Huur nooit een SEO-tekstschrijver

Ik had al geschreven dat een SEO-tekst niet bestaat. Maar het is nog veel erger. Er bestaan wél SEO-tekstschrijvers. Een SEO-tekstschrijver schrijft op basis van de allerbeste zoekwoorden een tekst op je website. Maar stemt ze die zoekwoorden ook heel goed af op jouw doelgroep? Gaat ze met jou een uitgebreid gesprek aan over wie je doelgroep is en spreekt ze ook enkele mensen van jouw doelgroep? En schrijft ze elke week een nieuw artikel op de nieuwste zoekwoorden? En doet ze een goed zoekwoordenonderzoek naar de concurrentie en de zoekfrequentie? Elke maand opnieuw?

Ja, dán wordt je website heel goed vindbaar. Maar alleen als die SEO-tekstschrijver aan al die voorwaarden voldoet. En anders betaal je Google gewoon. Alles kan, maar het kost.

huur nooit een SEO-tekstschrijver

‘Vindbaar’ is niet hetzelfde als ‘effectief’

En dan nog. Dan heb je een supervindbare website. Iedereen die een zoekwoord intikt dat ook maar in de verste verte met jouw dienst te maken heeft, ziet jouw website bovenaan staan. Klikken ze dan? En is het dan ook een goede website? Ik zeg je: dan begint het pas. Want wat is de waarde van een supergoed vindbare website als alles er alleen op gericht is dat die vindbaar is? V&D zat op de beste locaties in alle steden die ertoe doen. Maar je wilt ook nog dat ze iets op je website doen.

Jouw bedrijfsmissie

Mijn belangrijkste doel in elke opdracht is dat je website bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf en uiteindelijk zelfs aan je missie. Wil jij de capaciteiten van medewerkers in bedrijven maximaal benutten? Wil je veranderingen in organisaties succesvol doorvoeren? Wil jij je opdrachtgevers adviseren in hun bedrijfsvoering? Dan moeten die opdrachtgevers jou vinden en vervolgens – ja, wat dan? Hoe gaat dat in zijn werk? Wat gebeurt er nadat een opdrachtgever op je website komt en voordat zij je inhuurt?

Andere wegen naar je website dan via een SEO-tekstschrijver

Want veel bureaus vinden vindbaarheid helemaal niet zo belangrijk. Veel potentiële opdrachtgevers kennen je bureau al, omdat je eerder voor hen hebt gewerkt of gewoon omdat je een groot netwerk hebt. Omdat consultancy geen dienst is die je online even koopt, laat staan in een impuls. Ook bekende opdrachtgevers kijken even op je website voordat ze overwegen om je een nieuwe opdracht te geven. Zelfs als je persoonlijk heel hoog bij hen staat aangeschreven, heeft je website toch invloed op hun keuze – vaak onbewust. Maar wel doorslaggevend. Want eenmaal op kantoor achter hun beeldscherm denken ze een stuk minder warm over dat leuke gesprek dan achter een wijntje tegenover jouw vriendelijke gezicht.

De eerste indruk: geschreven door een SEO-tekstschrijver?

Als je tekst overkomt alsof die door een SEO-tekstschrijver is geschreven en niet je doelgroep aanspreekt of niet authentiek overkomt als jouw tekst, doet het eerder afbreuk aan je reputatie dan dat het je wat oplevert.

Begin met de onderwerpen die je doelgroep aanspreken en zorg dat je zelf de content levert. Laat dan eventueel iemand op basis van betrouwbaar onderzoek de beste zoekwoorden zoeken die daarbij passen, veel gezocht worden en weinig zware concurrentie hebben. Pas dan kun je de tekst laten optimaliseren op zoekwoorden. Met respect voor jouw doelgroep en jouw input.

Vindbaar is pas het begin

Wat is er dan zo erg aan een SEO-tekstschrijver? Om te beginnen: het is geen consultant en hij weet waarschijnlijk niets van consultancy. Vervolgens is het geen consultant van jouw bureau en kan hij daarom moeilijk de cultuur van je organisatie uitstralen. Ten slotte is hij het niet die je klanten inhuren. Jouw toekomstige klanten willen juist kennismaken met je consultants en weten hoe jouw bureau opereert. In mijn onderzoek krijg ik steeds terug dat de klanten van adviesbureaus vooral op zoek zijn naar de persoonlijke verbinding. Ze willen gewoon weten welk vlees ze in de kuip hebben. “Wie komt er onze bedrijfsverandering doorvoeren?” En geen aalgladde SEO-tekstschrijver die dat kan overdragen. Hoewel je natuurlijk wel een persoonlijk verhaal van een consultant over een casus zoekmachinewaardig kunt maken.