Huur nooit een SEO-tekstschrijver

Ik had al geschreven dat een SEO-tekst niet bestaat. Maar het is nog veel erger. Er bestaan wél SEO-tekstschrijvers. Een SEO-tekstschrijver schrijft op basis van de allerbeste zoekwoorden een tekst op je website. Maar stemt ze die zoekwoorden ook heel goed af op jouw doelgroep? Gaat ze met jou een uitgebreid gesprek aan over wie je doelgroep is en spreekt ze ook enkele mensen van jouw doelgroep? En schrijft ze elke week een nieuw artikel op de nieuwste zoekwoorden? En doet ze een goed zoekwoordenonderzoek naar de concurrentie en de zoekfrequentie? Elke maand opnieuw?

Ja, dán wordt je website heel goed vindbaar. Maar alleen als die SEO-tekstschrijver aan al die voorwaarden voldoet. En als je website ook nog eens technisch geoptimaliseerd is voor SEO. En anders betaal je Google gewoon. Alles kan, maar het kost.

Leestijd 4 minuten, artikel herschreven in juni 2024

Samenvatting

Stel dat je website heel goed vindbaar is – is die ook vindbaar voor de opdrachtgevers en de opdrachten die jij wilt? En zo ja, wat vinden die opdrachtgevers dan, als ze op je website komen? Je website moet allereerst de juiste uitstraling hebben en vervolgens een over-ons-pagina, een portfolio en een blog dat die ideale opdrachtgever anspreekt. Voor de vindbaarheid kun je daarna nog eens een SEO-specialist inhuren (niet noodzakelijk een SEO-tekschrijver), maar de inhoud moet vooral uitstralen wie jij bent en wat jij doet.

huur nooit een SEO-tekstschrijver

‘Vindbaar’ is niet hetzelfde als ‘effectief’

En dan nog. Dan heb je een supervindbare website. Iedereen die een zoekwoord intikt dat ook maar in de verste verte met jouw dienst te maken heeft, ziet jouw website bovenaan staan. Klikken ze dan? En is het dan ook een goede website? Ik zeg je: dan begint het pas. Want wat is de waarde van een supergoed vindbare website als alles er alleen op gericht is dat die vindbaar is? V&D zat op de beste locaties in alle steden die ertoe doen. Dat was ooit een succesvolle winkelketen die in 2015 failliet is gegaan. Maar je hebt niets aan vindbaar als ze je niet inhuren.

Jouw bedrijfsmissie

Mijn belangrijkste doel in elke opdracht is dat je tekst bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf, dus aan je missie. Dat betekent inderdaad dat opdrachtgevers je eerst moeten vinden en vervolgens – ja, wat dan? Hoe gaat dat in zijn werk? Wat gebeurt er nadat een opdrachtgever op je website komt en voordat ze je inhuurt?

Andere wegen naar je website dan via een SEO-tekstschrijver

Voor veel bureaus is die vindbaarheid helemaal niet zo belangrijk. Veel potentiële opdrachtgevers kennen je bureau al, omdat je eerder voor hen hebt gewerkt of gewoon omdat je een groot netwerk hebt. Omdat jouw dienstverlening geen product is dat je online even koopt, laat staan in een impuls. Maar je website speelt daar wel een rol in.

Vraag bij elke nieuwe opdracht waarom je opdrachtgever jou die opdracht geeft en hoe die bij je terecht is gekomen. Daarmee krijg je een beeld van de ‘klantreis’, ‘customer journey’ of (zoals ik het noem) rode loper die op dit moment naar een opdracht leidt. Als jij de opdrachten krijgt die je wilt van de opdrachtgevers die je wilt volgens de rode loper die je wilt, zit je goed. Maar misschien kan het beter.

Opdrachten en opdrachtgevers die jij wilt

Krijg je niet precies de opdrachten die jij wilt? Of krijg je opdrachten van opdrachtgevers die niet jouw eerste keuze zijn? Kijk dan eens naar je communicatie. Waar ben jij te vinden en wat is je boodschap? Over welke eerdere projecten vertel je iets? Wat is de toon van je boodschap? Is die congruent met wie je bent en wie je wilt zijn als dienstverlener? Kortom, spreek je met je communicatie de gewenste opdrachtgevers aan voor de gewenste opdrachten?

Wat je online communicatie kan bijdragen

Als ik weer eens doordraaf over bloggen reageren sommige potentiële klanten met “Maar ik krijg toch nooit opdrachten via mijn website.” Ze denken dat dat komt omdat hun diensten te complex zijn, want het zijn immers geen schoenen die je in een impuls online bestelt. Maar een website is zeker een factor in het proces van opdrachtgeven.

De noodzaak van een goede website

Alle opdrachtgevers, ook bekende, kijken op je website voordat ze overwegen om je een nieuwe opdracht te geven. Zelfs als je persoonlijk heel hoog bij hen staat aangeschreven, heeft je website toch invloed op hun keuze – vaak onbewust. Maar wel doorslaggevend. Want eenmaal op kantoor achter hun beeldscherm denken ze een stuk minder warm over dat leuke gesprek dan achter een wijntje tegenover jouw vriendelijke gezicht.

Sluit de look & feel van je website aan op de uitstraling van je bureau? Staat er een portfolio op? Benoem je het soort klanten waar je graag voor werkt en sluit de toon van je website bij hen aan?

Wat is belangrijk op je website?

De over-ons-pagina is de meest bekeken pagina van adviesbureaus. Zorg dat daarop net iets meer staat dan het cv (dat je heel goed kunt ondervangen met een link naar de persoonlijke LinkedIn-pagina’s van je consultants). Ten minste één persoonlijk aspect, of dat nou hun cavia is, hun favoriete korfbalclub of de doedelzak die ze spelen.

Op een pagina met je portfolio kunnen je potentiële klanten zien welke projecten je beheerst. Kies de projecten waar je er nog wel tien van wilt en beschrijf de opdracht, de uitdagingen die jij zo goed aankunt en het resultaat voor je opdrachtgever. Kies het perspectief van de opdrachtgever, want dat is je held (zie Arie).

Op een blogpagina plaats je regelmatig (maar minstens elke maand zonder de zomer of de kerstvakantie over te slaan) een blog. Een blog beslaat nooit een heel project, maar zoomt in op een bepaald aspect waarin jouw bureau zich onderscheidt van anderen. Je kunt je blog vervolgens delen per mailing en op social media, waarmee je de vindbaarheid verhoogt. In elk geval zullen de opdrachtgevers die je al kennen daarmee regelmatig herinnerd worden aan het bestaan van je bureau en de geweldige diensten die je levert.

Vindbaar met een SEO-tekschrijver of SEO-specialist

Pas als je website een goede representatie is van je bureau, kun je een SEO-specialist laten meedenken over de vindbaarheid. Die kan kleine aanpassingen maken aan de tekst of suggesties doen, zonder dat het geforceerd overkomt. En als je echt bovenaan wilt staan bij Google kan die je helpen met de meest effectieve vorm van adverteren.