Artikelen voor je blog kun je afwisselen met interviews. Maar wie interview je dan voor je blog en waarover?
Leestijd 2 minuten
Een mogelijkheid om een nieuw gebied te verkennen is om deskundigen te interviewen. Kies bijvoorbeeld academici die onderzoek doen op jouw vakgebied. Of interview iemand met wie je samenwerkt – zo heb ik Bradley Camelia geïnterviewd, die websites bouwt.
Daarmee steun jij op hun expertise en het versterkt jouw positie. De meesten vinden het leuk om een interview te geven en als je ze met naam en toenaam noemt in je blog, is het ook nog zakelijk interessant voor hen, zo snijdt het mes aan twee kanten.
Als je producten verkoopt of verhuurt kun je eindeloos vertellen over die producten, maar de mooie verhalen zitten in het gebruik ervan. Bij de gebruikers dus: je doelgroep.
Daarmee informeer je je potentiële klanten over wat ze kunnen bereiken (als ze jou inschakelen). Dit doe ik zelf op mijn blog en ook voor mijn klanten met hun doelgroep. De insteek is dan hoe klanten jouw dienst hebben ervaren.
Een andere insteek is een adviesgesprek. Als je bijvoorbeeld nog geen klanten hebt, kun je altijd iemand uit je doelgroep adviseren en dat gesprek als blog plaatsen. Zo had ik een inspirerend gesprek met Fenna Bolhuis.
Als je iemand al kent en het onderwerp is iets minder diepgravend, kun je gewoon een paar vragen e-mailen die de ander dan beantwoordt en je blog is klaar. Natuurlijk moet je nog een klein beetje redigeren, maar het is een snelle manier die toch heel veel toevoegt aan jouw blog, namelijk de deskundigheid van een ander.
Een interview op je blog maakt jou een thought leader. Eventueel kun je de vragen opsturen en dan per telefoon of skype de vragen laten beantwoorden, dan maak je het de geïnterviewde gemakkelijker.
Misschien heb je heel scherp voor ogen welke vragen je iemand wilt stellen, maar als je geen idee hebt hoe je dat structureert, kun je altijd het verhaal van Arie gebruiken:
1. Over wie gaat het en wat is het streven van die persoon en wat belemmert dat streven?
2. Wat heeft je held allemaal al geprobeerd en wat maakt de kwestie urgent?
3. Hoe heb jij bijgedragen aan de oplossing en wat was dat dan?
Natuurlijk hoeft een interview niet altijd op schrift te verschijnen. Als je goede appatuur hebt, kun je er een podcast van maken of zelfs een video. Kies een vorm die bij je past, en vooral: die jouw doelgroep aanspreekt!
Wanneer je een tekstschrijver iemand laat interviewen, kost het jou geen tijd of moeite. Ik doe het graag voor je.
Of wil je er gewoon een keer met me over sparren?
Wat zijn heldere woorden? Dat zijn woorden die je doelgroep onmiddellijk begrijpt. Dit artikel is…
Heldere zinnen zijn zinnen die je doelgroep begrijpt. Dat betekent dat het van je doelgroep…
Het belang van redactie van je tekst besprak ik in mijn jubileumartikel. Als je tekst…
Om je missie te realiseren heb je klanten nodig. Klanten werf je uit je doelgroep.…
Missie, visie en kernwaarden worden vaak door elkaar gehaald en in het ergste geval uitbesteed…
Waarom zou je je tekst laten redigeren? Een d of t op de verkeerde plek…