De beste plaats voor je blog

“Waar plaats ik mijn blogartikel? Op LinkedIn, Facebook, een blogwebsite, in de mail of toch op mijn eigen website?” Dat is een vraag die steeds weer terugkomt bij mijn klanten, op mijn workshops en op social media. Dus wat is de beste plaats voor je blog?

social media of blog

Wat is je doel?

Je ziet blogartikelen op LinkedIn en FrankWatching. Je krijgt soms complete verhalen in je mail. Dat kan en soms werkt het zelfs. Maar wat wil jij bereiken met je blogartikelen? Dat bepaalt de beste plaats voor je blog. O wacht, het antwoord is steeds hetzelfde.

Er zijn wel honderd redenen om te bloggen. Ik verdeel ze onder in twaalf rubrieken:

  1. Onderscheid
  2. Autoriteit
  3. Vertrouwen en gunfactor
  4. Interactie
  5. Aandacht
  6. Vindbaarheid
  7. Communicatie online
  8. Verkoop
  9. Contact
  10. Betere wereld
  11. Collega’s
  12. Het proces van schrijven

De beste plaats voor je blog is dus op je website

1.       Onderscheid: je site is de beste plaats voor je blog

Je wilt je onderscheiden van al die anderen. Terecht. Want consultants, coaches en trainers zijn er overal. Maar niemand doet het zoals jij en je bureau het doen. Een blog is een uitgelezen mogelijkheid om je te onderscheiden.

Dus de beste plaats voor je blog is op je eigen website, want daar kun je je onderscheiden met je eigen tekst en beeld, je eigen huisstijl en je eigen verhaal. 

2.      Autoriteit: je site is de beste plaats voor je blog

Ja, het is al honderd keer gezegd. Maar nog niet door jou. Autoriteit krijg je niet door iets voor de eerste keer te vertellen, maar door het met gezag te brengen. Stellig, met bewijs en voorbeelden.

Groente is gezond, dat weet iedereen. Maar alleen als de groenteboer dat op haar kraam schrijft, combineert ze die informatie inclusief positieve connotatie met haar producten. Dus zeg het nog een keer in je eigen woorden voor je eigen doelgroep. Omdat iedereen het overal al roept, moet jij het dus ook nog een keer zeggen. Maar dan op jouw manier. Op jouw website. Om jouw autoriteit te tonen.

3.      Vertrouwen en gunfactor: je site is de beste plaats voor je blog

Blog, zodat je het vertrouwen wekt dat je weet waar je het over hebt. Versterk vervolgens dat vertrouwen door elke week of maand weer een blog te schrijven en te delen. Ondersteun ten slotte het vertrouwen met bewijs en voorbeelden.

De scheeuwerigheid van social media, alle manipulatie van je feed, het nepnieuws en de nepvolgers wekken dus duidelijk niet het vertrouwen dat jij met je doelgroep wilt opbouwen. Maar op je eigen website kun je aan een reputatie bouwen van betrouwbaarheid, zonder dat anderen die schaden. Dat is dus de beste plaats voor je blog als je vertrouwen wilt winnen.

Creëer bovendien een gunfactor door die informatie gratis weg te geven. Zelfs zonder verplichting je te volgen of zelfs maar te liken. Op je eigen website ben je als afzender zichtbaar aanwezig.

Social media is onbetrouwbaar

Social media zijn bovendien onzeker omdat ze, evenals hun publiek, voortdurend veranderen. Nog maar paar jaar geleden was Facebook het domein van de middelbare scholieren. Nu willen die er nog niet dood gevonden worden. Twitter komt en gaat in populariteit op het ritme van gepolariseerde populisten. Pinterest schijnt terug te komen en moet je als serieus bedrijf op Instagram? Morgen kan het weer anders zijn.

4.     Interactie: je site is de beste plaats voor je blog

Ga het gesprek aan met je doelgroep. Spreek ze daartoe aan met jij (of u), haal voorbeelden uit hun praktijk, stel vragen en stel je open voor reacties, beantwoord hun vragen in je artikelen. Wat is de beste plaats voor je blog als je interactie wilt?

Interactie op social media is vluchtig, maar op je website weet je precies wie waarop reageert en krijg je alle onzichtbare informatie erbij. Je kunt weloverwogen reageren op kritische reacties en het zelfs aanpassen als je door voortschrijdend inzicht er anders over gaat denken. Je kunt ongewenste reacties zoals scheldkannonades of reclame voor derden verwijderen. Want jij bent de baas over wat er op jouw website staat. Niet wat er op social media staat.

5.      Aandacht: je site is de beste plaats voor je blog

Dus je wilt niet dat de lezers van je blog worden afgeleid door irrelevante reclame, verleid om naar andere profielen te kijken of nieuwsgierig naar notificaties.

Op social media en andere blogsites leiden talloze notificaties en reclames je volger af van jouw boodschap. Op je website gaat alle aandacht naar jouw bureau want je hele website gaat daarover. Je site is de beste plaats voor je blog als je alle aandacht van je lezer wilt.

6.      Vindbaarheid: je site is de beste plaats voor je blog

Bovendien telt elke bezoeker op je website mee aan je vindbaarheid – het is een vicieuze cirkel: meer bezoekers, beter vindbaar, nog meer bezoekers, nog beter vindbaar. Want Google denkt: een goed bezochte website is een goede website. Dus wat is de beste plaats voor je blog? Het begint eentonig te worden.

Steeds een nieuw bericht op je website plaatsen maakt je site levend. Dat betekent dat volgers nieuwsgierig zijn naar wat er nu weer staat én Google waardeert dat je actief bent. Bovendien let Google op de bezoeken en de duur ervan op je website. Als iemand verschillende artikelen op je blog leest, weet Google dat je iets interessants te bieden hebt en stuurt het meer zoekenden naar je website. Met een serie blogartikelen die voor zoekmachines geoptimaliseerd zijn op een website die ook technisch SEO-proof is, krijg je dus verkeer dat Google doorstuurt.

7.      Communicatie online: je site is de beste plaats voor je blog

Zorg dat je aanwezig bent online. Als basis voor je communicatie online is een blog op je website ideaal. Wat er ook gebeurt bij andere websites, wat de demografische verschuivingen op social media ook zijn: jouw website is een anker voor jouw content. Van daaruit kun je alles delen met de rest van de wereld.

8.      Verkoop: je site is de beste plaats voor je blog

Eindig met een call to action en leid je lezers van je blog naar je e-mail, telefoon en kennismakingsproducten.

Op jouw website kun je na elke pagina en elk blogbericht een call to action plaatsen naar jouw contactgegevens, je open trainingen of andere kennismakingsproducten. Daarmee krijg je sneller en meer contact en verkoop je meer. Die links kun je ook op social media plaatsen, maar dan zijn mensen zoals gezegd eerder afgeleid door anderen die ook aandacht vragen op dat platform.

9.      Contact: je site dus

Door je regelmatige berichten creëer je bovendien steeds weer een contactmoment. In mijn ervaring is dat een perfecte manier om met interessante prospects contact te houden tussen je persoonlijke contacten door. En zelfs prospects die helemaal niet interessant lijken, kunnen na jaren contact opnemen, omdat ze elke keer jouw berichten hebben ontvangen. Omdat die op je website staan, zijn je actuele contactgegevens heel eenvoudig te vinden.

Want uiteindelijk moeten die lezers van je blog contact met je opnemen. Zoals ik zelf met enige regelmaat ook klanten krijg: “We hebben twee jaar geleden een leuk gesprek gehad, je bent gespecialiseerd in onze branche, maar ik dacht aan je omdat ik elke keer je blog weer tegenkom.”

10.  Betere wereld: *gaap*

Wees integer in je blog en geef je lezers ook tips om de wereld een beetje beter te maken op jouw vakgebied uiteraard.

Als je met je bedrijf bijdraagt aan een betere wereld, heb je daar vast een pagina voor op je website. Is het niet je bedrijfsfilosofie zelf, dan is het wel je MVO-project. Die pagina is zichtbaar in je menu, dus iedereen op je website ziet hoe jij de wereld beter maakt.

11.    Collega’s: 3x raden

Informeer je collega’s over wat je doet en wat je inzichten zijn. Wil je je collega’s elkaar laten informeren over hun projecten, dan wil je dat misschien niet eens publiek maken. Platforms als Yammer zijn voor veel bureaus te groot, te complex en te duur. Wat werkt beter dan een afgeschermd deel op je website? Ook interessant om voor je vaste klanten te gebruiken.

12.   Het proces van schrijven: overal is een goede plaats voor je blog

Schrijven doet iets met je hoofd. Want het ordent je gedachten, het bevestigt je leermomenten en het ontwikkelt je verhaal.

Het proces van schrijven, ten slotte, kun je overal oefenen. Ga je lekker, dan kun je naast de blogberichten op je eigen website, rustig ook nog berichten op blogwebsites schrijven, op LinkedIn en gastblogs op websites van zakelijke partners. Of zelfs op papier in een mooi schrift dat je helemaal voor jezelf houdt en waarin je af en toe eens terug kunt bladeren.

Maar vroeger of later zul je tot formuleringen komen die je wilt delen. Waar beter dan op je eigen site?

Nieuwsgierig geworden?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.