Hoe kun je op kleine schaal content creëren? Klein is je kracht.

‘Was ik maar een groot bedrijf’, zegt iemand uit mijn onderzoek tegen me. ‘Grote bedrijven hebben een complete afdeling communicatie. Ik moet mijn marketing en communicatie in gestolen tijd doen.’ Een bedrijf zonder communicatieafdeling moet op kleine schaal content creëren. Een korte handleiding.

Leestijd: ruim 3 minuten

bloggen op kleine schaal

Kleine schaal: authentieke persoonlijkheid

Grote bedrijven vragen zich af: ‘Hoe kan ik persoonlijk overkomen terwijl ik mijn marketing en communicatie gedelegeerd heb naar één afdeling?’ Je mag dan persoonlijkheid hebben als adviesbureau op kleine schaal, intussen heb je vaak geen complete afdeling marketing tot je beschikking. Content ontwikkelen, produceren en delen moet je inderdaad ‘in gestolen tijd’ doen. De man uit mijn onderzoek ziet al een oplossing. Want daarna vraagt hij: ‘Hoe kan ik slim gebruik maken van de mogelijkheden van de technologie?’

Technologie helpt, maar doet niet het werk voor je

Technologie is een deel van de oplossing. Met de planningstools van social media kun je vooruit werken; denk aan Recurpost, Tweetdeck, Hootsuite, Mailchimp, ingebouwde planning in WordPress en in de pagina’s van Facebook. Maar dat moet nog steeds in gestolen tijd. En techniek kan vooralsnog geen content creëren.

Iedere medewerker telt

Elke consultant kan bijdragen aan die content. Juist in een klein bureau. Laat hen persoonlijk bloggen over een project: dat ís op kleine schaal content creëren. Voor de content huur je geen tekstschrijvers in. Je bent namelijk authentiek, iets waar die grote bureaus enorm jaloers op zijn.

Ook je volgers op social media groeien gestaag, juist als je medewerkers de bedrijfsposts delen op hun eigen account. Ik zie het bij al mijn klanten die op kleine schaal beginnen.

Je website levert terugkerende en nieuwe klanten

Maar je bent ook niet zo naïef om te denken dat jij je website niet nodig hebt om oude klanten vast te houden, huidige klanten over je complete portfolio te informeren en nieuwe klanten te binden. Alleen op dit moment merk je daar nog niet veel van. De oorzaak? Continuïteit. Niet je kleine schaal.

Continuïteit, juist op kleine schaal

De verleiding is om je website één keer een flinke make-over te geven en er dan weer een paar jaar klaar mee te zijn. Maar een website vergt onderhoud. Juist als de zaken zó goed gaan, dat je er eigenlijk geen tijd voor hebt. Je website is de lifeline in de relatie met je klant. Een relatie onderhoud je online via alle kanalen die je hebt: je website, mailing en social media. Daarvoor moet je continu content creëren. Natuurlijk ondersteun je dat met persoonlijke aanwezigheid waar mogelijk. Het voordeel van digitaal contact is echter de oneindige deelbaarheid.

Psychologische haakjes

Ikea heeft een pad uitgestippeld in de winkel, zodat jij als klant precies de route loopt die tot de hoogste verkoop leidt. Dat kan op je website ook.

Begin klein: nodig je beoogde opdrachtgevers uit op social media. Plaats eens een whitepaper en vraag er een e-mailadres voor, dan weet je wie in dat onderwerp geïnteresseerd is. Zorg voor een regelmatige ontmoetingen door een mailing met een link naar je artikelen op je website, een nadere kennismaking en pas daarna laten ze jou toe tot hun boardroom voor een grote reorganisatie. Dat traject stippel je uit op je website. Ik noem het de rode loper.

Wie niet groot is, moet slim zijn

Handige ondernemers hebben het lef om mensen in te huren die beter in die taak zijn als zijzelf. Huur dus iemand in die beter is in het plannen, bewerken en opmaken van content dan jijzelf. Maak vervolgens in overleg een planning.

Consultants creëren content, vorm huur je in

Niet elke consultant is een briljant schrijver. Bovendien vergt communicatie online andere vaardigheden dan die van een promovendus, een journalist, een romanschrijver of een communicatiemedewerker. Veel ervaring in wetenschappelijke artikelen is eerder een nadeel online dan een voordeel. Laat je consultants wel altijd de input leveren, geschreven of gesproken. En laat een professional daar een goede vorm voor vinden. Laat die interviewen, structureren  en redigeren.

In drukke periodes kun je zelfs een klant laten interviewen – veel klanten vinden het leuk om met naam en toenaam genoemd te worden. En zo niet, dan kun je dat altijd laten anonimiseren. Willen ze wel genoemd worden, dan kun je ze zelfs taggen op social media, vaak met enorme impact.

Plan op kleine schaal

Maak een jaarplan met thema’s en zoekwoorden, gebaseerd op het verhaal van je doelgroep. Plan dat tot op het uur nauwkeurig, in elk geval voor de komende maanden. Voer het uit. Duld geen uitstel. Stel hier een vaste trekker voor aan. Je consultants zijn er te goed en te duur voor. Tenzij je het ook een goed idee vindt om je consultants de koffiemachine te laten repareren. Bedenk dat die ene consultant die nu op de bank zit, volgende maand op een fantastisch project zit. Continuïteit, weet je nog?

Wil je weten wat dit voor jouw bureau betekent?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.