LinkedIn is zinloos zonder blog

Honderd keer gedeeld op LinkedIn, duizend contacten, tienduizend volgers. Je post geliked, trending artikelen geplaatst. Het lijkt aantrekkelijk en aanbieders spammen je er gek mee. Natuurlijk kun je heel veel likes krijgen met leuke raadsels en ontroerende verhalen. Maar wat levert dat je op? Zet LinkedIn liever in voor je blog.

Leestijd: 3 minuten

LinkedIn is de Horecava

Je biedt een inhoudelijke dienst. Je kunt organisaties op een hoger plan tillen met jouw advies en begeleiding. Je hebt een verhaal. Dat verhaal vertel je niet op LinkedIn. Zoals een restaurant wel op de Horecava staat, maar daar geen klanten werft. Die klanten moeten naar je restaurant komen en het restaurant van een consultant is de website. Maar sla je de Horecava een jaar over, dan mis je de noodzakelijke exposure die wel tot klanten leidt.

Je blog is het menu van de week

Mijn favoriete restaurants hebben elke week een nieuwe kaart. Of tenminste een wisselende dagschotel. Verandering van spijs doet eten en dat geldt natuurlijk ook voor je website. Op je website staat een blog met regelmatig nieuwe artikelen. Artikelen met inhoud. Daar breng je al die leuke LinkedIncontacten naartoe.

Hoe kun je LinkedIn voor je blog inzetten?

Naast dat je je op social media uiteraard sociaal moet gedragen, kun je zelf goed laten zien wat jij belangrijk vindt. Dat toon je op vier plaatsen:

  1. Persoonlijke profiel van alle consultants en andere medewerkers (vergeet niet dat receptionisten en telefonisten vaak het visitekaartje van je bureau zijn!)
  2. Bedrijfspagina
  3. Posts
  4. Artikelen

Je persoonlijke profiel

Op je persoonlijke profiel kun je maximaal drie websites invullen. Wijs al je medewerkers hierop. Zorg dat er niet ‘Company Website’ staat, maar de naam van de website. Overweeg om ten minste één link rechtstreeks naar de blogpagina van je bedrijfswebsite te leiden en noem die ‘Blog van [je eigen bedrijfsnaam]’. Mijn blogpagina heet Kennisbank

Je bedrijfspagina

Maak een bedrijfspagina aan als je niet alleen werkt. Als je eenpitter bent, is dat niet nodig, hoewel ik dat wel gedaan heb. Plaats daarop posts over events, de ontwikkelingen van je bedrijf, leuke nieuwe klanten waar je er wel meer van wilt en natuurlijk regelmatig een link naar je blog. Zorg dat al je medewerkers een goed persoonlijk profiel hebben, dat ze linken aan de bedrijfspagina. Vaak zie ik dat verschillende medewerkers wel de naam van het bureau gebruiken, maar toch niet naar het bedrijfsprofiel verwijzen. Dat is zowel voor hen als voor je bureau een gemiste kans. Check dit vandaag nog en wijs elke nieuwe medewerker erop.

Het schijnt dat het algoritme van LinkedIn posts met links naar buiten benadeelt. Ik heb een andere ervaring, maar ik ben dan ook geen LinkedInexpert.

Nodig actief volgers uit en vraag je medewerkers dat ook te doen, maar dwing ze nooit. Authenticiteit wint het altijd van corporate gedrag puur voor de marketing.

Posts of berichten

Plaats regelmatig een bericht op je profiel van LinkedIn. Deel in elk geval elk nieuw blogartikel op LinkedIn en gebruik daar de verleidende en prikkelende tekst voor, waarmee je de link ook rondmailt. Je kunt ook goed oude blogartikelen nog eens op LinkedIn te delen. Er zijn altijd nog mensen die het niet eerder gelezen hebben en zelfs mensen die het nog een tweede keer willen lezen. Want jouw blogs zijn waardevolle informatie voor je doelgroep! Zorg dus dat je website en je blog ook knoppen bevatten waarmee mensen de artikelen kunnen delen. Ook op social media waar jij niet actief bent, maar je doelgroep misschien wel. Post dagelijks tot maximaal drie keer per dag. Zo kun je LinkedIn voor je blog inzetten.

Inmiddels kunnen steeds meer mensen posts plannen. Dat maakt het natuurlijk wat gemakkelijker.

Artikelen

Wil je een uitgebreider verhaal delen, dan schrijf je een artikel. Bedenk echter wel dat mensen die je artikelen compleet op LinkedIn kunnen lezen, niet automatisch doorklikken naar je website, zelfs als je er een link in hebt opgenomen. Zorg dus dat de clou van je artikel in elk geval naar je website wijst. Kortom: gebruik LinkedIn voor je blog en blog niet voor Linkedin. Want alleen in je eigen omgeving bepaal jij wat er gebeurt. Alle andere sites hebben hun eigen doelen en die komen niet altijd overeen met de jouwe.

Deel dit artikel!

Volg mij op LinkedIn en deel dit artikel op LinkedIn met de knoppen hieronder.