Neem nu contact op

Copywriting

Blogonderwerpen met 26 tips

Vind je het lastig om elke keer nieuwe blogonderwerpen te verzinnen om over te schrijven?

Luister hier het hele artikel af (inclusief het artikel ’15 blogonderwerpen die bijna geen tijd kosten’).

Je weet meer dan je denkt

Leestijd 7 minuten of spring meteen door naar de 26 tips voor blogonderwerpen.

Je werkt in een omgeving waarin iedereen weet hoe het werkt. Je bent erin opgeleid, je hebt ervaring van diverse projecten en houdt je vakliteratuur bij, dus je denkt dat jouw kennis oude kost is. Maar dat geldt niet voor je doelgroep.

Geloof mij niet, maar vraag het je klant, je opdrachtgever of diens medewerkers: “Wat weet jij over ITIL, Agile, de beste aanpak voor functioneringsgesprekken, hoe je een slechtnieuwsgesprek begint, de beste aanpak om een risicoanalyse voor je project te doen, de slechtste manier om een bedrijfsverandering door te voeren of de grootste valkuilen bij een fusie?”

Het antwoord zal meestal fout zijn, inclompeet, wat gestotter of ronduit “Niets.”

Volgende vraag: “Wil je dat weten?” Want als ze dat willen, heb jij het onderwerp voor je volgende blogartikel. Of zelfs je volgende tien blogonderwerpen. Zie verder.

Wat wil je klant?

Je blog schrijf je vooral voor je doelgroep. Dat zijn klanten met wie je contact wilt onderhouden en vooral ook mensen uit je doelgroep die nog geen klant zijn.

Hoe kom je erachter over welke blogonderwerpen zij willen lezen? Begin met alle medewerkers van je bureau die klantcontact hebben: consultants, accountmanagers, en vergeet je office manager niet en andere mensen die vaak de telefoon aannemen. Zij krijgen de vragen ongefilterd. Als iemand de moeite neemt om contact op te nemen met een vraag, kun je er vrij zeker van zijn dat daarachter nog velen diezelfde vraag hebben, maar de moeite niet willen nemen of je niet eens weten te vinden. Geef dus antwoord op die vragen in je blog.

Neem contact op en vraag het

Vervolgens kun je actief contact opnemen met mensen uit je doelgroep. Benader niet je voor de hand liggende klanten, maar juist potentiële klanten en je droomklanten, want je klanten kennen jou al zo goed, dat ze niet gauw met nieuwe invalshoeken komen. De meeste kans op een goed gesprek heb je als je hun anonimiteit garandeert en absoluut niets verkoopt in dat gesprek. Heb je met CEO’s en bestuurders te maken? Nodig ze uit voor een uitgebreide lunch. Mijn klanten hebben op deze manier al een paar keer de eerste stap gezet naar een langdurige zakenrelatie.

Zo heb ik meer dan zestig bureaus uitgebreid geïnterviewd voor mijn onderzoek. 90% van de benaderde bedrijven was bereid mee te werken. Bovendien volgt een groot deel van hen nu mijn blog en een aantal zijn klant geworden – op termijn. Overigens is zo’n onderzoek ook heel interessant voor een serie blogonderwerpen. Het is een benchmark voor je doelgroep!

Wanneer je echt actief bent op social media, kun je dat inzetten voor crowd sourcing: vraag er gewoon wat je doelgroep bezighoudt.

Zoom in

Zowel vragen als cases zijn vaak veel complexer dan je doelgroep in één artikel kan bevatten. Ga bijvoorbeeld mindmappen om het onderwerp op te splitsen. Schrijf niet een algemeen blogartikel over een verandertraject bij een klant van zes jaar, want daarmee laat je eigenlijk alleen zien dat je zo’n groot project kunt behappen. Dan gaat het op reclame lijken en reclame mag overal op je website, maar niet op je blog.

Zoom in op anekdotes en korte, specifieke situaties die typerend zijn voor jouw manier van werken en vertel hooguit in de inleiding dat het over een groot traject ging. Rafel ook vragen van klanten uit tot je elk aspect ervan behandeld hebt. Dan ben je zo zeven artikelen verder.

Origineel

Misschien hebben jouw klanten vragen die al honderd keer op andere websites uitgebreid zijn beschreven. Maar nog nooit door jou. Als je gelooft in je eigen unieke aanpak, is jouw antwoord per definitie origineel. Schrijf dus over wat jou onderscheidt van je concurrenten. Waarom jij het net anders aanpakt en waarom jouw aanpak dan zo briljant is. Als je daar zelf niet in gelooft, heb je een heel andere taak – daar ga ik niet over.

Privacy van je klanten

Idealiter vertel je het verhaal precies zoals het gegaan is, met naam en toenaam van de betreffende klant en ook een link naar haar website. Vraag daarvoor wel altijd toestemming en accepteer het ruimhartig als de klant dat niet wil – los van wetten als de AVG.

Actuele blogonderwerpen

Nieuwtjes zoals nieuwe medewerkers, een nieuw bedrijfspand of een nieuwe opdracht zijn alleen relevant voor de direct-betrokkenen. Je zult er geen nieuwe klanten mee krijgen, in tegendeel. Ze bieden totaal geen waarde aan je lezers en niemand zal zich verrijkt voelen na het lezen ervan. Die informatie is juist de reden dat veel mensen een hekel hebben gekregen aan nieuwsbrieven. Mijd ze daarom! Overigens is het wel aan te bevelen om al je medewerkers op de over-ons-pagina te plaatsen.

Het is leuk om in te haken op onderwerpen uit het nieuws, maar doe dat op social media. Schrijf bij een spraakmakende fusie in het nieuws bijvoorbeeld een korte inleiding en link naar je blogartikel over fusies. Houd vaktijdschriften, TED-talks, blogs van anderen, fora, social media en infographics bij voor onderwerpen. Kijk wat trending is op Twitter. Je blog zelf is tijdlozer dan het nieuws van de dag.

Afgezien van zakelijke ontwikkelingen op je vakgebied waarvan je jouw doelgroep op de hoogte wilt houden, hoeft je blog niet echt actueel te zijn. De vakkennis van je consultants is juist waardevol omdat die zich in de loop der jaren heeft verdiept.

Weinig vakgebieden veranderen zo snel dat je elke maand nieuwe ontwikkelingen kunt benoemen. Vaker zul je een heel relevant voorbeeld van zeven jaar geleden kunnen noemen. Het gaat er dus om dat het relevant is voor je doelgroep, niet dat het vandaag in het nieuws is.

26 tips voor blogonderwerpen

Ik was begonnen met 12 tips voor 12 blogonderwerpen; voor elke maand één. Maar al schrijvende kwam ik op deze lijst van 26. Niet elke tip is voor iedereen toepasbaar, maar je moet er in elk geval een jaar mee vooruit kunnen.

  1. Neem overal een opschrijfboekje mee naartoe en schrijf daarin elk idee voor een blogonderwerp dat je invalt, vooral als het vanuit je doelgroep komt.
  2. Verzamel buitenlandse blogs en vat er een paar samen. Geef er je eigen mening en ervaring bij en verwijs ernaar. Ga in geen geval kopiëren of letterlijk vertalen, want Google stuurt je naar de krochten van de Vierde Pagina, waar niemand ooit kijkt.
  3. Zoek tips op een bepaald deelonderwerp met je zoekmachine en zet ze op een rijtje met je eigen commentaar erbij.
  4. Beschrijf het belangrijkste inzicht dat jij kreeg over jouw vakgebied.
  5. Pak je leukste leerboek uit je opleiding of een vaktijdschrift en leg de basis ervan uit aan je lezers. Vertel waar het over gaat in je eigen woorden, voeg daar je eigen mening en ervaring aan toe. Vermijd vaktaal.
  6. Schrijf over de drie grootste fouten die je zelf hebt gemaakt en hoe je het nu doet. Nee, daar kom je niet mee te kijk staan, maar het maakt je juist sympathiek en betrouwbaar.
  7. Blog over anekdotes uit projecten die je bureau voor je klanten heeft uitgevoerd. Beschrijf ze vanuit het perspectief van de klant en zet je klant centraal.
  8. Misschien heb je zelf in de schoenen van je klant gestaan. Hoewel ik klantcases sterker vind, kun je het in dat geval zeker ook over je eigen ervaringen hebben. Zolang er maar een waardevolle boodschap voor je doelgroep in zit.
  9. Beschrijf een controverse in je vakgebied en geef je eigen, onderbouwde visie erop. Je eigen visie mag ook neutraal zijn.
  10. Schrijf een recensie van een net uitgekomen vakboek – dan houd je meteen je eigen vakliteratuur bij.
  11. Leg in een stappenplan uit wat jouw aanpak is.
  12. Geef je volgers stof tot nadenken met een bijzondere invalshoek. Bijvoorbeeld: beste boardroom, weet je hoe zo’n bedrijfsverandering aankomt op de werkvloer?
  13. Ga uitgebreid in op een reactie op een eerder blogartikel. Dat mag ook een mondelinge reactie zijn en de persoon die reageerde hoef je niet te noemen.
  14. Gebruik een metafoor om vaktheorie uit te leggen.
  15. Som argumenten op om een belangrijke keuze te maken voor je doelgroep: gedraag je als deskundige, vertel hoeveel tijd, geld of energie jouw voorkeur oplevert, wat de beste kwaliteit is, kortom een verhaal van enerzijds, anderzijds.
  16. Schrijf een review van een inspirerende film met analogie naar je eigen vakgebied.
  17. Schrijf een verslag van een sessie, bijeenkomst, project, seminar of lezing van jezelf of een inspirerend spreker.
  18. Bied een lijst van boeken die je je doelgroep aanbeveelt en vertel er natuurlijk bij waarom.
  19. Leg precies uit hoe een programma, werkmethode of app werkt. Als je bijvoorbeeld met Insights werkt, heb je al vier blogonderwerpen, namelijk de vier kleuren.
  20. Geef een fysieke of praktische oefening die je vaak toepast in workshops, projecten of lezingen. Eventueel met video.
  21. Heeft je bureau zich verbonden aan een goed doel dat een relatie heeft met je vakgebied of ten minste een metafoor daarvoor kan bieden? Beschrijf dit.
  22. Schrijf een toekomstverhaal met als insteek ‘wat als’. Bijvoorbeeld: ‘wat als we over tien jaar geen leidinggevenden meer hebben.’ Je kunt verschillende toekomstscenario’s uitwerken. Voorwaarde is dat je doelgroep er géén invloed op heeft; ze kunnen er dus zomaar mee geconfronteerd worden. Vertel per scenario hoe jij erop zou reageren. Elk scenario krijgt een apart artikel.
  23. Lijstjes zijn altijd goede blogonderwerpen: de 10 beste, 3 stappen om, 12 tips, 20 dingen die je moet weten over…, 25 tips, 7 manieren, 5 goede gewoontes of juist 5 slechte gewoontes, 18 oplossingen of 20 apps, 10 fouten die je doelgroep ‘altijd’ maakt.
  24. Leg uit hoe je doelgroep zich het beste kan voorbereiden op een project dat jouw bureau begeleidt.
  25. Pak je zoekwoordenlijst en schrijf voor elk zoekwoord dat je nog niet gebruikt hebt op je website een blogartikel over dat onderwerp.
  26. Zoek je droomklant op en vraag welke vraag die jou wil stellen. Of zoek twaalf mensen op LinkedIn die je wel als klant zou willen hebben.

Alle content die je plaatst op je website straalt op jou en je bureau af. Dat is namelijk de reden voor je blog. Zorg daarom wel dat één persoon de eindredactie in handen heeft en de teksten ook checkt op wat je als bureau wilt uitstralen. Als dat geen eigen medewerker is, is een grondige persoonlijke debriefing noodzakelijk.

Vind je het toch lastig om blogonderwerpen te vinden?

Caroline

Recente berichten

Heldere woorden voor heldere teksten

Wat zijn heldere woorden? Dat zijn woorden die je doelgroep onmiddellijk begrijpt. Dit artikel is…

4 weken geleden

Hoe schrijf je heldere zinnen?

Heldere zinnen zijn zinnen die je doelgroep begrijpt. Dat betekent dat het van je doelgroep…

1 maand geleden

Wat wil je dat je doelgroep doet, denkt en voelt?

Het belang van redactie van je tekst besprak ik in mijn jubileumartikel. Als je tekst…

2 maanden geleden

Hoe nodig je je doelgroep uit?

Om je missie te realiseren heb je klanten nodig. Klanten werf je uit je doelgroep.…

2 maanden geleden

Missie, visie en kernwaarden: shooting for the moon

Missie, visie en kernwaarden worden vaak door elkaar gehaald en in het ergste geval uitbesteed…

3 maanden geleden

12 jaar Cline Communicatie – wat heb jij daar aan?

Waarom zou je je tekst laten redigeren? Een d of t op de verkeerde plek…

3 maanden geleden