Wat zijn de wegen die je bloglezer bewandelt, ofwel: wat is je customer journey?
Eerste route: Mailing
Mijn blogartikelen krijgen de meeste hits als ik ze deel met mijn mailing of nieuwsbrief – dat is hetzelfde. Mailings met een link leiden gegarandeerd tot bezoeken op die link, mits je titel en intro natuurlijk aantrekkelijk genoeg zijn. Mijn doorklikpercentages variëren van 3,5 tot 8,9 van alle mensen naar wie ik de mailing verstuur. ‘Industry average’ volgens Mailchimp is 2,1%. Waarbij mijn industry ‘Creative Services’ is.

Tweede route: Social
Mensen zien een post op social media met een link naar je artikel en klikken. Dit werkt beter naarmate je interactiever bent op social media. Of een BN’er.
Derde route: SEO
Je blog kan een geweldige SEO-score hebben waardoor het op een bepaald zoekwoord bovenaan in Google komt. Of daar heb je voor betaald onder het motto: alles kan, maar het kost.
Vierde route: Ander artikel
Vanuit een blogartikel verwijs je met een link naar een verwant artikel met meer informatie. Dan komt een deel van de lezers ook op dat andere artikel terecht.
Dit is meteen een goede reden om toch een gastblog op een veelgelezen website te plaatsen: je kunt niet alleen linken naar je homepage, maar ook naar relevante artikelen op je eigen website die daarop aansluiten.
Vijfde route: Link
Terugkerende vragen van klanten en potentiële klanten in een gesprek, mail, app of op social media kun je beantwoorden met een link naar een blogartikel waarin je hun vraag behandelt. Als mensen spontane vragen stellen, zullen ze deze link gemakkelijk aanklikken.
Zesde route: Handtekening van je mail
In de handtekening van je mail staat een link naar een specifiek blogartikel. Die kun je variëren per week en per aangeschrevene.
Zevende slingerweg: Toevallig
Mensen surfen een beetje rond op je website en gaan eens kijken bij je blog. Met een overzicht en een heldere categorisering kun je hen helpen een relevant artikel te kiezen.
Wil jij ook meer lezers voor je blog?