Eigen verhaal op je homepage? Niet doen.

Vertel alsjeblieft niet je eigen verhaal op je homepage. Toen ik in 60 interviews vroeg wat adviesbureaus op hun website willen laten zien, noemden ze vaak dat ze hun eigen verhaal willen vertellen.

Deden ze het maar.

In mijn onderzoek naar 300 websites van adviesbureaus heb ik allereerst gekeken naar de homepage. De eerste indruk maak je met wat er ‘boven de vouw’ staat. Denk aan kranten die dubbelgevouwen in de standaard liggen; mensen kiezen een krant op basis van wat ze zien, dus alleen de bovenste helft; het gedeelte dat op het beeldscherm past zonder te scrollen. 100% van de onderzochte websites plaatst daar hun naam met logo.

Maar dan.

Er zijn websites die daarna compleet negeren dat iemand zomaar op hun website kan komen. Een website plaatst er teksten als: ‘Energie in ontwikkeling. Duurzaam presteren. Energie, de mentale kracht om tot prestaties te komen.’

Waar denk jij aan? Het is geen energieleverancier.

Huh?

Nog een voorbeeld: ‘De koffiesessies, kom je ook? Mooie koffie. Lekker sparren. Snelle analyse. Advies mee naar huis.’

Waar gaat dit over? Wacht, het is een slider. Misschien de volgende plaat: ‘Ook blijven plakken bij oude techniek? Weet je niet waar je nu moet beginnen? Bel en wij helpen je!’

Een plaat verder: ‘Gaat het allemaal niet zo vlotjes? Bij ons staan de pepers tijdens ontbijt, lunch en diner op het menu.’

‘Beleef ook de vrijheid als alles goed werkt! Met onze begeleiding bepaal je zelf wat er gebeurt.’

Eerlijk is eerlijk, op deze site staat eronder in kleine letters wel wat dit bureau doet en ze hebben een naam die al iets doet vermoeden. Maar de eerste indruk is vooral: ‘Huh?’

Eigen verhaal

Wat dan? Je eigen verhaal? Ja, dat moet op je website, maar niet op de homepage. Vertel op de ‘over ons’-pagina gerust over wie je bent, wat je kunt en desnoods je ontstaansgeschiedenis, al kun je die beter onderaan zetten. Laat ook al je consultants hun eigen verhaal vertellen op de pagina Team. Maar niet op je homepage. Net zo min als je een goed acquisitiegesprek begint met je eigen verhaal, doe je dat op je homepage. Je begint met het verhaal van je klant.

Mijn vader vertelde ‘s avonds altijd een verhaal dat ging over een klein meisje in een gestreept pyjamaatje. Ik vond dat prachtig, want het ging over mij. In feite is iedereen nog steeds een kind in een gestreept pyjamaatje. Vooral de mensen uit je doelgroep. En vooral als ze online zitten. Ze willen dat het verhaal over hén gaat. Je websitebezoekers willen niet weten wie jij bent, maar wat je voor hen kunt doen. Vertel dus het verhaal van je doelgroep.

Wat staat er op een goede homepage?

Op een goede homepage beantwoord je de volgende vragen:

  • Voor wie is jouw dienst bedoeld?
  • Waar draag je aan bij?
  • Welk probleem los je op?
  • Waarom is dat belangrijk voor je klanten en welk risico lopen zij als ze het niet oplossen?
  • Hoe los je het op en wat is het resultaat?
  • Hoe draagt dat resultaat dan weer bij aan hun bedrijfsmissie?

Het gaat er dus om: herkent jouw doelgroep zijn eigen verhaal?

Boven de vouw

Het gezegde Don’t judge a book by the cover geeft al aan dat iedereen juist geneigd is om dat wél te doen.

Losse kranten koop je uit het rek op basis van je eerste indruk. Voordat je ook maar overweegt de krant te pakken en uit te vouwen zodat je de hele voorpagina ziet, oordeel je op basis van wat je ziet als de krant nog dubbelgevouwen in het rek ligt. Net als bij een krant heeft ook een website een gedeelte boven de vouw: het deel van de website dat je ziet zonder te scrollen.

Wat moet er zichtbaar zijn ‘boven de vouw’?

In mijn onderzoek naar 300 websites van adviesbureaus heb ik op een aantal onderdelen gelet. De eerste indruk is allereerst afhankelijk van het medium dat je gebruikt. In 2017 benaderde wereldwijd voor het eerst meer dan de helft van alle websitebezoekers een website meer per telefoon dan op een computer of laptop. In Nederland is dat in 2017 echter al 81%! (Cijfers van Google). 

Toch is nog maar 70% van de onderzochte websites van mijn onderzoek geschikt om op mobiel te lezen.

Wie je bent

Ziet je websitebezoeker in één oogopslag wie je bent? Naam en logo staan in 100% van de gevallen direct zichtbaar op de website. Dit is zo standaard, dat gelukkig iedereen dat doet. Meestal staan naam en logo ergens links bovenin de hoek en vervult het logo ook de knop naar de homepage. Prima. Check je eigen website en geef jezelf vast score 10 voor dit punt.  

Wat je doet

De meeste bureaus willen op hun website vooral laten zien “wie we zijn en wat we doen” (31%,respectievelijk 41%). Het lijkt ook logisch dat je vertelt welke dienst je levert, toch is er nog 31% van de websites waarop dat niet duidelijk is boven de vouw. Geloof me, iemand die jouw dienst zoekt en die niet op de homepage herkent, klikt onmiddellijk weer weg.

Hoe concreter hoe beter

Er zijn nog steeds mensen die denken dat dure woorden of vaktaal hen aantrekkelijk maakt. Maar zelfs een intelligente doelgroep haakt dan af. Misschien heeft jouw ideale opdrachtgever nog nooit van de watervalmethode gehoord en weet ze niets van scrum. Zorg dus dat je website, en zeker je homepage boven de vouw, begrijpelijk is voor nieuwelingen. Hoe concreter, hoe beter: maak je boodschap op je homepage extreem duidelijk, liefst met een concreet voorbeeld en met zo veel mogelijk zintuigelijke prikkelingen.

Zorg dan ook dat je geachte websitebezoeker niet een hele alinea in kleine letters moet lezen, maar dat het in één zin duidelijk is.

Het resultaat telt

Om zonder vaktaal te vertellen wat je doet, kan het helpen om het over het resultaat te hebben: betere samenwerking, een succesvollere verandering of projecten binnen de tijd en binnen budget gerealiseerd.

Let op dat je het resultaat beschrijft vanuit het perspectief van je doelgroep. Ik vond dit op 50% van de onderzochte websites.

“Wij zijn anders”

Opdrachtgevers kiezen een bureau dat past bij hen en hun project. Iedereen is uniek en elk adviesbureau heeft een eigen karakter – dat vinden ze zelf altijd, wie ik ook spreek. Daarom geloof ik niet concurrentie, maar in de Blue Ocean Strategy. Een nieuwe, potentiële opdrachtgever moet dat dan wel een beetje terugzien op je website. Waarin onderscheidt jouw bureau zich? Kies een doelgroep waar je beter en liever voor werkt, benoem het aspect waarin je beter bent dan die andere ‘Black Belts’ of geef jouw unieke insteek. 32% van de onderzochte homepages doet een poging.

“Ik wil niet in problemen denken”

Marketeers en dienstverleners zijn het over één onderwerp hartgrondig oneens. Marketeers ‘drukken op de pijn’ en dienstverleners willen niet in problemen, maar in oplossingen denken. Het voelt voor veel adviesbureaus dan ook verkeerd om het probleem van de doelgroep op de homepage te benoemen. Slechts 25% durft dat aan. Toch is dat waar die potentiële opdrachtgever op let:

  • Hoe ga ik om met dat lastige personeel?
  • Hoe overleef ik tussen de agressieve concurrentie?
  • Hoe verminder ik gevaarlijke situaties in het bedrijf?

De kunst is, om op je website je doelgroep meteen gerust te stellen met het resultaat dat je belooft (zie hierboven). Dat kan in één zin: “Lastig personeel? Met de training omgaan met lastig personeel motiveer je je mensen tot excellente medewerkers.”

De nuance volgt op de pagina die de training behandelt.

Je bedrijfsfilosofie of je why

Simon Sinek is niet mijn goeroe, maar je onderscheidt je als bureau mede door je bedrijfsfilosofie. Sinek noemt dat de why; waarom je doet wat je doet. Bureaus, ministeries en multinationals geven er veel geld aan uit om daar de goede woorden voor te vinden. Als dat je nou werkelijk onderscheidt, gebruik het dan. Ik vond het op 22% van de homepages.

KSGtrainers en consultants, niet geheel toevallig een klant van mij, hebben hun dienst in de naam opgenomen, plaatsen hun Why ‘Wij bouwen aan organisatiesdie mensen groot maken’ prominent op de homepage over een foto van hun eigenmensen en geven in het menu hun drie aandachtsgebieden aan: persoonlijkeontwikkeling, teamontwikkeling en organisatieontwikkeling. Zo dus.

Wat staat er op jouw homepage?

Kijk nog eens goed naar de homepage van jouw bureau. Gaat dat over jou of over je doelgroep? Kan het beter? Ik help je graag.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.