Neem nu contact op

Copywriting

Interview voor je blog

Artikelen voor je blog kun je afwisselen met interviews. Maar wie interview je dan voor je blog en waarover?

Leestijd 2 minuten

Een mogelijkheid om een nieuw gebied te verkennen is om deskundigen te interviewen. Kies bijvoorbeeld academici die onderzoek doen op jouw vakgebied. Of interview iemand met wie je samenwerkt – zo heb ik Bradley Camelia geïnterviewd, die websites bouwt.

Daarmee steun jij op hun expertise en het versterkt jouw positie. De meesten vinden het leuk om een interview te geven en als je ze met naam en toenaam noemt in je blog, is het ook nog zakelijk interessant voor hen, zo snijdt het mes aan twee kanten.

Activeer je klanten

Als je producten verkoopt of verhuurt kun je eindeloos vertellen over die producten, maar de mooie verhalen zitten in het gebruik ervan. Bij de gebruikers dus: je doelgroep. 

Daarmee informeer je je potentiële klanten over wat ze kunnen bereiken (als ze jou inschakelen). Dit doe ik zelf op mijn blog en ook voor mijn klanten met hun doelgroep. De insteek is dan hoe klanten jouw dienst hebben ervaren.

Adviesgesprek als blogartikel

Een andere insteek is een adviesgesprek. Als je bijvoorbeeld nog geen klanten hebt, kun je altijd iemand uit je doelgroep adviseren en dat gesprek als blog plaatsen. Zo had ik een inspirerend gesprek met Fenna Bolhuis.

Interview maakt je tot thought leader

Als je iemand al kent en het onderwerp is iets minder diepgravend, kun je gewoon een paar vragen e-mailen die de ander dan beantwoordt en je blog is klaar. Natuurlijk moet je nog een klein beetje redigeren, maar het is een snelle manier die toch heel veel toevoegt aan jouw blog, namelijk de deskundigheid van een ander.

Een interview op je blog maakt jou een thought leader. Eventueel kun je de vragen opsturen en dan per telefoon of skype de vragen laten beantwoorden, dan maak je het de geïnterviewde gemakkelijker.

Interview voor je blog met hulp van Arie

Misschien heb je heel scherp voor ogen welke vragen je iemand wilt stellen, maar als je geen idee hebt hoe je dat structureert, kun je altijd het verhaal van Arie gebruiken:
1. Over wie gaat het en wat is het streven van die persoon en wat belemmert dat streven?
2. Wat heeft je held allemaal al geprobeerd en wat maakt de kwestie urgent?
3. Hoe heb jij bijgedragen aan de oplossing en wat was dat dan?

Verschillende vormen

Natuurlijk hoeft een interview niet altijd op schrift te verschijnen. Als je goede appatuur hebt, kun je er een podcast van maken of zelfs een video. Kies een vorm die bij je past, en vooral: die jouw doelgroep aanspreekt!

Laat interviewen

Wanneer je een tekstschrijver iemand laat interviewen, kost het jou geen tijd of moeite. Ik doe het graag voor je.

Of wil je er gewoon een keer met me over sparren?

Caroline

Recente berichten

Heldere woorden voor heldere teksten

Wat zijn heldere woorden? Dat zijn woorden die je doelgroep onmiddellijk begrijpt. Dit artikel is…

4 weken geleden

Hoe schrijf je heldere zinnen?

Heldere zinnen zijn zinnen die je doelgroep begrijpt. Dat betekent dat het van je doelgroep…

1 maand geleden

Wat wil je dat je doelgroep doet, denkt en voelt?

Het belang van redactie van je tekst besprak ik in mijn jubileumartikel. Als je tekst…

2 maanden geleden

Hoe nodig je je doelgroep uit?

Om je missie te realiseren heb je klanten nodig. Klanten werf je uit je doelgroep.…

2 maanden geleden

Missie, visie en kernwaarden: shooting for the moon

Missie, visie en kernwaarden worden vaak door elkaar gehaald en in het ergste geval uitbesteed…

3 maanden geleden

12 jaar Cline Communicatie – wat heb jij daar aan?

Waarom zou je je tekst laten redigeren? Een d of t op de verkeerde plek…

3 maanden geleden