“Wij willen het bloggen uitbesteden aan tekstschrijvers. Hema doet het ook”, argumenteert de man aan de telefoon. “‘Waarom kun je niet gewoon even een paar blogjes voor ons schrijven?”
Ik vertik het. Ik ga niet voor jou bloggen en ik weiger om een beetje te googelen op een onderwerp en daar dan een leuk blogartikel over in elkaar te flansen. Bloggen uitbesteden is net zo raar als een bezoek aan je ouders uitbesteden. Het gaat namelijk om jou, je bedrijf en je verhaal.
Leestijd 4 minuten
Dit artikel is een update van wat ik in 2019 deelde.
Content, content, content
Online scoren vergt content, content, content, zeggen de marketeers. Zij hebben makkelijk praten, want zij maken zelf geen content. Dat kan niet. Ja, je leest het goed. Marketeers, office managers, socialmediaexperts, SEO-deskundigen, tekstschrijvers of copywriters, vormgevers en webbouwers kunnen namelijk geen content maken voor jou. Per definitie. Bloggen is een samenspel waarin heel veel kennis en vaardigheden bij elkaar komen. Maar content kan alleen komen van je kenniswerker, je consultant, je specialist. Al die anderen kunnen de content hooguit vormgeven op een manier die werkt online.
Marketeers
Marketeers kunnen je helpen je doelgroep te bepalen, die doelgroep analyseren en onderzoeken in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn. Vervolgens kunnen ze een marketingstrategie voor je ontwikkelen en je helpen met de branding. Ze weten wat het goed doet in de media. Ze kunnen je ook helpen met een planning. Of suggesties doen voor onderwerpen en insteken.
Office managers
Office managers kunnen de input voor je blog verzamelen en mensen achter de broek zitten. In de waan van de dag denkt niet iedereen aan het leveren van input. Maar office managers hebben dat overzicht vaak wel en weten waar iedereen mee bezig is.
Daarbij zijn office managers vaak de eerste van je bedrijf die iemand spreekt. Zij kennen dus de klachten, de vragen en de uitdagingen van je doelgroep. Vraag daarom aan je office manager naar onderwerpen die je doelgroep interesseert. Vraag hen zo mogelijk hier een lijst van bij te houden: het zijn de beste onderwerpen voor je blog.
Socialmediaexperts
Socialmediaexperts weten welk platform voor jouw doelgroep het beste is, weten precies wat daar het beste scoort en hoe je dat het beste aanpakt op de verschillende platforms. Ze kennen de mogelijkheden en de relatie met vindbaarheid. Ze kunnen je content plaatsen of inplannen.
SEO-deskundigen en -tekstschrijvers
SEO-deskundigen weten welke zoekwoorden slim zijn en welke niet. Ze weten waar je die moet plaatsen in je blog en in je social media. Ze weten precies wat er scoort bij zoekmachines en wat je absoluut niet moet doen. In mijn artikel over SEO-tekstschrijvers leg ik uit waarom je die al helemaal niet moet hebben voor je content.
Tekstschrijvers
Tekstschrijvers of copywriters kunnen jouw input vertalen naar een verhaal dat lekker leest. Daarbij houden ze rekening met wat andere deskundigen hen influisteren. Ze kunnen je eigen mensen of je klanten interviewen. Jouw bij elkaar geschraapte input tot een goed lopend stuk breien. Je teksten redigeren en concrete tips geven. Maar geen content verzinnen.
Vormgevers en webbouwers
Vormgevers ontwerpen je huisstijl. Als het goed is na een grondige kennismaking met je bureau. Ze passen die huisstijl toe op je website, al dan niet met hulp van webbouwers. Ze zorgen dat je blogartikel illustraties krijgen die ook in dat geheel passen. Daardoor krijgt je doelgroep het gevoel dat jouw bureau bij hen past.
Professionals heb je overigens in alle soorten en maten. Als je een van bovenstaande expertises nodig hebt voor je website, zoek allereerst iemand die bij je past en waar het mee klikt.
Creëer je eigen content
De content van je communicatie moet van de experts komen: de mensen die ‘met hun poten in de klei staan’. Of ze die nu in een interview geven, op een kladje hebben geschreven of in juridisch abstracte taal hebben opgesloten. Ik maak er wel chocola van. Maar jouw mensen dragen het aan. Ik ga niet in op verzoeken ‘schrijf even een artikeltje over leiderschap’. Dat wil niet zeggen dat ik daar niets over weet. Want ik heb vijf jaar leiding gegeven, een tweejarig traineetraject erover gevolgd en vijf jaar advies erover gegeven. En ik heb 22 jaar leiding ontvangen, als ik mijn opleidingen niet meetel.
Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat jij je onderscheidt met jouw insteek, jouw aanpak en jouw ideeën over leiderschap. Jouw website gaat over de diensten die jij levert, de insteek die jij kiest, de waarden waar jij voor gaat, de filosofie van jouw bureau, de persoonlijkheid van jouw mensen en de toegevoegde waarde van jouw diensten.
Een blog onderscheidt jou en je bedrijf
Met een blog kun jij je onderscheiden van al die anderen die precies hetzelfde doen. O, doe jij het net even anders? Daarom dus. Want jij hebt een eigen visie, een eigen werkwijze en een eigen signatuur. Vooral als je zzp’er bent. Veel grote bedrijven geven een vermogen uit om een persona te creëren om net te doen alsof ze hun klanten persoonlijk behandelen. Als zzp’er kun je niet anders. Dat is je kracht! Zorg dan dat je blog ook die persoonlijke behandeling krijgt. Met bloggen uitbesteden geef je die troefkaart uit handen.
Meer medewerkers? Beter!
Ben je een groter bedrijf met een aantal medewerkers? Dan laat je elke medewerker bloggen. Dat zijn namelijk de mensen die het gezicht en de stem van je bedrijf vormen. Met al je uitvoerenden vorm je een divers bedrijf met diverse capaciteiten. Toon die diversiteit, het is je kracht!
Bloggen uitbesteden zorgt dat je onderwerp wel aan bod komt en je kunt het zelfs laten optimaliseren op zoekwoorden. Maar een blog waarin willekeurige tekstschrijvers schrijven over jouw vak, gaat niet over jouw aanpak. Het is dus niet onderscheidend.
Wil jij je onderscheiden met je blog?