe je dat kunt doen? Ik geef je 6 tips.

1.      Betrek de bloggers

Overleg gezamenlijk welke onderwerpen bij de klanten of bij collega’s leven. Een belangrijke bron van blogonderwerpen zijn de consultants zelf, omdat zij op hun project veel klantcontact hebben. Met welke vragen komen die? Wat vinden ze écht belangrijk? Daar heb je geen dure enquêtes voor nodig, maar consultants met open oren en ogen.

Ook voor interne communicatie wil je van de mensen zelf weten wat ze van hun collega’s willen weten. Dit kan ontstaan in een open gesprek.

2.    Bloggen is een taak

Plan er tijd voor in, laat ze niet in hun eigen tijd schrijven maar in betaalde tijd. Neem bloggen serieus en organiseer het als een extern project. Bloggen is onderdeel van hun functie en dien je als zodanig te belonen.

Neem het als onderdeel op van de functioneringsgesprekken. Hoe je het beloont is niet belangrijk, maar dat het op zulke belangrijke ijkmomenten ter sprake komt, geeft aan dat je er waarde aan hecht als bureau.

3.     Kies ambassadeurs

Laat het topmanagement en de directe managers je ambassadeur zijn: als zij het eigenlijk niet belangrijk vinden, gaat het niet werken. Medewerkers voelen dat haarfijn aan.
Leadership by example.

Laat de managers de consultants erop aanspreken. Als managers zelf ook projecten uitvoeren, moeten ze even vaak bloggen als gewone consultants. De directeur moet minstens eens per jaar bloggen, om de visie van je bureau uit te dragen. Een paar woorden erover in de nieuwsjaarsspeech en andere officiële gelegenheden geeft het bloggen meer status en maakt het daarmee aantrekkelijker.

4.    Geef de schrijvers een podium

Noem de consultants bij name als je hun artikelen deelt op social media en per mail – daarmee tag je ze meteen. Deel een prijs uit voor de schrijver die het meeste artikelen aanlevert. Noem hun namen op interne bijeenkomsten. Honoreer hun inspanningen.

5.    Gebruik alleen de content

Wees eerlijk, het gaat om de content. De ene consultant schrijft beter dan de andere, sommige zijn briljant maar krijgen nooit een goed verhaal op papier, maar van iedereen is de tijd kostbaar.

Zet iemand in die voldoende kennis heeft van het vakgebied om hen te volgen en voldoende afstand om een begrijpelijk verhaal voor de klant te schrijven. Veel klanten interview ik en schrijf op basis daarvan een artikel. Ik ben goedkoper dan je consultants en kost geen frustraties, maar schrijf intelligente en toegankelijke artikelen voor je website, bijvoorbeeld voor Veldhoen + Company. Als de content maar van je consultants komt.

6. Geef ze handvatten

Bloggen werpt voor velen een drempel op. Geef je mensen daarom handvatten, zoals het recept van Arie of biedt een praktische workshop aan. Ik geef bijvoorbeeld workshops waarbij je aan het eind een artikel hebt, dat ik dan alleen nog maar hoef te redigeren.

Wil je hier eens met mij over sparren?