Hoe krijg je die training vol?

“Van alle trainingen verkopen we er maar twee of drie echt vaak. Hoe communiceren we daarover en wat moeten bezoekers dan op de site doen? En wat doen we met de andere trainingen?” vraagt een van de respondenten bij mijn onderzoek. Het doel is natuurlijk de training vol te krijgen met communicatie online.

Leestijd 3,5 minuten

Voor wie?

Bepaal eerst je doelgroep. Is het de deelnemer, de leidinggevende of de afdeling HR? De doelgroep bepaalt en betaalt. Voor in-company-trainingen is dat vaak de leidinggevende, HR of een programmamanager van een verandertraject. Maar voor andere trainingen heeft een deelnemer een eigen budget. Alle partijen hebben een verschillend belang bij de training.

School of Mavericks kiest er bijvoorbeeld heel bewust voor omde deelnemer aan te spreken. De inhoud van de trainingen vergt dat de deelnemerzelf voor de training kiest. Aan het begin van de training vraagt PeterClausman zelfs ‘wie is er gestuurd door de baas?’

Probeer niet een tekst te schrijven voor zowel de deelnemer als de leidinggevende, als HR. Daarmee bereik je geen van drieën. Maak desnoods beschrijvingen voor verschillende doelgroepen en laat je websitebezoekers dan eerst aangeven tot welke doelgroep ze behoren.  

Wat vertel je de deelnemers?

Deelnemers met een eigen budget zijn vaak al meer geïnteresseerd in hun eigen ontwikkeling dan deelnemers die gestuurd worden. Spreek hen daarop aan. Hun verhaal begint bij hun persoonlijke missie in de context van je training.

Idealiter interview je een deelnemer over de ervaringen in de training en wat dat voor die persoon heeft betekend. Daarmee spreek je potentiële deelnemers aan. Het wordt op die manier een soort van casusbeschrijving.

Sommige trainingen zijn nogal persoonlijk en dan willen deelnemers niet altijd met naam en toenaam genoemd worden. Geef ze een andere naam, maar laat zoveel mogelijk karaktereigenschappen van henzelf en hun bedrijf overeind. Wordt het heel intiem, dan kun je eventueel het geslacht van de deelnemer veranderen in het artikel; daarmee herkent bijna niemand hen meer.

Wat vertel je de leidinggevende of HR?

Leidinggevenden en HR-mensen hebben vaak overeenkomstige motivaties om mensen naar een training te sturen. Die kun je vaak wel tegelijk aanspreken. Interview daarvoor een leidinggevende of HR die met succes deelnemers naar je training gestuurd hebben. Ook een casusbeschrijving, maar vanuit een heel ander perspectief.

Nieuw

Heb je nog geen deelnemers of leidinggevenden om te interviewen omdat het een nieuwe training is, pik er dan een aspect uit en blog er informatief over. Spreek daarbij je doelgroep aan. Ongeveer zoals in dit artikel. Wees niet bang teveel informatie te geven; mensen die genoeg hebben aan een artikel zijn geen doelgroep en je echte doelgroep weet dat je nergens zoveel van leert als van actief deelnemen op locatie.

Structuur

Zoals bij alles, communiceer je ook over trainingen het best in de vorm van een verhaal. Zoom liever in op één aspect of anekdote dan dat je probeert de hele training te beschrijven, daar heb je een andere pagina voor. Gebruik ook hier de elementen van Arie;

  1. de persoonlijke missie van de doelgroep, eventueel aangevuld met het concrete leerdoel
  2. wat hen weerhoudt of wat ze nodig hebben om dat te bereiken en wat dat urgent maakt,
  3. hun eigen oplossing of de training van een ander bureau en jouw training die hen nog dichter bij hun persoonlijke missie brengt,
  4. het resultaat.

Blog en deel

Deze beschrijvingen of interviews voldoen heel goed als blogartikel. Voeg een foto toe van de geïnterviewde, liefst terwijl die in de training aan het werk is. Juist voor trainingen die je minder vaak verkoopt kan dit bijdragen aan meer bekendheid. Deel de artikelen met je mailinglijst en op social media.

Schrijf je zowel deelnemers als leidinggevenden aan, maak dan voor beide doelgroepen een eigen categorie aan in je blog.

Feiten

Natuurlijk moet je ook nog ergens vermelden wat de modules van de training zijn met de bijbehorende leerdoelen, waar en wanneer de training plaatsvindt en hoeveel het kost. Daarvoor maak je een aparte pagina aan. Zorg dat blogartikel en informatiepagina naar elkaar verwijzen. Bovendien plaats je onder beide pagina’s een inschrijfformulier.

Reviews

Ten slotte krijgen trainingen gemakkelijk reviews. Je vraagt erom tijdens de training en laat mensen een formulier invullen, maar soms krijg je ook spontaan reviews via verschillende websites waarin dat is in te vullen. Als het even kan, vraag je of mensen het op video willen zeggen. Noteer zoveel mogelijk informatie over de afzender bij de reviews: de datum waarop ze de training hebben gedaan, leeftijd, woonplaats, bedrijf, voor- en achternaam, foto, functie en een link naar hun LinkedIn-profiel.

Pik de meest specifieke reviews eruit en plaats die bij het artikel en de feitelijke informatie. Niet in de kantlijn (widget), maar tussen de tekst in een kader of op een andere manier opvallend. Deel deze quotes ook op social media met een link naar afwisselend het artikel, de informatiepagina en het inschrijfformulier.

Artikelen leren schrijven

Wil jij nu deelnemen aan een workshop artikelen schrijven over trainingen? Neem dan contact op voor een workshop op maat.