Zakelijk boek van Copper8, een interview

Een zakelijk boek levert je likes, lezingen en opdrachten. Omdat een fysiek zakelijk boek aantrekkelijk is en de schrijvers neerzet als experts. Copper8 heeft al een enorme reputatie in de wereld van circulariteit en hun boek draagt daar onmiskenbaar aan bij. En hoe vet is het om ‘auteur’ voor je naam te kunnen zetten?

Copper8 heeft oktober 2018 het zakelijk boek Circulair inkopen in 8 stappen uitgebracht in opdracht van Rijkswaterstaat en de duizend exemplaren zijn bijna allemaal weg.

Copper8 Cécile van Oppen

Online begint offline met onder meer een zakelijk boek

Auteur Cécile van Oppen: “Natuurlijk heeft Copper8 een website en daar schrijven we regelmatig nieuwsberichten en blogs op. We hebben een nieuwsbrief die maandelijks uitgaat op de achtste van de maand om acht uur ’s ochtends – dat is het leuke van zo’n naam. We zijn actief op Twitter en LinkedIn waar we steeds meer door anderen worden getagd in berichten, dat helpt ook.

Dat komt deels omdat we veel samen doen, maar ook omdat het op de een of andere manier is gelukt in de afgelopen zes jaar een brand te bouwen. Ons team is namelijk authentiek en dat begint met dat alle teamleden onze waarden doorleven en dat in elk contact uitstralen. Het gaat er dan niet alleen om de wereld een andere kant op te duwen, maar juist dat wij daarin een voortrekkersrol nemen in de manier waarop wij zelf ons bedrijf runnen. Het begint dus heel duidelijk bij de mensen en hun offline communicatie. Online communicatie kan daar versnelling in brengen.”

Aanpak en waarden

Op de website van Copper8 staat:

Een duurzame doorbraak bereik je alleen als je de belangen van alle betrokkenen begrijpt en kan samenbrengen. Samenwerkingen tussen schakels en ketens zijn daarom essentieel.

Wij initiëren en faciliteren deze verbindingen. Bovendien begeleiden we organisaties bij het opzetten en borgen van de nieuwe samenwerkingsvormen. Onze kracht is het realiseren van uitdagende duurzame en circulaire resultaten binnen bestaande financiële kaders.

Door de zachte elementen te verbinden aan de inhoudelijke en financiële doelen, worden onze projecten tot aan de boardroom gedragen. En daar maken we het verschil.

Waarom een zakelijk boek?

Van Oppen: “Toen wij begonnen met Copper8 wilden we onszelf misbaar te maken. Het standaardbusinessmodel van een adviesbureau is om zichzelf onmisbaar te maken, zodat het blijft verkopen aan dezelfde klant. Sommige adviesbureaus zijn verweven met bepaalde klanten zodat die lui worden en geen initiatief meer nemen. Ze geven ontzettend veel geld uit aan iets wat ze ook zelf kunnen. Wij willen dat omdraaien; wij willen ons juist volledig misbaar maken. Daarom hebben we ook het streven om onszelf op te heffen. We willen in elk geval onze kennis overdragen.

Zodoende hebben we dit boek geschreven als handleiding voor inkopers om circulair in te kopen. We hebben het ook online, maar we geloven dat een fysiek zakelijk boek helpt zodat mensen gemakkelijker even wat op kunnen zoeken. Als het fysiek aanwezig is, gaat het onderwerp ook binnen de organisatie leven. Het wordt ook van persoon naar persoon verspreid. Daar komt bij dat het boek zelf een voorbeeld is van hoe het kan; het is gedrukt op bioafval met bio-inkt.”

Copper8 geeft trainingen op basis van het boek en met het boek zijn ze meer een autoriteit dan zonder.

Online communicatie

“Door mond-tot-mondcommunicatie worden we steeds meer online gevonden, omdat er steeds meer gebouwd is met ons advies. Onze website wordt veel bezocht. Dat komt deels door zoekmachineoptimalisatie – we hebben een onwijs goede websitebouwer, maar op Google Analytics zie ik ook dat veel mensen gewoon onze url intypen. Die mensen kennen ons al door mond-tot-mondreclame of bijvoorbeeld van een visitekaartje van een van onze consultants.”

Daarnaast heeft de aankondiging van het boek met een gif-achtige video (‘sneak preview’) op LinkedIn 508 likes, 92 commentaren en 26.016 views. De opdrachtgever post een foto van het boek: “Voor het delen van kennis blijven boeken belangrijk”: 68 likes en 7 commentaren. Een foto van het boek door een derde levert al 34 likes en 6 commentaren. Kortom, een offline boek maakt je online zichtbaar.

Wat zie je op Google Analytics?

Op Google Analytics kun je zien hoe mensen op je website terecht komen. Dan weet je dus welke kanalen het meest effectief zijn. Google onderscheidt organisch, direct, social media en doorverwijzingen van andere websites.

  • Organisch betekent dat iemand heeft gegoogeld en via de zoekresultaten op je website is gekomen. Dan heb je kennelijk een goede zoekmachineoptimalisatie.
  • Direct betekent dat iemand direct de naam (url) van je website heeft ingetikt, bijvoorbeeld copper8.com of clinecommunicatieonline.nl.
  • Als je berichten op social media plaatst met een link naar je website, komen mensen op die manier op je website.
  • Als je vanaf deze website op de link naar Copper8 klikt, is het een doorverwijzing.

Hoe kom je aan Circulair Inkopen?

Van Oppen schreef het zakelijk boek met haar Copper8-collega’s Godard Croon en Dirk Bijl de Vroe. Ik mocht de redactie voeren.

“Er zijn duizend exemplaren gedrukt van Circulair Inkopen en het is gratis te verkrijgen bij Rijkswaterstaat en bij ons. We hebben er nog een paar maar het gaat heel hard. Het is ook te downloaden van onze website: http://www.copper8.com/circulair-inkopen-in-8-stappen/.”

Ook een zakelijk boek?

Een zakelijk boek geeft de auteur een expertstatus en je bureau staat ermee in de schijnwerpers. Ik heb inmiddels een aantal zakelijke boeken begeleid van het eerste idee tot de presentatie en verspreiding ervan. Wil je ook een zakelijk boek? Neem nu contact op.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.