Een held met een missie – Arie deel 1

Elk verhaal heeft een hoofdpersoon. Reclames, sprookjes, gebruiksaanwijzingen, webteksten en blogartikelen. Verhalen over dieren of dingen hebben ofwel een vermenselijkt dier of ding, ofwel een impliciete persoon die ermee omgaat. Een verhaal zonder mens, spreekt mensen namelijk nauwelijks aan. Verhandelingen over geld of techniek vergen een persoon die met dat geld of die techniek omgaat, anders is het geen verhaal. In de economie is de mens een essentiële factor en zelfs een saaie gebruiksaanwijzing gaat over de mens die met de techniek omgaat.

een held met een missie
Koos Vervoort is een held met een missie. Een taalheld die zichzelf ontwikkelde van laaggeletterde tot schrijver.

Soms is de hoofdpersoon impliciet, maar zonder held is het geen verhaal.

Je kunt de hoofdpersoon in de eerste, tweede of derde persoon schrijven. Een meervoud, dus twee of meer doelgroepen, is voor je marketing en communicatie niet wenselijk.

Missie

Je held heeft een missie nodig. Veel actiefilms hebben een naaste die gewroken moet worden, consumentenreclame speelt vaak in op de behoefte aan meer geld en minder gedoe of een van de andere zeven zonden uit het rijtje hebzucht, luiheid, gulzigheid, lust, ijdelheid, jaloezie en woede (nou vooruit, irritatie). Op een hoger abstractieniveau is je zakelijke doelgroep daar misschien ook op aan te spreken.

Hoe dan ook, je held wil iets bereiken. Dit valt zelden helemaal samen met de formele missie van het bedrijf die nog te vaak door reclamebureaus is geformuleerd en het valt nog minder vaak samen met het doel dat jij je klant zo graag toeschuift. Vaak hangt het daar ergens tussenin.

Het gaat om een persoonlijke missie, waarvoor je doelgroep intrinsiek gemotiveerd is. Iets wat hij zelf wil. Een HR-manager wil bijvoorbeeld de mensen in een bedrijf zich laten ontwikkelen, zodat ze optimaal bij kunnen dragen aan de formele missie van het bedrijf. Als jij persoonlijke ontwikkeling aanbiedt voor professionals, zie ik een mooie aansluiting.

Een medewerker wil zich misschien ontwikkelen om niet alleen nu bij haar huidige werkgever, maar ook in de toekomst bij een andere werkgever maximale bevrediging uit haar werk te kunnen halen. Een andere medewerker wil zich helemaal niet ontwikkelen. Die wil juist geen gedoe en rustig zijn werk kunnen doen. Dat wil niet zeggen dat je die laatste geen opleiding aan kunt bieden, maar je benadering zal heel anders moeten zijn.

Voor jouw verhaal aan je doelgroep moet je dus weten wat de missie van je doelgroep is.

verwijs naar https://www.clinecommunicatie.nl/schrik-jij-de-bezoeker-van-je-website-af/

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.