De uitstraling van je bureau is belangrijk voor de marketing, maar echte klanten zoeken echte mensen. Mensen zijn overtuigender dan welk imago ook. Het zijn de mensen die naar de klant gaan, misschien zelfs daar maanden intern blijven en het werk uitvoeren. Advieswerk is sterk persoonsgebonden. Daarom is de over ons-pagina een van de meestbezochte pagina’s op veel websites, vooral die van adviesbureaus.
Leestijd 5 minuten
Een over ons-pagina is een must op je website. Maak een deal met een fotograaf in de buurt voor de foto’s en geef een kader met richtinggevende vragen aan je medewerkers. Laat ze eventueel elkaar interviewen of huur een interviewer in. Maar zet de teksten wel in de ik-vorm en maak ze persoonlijk.
Iedereen heeft eigen vaardigheden en beperkingen, een uniek perspectief en een persoonlijke achtergrond. Je hebt mensen die goed zijn in HRM, mensen die meer naar de strategie van de organisatie kijken en mensen die vooral goed zijn in processen. Je hebt mannen, vrouwen en mensen ertussenin. Je hebt mensen wiens voorouders al in hetzelfde dorp woonden en mensen die generatie op generatie de wereld hebben rondgereisd. Je hebt mensen in alle kleuren van de regenboog, met minstens zovele achtergronden. Je hebt mensen met verschillende voorkeuren op allerlei gebied. Al die verschillende mensen hebben een unieke waarde voor je klanten. Want je klanten zijn ook divers.
Een divers team levert betere resultaten dan een team met allemaal dezelfde mensen. Dwarsdenkers leveren meer op dan jaknikkers. Ervaringsdeskundigen brengen een kant van je doelgroep in die alleen zij kennen.
Veel klanten vragen mij of het echt wel nodig is, zo’n pagina over het team. Ja dus.
Met name adviseurs zijn mensen die ingrijpen op de organisatie van je klanten. Een consultant komt niet alleen voor maanden een bedrijf binnen, die geeft ook advies op het hoogste niveau. Je klanten moeten zo iemand wel kunnen vertrouwen en daar zien ze graag een gezicht bij. Een gezicht met een verhaal.
Met een over ons-pagina laat je zien wie je bent, en dat is volgens veel dienstverleners de belangrijkste functie van hun website. Je kunt er laten zien hoe de hiërarchie van je bureau is: staan de mensen op alfabetische volgorde of op volgorde van belangrijkheid? En wie staat er dan bovenaan, de receptionist die iedereen aan de telefoon krijgt of de directeur?
Natuurlijk moet iedereen op de foto. Breng de fotograaf in contact met degene die over je huisstijl gaat, zodat de foto’s passen op je website en andere uitingen. Maak een raamcontract met een vaste fotograaf in de buurt, zodat niet iedereen tegelijk aanwezig hoeft te zijn voor één sessie, maar ook mensen met een project in Albanië, parttimers en thuiswerkers op afspraak langs kunnen voor foto’s in één stijl.
Organiseer een bijeenkomst waarin je vertelt waarom je de over ons-pagina belangrijk vindt, wat je hebt geregeld met de fotograaf en wat de kaders zijn voor de tekst. Mogen mensen iets zeggen over hun gezinssamenstelling? Hun hobby’s? En hun politieke voorkeur? Bespreek het. Ook als je alles wel best vind. Mijn ervaring is dat consultants veel strenger voor zichzelf zijn dan de directie van ze verwacht.
Ik had een collega die hardrockdrummer was, dat kon je misschien ook wel raden als je zijn kleding en tattoo’s zag. In een wereld waarin grote merken wanhopig hun best doen om authentiek te lijken, is een ongepolijst echt mens een verademing. Maar als je een dress code hebt van de Zuidas wil je misschien geen aandacht geven aan zo’n hobby. Nogmaals: bespreek het.
Het is voor de meesten een hele uitdaging om iets over zichzelf te schrijven. Overweeg om je mensen te laten interviewen door een professionele schrijver of om elkaar te interviewen. Zet de teksten echter wel in de ik-vorm, want het gaat over de persoonlijkheid. Gebruik woorden die de persoon in kwestie zelf gebruikt.
Schrijf in elk geval geen sollicitatiebrief en geen kopie van het LinkedInprofiel – maar plaats eventueel wel een link. Stel geen eisen aan het LinkedInprofiel of socialmediagedrag van je medewerkers, want dat is hun zaak. Stimuleer mensen wel om hun functie in je bedrijf te benoemen, zodat het logo van je bedrijf in hun ervaringsrubriek staat. Bespreek ook in een open gesprek welke socialmediagedrag schadelijk is voor je bedrijf en wat juist goed is voor je bedrijf.
Laat de loftuitingen over aan je klanten in referenties die ze met naam en toenaam tussen de projecten plaatsen. Laat je consultants vertellen wat ze graag doen, voor wie en waarom.
Voeg daar een stuk of drie projecten aan toe en benoem de rol die je erin hebt gehad. Kies projecten waar je er nog wel tien van wilt. Link eventueel naar de projectpagina als je die hebt. Overweeg projecten van een vorige werkgever toe te voegen bij nieuwe medewerkers.
Vul het aan met een persoonlijke noot. Bijvoorbeeld ‘Zondagen kan ik uren met mijn hond wandelen’. Je kunt ook schrijven dat Feyenoord je club is. Ajax-klanten zullen dan misschien eerder een andere consultant zoeken, maar bij Feyenoord-klanten ben je de held. Sommige consultants maken het misschien nog persoonlijker en dat draagt altijd bij aan een menselijker gezicht en een warmere relatie, zelfs online.
Wil je hier eens over sparren?
Het kan zijn dat je de foto’s op de over ons-pagina bekijkt en dat je dan pas opvalt dat je eigenlijk helemaal niet zo’n divers team hebt. Een echt divers team vereist een inclusieve cultuur op de werkvloer. Één vrouw van kleur maakt je team niet divers. Sterker nog, de kans is groot dat ze niet lang blijft als de rest bestaat uit witte mannen met bijbehorende gesprekken bij de koffieautomaat. Voor diversiteit heb je andere experts, kies dan wel een ervaringsdeskundige en begin met een open houding.
Tekst is muziek. Als de melodie van een tekst goed is en er een lekkere…
'Ja hoor eens, we hebben net onze website helemaal opnieuw ingericht, dan gaan we dat…
‘Als ik vertel wat ik doe, wordt het heel technisch. Dat kan ik toch niet…
'Waar plaats ik mijn blogartikel? Op LinkedIn, Facebook, een blogwebsite, in de mail of toch…
Je moet zichtbaar zijn waar je doelgroep zit en iedereen zit op social media. De…
Eerst kon je een pagina nog volzetten met een bepaald zoekwoord en kon je daarmee…