Quick wins voor je website

‘Ja hoor eens, we hebben net onze website helemaal opnieuw ingericht, dan gaan we dat niet opnieuw omgooien. Daar hebben we trouwens helemaal geen tijd voor!’ Mijn klant klonk een beetje geërgerd. Aangezien het mijn doel is om mijn klanten juist heel erg gelukkig te maken en te ontzorgen, zag ik daar meteen een les in: ‘Dus je wilt eigenlijk voor nu alleen maar een paar quick wins voor je website?’

Leestijd: minder dan 3 minuten

‘Ja! Een paar simpele tips, dat zou helpen. Niet te veel gedoe. Wel snel resultaat.’ Hij klonk al een stuk blijer. En toen hij hoorde wat het was, was hij helemaal opgelucht. Zó opgelucht, dat ik deze quick wins ook graag met jou deel.

quick wins voor je website

Een paar quick wins

1. Backup

Maak een backup van je website, voor en na al deze aanpassingen.

2. U of jij

Kies voor eens en voor altijd of jij je klant online u of jij noemt. Check al je teksten daarop. Ook de teksten die je website, een plug-in of het inschrijfformulier van je mailingprogramma automatisch vertaalt. Log daarvoor helemaal uit en zoek elk hoekje van je website op. Of laat een ander dat doen (je buurjongen van twaalf) en kijk over zijn schouder mee.

3. Doe het nu!

Wat wil je dat de websitebezoeker doet? Zet dat prominent op je homepage in de gebiedende wijs, bijvoorbeeld: ‘Download nu!’

4. Aanbevelingen

Kopieer alle relevante aanbevelingen van de LinkedIn-profielen van alle medewerkers. Plaats ze bij artikelen die zij geschreven hebben, bij de pagina waarop zij zich presenteren of bij de projecten waarop zij gewerkt hebben. Ik vind dat je naam, toenaam en foto van de afzender mag plaatsen, want die staan op LinkedIn ook al openbaar. #AVG

5. Favicon

Voer een mini-versie van je logo in voor je favicon. Dat is dat kleine vierkantje links op het geopende tabblad van je browser:

Favicon

6. Klantvragen

Ga langs de klantenservice, de telefoniste of je accountmanager en vraag de tien meest gestelde vragen van klanten onder elkaar te zetten met een duidelijk antwoord. Voer die in op je FAQ-pagina of zet ze op de lijst van nog te schrijven blogartikelen.

7. Klantantwoorden

Stel maandelijks een aantal vragen over jouw projecten aan een goede klant per mail. Voer die in op je blogpagina als vaste rubriek. Kijk daarbij af van Arie:

  • Wat is je ambitie,
  • wat verhinderde je om die te bereiken,
  • wat heb je geprobeerd voordat ik in beeld kwam,
  • wat kon je doen dankzij mij,
  • wat is het resultaat
  • en hoe draagt dat bij aan je ambitie?”

8. Nieuwsbrief

Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief meer, maar plaats in het onderwerpveld een inhoudelijke titel, bijvoorbeeld gewoon de titel van je blogartikel.

9. Teaser

Plaats in je e-mailhandtekening een link naar het laatste of beste blogbericht. Zet een link naar je inschrijfpagina voor je nieuwsbrief op je visitekaartje (bijvoorbeeld met een QR-code).

Deel al je blogartikelen en al je pagina’s op alle social media waar je doelgroep actief is. Als je maandelijks blogt, kun je zo toch twee keer per week een nieuw artikel op social media delen.

10. Deel op social media

Maak eerst een lijst van al je artikelen met link, zodat je die vaker kunt gebruiken. Bijvoorbeeld in Excel. In social media kun je rustig vaker naar een artikel verwijzen, dat stoort daar niet.

Wat ga jij vandaag nog doen?

‘Dûh, de meeste quick wins kende ik al.’ Ik geloof het meteen. Maar toch zie ik er nog heel weinig van in praktijk.

Wil je hier meer van of wat ondersteuning bij de uitvoering ervan?