Waarom klikken ze weg?

Je wilt bezoekers vasthouden op je website, maar websitebezoekers zijn lastig te boeien. Wat zijn de oorzaken van wegklikken waar jij wat aan kunt doen op je website?

Google Analytics vertelt je tot op de seconde hoe lang het duurt voor je websitebezoekers wegklikken.  Als ze één minuut blijven op een pagina waar je 1200 woorden hebt geschreven, lezen ze je artikel niet uit. Zonde van je inspanning. Je vindt er ook hoeveel pagina’s ze per bezoek bekijken.

waarom klikken ze weg

7 redenen voor wegklikken

  1. Een reden voor wegklikken is dat mensen die op je website komen zich realiseren dat het niet is wat ze zoeken. #egocentrisch #dom Of dat ze het niet meteen vinden. #lui Of ze ergeren zich ergens aan. #geïrriteerd. En daarna komen ze nooit meer terug. #ontrouw.
  2. Het kan ook dat mensen niet meteen snappen dat het wél is wat ze zoeken, willen of ten minste wat ze nodig hebben. #verwend #geïrriteerd
  3. Je website spreekt hen niet aan; het gaat niet over iets waarin ze geïnteresseerd zijn, al zouden ze bijvoorbeeld wel geïnteresseerd in hun klanten moeten zijn, of het milieu, of de wet. #egocentrisch
  4. Je maakt reclame. Reclame stoot af, ten minste, in de zakelijke markt in Nederland. Op tv zappen mensen immers ook weg bij reclame. Het is een irritante onderbreking van de programma’s. #geïrriteerd
  5. Ze beginnen te lezen, maar ze haken al snel af. Je tekst begint te algemeen, is te saai, te lang, te ingewikkeld, biedt geen waarde, de stijl spreekt je doelgroep niet aan of het allerergste: het gaat helemaal niet over hen. #lui #afgeleid #ongeduldig #verwend #egocentrisch #dom
  6. Ze verdwalen op je website en klikken van pagina naar pagina om ten slotte onverichter zake je website te verlaten. Om er nooit meer terug te komen. #lui #dom #afgeleid #ontrouw
  7. Na die ene pagina is er niets meer te lezen of te doen. Ze vinden direct wat ze zoeken en hebben je daarna niet meer nodig. Zelfs als ze alleen maar je telefoonnummer zochten, is het toch een gemiste kans. #ongeduldig #gehoorzaam #ontrouw

Kijk eerst zelf op je website

Natuurlijk wil je nu graag weten hoe je dat dan voorkómt. Maar eerst raad ik je aan eens op je website te kijken welke oorzaak voor wegklikken voor jou het belangrijkst is. Slimme websitebeheerders steken 20% van hun tijd in 80% van de verbetering. Dus verbeter dat onderdeel dat tot de meeste afhakers leidt.

Wil je dat ik eens naar jouw website kijk?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.